چگونه از سوزش عضلات بعد از ورزش جلوگیری کنیم

DOMS یا سوزش عضلات معمولا به هنگام شروع فعالیت ورزشی ایجاد می‌شود و ممکن است ناراحتی ایجاد کند. راه‌هایی برای کم کردن این دردها و سوزش‌ها و جلوگیری از آنها وجود دارد.
چهارشنبه، 6 آذر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه از سوزش عضلات بعد از ورزش جلوگیری کنیم

DOMS یا سوزش عضلات معمولا به هنگام شروع فعالیت ورزشی ایجاد می‌شود و ممکن است ناراحتی ایجاد کند. راه‌هایی برای کم کردن این دردها و سوزش‌ها و جلوگیری از آنها وجود دارد.
 
به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، درد عضلات که یک یا دو روز بعد از ورزش کردن ایجاد می‌شود که به شدت ورزش بستگی دارد. نباید بگذارید که این دردها باعث ناامید شدن شما از ورزش شود. سفتی و درد عضلات بعد از ورزش عادی است و زیاد به طول نمی‌انجامد. این دردها نشانه‌ای از افزایش آمادگی جسمانی است.
 
دکتر جاناتان فولاند ، متخصص اعصاب از دانشگاه لوگ برو توضیح داده است که چگونه می‌توان بعد از ورزش از سوزش عضلات جلوگیری کرد.
 
سوزش عضلات بعد از فعالیت فیزیکی DOMS نامیده می‌شود و در شروع انجام برنامه ورزشی این مشکل زیاد به وجود می‌آید و روال عادی ورزش را تغییر می‌دهد. هنگامی که نیاز است تا عضلات بیشتر از آن مقداری که عادت دارند فعالیت کنند ممکن است آسیب دیدگی‌های کوچک در بافت‌های ماهیچه‌ای ایجاد شود. این باور وجود دارد که اسید لاکتیک باعث ایجاد این آسیب دیدگی‌ها می‌شود.
 
هر کس ممکن است دچار سوزش عضلات شود حتی کسانی که سال‌ها است ورزش می‌کنند. سوزش عضلات جزوی از پروسه عادت کردن به فعالیت ورزشی است.
 
DOMS زمانی ایجاد می‌شود که عضلات منقبض و کشیده شوند. این حالت در دویدن، دویدن سریع، پایین آمدن از پله‌ها ایجاد می‌شود، حرکات ورزشی همچون اسکات و شنای سوئدی نیز این حالت را ایجاد می‌کنند.
 
سوزش عضلات معمولا سه تا پنج روز به طول می‌انجامد. درد شدید یا متعادل ممکن است در ساعات اولیه بعد از ورزش ایجاد شود. این نوع درد عضلات نباید با دیگر دردها اشتباه گرفته شود. دردهای دیگر نشانه آسیب دیدگی‌، پیچ خوردگی و ... غیره هستند.
 
هیچ راه ساده‌ای برای درمان DOMS وجود ندارد. هیچ راه حلی 100 درصد نیست. راه‌هایی همچون بسته یخ، ماساژ، طب سوزی و داروهای ضد تورم می‌توانند تا حدودی کمک کننده باشند، اما 100 درصد نمی‌توانند درد را از بین ببرند. اگر که درد بیش از حد شد و تورم و تیره شدن ادرار را مشاهده کردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
 
یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از DOMS شروع یک برنامه ورزشی با شدت کم و تدریجی است. اگر این اجازه و زمان را به عضلات بدهید تا به فعالیت جدید عادت کنند، سوزش عضلات به کمترین حد می‌رسد. شواهد کمی وجود دارد که نشان می‌دهد گرم کردن بدن در جلوگیری از DOMS موثر است.
 
با این وجود، ورزش کردن با عضلات گرم شده باعث کاهش آسیب دیدگی‌ و افزایش کارایی می‌شود. با وجود این که این ثابت نشده است که حرکات کششی قبل و بعد از ورزش به کم شدن و جلوگیری از DOMS کمک می‌کند، اما حرکات کششی فواید زیادی دارند.
 
شما می‌توانید در حالی که دچار DOMS هستید، ورزش کنید حتی اگر احساس راحتی نکنید. ممکن است در هنگام ورزش کردن احساس کنید که درد و سوزش از بین رفته است ، اما بعد از ورزش دوباره احساس درد خواهید داشت. اگر درد زیادتر شد چند روز به خود استراحت بدهید و سپس دوباره ورزش کنید. می‌توانید تا زمانی که عضلات اصلی بدن شما استراحت کافی نکرده‌اند، از روش‌های دیگر استفاده کنید که عضلات دیگر را در بر می‌گیرد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.