چگونه انتخاب كنيم؟

مردم پاسخ برخي از پرسش ها را براي آرامش وجدان و اطمينان قلبي خود مي خواهند و نه براي استفاده در بحث ها و جدال هاي سياسي. «چگونه انتخاب كنيم؟»
جمعه، 24 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه انتخاب كنيم؟
مردم پاسخ برخي از پرسش ها را براي آرامش وجدان و اطمينان قلبي خود مي خواهند و نه براي استفاده در بحث ها و جدال هاي سياسي. «چگونه انتخاب كنيم؟» يكي از آن نوع پرسش هاست كه يافتن پاسخي اطمينان بخش براي آن، اصلي ترين دغدغه اين روزهاي مردم است. مردم مي خواهند از ميان انبوه نام ها و نشانه ها و تابلوها و شعارها كه بر در و ديوارها نقش بسته، راهي به سوي واقعيت ها بگشايند و نامزدهاي مورد علاقه خود را بيرون از شعارهاي پرآب و رنگ، شناسايي كرده و به عنوان نماينده خويش راهي مجلس كنند. آنچه روي تابلوها براي معرفي نامزدها نوشته شده است، همه- و تقريباً بدون استثناء- جذاب و دلنشين است و از صلاحيت، كارآمدي، تقوي، مردم دوستي، تعهد، تخصص و... نامزدهاي معرفي شده حكايت مي كند و بديهي است كه در نگاه اول، اين تابلوها مي توانند گيج كننده باشند و از شما چه پنهان كه برخي از آنها براي گيج كردن مخاطبان تهيه شده اند! و اما، از ميان اين چند «افق» كه احزاب و گروه هاي مختلف با مهارت پيش روي مردم گشوده اند چگونه مي توان «آب» را از «سراب» تشخيص داد، تا كساني در پي آب به سوي سراب نروند؟ پرسش اصلي اين روزها كه در صدر نوشته حاضر به آن اشاره شد دقيقاً در همين نقطه پاسخ مي جويد... چگونه؟!
1-در تابلوي گروه ها و فهرست انتخاباتي آنها نام افرادي ديده مي شود كه با خصوصيات ارزشمندي نظير تقوي، كارآمدي، تعهد و... از آنان ياد شده است ولي اين تصوير با سابقه اي كه از آنها در دست است همخواني ندارد و اين نكته در دو بخش قابل ارزيابي است؛ سوابق شخصي و سوابق گروهي و حزبي.
الف: در حالت اول، سوابقي از نامزد معرفي شده در دست است كه با آنچه گروه ها در معرفي او اعلام كرده اند تناقض آشكار دارد، مثلا؛ او را مردم دوست معرفي كرده اند ولي سابقه وي نشان مي دهد كه در مسئوليت هاي قبلي خود- نظير نمايندگي مجلس- نه فقط نسبت به دغدغه هاي مردم بي تفاوت بوده است بلكه آنها را به تمسخر هم گرفته است. و يا از او به عنوان دوستدار ايران و ايراني ياد شده است، اما با مراجعه به سوابق او معلوم مي شود كه في المثل در اوج كينه توزي دشمنان بيروني عليه ايران و ايراني- نظير چالش هسته اي- با دشمنان مردم همخواني داشته است. يا از وفاداري به آرمان شهدا دم مي زند اما، با شعار اراذل و اوباش كه «توپ تانك بسيجي ديگر اثر ندارد» ! و يا اين ادعا كه «بسيجيان و رزمندگان خشونت طلب بوده اند» و ... برخوردي نداشته است. از پايبندي به اسلام سخن مي گويد ولي در مقابل اهانت به پيامبر اعظم(ص) و ائمه اطهار(ع) ساكت نشسته است و...
بديهي است كه افرادي با اين سابقه شايستگي نمايندگي مجلس را ندارند.
ب: حالت دوم آن است كه نامزد معرفي شده، شخصاً سوابق سوئي نظير آنچه در بند الف آمده است ندارد ولي با افراد، گروهها و احزابي كه داراي سوابق سوء ياد شده هستند همراه است و در جرگه آنان قرار دارد و يا نسبت به عملكرد و مواضع آنها نه فقط حساسيتي نشان نداده بلكه تلويحاً يا به تصريح از اين عملكرد سوء حمايت نيز كرده است.
اينگونه افراد نيز نمي توانند براي حضور در خانه ملت شايستگي داشته باشند.
2-امام راحل ما (ره) با ارائه فرمولي منطقي و گره گشا مي فرمودند «ميزان حال فعلي افراد است» كاربرد اين فرمول درباره كساني است كه سابقه سويي ندارند و در گذشته از افراد وفادار به اسلام، انقلاب، نظام و مردم بوده اند ولي بعدها به هر علت- از جمله آلودگي به چرب و شيرين دنيا- تغيير هويت داده اند. مثلاً در گذشته از ياران امام(ره) بوده اند و سابقه قابل قبولي در مبارزه با حاكميت سرمايه و مرفهان بي درد داشته اند اما، امروزه تغيير روش و منش داده اند. زندگي اشرافي دارند، با مرفهين بي درد فالوده مي خورند، برخي از نظرات امام راحل(ره) را ناديده مي گيرند، نسبت به جنگ فقر و غنا حساسيتي ندارند و بعضاً با گروهي كه در بند اول اين نوشته آمده است، ائتلاف سياسي داشته و دارند.
3- حمايت بيگانگان و دشمنان تابلودار مردم ايران از يك گروه و جريان سياسي دليل روشني براي هويت تاريك آنهاست. اين روزها گروه هاي مورد حمايت بيگانگان ادعا مي كنند كه حمايت آمريكا و اسرائيل از آنها با هدف بدنام كردن آنان صورت گرفته است كه در اين باره مقايسه ميان مواضع و عملكرد اين گروه ها با مواضع و عملكرد آمريكا و متحدانش مي تواند فرمول تعيين كننده اي باشد. با اين توضيح كه اگر مواضع و عملكرد آنان با مواضع و عملكرد دشمنان نه يك بار و دو بار و سه بار و... بلكه در بسياري از موارد همخواني و يكساني وجود داشته باشد بديهي است كه بايد گروه هاي حمايت شده را در خط بيگانگان و يا فاقد حساسيت نسبت به آن در فهرست دشمنان مردم تلقي كرد و متاسفانه اين همخواني و همراهي در مورد برخي گروه ها ديده شده است.
4- و اما... در سوي ديگر اين ميدان، حضور چند تابلو و فهرست انتخاباتي كه از سوي افراد و گروههاي وفادار به انقلاب و مردم ارائه شده نيز مي تواند در ميان مردمي كه قاعدتاً طرفدار ارزش هاي اصيل انقلاب هستند، كمي تا قسمتي سردرگمي پديد آورد. مخصوصاً آن كه اين دو يا سه فهرست، نام ها و تابلوهاي تقريباً مشابهي دارند و برخي از نامزدها نيز در ميان آنها مشترك هستند. براي عبور از اين سردرگمي احتمالي مي توان به چند كليد راهگشا و راهكار موثر مراجعه كرد؛
الف: اگرچه فهرست هاي مورد اشاره تشابه قابل توجهي با يكديگر دارند ولي براساس يك فرمول منطقي بايد فهرست و ليستي ملاك و معيار انتخاب باشد كه اكثريت قريب به اتفاق گروههاي وفادار به اسلام و انقلاب آن را تهيه و ارائه كرده اند چرا كه براي تهيه اين فهرست، تقريباً تمامي جريانات ارزشي با سليقه هاي متفاوت گردهم آمده و بعد از چندماه بررسي و رايزني با يكديگر و مصاحبه با افرادي كه براي مجلس هشتم نامزد شده بودند، تعدادي از آنها را برگزيده و معرفي كرده اند بنابراين بديهي است كه اين ليست در مقايسه با ليست هاي مشابه آن از قوت و استحكام بيشتري برخوردار است.
ب: در ميان فهرست هايي كه از سوي جريانات ارزشي ارائه شده است، فهرستي كه تمام نامزدهاي آن از ميان افراد متعهد و انقلابي انتخاب شده اند نسبت به فهرستي كه علاوه بر نامزدهاي متعهد و انقلابي، تعدادي از نامزدهاي بيرون از اين حلقه را نيز در خود جاي داده است، برتري بيشتري داشته و قابل اطمينان تر است.
در همين نقطه بايد به حضور نام اين افراد در فهرست انتخاباتي برخي از گروهها و احزاب بيرون از حلقه جريانات ارزشي نيز اشاره كرد كه نشانه حمايت احزاب ياد شده از اين نامزدهاست و مي تواند به طورطبيعي شبهه انگيز باشد. چرا كه برخي از احزاب حامي نامزدهاي ياد شده، سابقه قابل قبولي در دفاع از ارزش هاي انقلاب و همراهي با دغدغه هاي مردم ندارند.
ج:تاكنون اصلي ترين و شناخته شده ترين شخصيت هاي جريانات ارزشي با صدور بيانيه هاي جداگانه و يا در مصاحبه هاي خويش تاكيد كرده اند كه فقط از ليست اصلي حمايت مي كنند بي آن كه ارزشي بودن بقيه فهرست ها را نفي كنند. و اين نكته نيز شاخص و معيار اطمينان آوري براي انتخاب خواهد بود.
5-با وجود نكاتي كه درباره برتري فهرست اصلي جريانات ارزشي و انقلابي نسبت به فهرست هاي مشابه مطرح شد، نبايد از اين نكته نيز غافل بود كه فهرست دوم چند تن از افراد ارزشمند، كارآمد و متعهد را درخود جاي داده است كه نام آنها به هر دليل- و احتمالا به علت فرمول گزينش نامزدها- در فهرست اصلي جريانات ارزشي ديده نمي شود و از سوي ديگر مي توان حدس زد كه افرادي از نامزدهاي فهرست اصلي نيز به هر دليل و علتي مورد علاقه و توجه مردم علاقمند به اين فهرست نباشند براي اين طيف از رأي دهندگان شايد بهترين گزينه آن باشد كه فهرست اصلي را ملاك و مبنا قرار دهند و جاي-حداكثر 3 نامزد- از نامزدهاي اين فهرست را كه نمي پسندند با نامزدهاي ارزشمند فهرست دوم كه نام آنها در فهرست اول نيامده است عوض كنند.
6-و بالاخره بايد به اين نكته با اهميت توجه داشت كه كليه نامزدهاي تأييدصلاحيت شده از هر گروه و جناح سياسي، افرادي «صالح» هستند و تلاش مردم در انتخابات براي گزينش «اصلح» از ميان صالحان است. از اين روي هر يك از جريانات سياسي كشور كه اكثريت مجلس هشتم را در اختيار داشته باشند و نتيجه انتخابات هرچه باشد، پيروزي بزرگي براي اسلام، انقلاب و مردم تلقي مي شود و صد البته نمايندگان مجلس هشتم از هرجناحي كه باشند، نماينده همه مردم ايران و قابل احترام براي همه خواهند بود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.