آشنایی با حریفان ایران در والیبال جام قهرمانان قاره‌ها

روسیه ؛ قهرمان اروپا، المپیک و لیگ‌جهانی / روس‌ها تیمی همیشه پیروز برابر ایران

تیم ملی والیبال ایران در سومین بازی خود در رقابت‌های جام قهرمانان قاره‌ها روز جمعه به مصاف روسیه خواهد رفت.
پنجشنبه، 30 آبان 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روسیه ؛ قهرمان اروپا، المپیک و لیگ‌جهانی / روس‌ها تیمی همیشه پیروز برابر ایران

تیم ملی والیبال ایران در سومین بازی خود در رقابت‌های جام قهرمانان قاره‌ها روز جمعه به مصاف روسیه خواهد رفت.
 
به گزارش راسخون به نقل از فارس، سومین دیدار ایران در رقابت‌های والیبال جام قهرمانان قاره‌ها برابر تیم ملی روسیه، قهرمان اروپا، المپیک و لیگ جهانی برگزار خواهد شد. این مسابقه ساعت 10:40 دقیقه در سالن متروپلیتن توکیو انجام می‌شود.
 
* روسیه؛ قهرمان اروپا، المپیک، لیگ جهانی

 
از اوایل دهه 90 میلادی که اتحاد جماهیر شوروی از هم فرو پاشید، تا پیش از سال (2013) که 10 دوره از رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان اروپا برگزار شده بود، روسیه هرگز نتوانسته بود مدال طلای قاره سبز را بر گردن آویزد. روس‌ها که دو دوره گذشته (2009 – 2011)؛ چهارم، دو دوره قبلش (2005 – 2007)؛ دوم و دو دوره قبل‌ترش (2003 – 2001) سوم شده بودند، این بار آمده بودند تا با قهرمانی به خانه برگردند.
 
رقابت‌های قهرمانی اروپا سال گذشته مراحل مقدماتی و زیر گروه خود را پشت سر گذاشته بود و در نهایت 16 تیم جواز حضور در جام 2013 را کسب کرده بودند که شهریورماه امسال در قالب 4 گروه 4 تیمی در دو کشور دانمارک و لهستان پیکارهای خود را آغاز کردند و به پایان بردند. جالب اینکه روسیه در گروه چهارم این بازی‌ها در دور اول با شکست 3 بر صفری که مقابل آلمان داشت، به عنوان تیم دوم گروه خود به دور حذفی راه یافت. حال آنکه آلمان که به لطف سرگروهی مستقیماً به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرده بود. در این مرحله 3 بر یک به بلغارستان باخت و از صعود به نیمه‌نهایی جا ماند، اما روسیه در مرحله حذفی اسلواکی را 3 بر صفر شکست داد و سپس فرانسه را در مرحله یک چهارم با حساب 3 بر یک مغلوب  کرد تا در دیدار نیمه‌نهایی حریف قهرمان دور گذشته اروپا یعنی صربستان باشد. روس‌ها این دیدار را 3 بر یک از آن خود کردند و در فینال به مصاف ایتالیا رفتند که 3 بر یک بلغارستان را شکست داده بود و آمده بود تا پس از هشت سال دوباره قهرمانی اروپا را جشن بگیرد، اما نشد؛ روسیه 3 بر یک این بازی را برد و سرانجام قهرمان اروپا شد. ایتالیا، صربستان، بلغارستان، فرانسه، آلمان، بلژیک، فنلاند، لهستان، هلند، اسلواکی، دانمارک، اسلونی، ترکیه، بلاروس و چک نیز عناوین دوم تا شانزدهم این رقابت‌ها را به خود اختصاص دادند.
 
دیمیتری موزرسکی؛ دفاع وسط بلندبالای روسیه هم ارزشمندترین بازیکن این دوره نام گرفت. همچنان که لیبرو و پاسور روسیه به عنوان برترین بازیکنان پست‌های تخصصی خودشان معرفی شدند.
 
* تیمی با ویترینی از مدال‌های رنگارنگ
 
روس‌ها دارنده مدال طلای المپیک لندن و قهرمان دو دوره لیگ جهانی در سال های 2002 و 2011 که 5 مقام نایب قهرمانی و 7 مقام سومی هم از 22 دوره حضور خود در لیگ جهانی دارد، با حفظ ترکیب و ساختار قبلی‌شان از بخت‌‌های اصلی قهرمانی به شمار می‌رود.
 
با این اوصاف روس‌ها تغییرات آنچنانی نسبت به آخرین تورنمنت رسمی نداشته‌اند و در فهرست 22 نفره این تیم نام ستاره های بزرگی چون ماکسیم میخائیلوف، گرانکین، موزرسکی، دیمیتری به چشم می‌خورد و کاپیتانی این تیم با سرگی است.
 
روس‌ها با سبک والیبال قدرتی و متکی به بازی فیزیکی با اتکاء به قد بلند همواره در طول تاریخ یکی از قدرت‌های بلامنازع والیبال جهان بوده‌اند و نقشی انکار ناپذیر در تکامل این ورزش داشته‌اند.
 
کسب 12 مدال طلای قهرمانی جام ملت‌های اروپا،  مدال‌های طلای المپیک های 1964 توکیو، 1968 مکزیک، 1980 مسکو و 2012 لندن و دو مدال طلای مسابقات جام جهانی و 6 مدال طلای مسابقات قهرمانی مردان جهان این تیم را با دیگر قدرت‌های این رشته متمایز می‌سازد.
 
قهرمانی روسیه در المپیک 2012 لندن یکی از به یادماندنی‌ترین لحظات المپیک بود و این تیم در برابر برزیل در حالی به بازگشت که برزیل در ست سوم در حالی که 2 بر صفر جلو تنها یک امتیاز برای قهرمانی و کسب مدال طلای المپیک فاصله داشت. روس‌ها اما این اجازه را به برزیل ندادند و با بردن آن ست و دو ست بعدی یک قهرمانی رویایی را در المپیک لندن رقم زدند.
 
در ویترین سنگین افتخارات این تیم بزرگ 10 مدال المپیک، 12 مدال رقابت‌های قهرمانی جهان، 10 مدال رقابت‌های جام‌جهانی، 15 مدال لیگ جهانی والیبال، 20 مدال رقابت‌های قهرمانی اروپا و 10 مدال رقابت‌های یونیورسیداد دانشجویان قرار دارد.
 
* روسیه تیمی همیشه پیروز مقابل ایران
 
ایران و روسیه در سال‌های گذشته چندین بار در میادین رسمی به مصاف یکدیگر رفتند. البته در تمام مسابقه پیروزی با روس‌ها بوده است. با این حال برگزاری دیدارهای دوستانه و حضور در تورنمنت‌های تدارکاتی مختلف برای هر دو تیم فرصت دست و پنجه نرم کردن را پدید آورد. در آخرین رویارویی‌های والیبال ایران و روسیه، ملی پوشان ایران از مجموع 3 بازی دوستانه با روس‌ها در خاک آنها دو پیروزی کسب کردند، اما در دیدارهای رسمی شرایط به گونه‌ای دیگر بوده است و روسیه همیشه مقابل ایران پیروز بود.
 
* روسیه؛ مقتدرترین تیم حاضر در جام قهرمانان قاره‌ها

 
با نگاهی به نتایج رودرروی شش تیم حاضر در این پیکارها می‌توان روسیه را به عنوان مقتدرترین تیم شرکت کننده در این رقابت‌ها نامید. در میان شش تیم حاضر در جام قهرمانان قاره ها روسیه اگرچه برای اولین بار پا به این پیکارها می‌گذارد، اما تنها تیمی است که از مجموع دیدارهای سابقش در برابر هر یک از پنج تیم دیگر، برنده از زمین بیرون آمده و به عبارت دیگر؛ برتری با پیروزی‌‌هایش است.
 
32 برد مقابل برزیل (27 باخت)، 3 پیروزی مقابل ایران (بدون باخت)، 29 برد مقابل ایتالیا (24 باخت)، 56 برد مقابل ژاپن (10 باخت)، 31 برد مقابل آمریکا (13 باخت) مجموع نتایج پیشین روسیه در برابر دیگر تیم‌های جام قهرمانان قاره‌ها است. برزیل، ایتالیا، ایالات متحده، ایران و ژاپن نیز رده‌های دوم تا ششم این رده‌بندی را در اختیار دارند. 
 
* آندری ورونکوف در اندیشه فتح قله‌‌‌ای جدید
 
آندری ورونکوف، سرمربی 46 ساله تیم ملی روسیه نیز از آن دسته مربیانی است که نمی‌توان از کنار نامش به سادگی گذشت. او اگر چه از ابتدای لیگ جهانی امسال و از بازی مقابل ایران سرمربیگری روس‌ها را آغاز کرد، اما طی سال‌های گذشته نفر دوم کادر فنی این تیم بود که مدال طلای لیگ جهانی، جام جهانی و المپیک را کسب کرد. ورونکوف در حقیقت جایگزین ولادیمیر آلنکو (سرمربی سابق روسیه) شد که از قهرمانی در والیبال جهان اشباع شده بود. او آمد و موفق شد بدون فوق ستاره‌هایی مثل ماکسیم میخایلوف، روسیه را در لیگ جهانی امسال در صدر رده‌بندی دنیای والیبال حفظ کند. حالا ورونکوف با روسیه به عزم قهرمانی در جام قهرمانان قاره‌ها پا به ژاپن خواهد گذاشت تا روس‌ها این قلۀ تاکنون فتح نشده را نیز فتح کنند.
 
* بلند و کوتاه‌قدترین بازیکنان جام قهرمانان قاره‌ها از روسیه و ایران

 
موزیریسکی از روسیه با قد دو متر و 18 سانتیمتر بلند قامت‌ترین بازیکن حاضر در رقابت‌های جام قهرمانان قاره‌ها به حساب می‌آید و فرهاد ظریف از ایران با قد یک متر و 65 سانتیمتر کوتاه قدترین بازیکن این رقابت‌ها است.
 
تقابل موزیریسکی که یک بازیکن سرعتی است و متولد 1988 با 72 بازی ملی از روسیه و فرهاد ظریف که در پست لیبرو بازی می‌کند و متولد 1983 با 190 بازی ملی از ایران می‌تواند در بازی این دو تیم در نوع خود جالب و دیدنی باشد.
 
ادامه برنامه مسابقات قهرمانان قاره‌ها :
 
جمعه، اول آذر

 
ساعت 6:40 صبح: ایتالیا – ایالات متحده
 
ساعت 10:40 صبح: ایران - روسیه
 
ساعت 13:40 ظهر: ژاپن – برزیل
 
شنبه، دوم آذر
 
ساعت 6:40 صبح: ایران – ایالات متحده
 
ساعت 10:40 صبح: روسیه - برزیل
 
ساعت 13:40 ظهر: ژاپن – ایتالیا
 
یک‌شنبه، سوم آذر
 
ساعت 6:40 صبح: برزیل – ایتالیا
 
ساعت 9:40 صبح: روسیه – ایالات متحده
 
ساعت 12:40 صبح: ژاپن - ایران
/2759/



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.