بازاریابی درون گرا، چگونه می تواند تمام ظرفیت تولید داخلی را به فروش برساند؟

بازاریابی درون گرا از بحث‌های داغ امروز می باشد که صاحبان کسب و کار را دچار چالش کرده است. به طوری که گاهی دیده می‌شود با استفاده از بازاریابی درون گرا و دیجیتال مارکتینگ برخی از کسب و کارها سود آوری چشمگیری داشته اند و توانسته اند میزان فروش تولیدات خود را تا حد زیادی افزایش دهند. از طرفی هزینه‌های بالای بازاریابی برون گرا، در بازاریابی درون گرا وجود ندارد. در اینجا با بررسی تمامی ابعاد بازاریابی درون گرا، به این سوال پاسخ می دهیم که بازاریابی درون گرا چگونه می تواند تمام ظرفیت تولید داخلی را به فروش برساند.
سه‌شنبه، 14 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازاریابی درون گرا، چگونه می تواند تمام ظرفیت تولید داخلی را به فروش برساند؟

مفهوم بازاریابی درون گرا و تفاوت آن با بازاریابی برون گرا یا سنتی

بازاریابی درون گرا مجموعه روش هایی است که با استفاده از آن ها، رابطه بین کسب و کار و مشتری از جانب مشتری محقق می‌شود. با استفاده از روش‌های بازاریابی درون گرا در واقع این مشتری است که می تواند کسب و کار را پیدا کند.

به عنوان مثال ایجاد محتوای جذاب بر روی وب سایت به طوری که کاربران را به سمت کسب و کار جذب کند و پاسخ پرسش‌ها و نیازهای آن‌ها را بدهد؛ نوعی بازاریابی درون گرا می باشد. در این روش، مشتری به صورت غیر مستقیم به کسب و کار جذب می‌شود.

اما بازاریابی برون گرا مجموعه روش هایی است که یک کسب و کار استفاده می کند تا به طور مستقیم مشتری را به خدمات خود جذب کند؛ یعنی این کسب و کار است که سعی می کند؛ مشتری را پیدا کند. تبلیغاتی که به طور مستقیم انجام می‌شود جزء دسته بازاریابی برون گرا محسوب می‌شود.

به عنوان مثال تبلیغاتی که یک کسب و کار بر روی بیلبوردهای شهر، مجله‌ها و یا آگهی‌های تلویزیونی انجام می دهد در واقع نوعی بازاریابی برون گرا می باشند.  (1) در ادامه با ابعاد این نوع بازاریابی بیشتر آشنا می شویم.

بازاریابی درون گرا، چگونه می تواند تمام ظرفیت تولید داخلی را به فروش برساند؟

مزیت و ضرورت استفاده از بازاریابی درون گرا در عصر حاضر

دنیای امروز دنیای اینترنت و فضای مجازی است. اکثر افراد برای هر نوع کالا، خدمات و یا محصول ابتدا به اینترنت مراجعه می کنند و کالا یا خدمات مورد نیاز خود را در آن جستجو می کنند؛ بنابراین حضور هر کسب و کاری در این فضا می تواند میزان سودآوری آن را افزایش دهد. تمامی کسب و کارها برای موفقیت در عصر حاضر باید در اینترنت و فضای مجازی حضور پیدا کنند.

مزیت دیگر بازاریابی درون گرا این است که نسبت به بازاریابی برون گرا هزینه کمتری دارد. برای بازاریابی درون گرا نیاز به تولید محتوای جذاب می باشد. این کار باید به طور مداوم انجام گیرد و با انتخاب استراتژی مناسب، مشتری را حفظ کند؛ اما در نهایت هزینه تمام شده این کار بسیار کمتر از روش‌های جذب مستقیم مشتری است و از طرفی مشتری را به طور ماندگارتری حفظ می کند.

بازاریابی درون گرا باعث می‌شود که کسب و کار در جایگاه بالاتری نسبت به سایر رقبا قرار بگیرد. علاوه بر این؛ با بازاریابی درون گرا حتی در تعطیلات و یا شرایط خاص، می توان مشتریان را حفظ کرد و فروش خوبی را به دست آورد و این موضوعی است که می تواند دنیای کسب و کار را متحول کند. (1) و (2)

بنابراین در صورتی که بازاریابی درون گرا به درستی انجام گیرد؛ فروش بیشتر و سود آوری بالاتر را با خود به همراه می آورد. در واقع با این نوع بازاریابی، کسب و کار به درستی به کاربران معرفی می‌شود و رفتار کاربران نیز نشان می دهد که گام بعدی باید به چه سمت و سویی برداشته شود. این نوع بازاریابی را می توان به آسانی ارزیابی و تحلیل کرد.

با استفاده از ابزارهای گوگل به راحتی می توان تشخیص داد که استراتژی انتخاب شده تا چه حد موثر واقع شده است و در صورت عدم موفقیت، باید چه مواردی را به بازاریابی درون گرا اضافه کنید. با سرمایه گذاری بر روی بازاریابی درون گرا می توان مشتریان دائمی را جذب کرد و برند کسب و کار را در ذهن مشتریان ثبت کرد. (2)

بازاریابی درون گرا، چگونه می تواند تمام ظرفیت تولید داخلی را به فروش برساند؟
 

تاثیر بازاریابی درون گرا در جهت جذب مخاطب و حفظ بازار داخلی

بازاریابی درون گرا برای جذب مخاطب هدف، بسیار موثر می باشد. مخاطب با یک جستجوی ساده، با موتورهای جستجو به سمت کسب و کار جذب می‌شود؛ اما بعد از این کار، این استراتژی درست محتوا و بازاریابی محتواست که می تواند مخاطب را به یک مشتری تبدیل کند. نوع محتوایی که انتخاب می‌شود باید خواسته‌ها و نیازهای مشتریان را به خوبی پوشش دهد.

این موضوع باعث می‌شود که برند کسب و کار به مخاطبان بهتر معرفی شود و فروش کسب و کار به مرور زمان افزایش یابد. در بازاریابی درون گرا بر رفتار مخاطب تکیه می‌شود و این مورد است که کاربران را جذب می کند. بر خلاف بازاریابی برون گرا که اکثر اوقات بر ارائه کالا یا خدمات تکیه دارد؛ بازاریابی درون گرا کاملا مخاطب محور می باشد.

وقتی مخاطب احساس کند که نیازهایش در یک کسب و کار به طور جدی مورد هدف قرار گرفته است؛ به سمت آن کسب و کار سوق پیدا می کند و به مشتری دائم تبدیل می‌شود. علاوه بر این؛ بسیاری از این مخاطبین با اشتراک گذاری، می توانند به طور غیر مستقیم کار بازاریابی کسب و کار و معرفی آن به دیگران را انجام دهند.

بازاریابی درون گرا با انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال می تواند درآمدزایی خوبی را به همراه بیاورد و باعث حفظ بازار داخلی شود. تمامی کسب و کارها با استفاده از بازاریابی درون گرا می توانند بازار بهتری داشته باشند. بازاری که محدود به منطقه یا شهر خاصی نیست و می تواند فراتر از این‌ها باشد. (3)

بازاریابی درون گرا، چگونه می تواند تمام ظرفیت تولید داخلی را به فروش برساند؟
 

روش‌های بازاریابی درون گرا در جهت معرفی و توسعه برند

برای بازاریابی درون گرا روش‌های مختلفی وجود دارد که می توانند برای معرفی برند کسب و کار موثر واقع شوند. روش‌های بازاریابی درون گرا شامل طیف مختلفی از تولید محتوا به اشکال و نمونه‌های مختلف است. وبلاگ نویسی، ایمیل مارکتینگ، محتوای صوتی و ویدیویی، انواع محتوای اینفوگرافیکی، خبرنامه ها، وبینارها و کتاب‌های الکترونیکی می توانند طیف وسیعی از روش‌های بازاریابی درون گرا باشند.

به کارگیری درست هریک از این روش‌های ذکر شده می تواند گامی بزرگی را در جهت معرفی و توسعه یک برند تجاری و یا کسب و کار، بر دارد. با وبلاگ نویسی می توان با ارائه مطالب مفید، رضایت کاربر را فراهم کرد. در ایمیل مارکتینگ فرایندی اتخاذ می‌شود که تعامل بین کاربر و کسب و کار از طریق ایمیل برقرار شود.

همچنین انواع خبرنامه‌های خوب ایمیلی برای مخاطب ارسال می‌شود تا کاربر را جذب کند و ارتباط را با کسب و کار حفظ کند. در روش دیگر از بازاریابی درون گرا که شامل محتوای صوتی و تصویری است؛ انواع پادکست‌ها و یا فایل‌های صوتی و ویدیوهای مختلف می تواند کاربر را به خوبی تحت تاثیر قرار دهد و او را به سمت کسب و کار جذب کند.

در محتواهای اینفوگرافیکی اطلاعات جامعی با استفاده از گرافیک به مخاطب داده می‌شود و امروزه بسیار مورد طرفدار واقع شده اند به طوری که اکثر کسب و کارها سعی می کنند از آن استفاده نمایند.

روش‌های دیگر مانند برگزاری وبینارها و ارائه انواع کتاب الکترونیکی نیز می تواند در بازاریابی درون گرا، توسعه برند و جذب مخاطب بسیار مفید واقع شود؛ بنابراین به کارگیری هر یک این روش‌ها می تواند تا حد زیادی کسب و کار را به مخاطبان معرفی کند و سبب توسعه برند تجاری شود. (4)

بازاریابی درون گرا، چگونه می تواند تمام ظرفیت تولید داخلی را به فروش برساند؟
 

اهمیت و ضرورت افزایش ظرفیت تولید و فروش داخلی در جهت جهش تولید

بازاریابی درون گرا می تواند ظرفیت تولید را افزایش دهد. با استفاده از روش‌های بازاریابی درون گرا کسب و کار به مخاطبان بسیار زیادی معرفی می‌شود و این امر سبب می‌شود که میزان تولید افزایش پیدا کند. تمامی کسب و کارهایی که از بازاریابی درون گرا استفاده می کنند به تدریج و به طور کاملا هدفمند مشتریان بسیار زیادی را به سمت کسب و کار خود جذب می کنند و فروش و سود آوری زیادی را به دست می آورند.

این کار برای تحقق شعار جهش تولید بسیار موثر است و بسترهای لازم را برای جهش تولید فراهم می کند. از طرفی با هزینه بسیار کم در بازاریابی درون گرا، تمامی کسب و کارها به راحتی می توانند به آن روی بیاورند و از مزایای بازاریابی درون گرا مهم آن از جمله افزایش ظرفیت تولید و فروش داخلی بهره مند شوند.

ضرورت جهش تولید با توجه به مسائل اقتصادی کشور بر همه افراد واضح است. تنها با جهش تولید و رونق اقتصادی می توان از شرایط نابسامان گذر کرد و پیشرفت‌های بسیار چشمگیری را رقم زد؛ بنابراین به کارگیری انواع روش‌ها در بازاریابی درون گرا و جهش تولید می تواند موفقیت خوبی را با خود به همراه بیاورد.

صاحبان کسب و کارها باید هر چه سریع‌تر به این فضا روی بیاورند و از پتانسیل‌های ویژه آن استفاده کنند تا هم افزایش سودآوری داشته باشند و هم بتواند در طولانی مدت، کسب و کار خود را زنده نگه دارند. به دلیل اینکه کسب و کارهایی که از بازاریابی درون گرا استفاده نکند؛ دیر یا زود از رده خارج می شوند.

بازاریابی درون گرا، چگونه می تواند تمام ظرفیت تولید داخلی را به فروش برساند؟
 

سهم موثر بازاریابی درون گرا و دیجیتال مارکتینگ در افزایش تعامل با مشتریان

امروزه تعامل با مخاطب و مشتری بسیار حائز اهمیت است. هم مشتریان و هم صاحبان کسب و کار تمایل دارند با یکدیگر تعامل داشته باشند. این تعامل برای صاحبان کسب و کار می تواند بسیار سودآور باشد و مشتریان را ترغیب به خرید کند. از طرفی مشتریان نیز برند مورد اعتماد خود را پیدا کرده اند و تمایل دارند با افزایش تعامل، همان برند را برای خود حفظ کنند؛ بنابراین این یک رابطه دو سویه می باشد.

بازاریابی درون گرا به خوبی می تواند این تعامل دو طرفه را برقرار کند و موجب افزایش فروش تولیدات داخلی شود. کسب و کارهایی که از بازاریابی درون گرا و دیجیتال مارکتینگ استفاده کرده اند؛ توانسته اند به طور کاملا هدفمند، تعامل خود را با مشتریان افزایش دهند و میزان فروش تولیدات خود را افزایش دهد و صاحب سود بیشتری شوند.

به دلیل اینکه بازاریابی درون گرا کاملا مطابق با نیازهای روز مشتریان می باشد و سعی می کند با روش‌های به روز با مشتریان تعامل برقرار کند. در نتیجه مخاطبان و مشتریان بیشتر به سمت کسب و کار جذب می شوند و در نهایت از خرید خود رضایت بیشتری دارند. این رضایت خاطر باعث می‌شود که مشتریان معمولی به مشتریان دائمی تبدیل شوند. تبدیل یک مشتری معمولی به مشتری دائمی دستاورد بسیار مهمی برای یک کسب و کار است.

این امر نشان دهنده اعتماد مشتری به کسب و کار و سود آوری بیشتر در دراز مدت می باشد؛ موضوعی که در روش‌های بازاریابی برون گرا کمتر اتفاق می افتد؛ بنابراین این نقطه قوت، بازاریابی درون گرا را از بازاریابی برون گرا متمایز می کند و منجر به افزایش فروش تولیدات می‌شود. در واقع بازاریابی درون گرا مخاطب را ترغیب می کند که به سمت کسب و کار بیاید؛ زیرا روش هایی که استفاده می کند کاملا مخاطب محور می باشند.

مخاطب با یافتن پاسخ پرسش‌های خود در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی مربوط به کسب و کار، تمایل بیشتری دارد از همان کسب و کار خرید خود را انجام دهد. به دلیل اینکه کسب و کار را کاملا ماهر و متخصص در زمینه تخصصی خود می بیند. (5)
 
جمع بندی
با توجه به مزایا و ضرورت بازاریابی درون گرا و انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ بهتر است هر چه سریع‌تر کسب و کار خود را به این سمت و سو پیش ببرید. با بررسی تمامی جوانب بازاریابی درون گرا می توانید تمام ظرفیت تولید داخلی را به فروش برسانید و سود آوری زیادی را برای کشور رقم بزنید.

افرادی که هنوز به شکل سنتی بازاریابی می کنند؛ دیر یا زود از بازار حذف می شوند و برای کسب مجدد اعتبار خود، مجبور به هزینه‌های بیشتری خواهند شد.

در حالی که اگر بازاریابی درون گرا را در سیاست‌های کاری خود قرار دهید؛ به مرور زمان شاهد پیشرفت چشمگیر خود در تولید و فروش می شوید. با این تغییر، قطعا به سمت رونق اقتصادی و جهش تولید حرکت خواهید کرد.

پی نوشتها
1.www.hubspot.com
2.www.marketo.com
3.www.impactbnd.com
4.www.penguinstrategies.com
5.www.marketing-schools.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.