دوست دارم روی نیمکت تیم ملی بنشینم، اما هدف اولم یادگیری است

مومنی‌مقدم : ولاسکو به طرز عجیبی ذهنیت بازیکنان را تغییر داد / برناردی مانند هندوانه در بسته است

مربی تیم ملی والیبال امید ایران گفت : معتقدم که خولیو ولاسکو به طرز عجیبی ذهنیت بازیکنان را تغییر داد.
سه‌شنبه، 29 بهمن 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مومنی‌مقدم : ولاسکو به طرز عجیبی ذهنیت بازیکنان را تغییر داد / برناردی مانند هندوانه در بسته است

مربی تیم ملی والیبال امید ایران گفت : معتقدم که خولیو ولاسکو به طرز عجیبی ذهنیت بازیکنان را تغییر داد.
 
به گزارش راسخون به نقل از فارس، لیگ برتر والیبال باشگاه‌های ایران به مرحله حساس پلی‌آف رسید و خولیو ولاسکو هم از تیم ملی خداحافظی کرد تا لورنزو برناردی جایگزین وی شود؛ این اتفاقات موجب شد تا به سراغ غلامرضا مومنی‌مقدم، مربی کنونی تیم والیبال میزان خراسان و مربی سابق تیم ملی والیبال امید ایران برویم و نظرات وی را در خصوص مسائل مختلف جویا شویم.
 
متن مصاحبه وی را در زیر می‌خوانید : 
 
* می‌خواهیم در پلی‌آف مزد زحمات‌مان را برداشت کنیم
 
مربی تیم والیبال میزان خراسان در مورد مرحله پلی‌آف لیگ برتر والیبال باشگاه‌های کشور و آخرین شرایط تیم میزان اظهار داشت: بازیکنان در اوج آمادگی هستند؛ تنها امین علوی از ناحیه انگشت دست مصدوم شده بود که وی هم از روز گذشته تمریناتش را آغاز کرده است. بازیکنان انگیزه بسیار بالایی دارند و می‌خواهند در هفته‌های باقی‌مانده نتیجه زحمات‌شان را برداشت کنند و بهترین بازی خود را به نمایش بگذارند.
 
وی ادامه داد: پلی‌آف حساسیت بالایی دارد و تیمی برنده می‌شود که اشتباه کمتری داشته باشد و تاکتیک‌پذیرتر باشد. هر تیمی که بتواند از نظر آمادگی روحی و تکنیکی برتر باشد نتیجه را به سود خود رقم می‌زند. ما سعی کردیم در این دو موضوع بازیکنان در یک آمادگی قابل قبولی قرار دهیم که در بازی روی چهارشنبه مقابل تبریز بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم.
 
* فشردگی مسابقات، بازیکنان را خسته کرد
 
مومنی‌مقدم در خصوص شرایط تیم والیبال شهرداری تبریز، حریف تیم میزان در مرحله پلی‌آف خاطرنشان کرد: تبریز بازیکنان و کادر فنی بسیار خوبی دارد. حسین معدنی از مربیان خوش‌فکر، کاربلد و مستعد والیبال ایران است؛ بدون شک روز سختی خواهیم داشت، اما تیمی برنده خواهد شد که بتواند از لحظه لحظه‌ها به خوبی بهره ببرد.
 
وی با بیان اینکه خستگی ناشی از فشردگی مسابقات کمی ما را اذیت کرد، ادامه داد: سعی کردیم تمرینات را به گونه‌ای برگزار کنیم که در روز مسابقه بازیکنان در اوج آمادگی باشند. در بازی اول میزبان هستیم و اگر مسابقه سوم انجام شود بازهم ما میزبان خواهیم بود و تلاش می‌کنیم به نحو شایسته از این شرایط استفاده کنیم. برای هر بازی برنامه خاصی داریم و تلاش می‌کنیم در قدم اول تمام بازیکنان را از نظر ذهنی برای مسابقات پلی‌آف آماده کنیم.
 
* تغییر در هر سیستمی کمی خلل ایجاد می‌کند
 
مربی تیم ملی والیبال امید ایران در مورد جدایی ولاسکو از تیم ملی در حالی که تا پایان سال 2014 با فدراسیون ایران قرارداد داشت، گفت: از بعد حرفه‌ای همان‌طور که خودش هم گفت کار حرفه‌ای انجام نشد، چون با ایران قرارداد داشت و فدراسیون هم برای مسابقات پیش‌رو برنامه‌ریزی کرده بود؛ اما از بعد اخلاقی شرایط متفاوت است. ما ایرانی‌ها احساسی هستیم و ولاسکو هم از راه احساسی وارد شد و گفت که دوست دارد سال‌های آخر مربیگری‌اش در کشور خودش باشد.
 
وی با بیان اینکه ولاسکو دوست داشت بعد از 31 سال به کشورش بازگردد، افزود: متاسفانه این اتفاق زمانی رخ داد که ما نیاز مبرم به حضور ولاسکو در ایران داشتیم، اما از طرفی هم می‌توان گفت که والیبال ایران راه خود را پیدا کرده است. اگر بازیکنان و مربیان ما سیستم حرفه‌ای را بیشتر از گذشته در کارهای خود اجرا کنند باید این موضوع را از ذهن خود خارج کنند که چون ولاسکو رفته ما هم نمی‌توانیم نتیجه بگیریم.
 
مومنی‌مقدم خاطرنشان کرد: برناردی هم بازیکن بزرگی بوده است و سابقه موفقی در مربیگری خود دارد. قطعاً گزینه خوبی خواهد بود و مورد تایید ولاسکو است. نباید از این موضوع هم غافل شد که تغییر در هر سیستمی کمی خلل در آن ایجاد می‌کند؛ امیدوارم ما در این اتفاق کمترین نوسان را داشته باشیم تا بتوانیم به اهداف خود برسیم.
 
* سیاست کنونی فدراسیون استفاده از مربیان خوب خارجی است
 
مربی تیم والیبال میزان در مورد عدم استفاده ولاسکو از مربیان ایرانی در کادر فنی تیم ملی والیبال ایران تصریح کرد: بالاخره تفکرات فردی که به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان انتخاب می‌شود بسیار مهم است؛ تفکرات ولاسکو این بود که در کنار خودش مربیان ایرانی را هم آموزش دهد. به نظر من این آموزش‌ها برای بالا بردن سطح دانش مربیان ایرانی بسیار موثر بود؛ برای مثال خودم. من حضور کنار مربیان بزرگ را دوست دارم، چراکه معتقدم این کار به امثال من که تجربه بین‌المللی کمی داریم کمک شایانی می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: مربیان بسیار خوبی داریم که از جمله آنها می‌توانم به حسین معدنی اشاره کنم که توانایی‌های بالایی دارد. فدراسیون می‌تواند از این افراد به خوبی استفاده کند، اما سیاست فدراسیون این است که در حال حاضر از مربیان خارجی طراز اول استفاده کند تا ایرانی‌ها به سطح یک دنیا برسند.
 
مومنی‌مقدم افزود: بخش دیگر به مربیان ایرانی مربوط می‌شود؛ باید دید که هدف مربیان ایرانی چیست؟ هدف من این است که در کنار مربیان بزرگ دانش خودم را افزایش دهم؛ برای من مهم نیست که روی نیمکت باشم یا خیر. برای من یادگیری مهم است تا بتوانم نکاتی را که آموخته‌ام در باشگاهم پیاده کنم. مربیان دیگر هم هدف‌های مختلفی دارند؛ فدراسیون باید مربی خارجی را مجاب کند تا به ایرانی‌ها هم آموزش دهد تا ما بتوانند با تفکرات خارجی‌ها بیشتر آشنا شوند.
 
* فدراسیون به مربیان ایرانی اعتماد کند؛ عملکرد ما مشخص است
 
مربی تیم ملی والیبال امید ایران افزود: چرا سطح باشگاه‌های ایران بالا رفته است؟ تماشاگران زیادی به سالن‌ها می‌آیند و بازی‌های زیبایی را در لیگ شاهد هستیم که این موارد حاصل حضور مربیان ایرانی در کنار ولاسکو است. بدون شک تفکرات ولاسکو روی باشگاه‌‌های ما هم تاثیر گذاشته است و به همین دلیل لیگ ایران در حالت دو قطبی بودن خارج شده است. در بخش بازیکن هم باید اذعان کنیم که حضور در سیستم ولاسکو تاثیر مثبت زیادی روی آنها هم داشته است.
 
مومنی‌مقدم در خصوص اینکه گفته می‌‌شود ولاسکو اصلاً مربیان ایرانی را قبول نداشت، عنوان کرد: باید به عملکرد‌ها نگاه کرد؛ وقتی ولاسکو مربی خوبی مانند سیچلو را با خود به ایران می‌آورد یا واقعاً ما مربیان ایرانی در حدی نیستیم که بتواند به ما اعتماد کند یا خودش با سیچلو راحت‌تر است و تفکرات نزدیک به هم دارند. به نظر من اگر ولاسکو می‌ماند می‌توانست از امسال بیشتر به مربیان ایرانی میدان دهد و از آنها کمک بگیرد، چراکه خیلی‌ها می‌توانستند جای خالی سیچلو را برای وی پر کنند.
 
وی افزود: برناردی هم ممکن است چند ماه از همکاران خود استفاده کند تا توانایی مربیان ایرانی را باور کند و با آنها کار کند، اما همه چیز به تفکرات مربی جدید بستگی دارد. در تیم "ب" ثابت کردیم که می‌توانیم با تفکرات ولاسکو نایب قهرمان شویم و در تیم امید هم با کادر فنی ایرانی نایب قهرمان آسیا شدیم؛ پس اگر فدراسیون اعتماد کند مربیان ایرانی توانایی بالایی دارند. مسئولان باید جنبه ریسک‌پذیری خود را بالا ببرند، چراکه عملکرد مربیان ایرانی کاملاً مشخص است و می‌تواند روی مربیان با استعدادتر سرمایه‌گذاری کند.
 
* دوست دارم روی نیمکت تیم ملی بنشینم، اما هدف اولم یادگیری است
 
مومنی‌مقدم تصریح کرد: برخی‌ها دوست دارند تنها روی نیمکت حضور داشته باشند، اما برای من این امر اصلاً مهم نیست و فقط می‌خواهم جزو کادر فنی تیم ملی باشم. آرزوی هر مربی است که روی نیمکت تیم ملی‌اش بنشیند، اما من در مرحله اول دوست دارم دانش خودم را بالا ببرم و نکاتی که آموخته‌ام را در باشگاه اجرا کنم.
 
وی افزود: من در عرصه مربیگری سن بالایی ندارم و راه زیادی در پیش دارم. در قدم اول دوست دارم کنار مربیان بزرگ باشم و از هرکدام نکته جدیدی بیاموزم. من همیشه نکات ریز تمرینات را یادداشت می‌کنم و فیلم‌های زیادی را بررسی می‌کنم و اگر برناردی هم بیاید دلم می‌خواهد با وی همکاری کنم، هرچند که خودش باید همکارانش را انتخاب کند. به عنوان یک ایرانی دوست دارم به تیم ملی‌ام خدمت کنم و دانش خود را هم بالا ببرم تا در نهایت جزو کادر فنی تیم ملی ایران باشم.
 
* برناردی مانند هندوانه در بسته است
 
مربی تیم والیبال میزان خراسان در خصوص برناردی و اینکه آیا می‌تواند راه ولاسکو را ادامه دهد یا خیر، تصریح کرد: وی مربی تیم ملی والیبال امید ایتالیا بوده و با بازیکنان بزرگی کار کرده است. تنها فاکتوری که از ولاسکو کمتر دارد "تجربه" است. تجربه ولاسکو در لیگ جهانی خیلی به ما کمک کرد و همین عامل موجب می‌شد تا به فدراسیون تاکید کند که ایران باید 30 بازیکن آماده داشته باشد. بحث روانشناسی هم بود که ولاسکو در اجرای آن واقعا استاد بود؛ مربیان باید اطلاعات زیادی داشته باشند و تنها نباید به سیستم مربیگری آنها نگاه کرد.
 
وی با بیان اینکه برناردی هندوانه در بسته است، افزود: ما فقط رزومه برناردی را خوانده‌ایم و هنوز روش کاری وی را از نزدیک ندیده‌ایم. تنها باید امیدوار باشیم که از نظر تجربی که در مدت مربیگری‌اش راه 10 - 15 ساله‌ای را طی کرده باشد تا بتواند تیم ملی ایران را که به جایگاه بالایی رسیده است را هدایت کند.
 
* ولاسکو به طرز عجیبی ذهنیت بازیکنان را تغییر داد
 
مومنی‌مقدم با بیان اینکه اکثر کارها در تیم ملی را ولاسکو و سیچلو انجام می‌دادند، گفت: خدمات ولاسکو در والیبال ایران بر هیچکس پوشیده نیست؛ یکی از بارزترین تغییراتی که وی ایجاد کرد تغییر ذهنیت بازیکنان ایران بود. شاید هر مربی معمولی دیگری هم می‌آمد می‌توانست تمرینات ولاسکو را اجرا کند، اما هرکسی نمی‌تواند ذهنیت بازیکنان را تغییر دهد.
 
وی افزود: مربیان باید مانند ولاسکو روی بازیکنان تاثیرگذار باشند که اگر در روز روشن گفتند شب است، همه بازیکنان حرفش را تایید کنند و بگویند شب است.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.