پاسخ کارگروه طرح تحول اقتصادی به دروغ پردازی ها سايت الف

کارگروه طرح تحول اقتصادي در پي انتشار برخي مطالب و ادعاها در رسانه هاي کشور با مضمون تشکيک در صحت اظهارات هفته گذشته رييس جمهور در جمع پرشور مردم برخي شهرستانهاي استان تهران درباره هدفمند کردن يارانه ها با انتشار پاسخي نکاتي را براي تنوير افکار عمومي اعلام کرد.
يکشنبه، 6 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پاسخ کارگروه طرح تحول اقتصادی به دروغ پردازی ها سايت الف
کارگروه طرح تحول اقتصادي در پي انتشار برخي مطالب و ادعاها در رسانه هاي کشور با مضمون تشکيک در صحت اظهارات هفته گذشته رييس جمهور در جمع پرشور مردم برخي شهرستانهاي استان تهران درباره هدفمند کردن يارانه ها با انتشار پاسخي نکاتي را براي تنوير افکار عمومي اعلام کرد.
به گزارش راسخون به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت،کارگروه طرح تحول اقتصادي در پي انتشار برخي مطالب و ادعاها در رسانه هاي کشور با مضمون تشکيک در صحت اظهارات هفته گذشته رييس جمهور در جمع پرشور مردم برخي شهرستانهاي استان تهران درباره مبلغ در نظر گرفته شده توسط دولت براي پرداخت نقدي يارانه ها به مردم در صورت اجراي طرح تحول اقتصادي با انتشار پاسخي با ابراز تاسف از بي اطلاعي رسانه هاي منتشر کننده از لايحه هدفمند کردن يارانه ها، نکاتي را براي تنوير افکار عمومي اعلام کرد.
براساس اين گزارش سايت الف منتسب به مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي روز شنبه با انتشار گزارشي بي اساس، رييس جمهور را به ارائه آمار غلط در خصوص لايحه هدفمند کردن يارانه ها متهم کرد. کارگروه طرح تحول اقتصادي در گزارشي تمام اتهمات را ناشي از نيت مقرضانه نويسنده و عدم اطلاع کافي عنوان کرده است.
پاسخ کارگروه طرح تحول اقتصادي بدين شرح است:
 
باسمه تعالي
 
پيرو مطلب ارائه شده در سايت الف (تاريخ 5/2/88 در بخش تحليلي) درخصوص سخنان آقاي دکتر احمدي‌نژاد رياست محترم جمهوري در اسلامشهر درباره لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها که همراه با نقدي غيرمنصفانه و ناشي از عدم اطلاع‌ نويسنده محترم از لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها مي‌باشد، نکات ذيل براي تنوير افکار عمومي بيان مي‌دارد.
1ـ جناب آقاي دکتر احمدي‌نژاد به پيش‌بيني دولت درخصوص پرداخت بطور متوسط 300 هزار تومان در ماه يارانه براي يک خانوار پنج نفره اشاره فرمودند که نويسنده محترم آن را زير سئوال برده است. در حالي که اين عدد کاملاً منطبق با پيشنهادات ارائه شده توسط دولت به مجلس مي‌باشد:
در جلسه مورخ 25/6/1386 کميسيون ويژه تحولات اقتصادي مجلس، نمايندگان دولت 3 سناريوي اصلاح قيمت را ارائه نمودند که در سناريوي اول (حداکثري) به هر فرد 68600 تومان، سناريوي دوم (مياني) 58700 تومان و سناريوي سوم (حداقلي) به هر فرد 46700 تومان اختصاص مي‌يافت. اين 3 سناريو بر اساس پرداختي به 7 دهک طراحي شده بود (اين پيشنهاد از مشروح مذاکرات کميسيون ويژه تحولات اقتصادي مجلس در تاريخ ذکر شده قابل استخراج است).
 
2ـ رياست محترم جمهوري درخصوص هزينه بنزين، برق و گاز مصرفي مردم با قيمتهاي آزاد بيان فرمودند که «سرجمع آزاد آن هم اکنون 100 الي 130 هزار تومان مي‌شود» که باز نويسنده محترم آن را خلاف واقع بيان کرده‌اند. (البته اگر متوسط پرداختي يک خانوار ايراني براي کالاهاي بنزين، برق، گاز، گازوييل، نفت سفيد و آب در نظر گرفته شود بسيار کمتر از اين خواهد بود مي‌توان به طرح آماري هزينه و درآمد خانوارهاي سال 1386 ـ آخرين آمار انتشار يافته مراجعه کرد ـ ) و در محاسبه‌ايي ساده در حال حاضر ميزان سهميه بنزين يک خودرو 100 ليتر در ماه مي‌باشد (و بسياري از خانوارها نيز فاقد خودرو هستند. ) از طرف ديگر متوسط مصرف برق هر خانوار در ماه 250 کيلو وات ‌است (اين عدد همان معيار الگوي بهينه مصرف توسط مردم است که وزارت نيرو اعلام کرده) و متوسط مصرف ماهيانه گاز خانگي توسط خانوارها 40 ميليارد متر مکعب براي 5/13 ميليون خانوار مي باشد که به اين ترتيب هر خانوار 3000 متر مکعب در سال و بطور متوسط 250 متر مکعب در ماه مصرف مي نمايد.
در صورت احتساب قيمت اين حاملها بنزين (500-400) گاز طبيعي 100 تومان و برق 80 تومان متوسط پرداختي هر خانوار 950-850 هزار ريال خواهد شد که نه تنها از عدد بيان شده توسط ايشان بالاتر نمي باشد بلکه کمتر نيز هست .
 
3. در مطلب مذکور اشاره شده است که لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها در دهم دي ماه 1387 تقديم مجلس شد و نمايندگان نياز به اطلاعات بيشتري داشتند و لايحه در زمان ارائه فاقد اسناد پشتيبان بود و وزراي احضار شده به مجلس در خصوص ابعاد آن اظهار نظر بي اطلاعي مي کردند . توضيحات زير را براي افکار عمومي ضروري است ضروري مي داند :
 
مجلس محترم شوراي اسلامي با طرح موضوع تحولات اقتصادي توسط دولت در مرداد ماه سال گذشته کميسيوني تحت عنوان کميسيون ويژه تحولات اقتصادي را تشکيل داد و اين کميسيون که از 15 نفر از نمايندگان مجلس شامل روساي کميسيون تشکيل شده است از آن تاريخ بطور مرتب هر روز دوشنبه جلساتي را براي بررسي طرح تحول اقتصادي برگزار نموده است و در تمام اين جلسات نمايندگان دولت که عموماض‌متشکل از وزير امور اقتصادي و دارايي ،‌معاون اقتصادي وزارت اقتصاد و دارايي ، سخنگوي طرح تحول اقتصادي ،‌دبير لايحه هفدمند کردن يارانه‌ها ،‌معاون برنامه ريزي سازمان مديريت و برنامه ريزي راهبردي ،‌معاون اقتصادي بانک مرکزي ،‌معاون برنامه ريزي وزارت نفت و ديگر همکاران دولت در کار گروه فراخور موضوع شرکت مي نمودند .
 
موضوع هدفمند کردن يارانه‌ها از سويمن جلسه به بعد با طرح سوالاتي توسط نمايندگان محترم در دستور کار کميسيون قرار گرفت و در اين جلسات نمايندگان دولته به ارائه گزارشاتي در خصوص مدل‌هاي پيش بيني و بررسي آثار هدفمند کردن يارانه ها بر متغير هاي کلان اقتصادي با استفاده از مدل‌هاي CGE ، FP و IO پرداختند.
 
اعضاي محترم کميسيون ويژه نظر به تخصصي بودن موضوع از مرکز پژوهش هاي مجلس خواستند تا در جلسه‌اي با حضور اقتصاددانان اين مدل‌ها بررسي شود از طرف ديگر مدل باز توزيع که توسط مرکز آمار طراحي شده بود نيز در اين جلسات به اعضا محترم کميسيون ويژه ارائه شد و سرانجام لايحه هفدمند کردن يارانه‌ها نيز که از مهر ماه در سايت طرح تحول اقتصادي براي اظهار نظر خبرگان موجود بود در آبان ماه در اختيار اعضا محترم کميسيون قرار گرفت در تمام اين مدت مذاکرات دولت و مجلس در خصوص لايحه ادامه داشت و چندين سناريوي قيمتي با ارائه گزارشات پشتيبان و کارشناسي به نمايندگان ارائه شد پس از توافقات لازم با اعضا کميسيون ويژه رياست مجلس و اعضا هيات رئيسه مجلس لايحه به صورت يک فوريتي در تاريخ 10/10/87 به مجلس ارائه شد که فوريت آن به تصويب رسيد. سپس مجلس لايحه را به کليه کميسيون‌هاي تخصصي براي بررسي دقيق کارشناسي از تمام ابعاد فرستاد که نهايتاً کميسيون‌هاي برنامه و بودجه ،‌عمران ،‌اقتصاد ،‌آموزش و تحقيقات ، فرهنگ ،‌بهداشت ،‌اجتماعي به ان راي مثبت دادند و سپس لايحه در کميسيون ويژه مجلس با اکثريت قاطع به آن راي مثبت داد .
در جريان بررسي کميسيون وزراي اطلاعات ،‌امور اقتصادي و دارايي ،‌بازرگاني ،‌صنايع ، کشاورزي و راه و ترابري قبلاًبه کميسيون ويژه ارائه شده بود و وزرا محترم در اين جلسات از مطالب ذکر شده دفاع نمودند.
تصويب کليات لايحه در کميسيون‌هاي مذکور مويد اين مطلب مي باشد و هم اکنون نيز مذاکرات دولت و مجلس در خصوص جزئيات لايحه ادامه دارد .
 
در طي مذاکرات دولت و مجلس بالغ بر 30 جلسه کميسيون ويژه و حضور نمايندگان دولت در تمامي کميسيون‌هاي تخصصي مجلس ،‌جلسه با هيات رئيسه ،‌جلسه با فراکسيون‌هاي مختلف دهها گزارش کارشناسي ارائه شد که تعدادي ازآنها از اواسط سال گذشته بر روي سايت طرح تحول نيز موجودبود.
/2759/


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.