اما و اگرهای انجام ورزش در بیماران دیابتی

یک متخصص پزشکی ورزشی با تاکید بر اینکه ورزش سهم بسزایی در درمان بیماران دیابتی دارد خاطرنشان کرد: چندین قهرمان المپیک در دنیا هستند که علی‌رغم ابتلا به دیابت مدال طلای المپیک را از آن خود کردند و ورزش هیچ گونه منافاتی با دیابت ندارد.
سه‌شنبه، 5 آذر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اما و اگرهای انجام ورزش در بیماران دیابتی

یک متخصص پزشکی ورزشی با تاکید بر اینکه ورزش سهم بسزایی در درمان بیماران دیابتی دارد خاطرنشان کرد: چندین قهرمان المپیک در دنیا هستند که علی‌رغم ابتلا به دیابت مدال طلای المپیک را از آن خود کردند و ورزش هیچ گونه منافاتی با دیابت ندارد.
 
به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، درباره اما و اگرهای انجام فعالیت‌های ورزشی در بیماران دیابتی با دکتر شاهین صالحی به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:
 
ورزش به عنوان یک درمان برای بیماران دیابتی محسوب می‌شود و تاثیر بسیار مهمی در کاهش میزان قند خون این افراد دارد چرا که ورزش باعث افزایش مصرف قند خون در بیماران دیابتی می‌شود. از دیگر تاثیرات انجام ورزش کاهش وزن در این افراد است و از آنجا که چاقی و افزایش وزن یکی از مهم‌ترین دلایل بروز دیابت در افراد است ورزش نقش مهمی از اینحیث دارد. همچنین ورزش می‌تواند موجب افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات در بیماران دیابتی شود.
 
اما این نکته که انجام چه ورزش‌هایی برای بیماران دیابتی مفید است بستگی به میزان دیابت در آن‌ها دارد. افرادی که بر اثر دیابت دچار آسیب در عروق ریز و یا شبکیه چشم خود شده‌اند ممکن است بر اثر انجام برخی ورزش‌ها دچار خونریزی در شبکیه چشم خود شوند و یا مشکلات جدی‌تر دیگری برای آنان پدیدار شود. بنابراین طیف ورزش آن‌ها بر اساس میزان دیابت متفاوت است. افرادی که بیشتر از 10 سال سابقه دیابت دارند باید حتما قبل از انجام ورزش با پزشک متخصص خود مشورت کنند و تست ورزش انجام دهند تا وضعیت قلبی آن‌ها مشخص شود. توصیه می‌شود حتی افرادی که کمتر از 10 سال سابقه بیماری دیابت دارند اما دچار علائم قلبی و عروقی هستند نیز قبل از ورزش زیر نظر متخصص به انجام تست ورزش بپردازند تا از نظر وضعیت قلبی بررسی شوند. همچنین بیمارانی که دچار چاقی‌اند یا نارسایی کلیه ناشی از دیابت دارند و یا سیگاری هستند نیز باید قبل از ورزش تست ورزش انجام دهند.
 
در مرحله بعد بیمارانی که عوارضی مانند نارسایی کلیه یا آسیب‌های عروقی چشمی ندارند توصیه می‌شود انجام ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و... را در دستور کار قرار دهند زیرا برای کاهش دیابت آن‌ها بسیار مفید خواهد بود. حتی این افراد می‌توانند در صورت داشتن تایید سلامت از سوی متخصص در مسابقه‌های رقابتی هم شرکت کنند.
 
اما افرادی که مشکل قلبی عروقی ریز و یا زخم در پاهای خود بر اثر دیابت دارند باید قبل از ورزش پای خود را معاینه کنند و همچنین میزان قند خون خود را چک کنند. بعد از انجام ورزش نیز پاهای خود را بررسی کنند تا زخم نشده باشد و سپس با آب ولرم و صابون شست‌وشو دهند.
 
افراد دیابتی باید در هنگام ورزش از کفش مناسب ورزش استفاده کنند. نباید با کفشی که ته آن سخت باشد ورزش کنند. همچنین باید در زمین‌های هموار خالی از سنگ و کلوخ ورزش کنند.
 
به افراد دیابتی توصیه می‌شود سعی کنند با یک نفر همراه ورزش کنند یا تلفن به همراه داشته باشند تا در صورت ایجاد مشکل تنها نباشند و یا حداقل کارتی به همراه خود داشته باشند تا تیم پزشکی از بیماری دیابت وی مطلع شوند. بیماران دیابتی باید قبل از ورزش به اندازه کافی آب بنوشند و در حین ورزش نیز آب به همراه داشته باشند تا در صورت نیاز بنوشند.
 
همچنین علاوه بر آب باید مواد کربوهیدراتی مانند بیسکوییت به همراه داشته باشند تا در صورت افت قند خون از آن استفاده کنند. همراه داشتن پوشاک و البسه مناسب در فصول مختلف سال نیز از ضروریات است.
 
این بیماران نباید در فصل تابستان در اوقات گرم روز دست به فعالیت‌های ورزشی بزنند چرا که موجب تعریق زیاد در آن‌ها و در نتیجه از دست رفتن مایعات بدن آن‌ها می‌شود.
 
بیماران دیابتی باید انجام ورزش‌هایی مانند شن، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را در دستور کار خود قرار دهند و از انجام ورزش‌های پرخطری مانند بوکس، کاراته و... خودداری کنند.
 
افراد دیابتی سالخورده نیز می‌توانند انجام پیاده‌روی و یا ورزش‌های آبی را در دستور کار خود قرار دهند مانند اینکه در آب استخر راه بروند چرا که نه پای آن‌ها زخم می‌شود و نه مشکلات دیگری برایشان پدید می‌آید و می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش دیابت‌شان داشته باشند. بیماران دیابتی به هیچ وجه نباید ورزش را به بهانه‌های مختلف کنار بگذارند و می‌توانند با توجه به میزان دیابت خود و با نظر پزشک انجام ورزش‌های مناسب را در برنامه روزانه خود قرار دهند چرا که ورزش جزئی از پروسه درمانی آن‌ها محسوب می‌شود. حتی افراد انسولینی نیز می‌توانند با ورزش نیاز بدنشان به انسولین را کاهش دهند و یا افراد در مراحل اولیه ابتلا به دیابت می‌توانند با یک پیاده‌روی منظم و یا کاهش وزن دیابت خود و با نظر پزشک انجام ورزش‌های مناسب را در برنامه روزانه خود قرار دهند چرا که ورزش جزئی از پروسه درمانی آن‌ها محسوب می‌شود. حتی افراد انسولینی نیز می‌توانند با ورزش نیاز بدنشان به انسولین را کاهش دهند و یا افراد در مراحل اولیه ابتلا به دیابت می‌توانند با یک پیاده‌روی منظم و یا کاهش وزن دیابت خود را تحت کنترل درآورند و از دارو استفاده نکنند.
 
دیابت یک بیماری نیست بلکه زمینه‌ساز چندین بیماری مختلف است. ورزش تاثیرات بسیار مهمی در درمان افراد دیابتی دارد و به هیچ وجه دیابت منافاتی با ورزش ندارد کما اینکه چندین قهرمان المپیک در دنیا وجود دارند که توانستند علی‌رغم ابتلا به دیابت مدال طلای المپیک را از آن خود کنند.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.