شفاف سازی قراردادهای فوتبالی، اقدامی بجا در تحقق شعار ورزش پاک

انعقاد قراردادهای میلیاردی و سرسام آور باشگاه ها با بازیکنان فوتبال و مربیانی که اغلب کارایی لازم را هم ندارند، در سال های اخیر معضل جدی و اساسی فوتبال ایران بوده و رنجش خاطر مردم کشورمان را همواره در پی داشته است.
پنجشنبه، 21 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شفاف سازی قراردادهای فوتبالی، اقدامی بجا در تحقق شعار ورزش پاک

انعقاد قراردادهای میلیاردی و سرسام آور باشگاه ها با بازیکنان فوتبال و مربیانی که اغلب کارایی لازم را هم ندارند، در سال های اخیر معضل جدی و اساسی فوتبال ایران بوده و رنجش خاطر مردم کشورمان را همواره در پی داشته است.
 
به گزارش راسخون به نقل از ایرنا، فوتبال ورزشی جذاب، زیبا و پرطرفدار است اما برخی بداخلاقی ها در چند سال اخیر که اکثر آنها نشات گرفته از سرازیر شدن پول های زیاد و بی حساب و کتاب و مدیریت ضعیف و ناکارآمد مسوولان باشگاه ها بوده، اسباب بدبینی بسیاری از مردم را به این رشته فراهم آورده است.
 
اکثر باشگاه ها و تیم های ورزشی در کشورمان از بودجه دولت ارتزاق می کنند و در این بین فوتبال ایران در سال های اخیر شاهد انعقاد قراردادهایی با ارقام نجومی و سرسام آور با بازیکنان و مربیانی که اکثرا کارایی لازم را هم ندارند، بوده است.
 
ورزش پاک، یکی از شعارهای محوری «محمود گودرزی» وزیر ورزش و جوانان دولت تدبیرو امید است و بدون شک فوتبال به دلیل گستردگی و منابع مالی فراوانی که دارد، مهم ترین عرصه برای نیل به این هدف است.
 
خوشبختانه فدراسیون فوتبال نیز هم راستا با سیاست های وزارت ورزش و جوانان، قاطعانه به دنبال عملی کردن شعار ورزش پاک در رشته پرطرفدار فوتبال است و در این راستا نیز قدم های مثبتی از جمله برخورد قاطع با موضوع تبانی در رقابت های فصل گذشته لیگ دسته یک و الزام باشگاه ها به شفاف سازی قراردادها در فصل آینده برداشته شده است.
 
علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال، روز 26 اسفند ماه سال گذشته پس از انعقاد قرارداد با «نلو وینگادا» به عنوان سرمربی تیم فوتبال امید ایران، مبلغ آن را 360 هزار دلار اعلام کرد و گفت: به دنبال شفاف سازی در فوتبال و قراردادها هستیم و از امروز با اعلام مبلغ قرارداد وینگادا این کار را آغاز کردیم و از باشگاه ها می خواهم آنان نیز این کار را انجام دهند تا بدبینی در فوتبال ما کم شود و واقعیت ها را به مردم بگوییم.
 
بدون شک برخی افراد سودجو که در فوتبال نقش دلال را ایفا می کنند و در واقع رابط بین بازیکنان و مربیان با باشگاه ها هستند، در موضوع شفاف سازی قراردادها منافع خود را در خطر دیده و با مانع تراشی و سنگ اندازی تلاش می کنند، این مساله هیچگاه شکل نگیرد و جامه عمل نپوشد.
 
مساله شفاف سازی قرارداد باشگاه ها با بازیکنان و مربیان که می تواند مشکلات بسیاری در فوتبال ما را حل کند، نیاز به حمایت همه جانبه مسوولان و دست اندرکاران وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال، باشگاه ها و حتی رسانه های گروهی دارد.
 
خوشبختانه برخی از باشگاه ها از جمله سایپای البرز و نفت تهران و داماش گیلان به استقبال شفاف سازی قراردادها رفته اند و لازم است سایر باشگاه های کشورمان با تاسی از این سه باشگاه، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال را در امر شفاف سازی یاری کنند.
 
فهرست مبالغ دریافتی بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم فوتبال پرسپولیس از جمله علی دایی سرمربی این تیم، روز دوشنبه گذشته در حالی در رسانه ها منتشر شد که اعتراض شدید بازیکنان و مربیان این تیم را در پی داشت.
 
انگار باید این قضیه مسکوت و پنهان می ماند و آنان بدون سروصدا مبالغ خود را تمام و کمال دریافت و اعلام می کردند ما از باشگاه پرسپولیس پولی بابت قرارداد خود دریافت نکرده ایم!
 
دروغ پردازی و فرافکنی یکی دیگر از معضلات فوتبال ما در چند سال اخیر بوده که پیامد قراردادهای میلیاردی باشگاه ها با بازیکنان و مربیان است.
 
اعضای تیم پرسپولیس روز چهارشنبه فهرست مبالغ اعلام شده قراردادهای خود را کذب دانسته و از عاملان انتشار آن به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کردند.
 
فارغ از صحت و سقم فهرست اعلام شده، مسوولان باشگاه پرسپولیس برای مقابله با هر گونه شایعه سازی بهتر است، همچون باشگاه های سایپا، نفت و داماش عمل کرده و اگر واقعا مشکلی در زمینه قراردادهای این باشگاه وجود ندارد، ریز آنها را به صورت شفاف و قانونی به هواداران خود اعلام کنند.
 
در واقع اگر ریگی در کفش نیست، پس ایجاد تشنج و بلوا برای چه!؟
 
صداقت در عمل و گفتار و بیان واقعیت ها برای مردم و هواداران قطعا به نفع خود باشگاه پرسپولیس و بازیکنان و مربیان این تیم خواهد بود.
 
همواره مدیران عامل و سرمربیان تیم های فوتبال دو باشگاه محبوب و پرطرفدار پرسپولیس و استقلال تهران، این دو تیم را مردمی و متعلق به هواداران پرشمار خود می دانند، اما از بیان واقعیت ها و شفاف سازی در زمینه مسایل مالی باشگاه های خود از جمله رقم قراردادهای بازیکنان و مربیان طفره رفته و این گونه مسایل را مسکوت نگه می دارند.
 
آنان همواره به جای بیان واقعیت ها، از نداری ها و کمبودها نالیده اند اما هیچگاه فهرست هزینه های این دو باشگاه و نیز مبالغ واقعی پرداخت ها را به مردم ارایه نمی کنند.
 
بدون شک بیان واقعیت ها در انعکاس مبالغ قرارداد اعضای تیم های فوتبال باشگاه ها از سوی مسوولان آنها به تجلی فوتبال پاک و خوشبینی مردم به این ورزش زیبا و جذاب کمک شایانی خواهد کرد.
 
در پایان ذکر این نکته ضروری است که مقابله با افراد سودجو و کنار گذاشتن آنان از عرصه فوتبال هم می تواند گامی مهم در نیل به اهداف مورد نظر و فراهم ساختن زمینه های ارایه فوتبال پاک و سالم در کشورمان باشد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.