تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس به چه معناست؟ و چگونه آن را یاد بگیریم؟

بازار بورس و سرمایه امروزه به یکی از بازارهای پر طرفدار برای سرمایه گذاری تبدیل شده است. به طوری که اغلب افراد تمایل دارند؛ سرمایه های خود را به این بازار وارد نمایند و ارزش پول خود را در برابر تورم حفظ نمایند. برای سرمایه گذاری اثر بخش در این بازار باید با اصول کلی و مباحث کاربردی این حوزه آشنایی کافی فراهم شود. یکی از مباحث کاربردی در این حوزه، تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس می باشد که می تواند افراد را در بازار بورس و سرمایه حرفه ای تر کند. در اینجا سعی شده است که این مبحث به طور کاملاً تخصصی و با بیان ساده تشریح گردد.
پنجشنبه، 20 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس به چه معناست؟ و چگونه آن را یاد بگیریم؟

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس به چه معناست؟

برای این که به طور حرفه ای تر وارد بازار بورس و سرمایه شوید؛ باید با مبحثی به نام تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس آشنا شوید. با استفاده از تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس می توان نمادها را بررسی کرد؛ نوسانات قیمتی، میزان خرید یا فروش و میزان عرضه و تقاضا را تحلیل کرد و به طور سنجیده تری به خرید و یا فروش سهام پرداخت.

با این کار می توان از وضعیت سهم در دراز مدت و کوتاه مدت نیز مطلع شد. برای این که روند تابلو خوانی و بازار خوانی انجام شود؛ ابتدا باید به سایت www.tsetmc.ir که مربوط به مدیریت فناوری بورس تهران می باشد؛ رجوع کرد. در این سایت می توان به طور جامع اطلاعات کاربردی در مورد معاملات سهم را به دست آورد و با توجه به این اطلاعات، در مورد خرید و یا فروش سهام تصمیم گیری کرد. (1)

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس به چه معناست؟ و چگونه آن را یاد بگیریم؟

معرفی سایت tsetmc و نحوه تابلو خوانی و بازار خوانی در سایت tsetmc

همان طور که قبلاً اشاره شد؛ سایت tsetmc می تواند اطلاعات جامعی را برای بررسی سهام شرکت ها در اختیار افراد قرار دهد. با ورود به سایت tsetmc می توان در قسمت جستجوی سایت در مورد سهم شرکت مورد نظر اطلاعات کامل را به دست آورد. بعد از وارد کردن نماد سهام شرکت مورد نظر، تابلوی معاملات سهام نمایش داده می شود.

توجه داشته باشید که برای دسترسی آسان تر به شرکت ها به هرکدام نماد خاصی اختصاص داده شده است. این نماد معاملاتی با توجه به دسته بندی شرکت مورد نظر و حروف اختصاری نام شرکت ایجاد شده است. در بخش جستجو با وارد کردن نماد معاملاتی شرکت مورد نظر، اطلاعات مربوط به سهام شرکت در تابلوی معاملات سهام آورده می شود.

در تابلوی معاملات سهام، چندین بخش وجود دارد که هر کدام می تواند در روند تجزیه و تحلیل سهام نقش موثری داشته باشند. در شکل زیر هر یک از بخش ها شماره گذاری شده اند. (2)

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس به چه معناست؟ و چگونه آن را یاد بگیریم؟
 
  • قسمت 1 نشان دهنده قیمت فعلی سهام
 
  • قسمت 2 نشان دهنده بازه های قیمتی
 
  • قسمت 3 نشان دهنده تعداد و حجم معاملات سهام در روز جاری
 
  • قسمت 4 نشان دهنده حداقل تعداد سهامی می باشد که باید معامله شود
 
  • قسمت 5 نشان دهنده حجم مبنا، سهام شناور و میانگین حجم معاملات
 
  • قسمت 6 نشان دهنده سود هر سهم شرکت و نسبت قیمت به درآمد هر سهم
 
  • قسمت 7 نشان دهنده صف خرید و صف فروش
 
  • قسمت 8 نشان دهنده قیمت حجم در طول روز

در ادامه هر قسمت را به طور تفکیک شده شرح می دهیم تا با کاربرد هریک بیشتر آشنا شوید. با آشنایی با بخش های موجود در تابلوی معاملات سهام می توانید در تحلیل درستی از بازار سرمایه و بورس داشته باشید.
 
 تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس به چه معناست؟ و چگونه آن را یاد بگیریم؟

قیمت فعلی سهام در سایت tsetmc چیست؟

قیمت فعلی سهام همان طور که از نامش مشخص می باشد می تواند قیمت سهام را در حال حاضر نشان دهد. در روی شکل با عدد 1 می توانید آن را مشاهده کنید. این قسمت شامل سه ستون در دو سطر می باشد که در سطر اول آن، ستون اول مربوط به قیمت خرید، ستون دوم مربوط به قیمت معامله و ستون سوم مربوط به قیمت فروش هستند. در سطر دوم، ستون اول به نام اولین می باشد که قیمت اولین معامله ای که انجام شده است را نشان می دهد.

ستون دوم به نام پایانی، با توجه به حجم معاملات انجام شده، میانگین موزون قیمت های معامله شده در آن روز را نشان می دهد. ستون سوم با نام دیروز نیز قیمت پایانی در روز گذشته را نمایش می دهد. (2)
 

بازه قیمتی در بازار بورس چیست و در سایت tsetmc بیانگر چیست؟

بازه قیمتی می تواند تغییرات سهم را به صورت های مختلف نشان دهد. بازه روز، قیمت مجاز، بازه هفته و بازه سال در این بخش قرار گرفته اند تا افراد بتوانند تغییرات قیمت هر سهم را به صورت روزانه، هفتگی و سالیانه مشاهده کنند. بر روی شکل این قسمت را می توانید با عدد 2 مشاهده کنید.
 
  • بازه روز می تواند حداقل و حداکثر قیمت را در مورد سهام معامله شده در شرکت مورد نظر نشان دهد.
 
  • قیمت مجاز می تواند میزان نوسان قیمتی که سهم می تواند در طول روز داشته باشد را نشان دهد. هر سهم به طور روزانه در این بازه می تواند نوسان داشته باشد.
 
  • بازه هفته قیمت سهام شرکت مورد نظر را در طول یک هفته نشان می دهد.
 
  • بازه سال قیمت سهام شرکت مورد نظر را در سال گذشته نشان می دهد.

بنابراین در سایت می توانید کلیه اطلاعات مربوط به قیمت سهام را با استفاده از بازه قیمتی به دست بیاورید. بررسی روند هفتگی و سالیانه قیمت هر سهم می تواند روند رشد آن را نمایان کند. (3)
 

خرید و فروش حقیقی و حقوقی در سایت tsetmc بیانگر چیست؟

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس به چه معناست؟ و چگونه آن را یاد بگیریم؟

در این سایت می توانید تعداد خریداران، تعداد فروشندگان، میزان خرید و فروش افراد حقیقی، میزان خرید و فروش حقوقی و همچنین حجم خرید و فروش را به تفکیک مشاهده کنید. این قسمت بر روی شکل با عدد 3 نشان داده شده است. خرید و فروش افراد حقوقی مربوط به شرکت هایی می باشد که در بورس حضور دارند و از طریق شرکت، خرید و فروش ها انجام می شود. در حالی که خرید و فروش حقیقی مربوط به افرادی است که خودشان به طور مستقل اقدام به سرمایه گذاری در بورس کرده اند. (3)
 

ارزش معامله در سایت tsetmc بیانگر چیست؟

تعداد معاملات، حجم معاملات، ارزش معاملات و ارزش بازار در قسمت 4 نمایش داده می شود. با توجه به اینکه در طول روز و در ساعت معامله معین شده، سهام یک شرکت با حجم و قیمت مختلف معامله می شود؛ افراد می توانند با بررسی این قسمت به ارزش معامله مورد نظر خود پی ببرند.
 

حجم مبنا در سایت tsetmc بیانگر چیست؟

حجم مبنا بر روی شکل با عدد 5 نشان داده شده است. در این قسمت علاوه بر حجم مبنا، سهام شناور و میانگین حجم ماه نیز قرار دارد. حجم مبنا به معنای حداقل تعداد سهامی می باشد که در طی یک روز باید معامله شود تا سهم بتواند تا اندازه قیمت پایانی، نوسان منفی و یا مثبت داشته باشد.

در واقع، سهم در این میزان می تواند نوسان داشته باشد که این نوسان می تواند رشد و یا افت باشد. علت وجود حجم مبنا به این خاطر است که از رشد بی رویه قیمت سهام را کنترل کند. میزان حجم مبنا برای شرکت های پذیرفته شده در فرا بورس، برابر با یک می باشد.

در این بخش سهام شناور و میانگین حجم ماه نیز وجود دارد. سهام شناور آن میزان از سهام شرکت مورد نظر می باشد که در اختیار عموم افراد قرار گرفته است و میانگین حجم ماه نیز تعداد سهامی که در یک ماه گذشته معامله شده است را به طور میانگین نشان می دهد که می تواند میزان استقبال افراد از سهام مورد نظر در یک ماه گذشته را نشان دهد. (4)

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس به چه معناست؟ و چگونه آن را یاد بگیریم؟

EPS و PIE بیانگر چیست؟

سود هر سهم از شرکت مورد نظر با EPS نشان داده می شود. همچنین نسبت قیمت به درآمد برای هر سهم از شرکت مورد نظر نیز با PIE نشان داده می شود. اگر بعد از کسر میزان مالیات، کل سود را به تعداد سهام مورد نظر تقسیم کنیم؛ سود هر سهم به دست می آید؛ که این مورد را با نماد EPS می توانید مشاهده کنید. اگر علامت آن منفی باشد؛ به معنای زیان دهی شرکت مورد نظر می باشد. همچنین برای به دست آوردن نسبت قیمت به درآمد باید قیمت جاری هر سهم بر سود سهم تقسیم کرد تا PIE به دست آید. به نسبت قیمت به درآمد، قیمت تابلوی سهم هم گفته می شود.

EPS و PIE برای تحلیل کردن ارزش ذاتی سهام استفاده می شوند. تحلیل گران بازار سرمایه و معامله گران به این دو نماد اهمیت بیشتری می دهند و با استفاده از این دو، ارزش ذاتی سهم را به دست می آورند و برآورد دقیقی از آن به وجود می آورند. از حاصل ضرب EPS در PIE، ارزش ذاتی سهام محاسبه می شود. در صورتی که بخواهید EPS گذشته را حساب کنید باید به صورت های مالی مربوطه مراجعه کنید که صورت های مالی به صورت 3 ماهه و یا 6 ماهه ارائه می شوند. بر روی شکل با عدد 6 می توانید این قسمت را پیدا کنید. (5)

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس به چه معناست؟ و چگونه آن را یاد بگیریم؟

خرید و فروش در سایت tsetmc بیانگر چیست؟

در قسمت 7 بر روی شکل می توان روند کنونی معاملات را مورد بررسی قرار داد. در این قسمت می توان صف خرید و صف فروش را مشاهده کرد. در صورتی که در هنگام خرید سهام، رقابت ایجاد شود؛ به علت تقاضا بیش از عرضه، سفارش ها در صف خرید قرار می گیرند و در صورتی که خریداری برای سفارش فروش وجود نداشته باشد؛ صف فروش ایجاد می شود. علاوه بر این؛ در صورتی که این سفارش فروش با توجه به پایین ترین حد مجاز نوسان قیمت خریداری نباشد؛ باز هم صف فروش ایجاد می شود. صف خرید، میزان استقبال افراد از سهام شرکت مورد نظر را نشان می دهد.

تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس به چه معناست؟ و چگونه آن را یاد بگیریم؟

نمودار قیمت و حجم در سایت tsetmc بیانگر چیست؟

نمودار قیمت و حجم با عدد 8 روی شکل مشخص شده است. با استفاده از نمودار قیمت و حجم در این بخش از سایت می توانید بررسی کنید که با توجه به میزان دامنه نوسان در روز، چه میزان حجم و چه میزان قیمت مورد معامله واقع شده است. دامنه نوسان در واقع دامنه مجازی است که قیمت می تواند در آن نوسان داشته باشد.

دامنه نوسان سبب کاهش تلاطم های بازار می شود و باعث می شود دستکاری قیمت ها به حداقل برسد؛ بنابراین وجود دامنه نوسان بسیار ضروری می باشد؛ بنابراین نمودار قیمت و حجم می تواند زمینه مناسبی را برای معامله گران و تحلیل گران فراهم کند تا تصمیمات سنجیده تری بگیرند. (5)

با بررسی موارد ذکر شده می توانید اطلاعات جامع و کاملی را در مورد سهام هر شرکت به دست بیاورید؛ بنابراین از آنجا که تابلو خوانی و بازار خوانی یکی از نیازهای ضروری برای سرمایه گذاران و سهام داران در بورس می باشد؛ توصیه می شود که نحوه تابلوخوانی در سایت tsetmc را هرچه سریع تر یاد بگیرید تا بتوانید به طور حرفه ای تر وارد معاملات بازار بورس شوید. با این کار می توانید وضعیت هر سهم را به خوبی مورد ارزیابی قرار دهید و سود و زیان خرید خود را بررسی کنید.

پی نوشتها
  1. www.wisebread.com
  2. www.investopedia.com
  3. www.moneyunder30.com
  4. www.followthemoney.com
  5. www.benzinga.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.