پایان ۱۲ سال حاکمیت نتانیاهو/ «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شد

پارلمان رژیم صهیونیستی پس از کش و قوس‌های فراوان و بعد از برگزاری ۴ دور انتخابات به تشکیل دولت ائتلافی به نخست وزیری «نفتالی بنت» رای اعتماد داد.
دوشنبه، 24 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
پایان ۱۲ سال حاکمیت نتانیاهو/ «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شد
به گزارش راسخون؛ پارلمان رژیم صهیونیستی با 60 رای موافق و 59 رای مخالف به کابینه جدید رژیم صهیونیستی رای اعتماد داد و بنیامین نتانیاهو را پس از 12 سال از عرصه قدرت کنار گذاشت.

نفتالی بنت پس از رای اعتماد به عنوان نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی رسما مراسم تحلیف را بجای آورد. 

هشت حزب اسرائیلی برای حذف بنیامین نتانیاهو از صحنه قدرت با یکدیگر متحد شده و توانستند ائتلافی متشکل از 60 کرسی از 120 کنست را تشکیل دهند.

نتانیاهو 71 ساله در تشکیل دولت ائتلافی در چهارمین انتخابات سراسری  طی دو سال گذشته که 23 مارس در این کشور برگزار شد، ناکام ماند.

 ائتلاف جدید از 25 کرسی از احزاب میانه، 19 کرسی از احزاب راستگرا، 13 کرسی از احزاب چپ گرا و 4 نماینده از یکی از جریان‌های عرب 48 را شامل می‌شود.

براساس این توافق، « نفتالی بنت» 49 ساله و میلیونر مالک چند شرکت فناوری‌های پیشرفته و رهبر حزب یمینا برای دو سال اول نخست وزیر این کابینه خواهد بود و بعد از آن این کرسی را به «یائیر لاپید» رهبر حزب "یش عاتید" ( آینده‌ای وجود دارد) واگذار خواهد کرد.

همچنین شماری از وزارتخانه‌ها نیز همچون وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز بین احزاب و شخصیت‌های عضو این ائتلاف تناوبی و دوره‌ای اداره می‌شود.

کابینه جدید 28 وزیر دارد که 9 نفر از آنها زن هستند.
 

محورهای سخنان بنت در صحن پارلمان؛ از تمرکز بر ایران تا گسترش شهرک سازی


پایان ۱۲ سال حاکمیت نتانیاهو/ «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شد
 
بنت در سخنرانی خود گفت: ما با چالشی رو به رو هستیم که در خیابان‌ها آشکارا دیده می‌شود و آن شکافی است که هم اکنون  در داخل ساختمان کنست نیز مشاهده می‌شود.

وی افزود: با اینکه رفتن به سمت انتخابات پنجم و ششم و دهم آسان بود، اما گفتیم که بس است و این مسئولیت را خود برعهده گرفتیم.

نفتالی بنت اضافه کرد: برگزاری دوره‌های پنجم و ششم انتخابات به معنای افزایش بیش از پیش نفرت است و این اسرائیل را نابود می‌کند.

وی گفت: شرایط سیاسی این رژیم را حساس و مهم ارزیابی کرد و وعده داد که این رژیم را از بحرانی که در آن گرفتار آمده، خارج کند.

بنت بر اصلاح و ترمیم ساختار وزارت خارجه که از آن به عنوان ابزار و قدرت این رژیم خواند، تاکید کرد.

وی با اعلام اینکه  15 درصد نیروی کار اسرائیل در بخش فناوری مشغول به کار خواهند شد، قول داد که بیکاری در این رژیم را کاهش دهد.

بنت تاکید کرد که از شهرک‌سازی در تمامی مناطق به ویژه منطقه ج (در کرانه باختری) حمایت می‌کند و روابط بهتری با عرب‌ها (در سرزمین‌های اشغالی 1948) برقرار می‌کند.

وی بخشی از سخنان خود را به ایران اختصاص داد و ادعا کرد که کابینه جدید کار خود را با رویارویی و مقابله با برنامه هسته‌ای ایران آغاز خواهد کرد که بزرگ ترین تهدید برای اسرائیل است.

وی مدعی شد که ایران مراکز و پایگاه‌های تروریستی متعددی از سوریه تا لبنان از آنجا تا نوار غزه احداث کرده است.

بنت تمدید توافق هسته ای با ایران (برجام) را تصمیمی اشتباه خواهد و مدعی شد که اجازه دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای را نمی‌دهد.

وی همچنین بر تثبیت آتش بس در غزه و نیز مبادل اسرا با مقاومت فلسطین تاکید کرد.
 

نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید رژیم صهوینیستی کیست؟


پایان ۱۲ سال حاکمیت نتانیاهو/ «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شد
ب
نت در ۲۵ مارس ۱۹۷۲ در یکی از خانواده‌های مهاجر یهودی آمریکایی از کالیفرنیا در حیفا متولد شد.

او در خانه‌ای سکولار بزرگ شد، اما امروز او خود را به عنوان یک ارتدکس امروزی معرفی می‌کند.

بنت به عنوان فرمانده یگان‌های مختلف در واحدهای نخبه ارتش اسرائیل "سایزت متکل" و "مگلان" خدمت کرد و در دانشگاه عبری قدس در رشته حقوق تحصیل کرد.

وی پس از کسب مدرک خود، یک شرکت با تکنولوژی پیشرفته تأسیس کرد و بعداً چندین سال را در نیویورک گذراند و در آنجا به عنوان مدیرعامل Cyota، یک شرکت نرم افزاری ضد جعل فعالیت کرد.

بنت پس از بازگشت به اراضی اشغالی، به سیاست روی آورد و از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ به عنوان رئیس ستاد ارتش در دوره بنیامین نتانیاهو فعالیت کرد.


 سپس بنت به عنوان مدیرکل شورای Yesha، سازمان حمایتی شوراهای شهرداری برای شهرک سازی یهودیان در کرانه باختری، از ژانویه ۲۰۱۰ تا ژانویه ۲۰۱۲ فعالیت کرد.

در نوامبر ۲۰۱۲، بنت به عنوان رئیس حزب راست افراطی خانه یهودی انتخاب شد و این حزب را در انتخابات سال ۲۰۱۳ برای به دست آوردن ۱۲ کرسی در کنست رهبری کرد، او فردی بود که حزب صهیونیسم دینی طی ۳۶ سال مانند او را ندیده بود.

رهبر حزب یمینا همچنین سمت‌های وزیر اقتصاد، وزیر امور دینی و وزیر امور مهاجران در کنست نوزدهم را بر عهده داشته است.

بنت وارد کنست شد و بار دیگر با تشکیل ائتلاف با یائیر لاپید، که حزب تازه تاسیس شده‌اش ۱۹ کرسی به دست آورده بود همه را متعجب کرد. اصرار این دو برای پذیرفتن یکدیگر در دولت، نتانیاهو را ناگزیر کرد که بنت را نیز که در ابتدا ترجیح داد او را از ائتلاف کنار بگذارد، به خود نزدیک کند.

بنت از این زمان برای عبور از چهره یک رهبر افراطی ناسیونالیست و سیاست مذهبی و دستیابی به رای دهندگان سکولار میانه استفاده کرد و پس از انتخابات ۲۰۱۵، ابتدا سعی کرد بر کرسی وزارت جنگ تکیه کند که نتانیاهو قبل از رای گیری به او قول داده بود اما سپس وی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش تعیین کرد که یک نقش پیش پا افتاده برای حزب مذهبی بود.

بنت از وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد هویت پسا فرقه‌ای استفاده کرد، برنامه‌ای را برای تشویق دانش آموزان دبیرستانی به رشته‌های ریاضی و فیزیک آغاز کرد و اهمیت این مساله برای اسرائیل و چگونگی سیستم آموزشی محرک صنعت فناوری این رژیم را مورد بررسی قرار داد.

در حالی که بنت به عنوان یک ارتدکس امروزی شناخته می‌شود، اما مسائل قانونگذاری مذهبی هرگز مورد علاقه او نبوده و اعمال مذهبی او سختگیرانه‌تر از سایر سیاستمداران متدین نیست. به عنوان مثال، بنت با زنان دست می‌دهد و همسرش؛ "گیلات" که اصالتاً از یک خانواده سکولار است، موهایش را نمی‌پوشاند.

پس از کشتار در کنیسه درخت زندگی پیتسبورگ، بنت علی‌رغم اینکه ارتدکس نبود، در مراسم یادبود در آنجا شرکت کرد؛ اقدامی که پیش از آن در احزاب مذهبی اسرائیل غیرقابل تصور بود.

هنگامی که در دسامبر ۲۰۱۸ به برگزاری انتخابات زودهنگام فراخوانده شد، بنت و شریکش آیلیت شاکد حزب "راست جدید" را پیش از انتخابات آوریل ۲۰۱۹ تشکیل دادند، اما موفق نشدند. راست جدید ضربه سنگینی را متحمل شد و شروع به کشف آینده‌ای جدید در فناوری پیشرفته و همچنین در سازمان‌های دیاسپورای یهودی (جوامع دور از وطن) کرد.

اشتیاق دیرینه بنت به بهبود دیپلماسی عمومی اسرائیل نیز موضوعی بود که با شریکان نزدیک خود در میان گذاشت و وی احتمال ایجاد یک سازمان غیردولتی جدید را برای هدایت این تلاش‌ها در نظر گرفت.

در نوامبر ۲۰۱۹، بنت موفق شد نتانیاهو را ناگزیر به انتصاب وی به عنوان وزیر جنگ کند تا از پیوستن وی به بنی گانتس رئیس حزب آبی ـ سفید جلوگیری کند که در آن زمان پس از انتخابات سپتامبر ۲۰۱۹ در تلاش برای ایجاد ائتلاف دولتی بود.

هنگامی که گانتس در ماه مه ۲۰۲۰ با نتانیاهو دولت وحدت را تشکیل داد، بنت از پیوستن به این ائتلاف دولتی امتناع ورزید و یمینا را به سمت اپوزیسیون سوق داد و به مخالف سرسخت نتانیاهو تبدیل و خواستار کناره گیری نخست‌وزیر شد.

قبل از انتخابات مارس ۲۰۲۱، بنت از ملحق شدن به اردوگاه طرفدار نتانیاهو یا اردوگاه مخالفان او خودداری کرد و در نهایت به لاپید و دیگر احزاب میانه و چپ ملحق شد.

حزب یمنیا تحت رهبری او در انتخابات مارس ۲۰۲۱ هفت کرسی به دست آورد. در ۳۰ مه، بنت اعلام کرد که تا اوت ۲۰۲۳ به عنوان نخست‌وزیر در یک دولت تناوبی فعالیت خواهد کرد و پس از آن لاپید عهده دار نخست‌وزیری خواهد بود.
 

دولت جدید از تنش‌های رژیم صهیونیستی می‌کاهد

مصیب نعیمی، کارشناس مسائل منطقه خاورمیانه دراین‌باره می‌گوید: ناکامی نتانیاهو در جنگ ۱۲ روز غزه باعث شد انتقادات علیه وی در کابینه دولت رژیم صهیونیستی بالا بگیرد و پس از ائتلاف جریان‌های سیاسی اسرائیل در پارلمان این کشور پروژه حذف نتانیاهو از قدرت کلید خورد.

به گفته وی با توجه به اختلافات قبلی بین بایدن و نتانیاهو، لابی‌های قدرتمند آمریکا در پارلمان اسرائیل تلاش خود را جهت کنار زدن نتانیاهو از قدرت در اسرائیل به کار گرفتند و نهایتاً فشارهای داخلی و خارجی باعث شد که نتانیاهو حمایت‌های حزب قدرتمند لیکود را از دست بدهد.

به عقیده این کارشناس مسائل منطقه خاورمیانه، پس از حذف نتانیاهو از قدرت، پرونده فسادهای وی به جریان خواهد افتاد و بر همین اساس عمر سیاسی نتانیاهو در اسرائیل به سر رسیده است.

نعیمی می‌گوید: با توجه به دولت دموکرات آمریکا و حذف نتانیاهو از قدرت، سیاست‌های خصمانه دولت بعدی رژیم صهیونیستی علیه ایران کاهش می‌یابد؛ زیرا دموکرات‌ها زیر بار لابی‌های صهیونیستی نمی‌روند؛ البته کابینه جدید رژیم صهیونیستی نیز سعی می‌کند تنش‌های ناپایدار را به حداقل برساند؛ زیرا با افزایش تنش‌ها ثبات اقتصادی در این کشور به خطر می‌افتد و خروج سرمایه‌ها نیز تشدید می‌یابد.

وی خاطرنشان می‌کند: احزاب سیاسی پارلمان اسرائیل پست‌های کلیدی کابینه جدید را تقسیم کردند و بر همین اساس با توجه به کناره‌گیری نتانیاهو انحصار طلب، این دولت ائتلافی از تنش‌های رژیم صهیونیست می‌کاهد.
 

تغییر کابینه در اسرائیل به سود ایران خواهد بود

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه نیز می‌گوید: کابینه جدید رژیم صهیونیستی حاصل شکست سنگین نتانیاهو در جنگ ۱۲ روز غزه است که منجر به عقب نشینی اسرائیل از مواضع خود شد.

به گفته وی به نظر می‌رسد کابینه جدید رژیم صهیونیستی به دنبال فشار دولت جو بایدن تشکیل شده است؛ بر همین اساس به نظر می‌رسد با توجه به ائتلاف چندین حزب چپ و میانه رو، کابینه جدید رژیم صهیونیستی غیر پایدار است.

به عقیده این کارشناس مسائل خاورمیانه، پس از برکناری بنیامین نتانیاهو از جایگاه نخست وزیری، رژیم صهیونیستی پروندهای قضائی وی به جریان خواهد افتاد و به صورت علنی محاکمه خواهد شد.

هانی‌زاده در ادامه می‌گوید که جو بایدن پس از جنگ ۱۲ روزه غزه به شدت از ماجراجویی نتانیاهو در منطقه ناراضی بود و در این راستا فشارهای زیادی جهت پذیر آتش بس به نتانیاهو وارد کرد؛ بر همین اساس به نظر می‌رسد دولت بایدن تمایلی به تداوم نتانیاهو و حزب لیکود در قدرت ندارد؛ بنابراین کابینه جدید رژیم صهیونیستی تحت کنترل دولت جو بایدن عمل کند.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به حذف جریان افراطی لیکود از کابینه اسرائیل، به نظر می‌رسد تا حدودی از ماجراجویی‌های این رژیم در منطقه بکاهد؛ بنابراین تغییر کابینه در اسرائیل به سود ایران خواهد بود.
 

واکنش‌ ها به نخست‌ وزیری «نفتالی بنت»


پایان ۱۲ سال حاکمیت نتانیاهو/ «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شد

کشورهای دوست صهیونیست ها پیام های تبریک شتابزده ای برای نخست وزیر جدید این رژیم ارسال کردند؛ در حالی که حماس تاکید کرد کابینه اسرائیل به هر شکلی که باشد تغییری در تقابل با رژیم اشغالگر به وجود نخواهد آورد.

جنبش های جهاد اسلامی فلسطین و حماس نسبت به تشکیل کابینه جدید در رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس با اشاره به تکرار انتخابات در سرزمین های اشغالی آن را بیانگر عمق بحران های سیاسی توصیف کرد که رژیم صهیونیستی در آن به سر می برد.

«فوزی برهوم» سخنگوی این جنبش تاکید کرد : «کابینه اسرائیل به هر شکلی که باشد تغییری در تقابل ما با رژیم اشغالگر به وجود نخواهد آورد. باید در مقابل این رژیم مقاومت کرد و حقوق خود را از آن پس گرفت. این کار با هر وسیله و به هر شکل و نوعی از مقاومت و در مقدمه آن مقاومت مسلحانه انجام می شود.»
«اسماعیل رضوان» یکی از رهبران حماس هم در واکنش این جنبش به انتخاب نفتالی‌ بنت به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی، ضمن تشریح وظایف وی در قبال پرونده اسرا گفت: «ما در قبال هر کس که نخست وزیر اسرائیل باشد، سیاست مقابله فراگیر را اتخاذ می‌ کنیم.»

وی با تاکید بر اینکه این امر تا زمانی که چشم‌ انداز ملت خود برای آزادی را محقق کنیم، ادامه خواهد داشت، گفت: نفتالی‌ بنت باید بداند که پرونده تبادل اسرا ارتباطی با هیچ پرونده دیگر از جمله لغو محاصره یا بازسازی نوار غزه ندارد.

اسماعیل رضوان ادامه داد: اگر نخست وزیر جدید اسرائیل می‌ خواهد پرونده تبادل اسرا مختومه شود، باید پاسخگوی خواسته‌ ها و شروط مقاومت قلسطین باشد.

«یوسف الحساینه» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطینی تاکید کرد: تشکیل کابینه جدید آن هم در سایه سیاست های خصمانه ای که بر علیه ملت ما تدارک دیده است و تاکید این کابینه بر توسعه شهرک سازی در مناطق مختلف کرانه باختری و شهر قدس، بیانگر به وجود آمدن چاشنی ها و مین های انفجاری جدیدی در منطقه است که به طور حتم رژیم صهیونیستی از آن مصون نخواهد ماند.

«نبیل ابوردینه» سخنگوی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان هم در پیامی گفت: «این یک امر داخلی رژیم اسرائیل است. موضع ما همیشه روشن بوده است، آنچه ما می خواهیم یک کشور فلسطین در مرزهای 1967 با بیت المقدس است.»

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم در واکنش گفت: «با تمام احترام، امنیت اسرائیل هرگز به یک نفر وابسته نبود. و هرگز به یک مرد وابسته نخواهد بود.»

«منصور عباس» عضو عرب در کابینه جدید رژیم صهیونیستی هم اظهار داشت: «ما می دانیم که این مرحله خطرات و مشکلات بسیاری دارد که نمی توانیم انکار کنیم، اما فرصت برای ما نیز بزرگ است: تغییر معادله و توازن قدرت در کنست و در دولت آینده.»

«تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا هم در توئیتر نوشت: «من مشتاقانه منتظر همکاری با کابینه جدید برای پیشبرد هدف نهایی صلح پایدار بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها هستم.»

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در این میان واکنش شتابزده ای داشت و از جمله نفرات اولی بود که به پیام تبریکش به نفتالی بنت منتشر شد. او بلافاصله پس از رای گیری کنست در تماس تلفنی به نخست وزیر جدید تبریک گفت و اظهار داشت: «من به نمایندگی از مردم آمریکا، به نخست وزیر نفتالی بنت، نخست وزیر علی البدل و وزیر خارجه و همه اعضای کابینه جدید اسرائیل تبریک می گویم. من مشتاقانه منتظر همکاری با نخست وزیر بنت برای تقویت همه جنبه روابط نزدیک و پایدار دوجانبه هستم. اسرائیل هیچ دوستی بهتر از آمریکا ندارد این پیوند مردم ما را متحد می‌ کند و بیانگر ارزش مشترک و همکاری نزدیک ما است. با همکاری میان ما، اسرائیل هرگز در امنیت خود شاهد خللی نخواهد بود.»

بایدن در انتها مدعی شد: «دولت من کاملا متعهد به همکاری با دولت جدید اسرائیل است تا در زمینه امنیت، ثبات، صلح برای اسرائیل و فلسطین و مردم در سرتاسر منطقه تلاش کنیم.»

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز ضمن تاکید بر این موضوع که واشنگتن برای پیشبرد صلح به همکاری با تل آویو ادامه خواهد داد، گفت: آمریکا در تعهد خود نسبت به تامین امنیت این رژیم ثابت قدم است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «ما از دولت جدید اسرائیل به گرمی استقبال می‌ کنیم و منتظر همکاری نزدیک با ائتلاف نفتالی بنت-یائیر لاپید هستیم.»

«چاک شومر» رهبر اکثریت سنای آمریکا هم گفت: «بنابراین ، یک دولت جدید اسرائیل وجود دارد. و ما امیدواریم که اکنون بتوانیم مذاکرات جدی برای راه حل دو کشور را آغاز کنیم. من از دولت بایدن می خواهم تا همه تلاش خود را برای گردهم آوردن طرفین و کمک به دستیابی به یک راه حل دو کشوره انجام دهد که در آن هر طرف می تواند در کنار یکدیگر در صلح زندگی کند.»

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا توئیت کرد: «به نخست وزیر نفتالی بنت و به یائیر لاپید جایگزین نخست وزیر و وزیر خارجه تبریک می گویم. به دنبال تقویت مشارکت برای رفاه مشترک و صلح و ثبات منطقه ای پایدار هستیم.»

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس هم به سرعت توئیت کرد: «من از طرف انگلیس تبریک می گویم. همزمان با خلاصی از کووید 19، این یک زمان هیجان انگیز است که انگلیس و اسرائیل به کار مشترک برای پیشبرد صلح و رفاه برای همه ادامه می دهند.»

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس هم توئیت کرد: «با تبریک به نفتالی بنت و یائیر لاپید. ما منتظر همکاری در حوزه های امنیت، تجارت، و تعییرات آب و هوایی هستیم.»

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا هم با تبریک به تشکیل کابینه جدید اسرائیل، نخست وزیر و نخست وزیر علی البدل گفت: «با هم، بیایید راه های تقویت بیشتر روابط بین کانادا و اسرائیل را بررسی کنیم.»

«سباستین کورتس» صدراعظم اتریش نیز در پیامی جداگانه از طریق توییتر گفت: «به نخست نفتالی بنت و نخست وزیر علی البدل یائیر لاپید برای تشکیل دولت تبریک می گویم. مشتاقانه منتظر همکاری با شما هستم. »

در همین اثنا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در پیامی که توسط «اولریش دمر» سخنگویش در توئیتر منتشر شد، با تبریک به کابینه جدید گفت: «دوستی آلمان و اسرائیل استثنایی است و ما می خواهیم آن را تقویت کنیم. با این دیدگاه، ما در انتظار همکاری نزدیک با شما هستیم.»


منبع:
1. تسنیم/پایان ۱۲ سال حاکمیت «نتانیاهو»/ رای اعتماد به دولت ائتلافی شکننده/ «نفتالی بنت» نخست وزیر اسرائیل شد
1. ایمنا/خداحافظ نتانیاهو
3. فارس/پایان دوران نتانیاهو؛ «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شد
4. سلام نو/نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید رژیم صهوینیستی کیست؟
5. جماران نیوز/همه واکنش‌ ها به نخست‌ وزیری «نفتالی بنت»/ تبریک شتابزده آمریکا و انگلیس


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.