گزارش از نشست خبری جشنواره فیلم کودک/

تقدیر از محمدعلی کشاورز و نکوداشت شهیدبهنام محمدی در جشنواره کودک اصفهان

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک با تقدیر از «محمدعلی کشاورز» و نکوداشت ویژه «شهید‌بهنام محمدی»، شب عیدغدیر خم در شهر اصفهان افتتاح خواهد شد.
سه‌شنبه، 15 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تقدیر از محمدعلی کشاورز و نکوداشت شهیدبهنام محمدی در جشنواره کودک اصفهان

راسخون :به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، نشست خبری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان صبح امروز با حضور «سید‌احمد میرعلایی» دبیر جشنواره، «جعفر گودرزی» مدیر روابط عمومی جشنواره، «مسعود احمدیان» و «پژمان لشگری‌پور» در سالن نشست‌های بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

«جعفر گودرزی» در ابتدای این نشست گفت: جشنواره فیلم کودک یک ثروت و سرمایه ملی است و برای رسیدن به جایگاه واقعی سینمای کودک، نیاز به یک عزم ملی است تا این سینما به روزهای اوج خودش برگردد.
وی افزود: کارهای جشنواره از اوایل سال در بنیاد سینمایی فارابی انجام می‌شد و ما اصلا از برنامه‌ها عقب نیستیم. همچنین در این دوره از جشنواره فیلم‌های نمایش داده نشده و فیلم‌هایی از سه نسل از فیلمسازان نمایش داده می‌شود.
* جشنواره فیلم کودک شب عید غدیر در اصفهان برگزار می‌شود
در ادامه نشست، سید‌احمد میرعلایی گفت: بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان 23 تا 27 آبان‌ماه در شهر «اصفهان» برگزار می‌شود. افتتاحیه مراسم همزمان با شب عید غدیر خواهد بود و روز جمعه 27 آبان‌ماه اختتامیه جشنواره را برگزار می‌کنیم.
وی افزود: هیئت انتخاب جشنواره کار خودش را آغاز کرده و هفته پایانی شهریور یا ابتدای مهر‌ماه کار هیئت انتخاب به اتمام می‌رسد.
* برگزاری جشنواره فیلم کودک در روز جهانی کودک از سال آینده
میرعلایی ادامه داد: از سال آینده و به مدت 5 سال هم‌زمان با روز جهانی کودک، جشنواره فیلم کودک و نوجوان در تاریخ 16 مهر‌ماه برگزار خواهد شد.
دبیر این دوره از جشنواره در ادامه نشست بیان داشت: امسال دبیری جشنواره دیر به من اعلام شد، اما همان‌طور که برای جشنواره فجر در بنیاد سینمایی فارابی پشتیبانی‌های زیاد صورت گرفت درباره جشنواره کودک هم دوستان ما در بنیاد سینمایی فارابی مشغول کار بودند. ما در ابتدای کار به این نتیجه رسیدیم که باید برای دوره‌های آینده زیرساخت‌ها را مهیا کنیم و به روز باشیم. نگاه ما تنها به این دوره نبود و اگر می‌خواستیم تنها به این دوره از جشنواره نگاه کنیم شهر «تهران» بهترین گزینه برای میزبانی جشنواره بود.
وی در ادامه گفت: ما استان‌های مختلفی چون همدان، خراسان رضوی، مازندران، فارس، کرمان، یزد، اصفهان و آذربایجان شرقی را مورد بررسی قرار دادیم و فکر می‌کردیم این استان‌ها می‌توانند میزبان جشنواره باشند، اما نکته‌ای که در این رابطه اهمیت دارد این است که مسئولان برخی استان‌ها بین برگزاری و میزبانی جشنواره تفاوتی قائل نبودند و فکر می‌کردند اگر میزبان جشنواره‌ای هستند می‌توانند جشنواره را در سطح بین المللی برگزار کنند.
* افزایش سالن‌های سینما در همدان در نتیجه برپایی جشنواره کودک در همدان
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه تصریح کرد: ما تصمیم گرفتیم یا کاری را انجام ندهیم و یا اگر می‌خواهیم آن را انجام بدهیم تمام توان‌مان را بگذاریم. اتفاق‌های خوبی در شهر همدان افتاده بود مثلا تعداد سالن‌های شهر همدان از دو سالن به 10 سالن افزایش پیدا کرد که این موضوع کوچک‌ترین نتیجه برگزاری یک جشنواره است.
سید‌احمد میرعلایی با بیان این که جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان معتبر‌ترین جشنواره ایرانی از نگاه بین‌المللی است، افزود: ما برای میزبانی جشنواره روی شهرهای همدان و اصفهان اصرار داشتیم و در نهایت شهر اصفهان را برای میزبانی به مدت 5 سال انتخاب کردیم. امیدوارم همه هنرمندانی که برای ایران و اسلام و آب و خاک این کشور دل ‌می‌سوزانند به ما کمک کنند تا این جشنواره را به خوبی برگزار کنیم.
* هم‌دلی و وفاق میان اهالی سینما بیشتر شود
وی اضافه کرد: تقاضای عاجزانه دارم در این دوره از جشنواره - که مربوط به سرمایه‌ها و امید‌های کشورمان است - هم‌دلی و وفاق میان اهالی سینما بیشتر شود که این موضوع شامل مدیران هم می‌شود. باید این همدلی را که در حال به فراموشی سپردن است بیشتر کنیم و در این رابطه نقش رسانه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای است.
میرعلایی ادامه داد: پیام جشنواره امسال در مراسمی توسط دانش‌آموزان به سراسر دنیا ارسال می‌شود. پیام این دوره از جشنواره «نشاط و شادابی برای کودکان، امید و تعالی برای نوجوانان و مهربانی و همدلی برای خانواده» است.
* اهدای جایزه ویژه «محمد الدوره»
این تهیه‌کننده سینما در ادامه نشست گفت: در بخش جداگانه‌ای در این دوره از جشنواره، آثار 24 دوره گذشته از جشنواره مرور می‌شود. ره‌آورد جشنواره فجر هم بخش دیگری از جشنواره خواهد بود.
وی افزود: مرور آثار شاخص کودک و نوجوان اکران نشده، مرور آثار پویانمایی کشور فرانسه و مرور فیلم‌های کودکان و نوجوان کشورهای اسلامی از بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره فیلم کودک خواهد بود، ضمن اینکه جایزه ویژه «محمد ‌الدوره» نیز در این دوره از جشنواره نیز اهدا خواهد شد.
* 16 مهرماه؛ آخرین مهلت ارسال آثار به مسابقه فیلمنامه‌نویسی کودک
سیداحمد‌میرعلایی در ادامه اظهار داشت: سال گذشته پیشنهاد شد مسابقه فیلم‌نامه‌نویسی کودک برگزار شود که اولین دوره آن هم سال گذشته برگزار شد و قرار است امسال هم دومین دوره آن هم برگزار شود. روز 16 مهر‌ماه آخرین مهلت ارسال فیلم‌نامه به مسابقه فیلم‌نامه‌نویسی کودک است که نتایج آن در طول جشنواره اعلام می‌شود.
* تقدیر از محمدعلی کشاورز و نکوداشت ویژه شهید بهنام محمدی
وی در ادامه گفت: امسال یک تقدیر و نکوداشت ویژه‌ای هم داریم. نکوداشت ویژه ما مربوط به نوجوانی است که در 13 سالگی در جنگ بود و راوی کتاب «دا» درباره او می‌گوید اسلحه‌اش از قدش بلند‌تر بود. امسال قصد داریم نکوداشت ویژه «شهید بهنام محمدی» را برگزار کنیم. همچنین در بخش تقدیر هم از یک هنرمند خوب اصفهانی به نام «محمد‌علی کشاورز» تقدیر و تشکر می‌شود.
میرعلایی ادامه داد: رونمایی از پوستر و برای اولین بار در کشور، تمبر‌ شدن پوستر جشنواره 16 مهرماه برگزار خواهد شد.
همچنین طی صحبت‌هایی که با مسئولان استان اصفهان انجام دادیم قرار است یکی از سالن‌های سینمایی اصفهان در طول سال فقط فیلم کودک اکران کند.
* مجبور شدیم میزبان جشنواره را تغییر دهیم
وی در خصوص میزبان‌نشدن استان همدان گفت: متأسفانه تعهدات استانداری همدان که قرار بود در ماه رمضان انجام شود صورت نگرفت و ما مجبور شدیم میزبان جشنواره را تغییر دهیم.
وی اضافه کرد: یکی از مسائلی که قرار بود در این دوره از جشنواره میان مسئولان جا بی‌اندازیم این بود که یک استان نمی‌تواند جشنواره را برگزار کند و می‌تواند به عنوان حامی و پشتیبان فعالیت کند.
وی در خصوص مشارکت استان اصفهان گفت: صلاح نیست میزان مشارکت را اعلام کنیم. ما به دنبال درصد مسائل نقدی مشارکت یک شهر نبودیم و آقای وزیر و آقای شمقدری هم به من قول پشتیبانی هم داده بودند و همین‌طور اصرار داشتند جشنواره در شهر دیگری به غیر از تهران برگزار شود. ما در این رابطه جلسه‌های مختلفی داشتیم که بگوییم میزبانی با برگزاری جشنواره تفاوت دارد.
دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان گفت: ما امسال سعی کردیم مخاطب بیشتر فیلم‌هایمان را کودک فرض کنیم. این دوره از جشنواره دوره وفاق و همدلی است و ما از همه هنرمندان عزیز با هر تفکر فیلمسازی برای کودکان و نوجوانان دعوت می‌کنیم به کمک ما بیایند و حتی اگر کسی هم از قلم افتاده خودش به خاطر آینده مملکت و کودکان پیش ما بیاید.
* فعلا برگزاری جشنواره به ما محول شده است
میرعلایی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل برگزار نشدن جشنواره از سوی سازمان امور جشنواره‌ها، ادامه داد:  فعلا برگزاری جشنواره به ما محول شده است.
* 80 درصد فیلم‌های امسال جدید هستند
وی اضافه کرد: شاید 80 درصد فیلم‌های کودک امسال فیلم‌های جدیدی هستند که برای اولین بار نمایش داده می‌شوند. احتمالا مجموع فیلم‌های ایرانی بیشتر هم خواهد شد اما نکته‌ای که اهمیت دارد این است که ما سعی کردیم در جشنواره فیلم کودک صداقتمان را بیشتر به کار بگیریم و واقعا فیلم‌های کودک را به جشنواره بیاوریم.
سید‌احمد میرعلایی ادامه داد: حداقل از نزدیک به 20 کشور صاحب سینما تقاضای حضور در جشنواره و ارسال فیلم شده است که فیلم‌های این کشورها در حال حاضر در دست بررسی است، همچنین پیش‌بینی حضور داوران بین‌المللی هم در جشنواره شده است.
* نمایش فیلم‌های جشنواره کودک در 25 استان و 259 نقطه محروم کشور
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه گفت: قصد داریم نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم کودک را در 25 استان و 259 نقطه محروم کشور داشته باشیم. همچنین در کنار جشنواره فیلم‌سازی برای دانش‌آموزان و نمایشگاه عکس را هم داریم.
جعفر گودرزی هم در پایان این نشست گفت: در حال حاضر 8 فیلم کودک آماده نمایش هستند، 5 فیلم در مرحله فنی و دو فیلم هم در مرحله فیلمبرداری، که یکی دو فیلمنامه از این فیلم‌ها از فیلم‌نامه‌های برتر جشنواره دوره گذشته است که خریداری شده است.
در پایان این نشست، «گودرزی»‌ اعلام کرد: خبرنگاران، اهالی‌رسانه و مخاطبان جشنواره فیلم کودک از این پس می‌توانند با مراجعه به سایت رسمی جشنواره به آدرس: www.icff.ir در جریان آخرین اخبار و اطلاعات قرار بگیرند.

شما می توانید آخرین اخبارایران و جهان رادر"واحداخبارواطلاع رسانی راسخون"مشاهده نمایید.

999

منتظراخبار، انتقاد وپیشنهاد شماهستیم:
news@rasekhoon.net



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.