تحلیل علل و عوامل حمله شدید رژیم صهیونیستی به سوریه

یک مقام نظامی ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید: «من ۲۰سال است که در ارتش خدمت می‌کنم و در این مدت، شاهد یورش به (اشغال) کرانه باختری، جنگ دوم لبنان و جنگ سال ۲۰۱۵ غزه بودم، اما تعداد گلوله‌هایی که در حمله روز جمعه به اردوگاه جنین به سمت نظامیان اسرائیلی شلیک شد، غیرقابل وصف است. آتش پر حجم و متمرکز که نشان از هماهنگی و آموزش قابل توجه جوانان فلسطینی می‌دهد.»
شنبه، 24 ارديبهشت 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تحلیل علل و عوامل حمله شدید رژیم صهیونیستی به سوریه
جعفری: در حملات ارتش رژیم صهیونیستی به مواضع ارتش سوریه در استان‌های لاذقیه، طرطوس و حماه تا این لحظه ۵نفر به شهادت رسیده و ۷نفر دیگر زخمی شدند. این حمله یکی از شدیدترین و گسترده‌ترین حملات رژیم صهیونیستی به مواضع ارتش سوریه در طول سال‌های گذشته بود که در آن ده‌ها فروند موشک و بمب بالدار به سمت اهداف مختلف سوری پرتاب شد. هرچند پدافند ارتش سوریه با جسارت و قابلیت تمام با این حمله مقابله کرد و نزدیک به ۸۰ درصد از موشک‌های شلیک شده را منهدم کرد اما رژیم صهیونیستی با سیاست شلیک پرتعداد موشک به یک هدف در نهایت موفق به عبور از سد پدافند ارتش سوریه در این مناطق شده و اهداف مدنظر آسیب دیدند.
 
در مورد دلایل این حمله در این بازه زمانی و مسائل مرتبط با آن باید گفت ارتباط با سفر رئیس جمهور سوریه به تهران و آماده باش کامل محور مقاومت برای مرحله نهایی عملیات علیه رژیم صهیونسیتی در بلندی‌های جولان دارد. در حقیقت سران رژیم صهیونسیتی به این نتیجه رسیدند که زمان حمله نهایی فرارسیده و اگر آنها دست به حملات پیش‌دستانه به ساختار پدافندی ارتش سوریه نزنند، در برهه پیش‌رو دچار مشکل خواهند شد و از همین‌رو در حملات امشب باعث شد تا سامانه‌های پدافندی ارتش سوریه در این مناطق هدف قرار بگیرد.
 
همانطور که در جریان هستید رژیم صهیونیستی در طول روزهای گذشته یک رزمایش بزرگ و بی‌سابقه را در تمام سرزمین های اشغالی شروع کرده و به نظر می‌رسد تا شش هفته دیگر این رزمایش ادامه داشته باشد. انجام این حمله را باید بخشی از سیاست نبرد بین نبردهای رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد که با آگاهی نسبت به عدم پاسخ قطعی ارتش سوریه در این شرایط به این حمله با علم به آماده‌باش کامل این رژیم برای ورود به مرحله پاسخگویی در صورت اقدامات تلافی‌جویانه سوری‌ها دانست.
 
اما موضوعی که به نظر می‌رسد باید به آن توجه و دقت کافی داشت به تحولات داخل سرزمین‌های اشغالی بازمی‌گردد، جایی که فلسطینی‌ها در طول هفته‌های گذشته ضربات دردناک و بی‌سابقه‌ای را به ساختار و سازمان امنیت رژیم صهیونیستی وارد کردند. مقامات این رژیم به این برداشت رسیده بودند که اوضاع محور مقاومت در حال بهره‌برداری از این عملیات‌ها بوده و این اقدامات جوانان فلسطینی موقعیت و جایگاه رژیم قدرت صهیونیستی را بین مردم کشورهای عربی به شدت زیر سوال برده بود و آنها درصدد بودند تا با این روش به نوعی قدرت‌نمایی کنند.
 
اما دلیل بعدی این حمله گسترده به روابط رژیم صهیونسیتی و روسیه باز می‌گردد. روابط میان تل‌آویو و مسکو به شدت خراب و بحرانی شده و بر اساس شواهد موجود صهیونیست‌ها در تلاش هستند تا با حمله به مواضع پدافندی ارتش سوریه که بیشتر آنها را متخصصان روسیه بهینهسازی و اورهال کرده‌اند این پیام را به مسکو ارسال کنند که اقدامات آنها عاملی برای متوقف کردن ماشین جنگی این رژیم در سوریه نخواهد بود و در برابر اقدامات کرملین آنها دست به چنین کارهای می‌زنند.
 
نکته‌ای دیگر که باید به آن اشاره کرد به این موضوع باز می‌گردد که مقامات رژیم صهیونیستی در تلاش هستند تا برتری هوای خود در سوریه را حفظ کنند و این موضوع را به سران دمشق برسانند اختلافات شدید میان تلاویو و مسکو تاثیری بر عملیات‌های ارتش این رژیم و حمله به زیرساخت‌های سوریه اثری ندارد. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که باید گفت انجام این حمله گسترده بیش از آن‌که پیامی برای مسکو ارزیابی شود، باید قائل به ارسال پیام به دمشق بود. در حقیقت اگر در دمشق رهبران سوریه نخواهند فکر عاجلی برای حملات کنند، دست درازی و اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به صورت سلسله‌وار گسترش پیدا کرده و آنها در طول روزهای آینده بر شدت و دقت عملیات‌های خود خواهند افزود.
 
در هر صورت اگر قرار است محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی دست به اقدام بزند، بهتر است همین حملات را بهانه‌ای برای حمله به این رژیم قرار دهد چرا که برای کشورهای جهان پاسخ به این حملات منطقی بوده و حتی نزدیک‌ترین متحدان رژیم صهیونیستی نیز توانایی محکومیت سوری‌ها را ندارند. اگرچه رژیم صهیونیستی با این حملات می‌خواهد بگوید قدرت لازم برای دفاع از خودش برخوردار است و به نوعی پاسخی به اظهار نظر رهبر انقلاب در دیدار با امیر قطر که گفته بودند صهیونیست‌ها دیگر در جایگاه تهدید نیستند، داده باشند اما حقیقت وقتی نمایان می‌شود که صهیونیست‌ها پاسخ لازم را دریافت کنند.
 
حملات ساعتی پیش رژیم صهیونیستی را باید به نوعی در هماهنگی با حمله تروریست‌های وابسته به اردوغان در شهرهای شیعه نشین نبل ‌و الزهرا ارزیابی کرد، جایی‌که در این حمله ۱۰ نفر از نیروهای دفاع وطنی سوریه به شهادت رسیده و تعداد دیگری هم زخمی شدند. هرچند این حملات با پاسخ جنگنده‌های سوریه و روسیه به مواضع تروریست‌ها در شمال حلب مواجه شد و پاسخ توپخانه‌ای هم دریافت کرد اما باید آن را شروع تقابل مستقیم نیروهای متحد با ارتش اشغالگر ترکیه در شمال سوریه دانست، جایی‌که چند هفته‌ای است مراکز حضور نظامیان روسی به رزمندگان مقاومت تحویل داده شده است. همان‌گونه که پیش از این هم خدمت شما عزیزان گفتیم، پس از استقرار نیروهای مقاومت در درگیری با تروریست‌های وابسته به ترکیه و نظامیان اشغالگر این کشور، درگیری‌های متعددی طرفین شروع شده بود که معمولاً با حملات توپخانه‌ای و هوایی متحدین مواجه می‌شود و تروریست‌ها تلفات سنگینی داده بودند.
 
پیش‌بینی می‌کنم این موج حملات و درگیری‌ها ادامه داشته باشد و ضرورت دارد که رزمندگان با احتیاط بیشتری با این موضوع برخورد کرده و فرماندهی حاضر در منطقه هم به درجه هوشیاری خود بیفزاید.
 
در مورد حمله روز گذشته رژیم صهیونیستی به شهر جنین و مقاومت رزمندگان فلسطینی مطالب و مواردی را نوشتم، اما موضوعی که باید به آن توجه کرد، در مورد هماهنگی رزمندگان برای مقابله با جوخه‌های ترور صهیونیست‌ها است که مهم ارزیابی می‌شود. در این حمله حجم بی‌سابقه‌ای از آتش توسط رزمندگان فلسطینی روی این جوخه ترور اجرا شد که باعث وحشت آنها شده است. منابع صهیونیستی این میزان شلیک را در طول ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه ارزیابی کرده و گفتند که هزاران گلوله به سمت آنها شلیک شده و افسری که مسئول تیم اصلی ترور بود به هلاکت در این حمله رسید، از فاصله ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری از پهلو هدف قرار گرفته است؛ جایی‌که به نظر تک تیرانداز فلسطینی با دقت انتخاب کرده و جلیقه ضد گلوله افسر معدوم نمی‌توانست ناجی جان حقیر او شود.
 
همانگونه که گفته شد حمله هوایی رژیم صهیونیستی با ده‌ها فروند موشک هوا به زمین صورت گرفته است. بر اساس خبرهای منتشر شده، جنگنده‌های صهیونیست‌ها در مجموع ۳۲ موشک را از آسمان مدیترانه در مقابل شهر ساحلی بانیاس به سمت حومه حماه از طریق ۴ موج حمله متوالی به فاصله ۱۰ دقیقه پرتاب کردند. همان‌گونه که باز هم گفته شد بیش ۸۰ درصد موشک‌ها توسط سامانه‌های پدافندی ارتش سوریه رهگیری و منهدم شد (دقیقاً ۲۶ فروند موشک که عدد بسیار بزرگ و قابل توجهی است).
 
یکی از موشک‌ها به سامانه پانیتسر سوری‌ها اصابت کرد که به دلیل تمام شدن گوله توپ و موشک‌ها در حال بارگذاری مجدد بود و در این اصابت سه خدمه این سامانه به شهادت رسیدند. ۵ فروند موشک دیگر هم به نقاط مختلف اصابت کرد. شکار این تعداد موشک توسط پدافند سوریه (عمدتاً سامانه‌های بوک، پانیتسر، سام‌۸ و پدافند توپخانه‌ای مانند سعیر) موفقیتی بزرگ به شمار می‌رود و نشان می‌دهد که پدافند سوری‌ها برای روز مبادا به اندازه کافی قدرتمند است.
 
یک مقام نظامی ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید: «من ۲۰سال است که در ارتش خدمت می‌کنم و در این مدت، شاهد یورش به (اشغال) کرانه باختری، جنگ دوم لبنان و جنگ سال ۲۰۱۵ غزه بودم، اما تعداد گلوله‌هایی که در حمله روز جمعه به اردوگاه جنین به سمت نظامیان اسرائیلی شلیک شد، غیرقابل وصف است. آتش پر حجم و متمرکز که نشان از هماهنگی و آموزش قابل توجه جوانان فلسطینی می‌دهد.» این مسأله می‌تواند در حملات بعدی با قدرت و شدت بیشتری ادامه پیدا کند. بدون شک صهیونیست‌ها که در حمله روز گذشته از موشک‌های ضد زره اسپایک برای اسارت رزمنده فلسطینی استفاده کردند، در آینده باید با زره‌پوش به کرانه باختری بروند که البته آنجا غافل‌گیری زیادی در انتظار آن‌ها است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.