مقایسه ارزش معاملات فارکس با سایر بازارهای بورس جهان

بازار فارکس که از جمله بازارهای بورس جهانی است، بازاری محبوب و پر طرفدار است. این بازار بستری برای مبادله و معامله بر اساس ارزهای جهانی است که هر روزه تعداد زیادی معامله گر از سرتاسر دنیا در آن شرکت دارند. این بازار با دیگر بازارهای بورسی معتبر مانند بازار بورس نیویورک یا توکیو و نزدک، تفاوت هایی دارد. ما در اینجا به بررسی این نقاط متفاوت و همچنین برشمردن مزیت های این بازار ارزی می پردازیم.
يکشنبه، 6 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مقایسه ارزش معاملات فارکس با سایر بازارهای بورس جهان

مقایسه ارزش معاملات فارکس

بازارهای مالی که امروزه رونق بسیاری پیدا کرده اند، محلی مناسب برای سرمایه گذاری هستند. شاید در گذشته، سرمایه گذاری از طریق گذاشتن پول در بانک ها و استفاده از سود آن ها میسر می شد، اما امروزه با توجه به تورم موجود، بهتر است سرمایه گذاری در بازار های مالی انجام شود.

بازار بورس جهانی به چهار دسته بازار سهام، بازار کالاها، بازار اوراق بهادار و بازار تبادلات ارزی یا همان بازار فارکس، تقسیم بندی می شود. در تقسیم بندی های مختلفی بر مبناهای متفاوت از جمله ارزش بازار و حجم معاملات، می توان ده بازار بزرگ بورس جهان را به شکل زیر رتبه بندی کرد.

1-بورس نیویورک  New York Stock Exchange

2-بورس نزدک  NASDAQ

3-بورس توکیو  Tokyo Stock Exchange

4-بورس شانگهای  Shanghai Stock Exchange

5-بورس هنگ کنگ  Hong Kong Stock Exchange

6-بورس لندن  London Stock Exchange
 
7-بورس اروپا Euronext

8-بورس شنژن  Shenzhen Stock Exchange

9-بورس تورنتو  Toronto Stock Exchange

10- بورس بمبئی Bombay Stock exchange

در این رتبه بندی همانطور که مشاهده کردید، بازار بورس نیویورک بزرگترین بازار بورس در دنیا است. حال ما در اینجا می خواهیم نگاهی به فارکس که یکی از بازارهای بورس جهانی است بیندازیم و شرایطو ارزش معاملات در آن را نسبت به دیگر بازارها مقایسه کنیم. پس در ادامه با ما باشید. (1)
 

فارکس چیست؟ معاملات درآن چگونه تعریف می شود؟

فارکس همان بازار تبادلات ارزی است که در آن ارزش گذاری پول ملی کشورها بر اساس عرضه و تقاضا در مقابل سایر ارزها سنجیده می شود؛ مانند نرخ برابری یورو به دلار. پس با این تعریف آن چه قرار است در فارکس مبادله شود، ارز است. در این بازار هم همانند دیگر بازارهای بورس معامله ها از طریق شرکت های کارگزاری انجام می شود که این شرکت ها از طریق یک کانال بین بانکی به یکدیگر متصل شده و نقش واسطه بین خریدار و فروشنده را ایفا می کنند.

توجه کنید که فارکس یک بازار غیر متمرکز است پس باید توسط نهاد های بسیاری نظارت شود. برخی از این نهادها که در اقصی نقاط دنیا وجود دارند عبارتند از: NFA (آمریکا) ،FCA (انگلستان) ، FINMA(سوئیس) ، BaFin(آلمان) ،Mifid (اتحادیه اروپا)  و...

معامله در بازار فارکس، خرید یک ارز و به طور هم زمان فروش ارزی دیگر تعریف می شود. همانطور که قبلاً گفتیم این بازر غیر متمرکز است پس مکان فیزیکی مشخصی ندارد و واسطه ها و معامله گران ارزها را از طریق شبکه های اکترونیکی با هم مبادله می کنند. با اینکه ماهیت این معاملات غیر فیزیکی و خارج از بورس است اما مراکز اصلی تجارت ارز به ترتیب در لندن، نیویورک و توکیو قرار دارد و بانک ها از سراسر جهان در این معاملات شرکت می کنند.

از جمله شباهت هایی که بازار فارکس با دیگر بازار های جهانی بورس دارد، تحلیل ها در آن است. در این بازار هم از تحلیل های بنیادی و تکنیکال استفاده می شود.

برای مثال برای تحلیل بنیادی یک جفت ارز در این بازار باید وضعیت سیاسی اقتصادی دو ارز مورد بررسی قرار گیرد. برای تحلیل تکنیکال نیز نمودار های قیمتی رسم شده که رفتار قیمت ارز در آینده از روی آن ها بررسی و تحلیل می شود. نکته قابل توجه در این بازار این است که معاملات حجم بالایی داشته و سرمایه گذاران بزرگی در این بستر مشغول به انجام معامله و سرمایه گذاری هستند. (2) و (3)

مقایسه ارزش معاملات فارکس با سایر بازارهای بورس جهان

چگونگی انجام معاملات در فارکس

 مانند دیگر بازار های بورسی، اولین گامی که برای انجام معامله در فارکس باید برداشت، انتخاب یک کارگزار مناسب است و برای انجام معاملات ارزی باید با کارگزار انتخابی قرارداد بست. در این قرارداد که بین سرمایه گذار و شرکت های کارگزاری عقد می شود، مبلغی که سرمایه گذار برای معاملات و سرمایه گذاری در نظر دارد را به عنوان سپرده به حساب کارگزار واریز می نماید. این سپرده درواقع پشتوانه انجام معاملات است و به نام خود مشتری گشایش می شود.

در قدم دوم یک نام کاربری و رمز عبور توسط کارگزاری به سرمایه گذار داده می شود تا از این بعد خود فرد بتواند از طریق نرم افزارهایی که برای معامله وجود دارد، به انجام معاملات ارزی خود بپردازد. هر کارگذار نرم افزار معاملاتی خاصی را برای هر مشتری دارد تا از آن طریق با او در ارتباط باشد و خواسته های وی در جهت معاملات را تأمین کرده و آن ها را از روند قیمت ها آگاه سازد. در واقع می توان گفت خدماتی که کارگزاری ها ارائه می دهند عبارتند از: دریافت تقاضاهای پیش  خرید، پیش  فروش و باز کردن و بستن معاملات بر روی کالاها یا ارزهای بخصوص.

یکی از نرم افزارهای معروفی که در بازار فارکس مورد استفاده قرار می گیرد نرم افزار متاتریدر Metatrader)) نام دارد که توسط یک شرکت روسیه ای طراحی شده است. هر سرمایه گذار می تواند در نرم افزار معاملاتی خود مواردی مانند نوع ارز مورد معامله، قیمت انجام شده معامله، حجم معامله و تعیین نوع عملیات (خرید یا فروش) را مشاهده کرده و کارگزاران در ازای این خدمات، کارمزد معاملاتی که در این بازار اسپرد نامی‌ده می شود را دریافت می نماید.

معاملات در این بازار به صورت جفت ارز انجام می شود. بنابراین همواره ارزش یا قیمت هر ارز در بازار فارکس با ارز دیگری تعیین می شود. برای مثال ارزش یورو باید براساس ارز دیگری بیان شود. یعنی قیمت یورو در مقابل دلار (هر یک یورو چه میزان برابری نسبت به دلار ارزش دارد) یا قیمت یورو در مقابل پوند (برای هر یک یورو چه مقدار پوند باید پرداخت شود) . (2)

حال که به صورت مقدماتی و خلاصه با بازار ارزی فارکس آشنا شدیم نوبت به مقایسه این بازار با دیگر بازار های بورس جهانی می رسد.

مقایسه ارزش معاملات فارکس با سایر بازارهای بورس جهان

نگاهی مختصر بر حجم معاملات در فارکس و دیگر بازارهای بورس

در اینجا با استفاده از اطلاعاتی که از وبسایت ویکیپدیا به دست آوردیم، نگاهی مختصر و مفید بر حجم معاملات بازارهای نیویورک، نزدک (بزرگترین بازار الکترونیک جهان در قلب آمریکا) و توکیو انداخته و آن ها را با بازار فارکس مقایسه می کنیم.

- میانگین معاملات انجام شده در یک روز تقریباً 169 میلیارد دلار در سال 2013 برای بازار بورس نیویورک بوده است.

- برای بازار نزدک اخیراً این مقدار برابر با 982 میلیارد دلار بوده است.

- در بازار توکیو در سال 2009 حجم معاملات 7/3 تریلیون دلار بوده است.

و در بازار مبادلات ارزی، حجم معاملات در آوریل2013، 3/5 هزار میلیارد دلار بوده است. برای به دست آوردن اطلاعاتی به روز تر می توانید به وبسایت هر کدام از بازارها مراجعه کنید. (4) و (5)
 
  • بازار فارکس و بورس اوراق بهادار

همانطور که پیش تر گفتیم بازار فارکس، بازاری غیر متمرکز است که به عنوان یک شبکه تجاری با مشارکت معامله گران فارکس از سراسر جهان، فعالیت می کند و توسط بانک های مرکزی، صندوق های تأمین و شرکت های بازرگانی سرمایه گذاری شده است. اما در مقابل آن دیگر بازار‌های بورس، متشکل از گروه های خریدار و فروشنده سهام یا اوراق بهادار هستند. معاملات در بازار بورس می تواند مبادلاتی کاملاً شفاف و منظم برای خریداران باشد، اما بازار فارکس به عنوان بزرگترین بازار سرمایه، از نظر حجم معاملاتی است. زمانی که از نظر حجم معاملات، بازار فارکس را با دیگر بازار های جهانی مقایسه کنیم، این بازار برنده میدان خواهد بود.
 
  • مقایسه نقدینگی بازار بورس در برابر فارکس
نقدینگی بازار فارکس بالاست زیرا معامله گران همیشه در آن فعالیت دارند. هر چه نقدینگی بیشتر باشد، اسپرد و هزینه های معاملاتی کم تر است. بنابراین فاکتورهای هزینه بردار در فارکس نسبت به دیگر بازارها حضور کمتری دارند.

پس به طور کلی میزان هزینه کل در معاملات فارکس، کمتر از اسپرد معاملات سهام خواهد شد. نکته ی دیگر این که در دیگر بازارهای بورس، سرمایه گذار باید مبلغی را به عنوان حق کمیسیون معاملات بپردازد که همین موضوع معاملات در این بازارها را نسبت به فارکس هزینه بردارتر می کند.
 
  • تمرکز محدود بازار بورس در مقابل تمرکز وسیع فارکس
مبحث تمرکز معامله گران یکی از اصلی ترین تفاوت های بازار بورس و بازار فارکس است. در بازار بورس شما می خواهید که یک سهم از سهام یک شرکت خاص را معامله کنید بنابراین برای بررسی شرایط روی گزینه های کمتری متمرکز می شوید. اما در مقابل آن برای انتخاب های وسیع تر و جامع تر دامنه ی تمرکزتان هم گسترده تر خواهد بود.

برای خرید یک سهم عواملی مانند سطح بدهی شرکت، درآمد آن و... توجه و تمرکز شما را جلب می کند اما در مورد فارکس، مباحث اقتصاد کلان و اندیکاتورهای عمومی تر را باید مورد توجه قرار دهید زیرا این ها هستند که در خرید یا فروش یک ارز تأثیر گذارند.
 
-  لوریج
شما در بازار فارکس می توانید از لوریج یا اهرمی که از سوی بروکر (کارگزار)  پیشنهاد می شود استفاده کنید. بهترین لوریجی که از آن می توانید استفاده کنید نسبت به ریسک و سرمایه شما تغییر خواهد کرد. برای شما به عنوان یک معامله گر فارکس، استفاده از لوریجی به نسبت 1:100 غیر معمول نخواهد بود، این در حالی است که بازارهای بزرگ معاملاتی در بسیاری از مواقع به مشتریانی که حجم معاملات آن ها کم است، لوریجی به نسبت 1:100 و به مشتریان حرفه ای که آن ها حجم های معاملاتی بالایی دارند حتی لوریجی به نسبت 1:1000 پیشنهاد می دهند.
 
  • معامله در بازار فارکس در مقابل بازار بورس
شما با توجه به اهداف و استراتژی هایی که از انجام معامله دارید، باید بین سرمایه گذاری در فارکس یا دیگر بازارهای بورس جهانی یکی را انتخاب کنید. برای مثال اگر به هر دلیلی بیش تر علاقه مند به خرید سهام شرکت های مختلف هستید، وارد بازار سهام شوید، اما در مقابل اگر مایل به تمرکز بر روی اقتصاد کلان هستید شاید بازار فارکس بستری مناسب تر جهت سرمایه گذاری برای شما باشد. همچنین اگر هزینه های معاملاتی برای شما دارای اهمیت هستند، قطعاً وارد این بازار شوید. (2)
 

مزایای سرمایه گذاری در بازار ارز (فارکس)

 
1. 24ساعته بودن بازار
بانک ها و موسسات گوناگون در سراسر جهان باز هستند و به همین دلیل بازار تبادلات ارزی همه روزه در 24 ساعت شبانه روز (به جز شنبه ها و یکشنبه ها) فعال بوده و امکان معامله وجود دارد.
 
2.نقدشوندگی بالا
در بازار فارکس همیشه خریدار و فروشنده وجود دارد و حجم معاملات بالاست. بنابراین امکان نقدشوندگی هم بالا خواهد بود.
 
3.معاملات دو طرفه
از آنجایی که در بازار ارز، معامله ها بر اساس ارزش گذاری دو نوع پول تعیین می شود، با افزایش ارزش یک ارز متقابلاً ارزش ارز مقابل آن کاهش می باید. پس از هر دو حالت روند صعودی افزایش یا روند نزولی کاهش ارزش یک ارز می توان سود کرد.
 
4.امکان خرید و فروش در هر لحظه
در هر نقطه از جهان تنها با در دست داشتن تلفن همراه و اینترنت، می توان معامله را در بازار ارز انجام داد.
 
5.کم بودن احتمال تغییرات قیمت
در بازار ارزی حجم جا به جایی مالی و تبادلات ارزی بالاست. از طرفی تعداد معامله گران نیز زیاد است. به همین دلایل احتمال کمی برای تغییرات زیاد بین جفت ارزهای اصلی وجود دارد. این مقدار کم قابل مقایسه با تغییرات زیاد قیمت در بازار های سهام یا کالا نیست.
 
6.اهرم افزایش سرمایه
کارگزار، تسهیلاتی برای سرمایه گذاری به خریدار ارائه می دهد که در انجام معاملات وی مانند یک اهرم است. در بازار های مختلف میزان این تسهیلات متفاوت است و حتی در بعضی از مواقع به چند صد برابر اصل سرمایه نیز می رسد. (2)
 
نتیجه گیری و جمع بندی
آن چه در اینجا به آن پرداختیم توضیح مختصری در مورد بازار فارکس و معاملاتی که در آن انجام می شود بود. همچنین مقایسه ای بین فارکس با دیگر بازارهای معتبر بورسی از جمله بازار بورس نیویورک، توکیو و... نیز انجام دادیم.

در انتها از مزیت هایی که می توان برای بازار فارکس برشمرد نیز صحبت به عمل آوردیم. امید است که با مطالعه بیشتر، بازار سرمایه گذاری خود را به درستی انتخاب کنید.

پی نوشتها
  1. www.boursamooz.com
  2. www.khanesarmaye.com
  3. www.investopedia.com
  4. www.fa.wikipedia.org
  5. www.asrebazar.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
play_arrow
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
play_arrow
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
play_arrow
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
play_arrow
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
play_arrow
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
play_arrow
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان