پیشکسوت فوتبال آبادان در گفتگو با راسخون:

برخی مربیان در فوتبال ایران مدیر انتخاب و برکنار می کنند/ طارمی جرات دارد جواب انتقاد مربی پورتو را بدهد؟

پیشکسوت تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت: متاسفانه فوتبال ایران به سمتی رفته است که برخی مربیان این قدر قدرت گرفته اند که حتی مدیرعامل باشگاه خود را انتخاب یا برکنار می کنند.
چهارشنبه، 19 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
برخی مربیان در فوتبال ایران مدیر انتخاب و برکنار می کنند/ طارمی جرات دارد جواب انتقاد مربی پورتو را بدهد؟
نبی ساکی بازیکن و کاپیتان پیشین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به وضعیت این تیم در لیگ بیست و یکم اظهار داشت: چندین سال است، مشکلات تیم فوتبال صنعت نفت با شروع فصل جدید تکرار می شود. مثل سریال مختارنامه شده که مدام از شبکه های مختلف تلویزیون پخش می شود و همه آن را از حفظ اند. حالا ما آبادانی ها هم دقیقا با شروع فصل، می دانیم چه اتفاقاتی می افتد. یا مربیان و بازیکنان کلا عوض می شوند یا در بدنه ی مدیریتی باشگاه تغییرات ایجاد می شود. هیچ سیاست گذاری و برنامه ریزی بلندمدتی در باشگاه وجود ندارد که مثلا یک مربی را انتخاب کنند و بگویند این 3 سال یا 5 سال فرصت دارید و با این هدف و برنامه پیش بروید. مشخص نیست چه اتفاقاتی می افتد که باید یک تیم این همه بلا سرش بیاید. این باشگاه هرساله فقط یک سری مشکلات تکراری را می بیند و هیچ هدفی در آن دنبال نمی شود. هواداران هم با درخشش چندهفته ای خوشحال می شوند و بعد از افت تیم بازهم ناامیدی سراغشان می آید. خیلی از پیرمردهای آبادان با این تیم موسفید و این قدر این تیم را دنبال کرده اند و حالا کارشناس اند. این تیم هرساله شروع خوبی داشت و بعد افت می کرد. اما امسال فعلا بدترین شروع را داشته است و 3 بازی ابتدایی را باختیم. در حالی که باید صنعت نفت با پیشینه ی فوتبالی اش، با مدعیان شانه به شانه برود و سهمیه بگیرد.
 
باشگاه نفت چرا باید بهانه دست مربی تازه وارد بدهد؟
وی افزود: در دو فصل اخیر بازی های نیم فصل اول این تیم طوری بود که حتی جزو 4 تیم اول رفتند اما نیم فصل دوم این قدر مشکلات پیش آمد که افت کردند و به رتبه ی دو رقمی رسیدند. نمی دانم این چه وضعی است که از همان ابتدا وقتی مربی ای وارد باشگاه می شود، بهانه ها را دست او می دهیم تا در صورت عدم نتیجه گیری راه فرار داشته باشد. سوال من این است که اگر پول در باشگاه هست چرا به همان مربیان و بازیکنان قبلی ندادید تا بمانند و تیم را پیش ببرند؟ اگر هم پولی نبود چطور با مربیان و بازیکنان جدید قرارداد امضاء کردید؟ هنوز لیگ شروع نشده وقتی بازیکنان و مربیان از کمبود امکانات و بی پولی حرف می زنند، خوب مشخص است آخرش چه می شود. البته این صحبت ها فقط مختص به صنعت نفت نیست. در پیروزی ها، مربیان می آیند از تاکتیک و صحبت های بین دونیمه و نقش پررنگ خودشان حرف می زنند اما وقتی باخت می آید مشکلات سرباز می زند و از مشکل نداشتن آب معدنی و غذا صحبت می شود تا بی پولی و اختلاف. من از صحبت های حمید مطهری مربی پرسپولیس کیف کردم. گفت ما مشکلات زیادی داریم اما دلیل نمی شود کار خود را رها کنیم. خوب این مشخص است که کار می کند. سالها موفقیت باعث شده تیمشان بااعتمادبه نفس شود و مسیر پیشرفت را بروند.
 
برخی مربیان، مدیرباشگاه عوض می کنند
بازیکن پیشین صنعت نفت آبادان با بیان اینکه برخی مربیان این قدر قدرت دارند که مدیران باشگاه شان را انتخاب یا عوض می کنند، ادامه داد: تا به حال در اروپا یا حتی کشورهای خلیج فارس شنیدید که مربی از صحبت های حاشیه ای، مدیران باشگاه یا دیگر مسائل به غیر از فنی حرف بزند؟ اما در ایران مدیران عامل ها اصلا مدیریت نمی کنند. کسانی که سرمربی هستند دارند مدیریت می کنند. از اردودها، مسائل کلان و ریز اقتصادی، از وزارت و فدراسیون و مسائلی که مربوط به حوزه ی مدیریتی است، حرف می زنند. وقتی این قدرت و اجازه را به مربیان می دهیم، باشگاه ها به مشکل می خورند. مربیان، مدیرعامل عوض می کنند. داریم به جایی می رسیم که در ساختار باشگاهی، مدیران باشگاه ها ضعیف ترین و بی اثرترین اشخاص باشند. برخی بازیکنان هم هستند که این قدر قدرت پیدا می کنند که مربی عوض می کنند. فوتبال ما باید دنبال ساختار درست و بابرنامه برود. ساختاری که حرفه ای باشد و هرکس جایگاه و وظایفش را بشناسد.
 
صنعت نفت هنوز با تیم های گردن کلفت بازی نکرده است
نبی ساکی در خصوص حضور منصوریان به عنوان سرمربی در تیم نفت آبادان گفت: وقتی منصوریان به آبادان آمد، صحبت هایش را شنیدم. گفت که قرارداد سفت و محکمی بستم و مشکل مالی ندارم. خب، این صحبت ها یعنی اینکه قراردادش راضی کننده بوده است. حالا سوالم این است اگر پول نیست آیا فقط برای بازیکن نیست؟ چطور می شود باشگاه مدام مشکل مالی دارد؟ از لحاظ فنی تنها اتفاقی که نسبت به گذشته افتاده، این است که سال های قبل تیم نفت شروع خیلی خوبی داشت اما امسال 3 بازی اول را باختیم. الان استرس سقوط در آبادان بین مردم وجود دارد. تیم ما از لحاظ فنی در خط جلو دچار مشکل نیست. ولی در 3 بازی اول در خط دفاع و دروازه واقعا فاجعه بودیم. گل هایی خوردیم و اشتباهات فردی ای داشتیم که برای تیم های لیگ دسته دومی هم پیش نمی آید. شاید این اشتباهات در طول فصل یکی دوبار پیش بیاید ولی در 3 هفته ی متوالی، واقعا از یک تیم لیگ برتری فاجعه است. در بازی با تیم نساجی که بردیم، احساس می کنم از لحاظ شکل بازی، ضعیف تر از 3 دیدار قبلی بازی کردیم. مالکیت و شوت و در تمام آمارها نساجی از ما بهتر بود. ولی چون توپ های ما گل رفت، بردیم. در بازی های قبلی فرصت ها و شوت های بازیکنان گل نمی شد. تیم ما باید در این وقفه ی بوجود آمده حتما در نوع دفاع کردن، شیفت کردن ها و یارگیری خیلی تمرین و کار کند. هنوز ما با تیم های گردن کلفت لیگ بازی نکردیم ولی 3 باخت داریم. این نگران کننده است. هنوز عیار تیم ما مشخص نشده است. امیدوارم در این وقفه ی پیش آمده مشکلات را حل کنند.
 برخی مربیان در فوتبال ایران مدیر انتخاب و برکنار می کنند/ طارمی جرات دارد جواب انتقاد مربی پورتو را بدهد؟
در مورد آینده ی منصوریان زود است حرف بزنیم
وی در خصوص آینده ی منصوریان با تیم نفت، خاطرنشان کرد: هنوز زود است در مورد آینده ی منصوریان با این تیم صحبت کنیم. بدون شک مردم آبادان 3 بازی ابتدایی را به حساب منصوریان نمی گذارند. چون کنار تیم نبود. اما از بازی با نساجی روندش را دنبال می کنیم. او مربی ای است که کنار زمین به بازیکنانش انرژی می دهد. با بازیکنانش زود مچ می شود. به خصوص با جوان ترها. کنار زمین پرحرارت کار را دنبال می کند. اگر بخواهد این روند بردهایش ادامه دار نباشد، تیم به مشکل می خورد. الان اندوخته ی خوبی نداریم. سال قبل در نیم فصل دوم، 12 هفته هیچ بردی نداشتیم و با اندوخته ی نیم فصل اول بود که در لیگ ماندیم و دهم شدیم. این ضعف ها را کادر بهتر می بیند و امیدوارم تقویت کنند. وقتی تیمی از الان صحبت از بی پولی کند، به مشکل می خورد.
 
تیم های لیگ برتر ما دو قسمت شده اند
پیشکسوت فوتبال آبادان افزود: تیم های لیگ به هم نزدیک شده اند. اول فصل متوجه می شوید که کدام تیم ها مدعی و کدام تیم ها برای سقوط نکردن می جنگند. پرسپولیس، سپاهان، استقلال، مس رفسنجان، گل گهر و حتی فولاد تیم هایی هستند که خیلی خوب هزینه کرده اند تا نتیجه بگیرند. تقریبا سطح شان یکی است. لیگ برتر ما دو نیمه شده است. 8 تیم در نیمه ی بالایی تقریبا بدون مشکل هستند و 8 تیم دوم هم کار سختی برای بقاء دارند. اگر صنعت نفت در بین 8 تیم پائینی باشد، قطعا خیلی مشکل خواهیم داشت. این استرس بین هواداران وجود دارد. امیدوارم حالا که منصوریان به کنار خط برگشته، بتواند روند تیم را تغییر بدهد.
 
طارمی جرات دارد جواب مربی پورتو را بدهد؟
نبی ساکی در پایان با اشاره به حواشی خط خوردن طارمی از سوی اسکوچیچ، گفت: جایگاه ها در فوتبال ایران متزلزل است. اگر طارمی زودتر به اروپا می رفت شاید این رفتار از او سرنمی زد. او احساسی رفتار کرد. نیاز نیست بازیکن پاسخ سرمبی اش را بدهد. هرکس باید کار خودش را بکند. اسکوچیچ در تیم های لیگ برتری ما مربیگری کرده است و وقتی به هردلیلی انتخاب شده و توانسته با تیم ملی ما خوب نتیجه بگیرد، پس نشان می دهد که شایستگی این جایگاه را داشته است و توانسته لیاقتش را نشان دهد. چه اشکالی دارد که تیم ملی ما دارد یک سرمربی ناشناخته را به فوتبال آسیا و دنیا معرفی می کند؟ مگر ژاوی تجربه ی مربیگری آنچنانی دارد که الان سرمربی بارسلونا شده است؟ تیم ملی ما دارد این شرایط را برای ساختن یک مربی فراهم می کند و اسکوچیچ هم توانسته توانایی اش را نشان دهد. پس یعنی کارش را بلد است. یک زمانی کی روش کریمی، رحمتی و عقیلی را خط زد. باید 3 بازی را می بردیم و به جام جهانی می رفتیم. ما آن 3 بازی را بردیم وصعود کردیم. اسپانیا دو روز قبل از جام جهانی، لوپتگی را اخراج کرد. آنها با این کار جام جهانی را از دست دادند اما پا روی اصول خود نگذاشتند. اما ایران دنبال این هستند تا با ریش سفیدی و بزرگتری این مسئله را حل کنند. این اشتباه بزرگی از سوی طارمی بوده است و نباید جواب اسکوچیچ را می داد. امیدوارم این مسئله زودتر حل شود اما طوری نشود و به جایی نرسد که مهدی طارمی فکر کند از سرمربی تیم ملی بالاتر است. آیا او جرات داشت در تیم باشگاهی اش پورتو هم این رفتار را بکند؟ حتما نباید سرمربی یک تیم اسم و رسم دار باشد که بازیکن از او حساب ببرد. اسکوچیچ فوق العاده کار کرده است و خط زدنش هم تصمیم درست و به موقعی بود.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.