بررسی تیم‌های راه یافته به جام جهانی برزیل در منطقه اروپا

رونالدو پرتغال را برای نخستین بار به فینال می‌برد؟/ خروس‌ها به دنبال اعتبار از دست رفته

در جام جهانی پیش رو باید دید آیا کریستیانو رونالدو می‌تواند پرتغال را به نخستین فینال جام جهانی برساند یا نه.
شنبه، 9 آذر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رونالدو پرتغال را برای نخستین بار به فینال می‌برد؟/ خروس‌ها به دنبال اعتبار از دست رفته

در جام جهانی پیش رو باید دید آیا کریستیانو رونالدو می‌تواند پرتغال را به نخستین فینال جام جهانی برساند یا نه.
 
به گزارش راسخون به نقل از فارس، پس از آنکه هفته گذشته در گزارشی به بررسی هفت تیم راه‌یافته به جام جهانی 2014 برزیل در منطقه اروپا پرداختیم، اکنون به معرفی 6 تیم باقیمانده اروپا می‌پردازیدم.
 
پرتغال
 
این تیم در گروه F مقدماتی راهیابی به جام جهانی 2014 برزیل قرار گرفته بود و با وجود نمایش خوبی هم که از خود ارائه کرد در پایان با 21 امتیاز و یک امتیاز کمتر از روسیه موفق نشد به شکل مستقیم راهی جام جهانی شود. آنها در قرعه‌کشی مرحله پلی‌آف به سوئد خوردند و با شکست 4 بر 2 این تیم راهی معتبرترین تورنمنت فوتبالی شدند. کریستیانو رونالدو در تیم تحت هدایت پائولو بنتو در این دیدار هر چهار گل را وارد دروازه تیم اسکاندیناویایی کرد تا ستاره تیمش لقب بگیرد.
 
شاید با صعود پرتغال به جام جهانی، بسیاری از هواداران زلاتان ایبراهیموویچ ناراحت شده باشند زیرا این بازیکن جایی در جام پیش رو نخواهد داشت. البته بسیاری هم به شیوه قرعه‌کشی مرحله پلی‌آف اعتراض‌هایی داشند اما به هر شکل زلاتان در جام جهانی حضور ندارد.
 
رونالدو که در سال جاری عملکرد بسیار خوبی در ترکیب رئال مادرید داشته است، به احتمال زیاد برنده توپ طلا خواهد شد. او می‌تواند با روحیه‌ای مضاعف در جام جهانی حضور داشته باشد و شاید بتواند با درخشش خود، پرتغال را به مقامی بهتر برساند.
 
پرتغالی‌ها پیش از این پنج بار در جام جهانی حضور داشته‌اند که مهم‌ترین افتخارهای آنها در این جام به مقام‌های سومی در جام جهانی 1966 و مقام چهارمی در جام جهانی 2006 آلمان بازمی‌گردد. آنها هیچگاه در این جام به دیدار نهایی نرسیده‌اند. باید صبر کرد و دید کریستیانو رونالدو، ستاره این روزهای فوتبال دنیا، همانطور که یک تنه تیمش را به جام جهانی رساند، می‌تواند برای نخستین بار این تیم را به فینال معتبرترین جام در جهان برساند یا نه.
 
فرانسه
 
خروس‌ها هم مانند پرتغال تیم قدرتمند دیگری بودند که موفق نشدند به شکل مستقیم راهی جام جهانی شوند. آنها در گروهی که اسپانیا هم حضور داشت، با کسب مقام دوم راهی پلی‌آف شدند تا حریف اوکراین شوند. فرانسه در حالی که در خاک اوکراین با حساب 2 بر صفر مغلوب شد اما در دیدار برگشت در زمین خودی موفق شد با نتیجه 3 بر صفر حریف را شکست داده و در نهایت بلیت برزیل را برای خود رزرو کند.
 
دیدیه دشان که اکنون هدایت فرانسه را به دست دارد، برای پانزدهمین بار تیم ملی کشورش را به جام جهانی رسانده است. این مربی در تنها قهرمانی فرانسه در جام جهانی موفق شد به عنوان کاپیتان، جام را بالای سر ببرد. آنها که در این دوره به سختی به جام جهانی راه یافتند به دنبال کسب اعتبار از دست رفته فوتبالشان هستند. البته فرانسه در جام‌ جهانی 1958 سوئد و 1986 مکزیک به مقام سوم رسید، در سال 2006 نیز با شکست مقابل ایتالیا در فینال، مقام دوم را به دست آورد. در کارنامه این تیم یک مقام چهارمی هم در سال 1982 اسپانیا به چشم می‌خورد.
 
بلژیک
 
این تیم پس از مدت‌ها به سطح نخست فوتبال جهان بازگشته است. آنها در گروه A و در حالی که تیم‌هایی مانند کرواسی و صربستان هم حضور داشتند، با به دست آوردن 26 امتیاز و اختلافی 9 امتیازی با تیم دوم موفق شدند به شکل مستقیم راهی جام جهانی برزیل شوند. این سیزدهمین حضور بلژیک در جام جهانی است در حالی که ارزشمندترین مقام آنها به یک رتبه چهارمی در جام 1986 مکزیک بازمی‌گردد.
 
در تیم تحت هدایت مارک ویلموتس بازیکنان بسیار خوبی حضور دارند که در تیم‌های بزرگ اروپایی مشغول به بازی هستند. بازیکنانی چون تیباوت کورتویس (اتلتیکو مادرید)، دنیل فان بویتن (بایرن مونیخ)، یان فرتونگن (تاتنهام)، توماس فرمائلن (آرسنال)، ماروانه فلایینی (منچستریونایتد)، اکسل ویتسل (زنیت سنت پترزبورگ)، ادن ازر و کوین دبروین (چلسی) و کوین میرالاس و روملو لوکاکو (اورتون). این بازیکنان امیدواری بسیاری را به هواداران بلژیکی داده‌اند تا تیم‌شان بتواند در جام جهانی نمایشی درخور اعتنا داشته باشد. هواداران پس از آنکه تیم ملی کشورشان پیش از پایان دیدارهای مرحله گروهی راهی جام جهانی شدند، به خیابان‌ها ریخته و این صعود را جشن گرفتند.
 
کرواسی
 
کروات‌ها در گروه A و پس از بلژیک با 17 امتیاز بالاتر از صربستان 14 امتیازی به کار خود پایان دادند تا راهی پلی‌آف صعود به جام جهانی شوند. آنها در این مرحله مقابل تیم ضعیف ایسلند قرار گرفتند که در گروهی نه چندان قدرتمند موفق شده بودند مقام دوم پس از سوئیس را به دست آورند.
 
ایسلند در زمین خودی موفق شد با تساوی بدون گل کرواسی را متوقف کند اما در زاگرب، تیم تحت هدایت نیکو کوواچ موفق شد با حساب 2 بر صفر به برتری رسیده و پنجمین حضور خود در جام جهانی را جشن بگیرد.
 
کرواسی که از سال 1930 تا 1990 زیر مجموعه کشور یوگسلاوی بود، به دلیل درگیری‌های نظامی که در این کشور وجود داشت نتوانست در انتخاب جام جهانی 1994 آمریکا شرکت کند اما در جام جهانی 1998 تحت عنوان کرواسی به مقام سوم رسید. آنها در جام‌های جهانی 2002 و 2006 نیز در مرحله گروهی جام حذف شدند.
 
از ستارگان این تیم می‌توان به لوکا مودریچ (رئال مادرید)، ماریو مانژوکیچ (بایرن مونیخ) و ایوان راکیتیچ (سویا) اشاره کرد.
 
یونان
 
این تیم در گروه G پس از بوسنی و هرزگووین و تنها به دلیل تفاضل گل کمتر مقام دوم جدول را به دست آورد تا راهی پلی‌آف شود. آنها در این مرحله و با قرار گرفتن مقابل تیم نه چندان مطرح در سال‌های اخیر رومانی قرار گرفتند و در پایان موفق شدند با حساب 4 بر 2 از سد این تیم گذشته و راهی جام جهانی شوند.
 
یونانی‌ها که به اساطیر خود می‌بالند اما در فوتبال حرف زیادی برای گفتن نداشته‌اند. آنها سومین حضور خود در جام جهانی را تجربه می‌کنند و در دو مرتبه پیشین در مرحله گروهی حذف شده‌اند.
 
جام جهانی 1994 و 2010 آفریقای جنوبی، جام‌هایی بوده‌اند که یونان در آنها شرکت داشته و از نظر رتبه‌بندی بیست و چهارم و بیست و پنجم شده‌اند.
 
ستاره کنونی تیم تحت هدایت فرناندو سانتوس پرتغالی، جورجیوس کاراگونیس است که در باشگاه فولام توپ می‌زند. سوکراتیس پاپاستاتوپولوس نیز در خط دفاعی بورسیا دورتموند می‌درخشد، جورجیوس ساماراس همچنان در ترکیب سلتیک به میدان می‌رود و واسیلیس توروسیدیس هم در رم ایتالیا توپ می‌زند.
 
سوییس
 
کشور صلح‌طلب اروپایی در گروه E موفق شد با کسب مقام نخست به شکل مستقیم راهی جام جهانی 2014 در سرزمین سامبا شود. سوییس پیش از این در 10 دوره جام‌های جهانی حضور داشته و مهم‌ترین افتخار آنها نیز رسیدن به یک چهارم نهایی در جام‌های 1934، 1938 و 1954 بوده است.
 
هدایت این تیم به دست اوتمار هیتسفیلد است که در رده باشگاهی افتخارهای زیادی به دست آورده است. او که با تیم‌های بورسیا دورتموند و بایرن مونیخ موفق به فتح لیگ قهرمانان اروپا شده این بار قصد دارد در زمینه ملی نیز جامی را به ویترین افتخارهای خود بیفزاید. گفتنی است سوییس در جام جهانی گذشته نیز حضور داشت و تنها تیمی بود که موفق به شکست دادن اسپانیا (قهرمان جام جهانی 2010) در مرحله گروهی شد.
 
بوسنی و هرزگووین
 
این تیم با قرار گرفتن در صدر جدول گروه G و راهیابی مستقیم به جام جهانی، یونان را به پلی‌آف فرستاد. این دو تیم 25 امتیازی شدند اما تفاضل گل بوسنی 24 و تفاضل یونان 8 بود. این نخستین حضور تیم تحت هدایت سافت سوشیچ است.
 
تا پیش از جام جهانی 1994 آمریکا، بوسنی که زیر مجموعه کشور یوگسلاوی بود هیچ پیشینه‌ای در جام‌های جهانی ندارد. از زمان استقلال نیز آنها موفق به حضور در این تورنمنت معتبر نشده بودند اما اکنون و با اتکا به بازیکنانی چون آسمیر بگوویچ (استوک سیتی)، میرالم پیانیچ (رم) و ادین ژکو (منچسترسیتی) موفق به نخستین حضورشان در جام ژول‌ریمه شده‌اند.
/2759/



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.