معافیت های مالیاتی برای واحدهای تولیدی تازه احداث؛ مشوقی برای جهش تولید

جهش تولید و اقتصاد مقاومتی نه تنها به حمایت مردم نیاز دارد، بلکه به توجه خاصی از سوی دستگاه های دولتی نظام نیز، نیاز دارد. بنگاه ها و مشاغلی که با توجه به این شعار فعالیت خود را آغاز کرده اند و در راستای اقتصادی مقاومتی گام برداشته اند، باید در دوران سخت اقتصادی مورد حمایت های خاصی قرار گیرند تا این حرکت متوقف نشود. در این راستا پیشنهاد معافیت های مالیاتی برای واحدهای تولیدی تازه احداث مطرح می شود، که در این محتوا به آن خواهیم پرداخت.
دوشنبه، 6 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معافیت های مالیاتی برای واحدهای تولیدی تازه احداث؛ مشوقی برای جهش تولید

معافیت های مالیاتی برای واحدهای تولیدی تازه احداث؛ مشوقی برای جهش تولید

سال 1399 با شعار جهش تولید آغاز شد. در سال «اقتصاد مقاومتی» مردم تشویق شدند تا کالاهای داخلی را خریداری کرده و توجه بیشتری به تولیدات درون کشور داشته باشند. منتها، با رخ دادن وضع کنونی در جامعه و رکود شدید اقتصادی به دلیل وضعیت اپیدمی به وجود آمده، تنها مردم نیستند که باید در راستای تحقق جهش تولید قدم بردارند.

این شعار نیازمند حرکتی جهادی و از خودگذشتگی های بسیار است. در حال حاضر کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی بیشتر از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گرفته است. بنگاه ها و مشاغلی که باعث می شوند تا جامعه از بیکاری نجات یابد و چرخ اقتصاد به حرکت خود ادامه دهد.

از جمله این مشاغل می توان با کارگاه های خانگی اشاره کرد که مشغول تهیه مواد خوراکی مختلفی هستند. تهیه مواد خوراکی و به طور کل صنعت غذا همواره مورد توجه مردم است. چرا که از اولین نیازهای طبیعی انسان به شمار می رود. همچنین، نیروی کار بسیاری در این راستا وجود دارد.

از جمله زنان خانه داری که برای تامین معاش خود و خانواده شان وارد کارگاه ها و بنگاه های مختلفی می شوند. بسیاری از کارآفرینان چنین بنگاه هایی، خود در ابتدا به تنهایی وارد عمل می شوند و پس از مدتی دیگران را نیز زیر بال و پر خود می گیرند. (1)

معافیت های مالیاتی برای واحدهای تولیدی تازه احداث؛ مشوقی برای جهش تولید

موانع پیش روی بنگاه های کوچک در تحقق جهش تولید

به طور کل کارآفرینی در کشور دلیلی شده است برای حرکت رو به جلوی اقتصاد کشور و رسیدن به هدف نهایی؛ یعنی جهش تولید. با این وجود بسیاری از افراد که قصد دارند در این راه قدم بگذارند و بنگاه خود را تاسیس کنند از عوامل تاثیر گذار بر آن هراس دارند. نبود حمایت های کافی و مالیات های کلان و بهره های وام بانکی همگی تاثیر گذارند. به علاوه، به این مسئله نیز فکر می کنند که اگر کسب و کار آن ها موفق نشود، نه تنها سودی نبرده اند، بلکه در قرض های بسیاری غوطه ور هستند.

علاوه بر آن، هنوز واردات به میزان قابل توجهی بالا است. بسیاری از کالاهایی که در بازار مبادله می شوند نمونه ای داخلی ندارند و ساخت آن ها نیز مورد حمایت قرار نگرفته است. در نتیجه کارآفرینان جوان به دلیل ترس از شکست، پا به آن عرصه ها نمی گذارند.

همچنین به دلیل تحریم ها، امکان صادرات برای کشور آن قدر فراهم نشده است. این مسئله باعث می شود تا جذب سرمایه از کشورهای دیگر برای بنگاه های خرد امکان پذیر نباشد و نتوانند سطح کار خود را گسترش دهند. همچنین، عدم ثبات ارزش پول ملی نیز از شاخص های است که باعث عدم اطمینان کارآفرینان برای ورود به حوزه های مختلف می شود. (2)

به علاوه، کشورهایی که امکان صادرات به آن ها موجود است، به دلیل وجود مالیات های سنگین، کارآفرینان امکان صادر کردن محصولات خود را ندارد. با این وجود بسیاری از کسب و کارهای کوچک در سطح کشور موفق ظاهر شده اند.

امّا پس از به وجود آمدن اپیدمی کرونا و رکود شدید اقتصادی و گرانی مواد اولیه بسیاری از کارگاه ها فعالیت خود را متوقف کرده یا تعطیل شده اند. با این حال، بسیاری از کارگاه ها با دریافت بسته های حمایتی از سمت دولت موفق شدند تا به صورت دور کاری به فعالیت خود ادامه دهند یا حقوق کارمندان خود را پرداخت نمایند. (3)

معافیت های مالیاتی برای واحدهای تولیدی تازه احداث؛ مشوقی برای جهش تولید

تشویق کارآفرینان و راهکارهای پیش رو

به طور کل کارآفرینی، به فعالیت های کسب و کار جدیدی اشاره دارد که با احتمال کم می تواند پر سود باشد؛ مانند خوداشتغالی یا سازماندهی کسب و کاری جدید یا بسط یک کسب و کار موجود. روش های مختلفی برای حمایت از کارآفرینان و تشویق افراد برای ورود به این حوزه وجود دارد.

از جمله ساده سازی قوانین، تمرکز بر دولت الکترونیک و کاهش بوروکراسی، تاکید بر آموزش کارآفرینان و... بسیاری از این موارد در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است. از جمله ایجاد برنامه های آموزشی کارآفرینان جوان و آینده ی کشور که از طریق مدارس و تلویزیون صورت می گیرد. (4)

یکی از مسائل دیگر که می تواند باعث جذب کارآفرینان و تشویق آن ها به ادامه فعالیت خود شود، معافیت های مالیاتی است. در حال حاضر برخی از رشته های مهندسی و پزشکی شامل معافیت هایی تا سقف مشخص هستند. با این حال، بسیاری از کارآفرینان که دارای بنگاه های کوچک یا مشاغل خانگی هستند، به طور معمول با سرمایه اولیه ای که خود هزینه می کنند، کارشان را آغاز می کنند.

با این وجود اگر لازم باشد در همان سال اول مالیات های سنگینی پرداخت کنند، دل سرد شده و عقب خواهند نشست. افراد با توجه به «پر سود» بودن چنین مشاغلی را آغاز می کنند، هر چقدر که احتمالش کم باشد. (5)

معافیت های مالیاتی برای واحدهای تولیدی تازه احداث؛ مشوقی برای جهش تولید

دستاوردهای ایران در راستای تشویق تولید ملی

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، در راستای رسیدن به جهش تولید، برنامه های ترتیب داده شد تا در کشور فرهنگ سازی لازم برای حمایت از کالا داخلی صورت گیرد. همچنین، برنامه های آموزش برای کارآفرینان جوان ترتیب داده شده است.

نقش صدا و سیما و وب سایت های مختلف اطلاعات کافی برای تحقق جهش تولید را در اختیار مردم قرار می دهند. همچنین این وب سایت ها و رسانه ها تبدیل به دروازه ای برای رساندن حرف هایشان به مسئولان مختلف کشور شده اند. این یک ارتباط دو طرفه و سازنده است که در کشور ما ایجاد شده و باید حفظ شود. (6)
                                       

راهکارهایی برای حمایت از کارآفرینان و تولید ملی

برنامه های مختلفی در کشورهای جهان در این راستا تبیین شده است. در کشور ما در حال حاضر به مسائل فرهنگی و آموزش و همچنین بسته های حمایتی در دوران اپیدمی توجه خاصی شده است. با وجود رکود پیش آمده نیز، اهمیت ایجاد معافیت های مالیاتی خود را نشان داده است.

با این حال به مسائل دیگری که می توانند باعث تشویق و حمایت از کارآفرینان و بنگاه های کوچک شوند نیز اشاره خواهیم کرد:
 
  • ارائه بسته های حمایتی
 
  • صندوق های بودجه کارآفرینان
 
  • دسترسی آسان به منابع سرمایه ای مخاطره پذیر
 
  • حمایت از گروه های بیکاران و جوانان
 
  • تمرکز بر قشری که به تازگی فارغ التحصیل شده اند
 
  • منابع مالی برای کارآفرینان خرد، جوان و زنان کشور (7)

همچنین با بهبود زیرساخت های کشور باید محیطی برای رشد کارآفرینان ایجاد شود. و به این صورت نباشد که تنها منطقه خاصی از کشور از آن بهره ببرد. تمامی نقاط کشور، به خصوص نقاطی که در شرایط بحرانی و سختی به سر می برند باید بسته های حمایتی دریافت نمایند.

همچنین زیر ساخت های حرفه و فیزیکی در چنین مناطقی ایجاد شود و در نهایت فرهنگ سازی های لازم برای خریداری محصولات تولید شده در این زمینه صورت گیرد.

فرهنگ سازی میان فروشندگان محصولات تولید شده نیز بسیار مهم است. اگر اکثر کالاهایی که در فروشگاه های بزرگ قرار می گیرند اجناس خارجی و وارداتی باشند، به طبع جامعه توجه بیشتری به آن ها خواهد کرد و نظرها به سمت کالاهای داخلی باز نمی گردد. (8)

 معافیت های مالیاتی برای واحدهای تولیدی تازه احداث؛ مشوقی برای جهش تولید

حمایت از ایجاد مشاغل و به حرکت در آمدن چرخه اقتصاد

بنگاه های کوچک و کسب و کارهای خانگی می توانند افراد متعددی را وارد بازار کنند. بسیاری از این مشاغل می توانند در خانه خود افراد صورت گیرند و سپس به کارگاه اصلی فرستاده شوند. این مسئله در شرایط اپیدمی موجود بسیار خوب است. کارگاه های کوچکی که بازدهی بالایی دارند می توانند اشتغالی پایدار برای نیروی خود ایجاد کنند. در نتیجه نیازمند توجه و حمایت بیشتر سرمایه گذاران و همچنین دولت هستند.

اگر این کارگاه ها در ابتدای کار خود بتوانند معافیت های مالیاتی قابل توجه دریافت کنند، می توانند از سود کسب شده در آن سال تجهیزات بیشتری تهیه کرده یا افرادی بیشتری را استخدام کنند. در حال حاضر علاوه بر فرهنگ سازی برای کار کردن و کسب درآمد های گوناگون، باید فرهنگ سازی های لازم برای سرمایه گذاری در محیط های کاری و در خانواده نیز صورت گیرد. (9)

تاثیر افزایش تعداد کارآفرینان و بنگاه های مختلف در سطح کشور به این شرح است:
 
  • افزایش کالا و خدمات در کشور
 
  • افزایش درآمد سرانه کشور
 
  • رفاه و آسایش افراد جامعه
 
  • پیشرفت فناوری و رقابت با کشورهای دیگر
 
  • تربیت نسل آینده
 
  • ایجاد امید برای آینده در نسل امروز و نسل های فردا (10)
 
نتیجه گیری و جمع بندی
در این محتوا ابتدا به چگونگی شکل گیری کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی پرداختیم. حضور این مشاغل در کشور و دوام آن ها برای دست یافتن به جهش تولید می تواند عامل مهمی باشد. بسیاری از این کسب و کارها می توانند محصولاتی که به صورت وارداتی با هزینه های گزاف وارد می شوند را تولید کنند.در کشور های مختلف برنامه های خاصی برای تشویق و حمایت از کارآفرینان صورت گرفته است.

در کشور ما، برنامه ریزی های مختلفی جهت ترویج فرهنگ خرید محصولات داخلی صورت گرفته و همچنین در دوران اپیدمی کرونا،  بسته های حمایتی نیز تهیه گردیده است. با این وجود یکی از موانع ورود به کارآفرینی و پایداری در آن مالیات های سنگنین است. به خصوص اگر کسب و کار موجود بخواهد صادرات انجام دهد و به نوعی درآمد های خارجی خود را به داخل کشور بیاورد، مجبور است مالیات زیادی پرداخت کند.

با این وجود، همان طور که اشاره کردیم، این تنها مانع نیست و به طور کل باید زیر ساختی قوی برای حمایت از تولیدات داخلی صورت گیرد؛ زیرساخت هایی هم از نظر فرهنگی – آموزشی و هم از نظر بانک داری و مالیاتی. بانک های کشور فیلترهای خاصی را برای دادن تسهیلات به کارگاه های مختلف اعمال می کنند. از طرفی بوروکراسی نیز از موانعی است که باعث دلسرد شدن بنگاه های کوچک می شود.

بسیاری از کارآفرینانی که می خواهند وارد این عرصه شوند و تولیدات داخلی جدیدی در کشور ایجاد کرده و باعث تحقق جهش تولید شوند، با مشکلات متنوعی رو به رو هستند. به خصوص ترس از شکست، مانع از خطر پذیری آن ها می شود. برخی از آن ها حتی با سرمایه اولیه خود کسب و کار را فعال کرده و افراد مختلفی را نیز وارد این عرصه کرده و استخدام می کنند. با این وجود اگر این کار سودی به همراه نداشته باشد، علاوه بر آن که باید همزمان مالیات پرداخت کنند، بسیار مقروض شده و نمی توانند حقوق کارمندان خود را نیز پرداخت کنند.

به همین ترتیب این تبدیل به یک حلقه شکست می شود و کارمندان و افرادی که استخدام شده اند نیز نسبت به کسب و کارهای کوچک دلسرد می شوند. اگر این مسئله ادامه یابد، به خصوص در دوران اپیدمی، افسردگی شدیدی جامعه را فرا خواهد گرفت. در نتیجه، بهتر است با قدم های کوچک در این راستا سعی در رفع موانع پیش روی این مشاغل کنیم؛ چرا اولین قدم، در نظر گرفتن معافیت های مالیاتی نباشد؟

پی نوشتها
  1. www.jpbud.ir
  2. www.aratel.ir
  3. www.tabnak.ir
  4. www.magiran.com
  5. www.jahanbinnews.ir
  6. www.khabarban.com
  7. www.eghtesadonline.com
  8. www.irna.ir
  9. www.imna.ir
  10. www.basirat.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما