استفاده از مهارت های رایانه ای جوانان برای رونق تولید و اقتصاد

همانطور که مقام معظم رهبری به این مسئله چندین بار اشاره کرده اند، جوانان هستند که آینده کشور را می سازند. برای مقابله با تهدید و تحریم های خارجی کشور باید به خودکفایی برسد و راهی نیست جز آن که نسل آینده دانش لازم برای آنکه روی پاهای خود بیایستد را کسب کند. برای دست یابی و تحقق شعار جهش تولید، جوانان باید بتوانند حتی در دوران سخت اقتصادی دست به کارآفرینی زنند. یکی از روش های دست یابی به این رویا، یادگیری مهارت هایی است که حتی در دوران اپیدمی و دور بودن از فضای کاری بتوانند حرکت های نوینی زنند. یکی از این روش ها، یادگیری مهارت های رایانه ای است که قصد داریم تاثیر آن را بازگو کنیم.
چهارشنبه، 17 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استفاده از مهارت های رایانه ای جوانان برای رونق تولید و اقتصاد

استفاده از مهارت های رایانه ای جوانان برای رونق تولید و اقتصاد

بدون شک برای داشتن آینده ای فعال و پویا، به فعالیت قشر جوانان در کشور نیاز خواهیم داشت. جوانان با داشتن شجاعت و انگیزه بالا تلاش می کنند تا نقش خود را در کشور تثبت کنند. در دوران جنگ نیز جوانان آن زمان بوده اند که با خطر پذیری و آرمان گرایی کشور خود را حفظ کردند. حال با به دست گرفتن قلم و کاغذ و تحصیل آرمان های جوانان قدیم را در سطحی جدید ادامه می دهند.

جوانانی که قصد دارند از آموزه های خود در درون کشور استفاده کرده و باعث حرکتی در چرخ اقتصاد شوند. اهمیت این مسئله در سال 98 و تاکید بر رونق ملی نمایان شد. با رخ دادن رونق ملی تحریم ها بی اثر می شود و وضعیت معیشتی مردم بهبود میابد. بهبود وضعیت زندگی مردم، به طبع بر قشر جوان نیز تاثیر خواهد گذاشت. آن ها با امیدواری بیشتری وارد عرصه های کاری می شوند. با این وجود جوانان کشور با چالش های بسیاری رو به رو هستند. نه تنها از بیرون کشور، بلکه از درون کشور. (1)

از تهدید های خارجی می توان به ترغیب جوان های کشور و فارغ التحصیلان به خروج از کشور اشاره کرد. همچنین بر روی سایت های آموزشی مختلف تحریم های و محدودیت های بسیاری برای دانشجویان ایرانی اعمال کرده اند. از چالش های درونی وجود بروکراسی شدید و همچنین ضعف های ساختاری است که مانع از فعالیت آزاد جوانان می شود. با این وجود در سال های اخیر توجه بیشتر به نحوه ورود قشر جوان کشور به عرصه کسب و کار شده است.

استفاده از مهارت های رایانه ای جوانان برای رونق تولید و اقتصاد

توسعه و پیشرفت توسط سازمان ملل این گونه معرفی شده است: فرآیندی که کوشش و تلاش های مردم و دولت در راستای بهبود وضع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر منطقه متحد ساخته و تمامی افراد در پیشرفت ملی مشارکت داشته و توانمند می شوند. (2)

در حال حاضر کشور از نظر جمعیت نسل جوان غنی است. این قشر می تواند تغییرات بالقوه ای ایجاد کرده و جهش تولید را به واقعیت تبدیل کند. نیروی جوان باید از همه نظر مورد حمایت قرار گیرد، از جمله آموزش و پرورش. به خصوص در وضعیت اپیدمی موجود باید شرایطی ایجاد شود که بتوانند جوانان در دولت و کشور الکترونیک آینده نقشی پویا داشته باشند.

باید شرایطی ایجاد شود تا نسل جدید نسبت به گذشته، حال و آینده ی خود آگاهی کافی را کسب کرده و دست به تغییراتی اساسی زدند. در وضعیت موجود نیازها و ظرفیت های جامعه را تشخیص دهند و در همین راستا عمل کنند. به طبع یادگیری مهارت های رایانه ای برای جوانان در این وضعیت یکی از بهترین گزینه ها می تواند باشد. (3)
 

بالا بردن سواد رایانه ای و ورود به عرصه رقابت جهانی

سواد رایانه ای به معنای داشتن علم و توانایی کافی از رایانه ها و فناوری های موثر است. سواد رایانه ای می تواند در سطوح مختلف باشد. به عنوان مثال رایانه ای که هوشمند است و از کاربر مسائل مختلفی را یاد می گیرد نیازمند سطح سواد کاربری متفاوتی نسبت به نسل های گذشته خود خواهد بود. (4)

از آنجا که فناوری و رایانه ها در حال حاضر تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما شده اند، باید در جامعه سطح سواد کافی وجود داشته باشد. از نحوه استفاده ابتدایی یک رایانه شخصی گرفته تا سطح برنامه نویسی باید به جوانان آموزش داده شود. شاید نه فقط قشر جوان بلکه کل جامعه باید فرهنگ استفاده از فناوری های نوین را یاد گیرند.

این مسئله تا سال های گذشته آنچنان مورد توجه قرار نگرفت؛ مسئله ی آموزش نحوه استفاده رایانه و فضای مجازی و همچنین فرهنگ صحیح استفاده از آن. شاید بتوان گفت تنها در سطح دانشگاهی به چنین مسائلی اشاره می شد و اگر رشته ای مرتبط با رایانه نبود، به طبع آموزش کافی در این زمینه وجود نداشت. با این حال در چند سال اخیر توجه به آموزش مطالب کاربردی و حتی حرفه ای در سطح آموزشی پایین تر آغاز شده است. مسائلی که زمانی به صورت خودآموز فراگرفته می شد اکنون در آموزش و پرورش به صورت مطالبی درسی مطرح می شود. از آموزش های سخت افزاری گرفته تا مواردی مانند تجارت الکترونیکی و تولید محتوا.

قشر جوان دیگر نباید در سطح یک کاربر معمولی با رایانه برخورد کند. برای تحقق جهش تولید باید بتوانیم آموزش های لازم برای این قشر را فراهم کنیم تا بتواند کسب و کارهای جدید ایجاد کند یا کسب و کاری را بسط دهد. سواد رایانه ای در سطح ابتدایی خود همان روشن کردن و جستجو مطالب یا ایجاد و ویراستاری آن ها است. در حالی که جوانان می توانند با یادگیری برنامه نویسی، کارهای گرافیکی و استفاده از سواد چند رسانه ای محتوای جذاب و پویا ایجاد کنند. (4)

استفاده از مهارت های رایانه ای جوانان برای رونق تولید و اقتصاد

در راستای آموزش به جوانان به طبع معلمان نیز باید سواد رسانه ای بالاتری داشته باشند. به گونه ای نسل سابق است که به طور خودآموز وارد این عرصه شده و حال اطلاعات خود را به نسل بعدی منتقل می کند تا جهش تولید توسط نسل جدید امکان پذیر شود.
 

کسب مهارت های کامپیوتری و کارآفرینی

زمانی بود که تنها با داشتن مهارت های هفت گانه می توانستید رزومه ای قوی ارائه دهید. این مسئله همچنان صادق است. با این حال برای کارآفرین شدن و ایجاد جهش تولید در کشور به چیزی فراتر از آن نیاز است. دوره های برنامه نویسی و طراحی سایت می تواند یکی از راه های ورود جوانان به بازار کسب و کار باشد. (5)

حال کسب و کارهای خانگی بیشتر مورد توجه و حمایت قرار می گیرد. به خصوص در وضعیت اپیدمی موجود، دولت سعی دارد تا توجه خاصی به کارآفرینان بنگاه های کوچک و کسب و کارهای اینترنتی نشان دهد. یکی از نکات مثبت یادگیری مهارت کامپیوتری در هر سطحی آن است که برای شروع سرمایه بالایی احتیاج ندارد. به خصوص برنامه نویسی و طراحی سایت و نرم افزارهای مختلف با حداقل سرمایه ممکن است. با موفقیت در این راه می توان تجهیزات بیشتر و بهتری تهیه کرد و همچنین جوانان دیگر را نیز استخدام کرده و وارد این عرصه نمود.

یکی از ایده های کارآفرینی و مفید، آموزش آنلاین است. ممکن است جوانی رشته تحصیلیش مرتبط با کامپیوتر نباشد. برای مثال رشته وی نجاری یا آشپزی بوده است و حال می تواند با یادگیری سواد رایانه ای آنچه که خود یاد گرفته است را آموزش دهد. این مسئله علاوه بر آنکه باعث آموزش دیگران می شود، روشی است برای درآمد زایی. کارآفرین می تواند از طریق همین ویدیو های آموزشی نیز سفارش های آنلاین دریافت کند.

همواره لازم نیست جوانان محتوایی را خود ارائه دهند. با یادگیری مهارته ای مختلف رایانه ای می توانند کسب و کار های دیگر را بسط دهند و آن ها را بر روی فضای مجازی و وب سایت هایی که می سازند قرار دهند. یادگیری مهارت های رایانه، شغل های متعددی ایجاد می کند و باعث حرکت چرخ اقتصاد در دوران رکود و اپیدمی می شود.
 

پر کردن اوقات فراغت همراه با اشتغال زایی

در وضعیت موجود که همه افراد اکثر وقت شان را در خانه می گذارند یاد گیری مهارت هایی که باعث کسب درآمد شود نکته ای مهم است. جوانان می توانند با یادگیری مهارت های مختلف از آموزش های آنلاین به ایجاد شغلی جدید بپردازند. حتی اگر در کاری تجربه دارند، تجربه خود را به دیگران انتقال دهند. با این تفاوت که دیگر این انتقال رو در رو نیست و باید به صورت ضبط شده یا بر خط در اختیار دیگران قرار گیرد.

در نتیجه علاوه بر مهارت های کامپیوتری از جمله نحوه کار با وب سایت و شبکه های اجتماعی، یادگیری کار با نرم افزارهای طراحی و ادیت و ... که همگی می توانند اوقات فراغت را پر کنند باید به یادگیری مهارت های دیگری نیز بپردازند. برای ورود به عرصه های تجارت الکترونیکی باید یادگیرند که چطور مطالب و محتوا خود را از طریق برخط انتقال دهند.

استفاده از مهارت های رایانه ای جوانان برای رونق تولید و اقتصاد

از موارد دیگر یادگیری، انواع زبان های برنامه نویسی است. جذابیت یادگیری آن ها برای قشر جوان بسیار است و حتی بعد از پایان دوران اپیدمی به مقدار زیادی قابل استفاده خواهد بود. بسیاری از سایت های مختلف و آموزش های تلویزیونی در این زمینه ایجاد شده است. حتی کارآموزی های آنلاین نیز وجود دارد که جوانان را در چالش های مختلف برنامه نویسی قرار می دهد و باعث می شود تا آن ها علاوه بر یادگیری در دوران فراغت خود، با مسیر کار نیز آشنا شوند.

می توان با یادگیری مهارت های زیر اوقات فراغت را پر نمود:
 
  • یادگیری یک زبان خارجی برای ایجاد رابطه کاری با کشورهایی که به آن زبان صحبت می کنند.
 
  • خواندن و گوش دادن به کتاب های مهارت های گفتار و کارآفرینی
 
  • یادگیری ساخت بازی های کامپیوتری
 
  • یادگیری کار با نرم افزارهای موسیقی
 
  • آموختن زبان های برنامه نویسی

استفاده از مهارت های رایانه ای جوانان برای رونق تولید و اقتصاد
 
جمع بندی و نتیجه گیری
در دوران سخت اقتصادی، چشم امید کشور به جوانانی است که با مهارت های خود بتوانند آینده ای بسازند. برای رسیدن به هدف جهش تولید، فرهنگ سازی های لازم باید صورت گیرد؛ فرهنگ سازی نحوه استفاده مفید و صحیح از فناوری های نوین. باشد که روزی برسد و چنین فناوری هایی در درون کشور رشد و نمو پیدا کند و دیگر نیازمند محصولات خارجی نباشیم.

این در حالی است که جوانان با یادگیری مهارت های مختلف رایانه ای می توانند کسب و کارهایی جدید ایجاد کنند. با یادگیری مهارت های کامپیوتری مختلف می توان حتی در شرایط اپیدمی و کرونا در خانه به کسب و کار پرداخت. همچنین یاد گیری این موارد می تواند اوقات فراغتی را که پیش از این در کلاس های حضوری و دورهمی ها صرف می شود، برای یادگیری مهارت هایی جدید گذاشت.

مهارت هایی که از طریق برخط در اختیار جوانان قرار می گیرد. چالش های که در این دوران با آن رو به رو هستند باعث می شود تا در شرایط موجود آموزش های لازم را کسب کنند. بعد از آن می توانند خود به کارآفرینی بپردازند و یا کسب و کاری که در حال حاضر موجود را بسط دهند.

با یادگیری زبان های خارجی کشورهای مختلف می توانند به صورت بر خط کسب و کار خود را گسترش دهند و حتی در آینده بازاری در کشورهای دیگر داشته باشند و درآمدهای ارزی را وارد کشور کرده و باعث رشد اقتصادی کشور شوند. رخ دادن جهش تولید باعث می شود تا رفاه و آسایش در سطح جامعه بالا رود و نسل های آینده از آموزش هایی فراگیرتر و حرفه ای تر برخوردار شوند.

پی نوشتها
  1. www.javanonline.ir
  2. www.sid.ir
  3. www.javanonline.ir
  4. www.vista.ir
  5. www.iktv.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.