چگونه می توان از اشتغال در جهت محدودسازی بازارهای موازی و ایجاد رونق تولید بهره برد؟

بسیاری از سرمایه گذاران، بازارهای موازی را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند، بازارهایی هم چون بورس، سکه، مسکن، طلا و ارز که البته سرمایه گذاری در این حوزه ها با ریسک بالایی همراه است؛ چرا که با نوسانات ارز بسیاری از این بازارها دچار اختلال می شوند. اما برخی سرمایه خود را در جهت تولید، سرمایه گذاری می کنند. از مهم ترین ویژگی این نوع سرمایه گذاری می توان به جهش تولید، رونق کسب و کار، اشتغال زایی، رفع بیکاری، بهبود کیفیت زندگی مردم و البته سودآوری مطمئن اشاره کرد. برای کاهش بیکاری باید زمینه اشتغال فراهم شود، که با ساز و کارهای مناسب در این زمینه می توان به اهداف قابل توجهی دست پیدا کرد.
پنجشنبه، 3 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه می توان از اشتغال در جهت محدودسازی بازارهای موازی و ایجاد رونق تولید بهره برد؟

چگونه می توان از اشتغال در جهت محدودسازی بازارهای موازی و ایجاد رونق تولید بهره برد؟

هرگاه بین یک محصول در دو کشور اختلاف قیمت افزایش پیدا کند، خریداران وارد بازار می شوند و از این فرصت می کنند. کالاهایی که در کشور به قیمت بالایی فروخته می شود، در کشور دیگر با قیمت پایین تر خریداری و در داخل کشور به قیمت بالاتر می فروشند. حتی در داخل کشور با خرید و فروش برخی از کالاها، سود قابل توجهی نصیب برخی از افراد می شود. نتیجه این اختلاف قیمت، سود خریداران خواهد شد. به این نوع خرید و فروش کالا، بازار موازی یا خاکستری اطلاق می شود. (1)

چگونه می توان از اشتغال در جهت محدودسازی بازارهای موازی و ایجاد رونق تولید بهره برد؟

انواع بازار موازی

از جمله بازارهای موازی برای سرمایه گذاری می توان به بورس، سکه، مسکن، طلا و ارز اشاره کرد. در این بازارها، ریسک یک فاکتور جدایی ناپذیر است و معمولاً بازدهی بالاتر، زمانی رخ می دهد که ریسک بیشتری انجام شود. از جمله آسیب هایی که این نوع بازارها به اقتصاد وارد می کنند، مختل کردن برنامه های کانال مجاز توزیع کالا است.

چگونه می توان از اشتغال در جهت محدودسازی بازارهای موازی و ایجاد رونق تولید بهره برد؟

معایب بازارهای موازی

بازارهای موازی دارای معایب و مزایایی هستند. از معایب بازار ارز این است که با انتشار خبر سیاسی اقتصادی، قیمت آن کاهش یا افزایش پیدا می کند، پیش بینی قیمت آن به سختی انجام می شود؛ همچنین یکی از خطراتی که ممکن است سرمایه شما را تهدید کند، سرقت آن است. نمی توان گفت که ارز یک کالای سرمایه گذاری است چرا که با نوسانات، ممکن است سرمایه شما از بین برود.

گسترش بازار موازی ارز همچنین باعث کاهش ضریب کنترل سرمایه می شود. به طور کلی ممکن است کاهش سرمایه را در پی داشته باشد. تنها ویژگی که می توان گفت در بازارهای سرمایه گذاری ارز وجود دارد، خرید و فروش آن به صورت لحظه ای است.

از جمله معایبی که در سرمایه گذاری طلا وجود دارد، تأثیر گذاری نرخ دلار بر قیمت طلا است و این موضوع می تواند در کاهش و افزایش سرمایه شما تأثیرگذار باشد. از مزیت های بازار بورس می توان به قابل پیش بینی بودن، معامله آنلاین، افزایش سرمایه در بلند مدت، ورود با سرمایه اندک اشاره کرد. اما از جمله معایب سرمایه گذاری در بورس نداشتن اطلاعات کافی جهت معامله است و کسانی که قصد سرمایه گذاری در این حوزه را دارند باید از اطلاعات کافی برخوردار باشند؛ در غیر این صورت می توانند به راحتی سرمایه خود را از دست بدهند. سرمایه گذاری در مسکن نیز می تواند یک سرمایه گذاری بلندمدت محسوب کرد.(2)

چگونه می توان از اشتغال در جهت محدودسازی بازارهای موازی و ایجاد رونق تولید بهره برد؟

جهش تولید به چه معناست؟

جهش تولید بیشتر به منظور بهبود سطح زندگی از طریق ایجاد شغل، حمایت از نوآوری و ایده های جدید، ایجاد ثروت بیشتر و ایجاد کیفیت زندگی مورد توجه قرار می گیرد. در واقع، رشد اقتصادی یک نیاز اساسی برای توسعه یک کشور است. اشتغال، به رشد و توسعه اقتصادی کمک می کند: کارگران کالاها و خدمات ارزشمندی تولید می کنند و اگر اشتغال کامل باشد، اقتصاد در حداکثر قرار می گیرد، یعنی اقتصاد 100٪ کارآمد است.

علاوه بر این، اشتغال برای توسعه اقتصادی مهم است زیرا کیفیت زندگی یک فرد شاغل را بهبود می بخشد. مطالعات تجربی نشان می دهد که رشد اقتصادی به طور مثبت با ایجاد شغل مرتبط است. این به معنای حداکثر بهره وری از منابع انسانی در یک اقتصاد و ایجاد حداکثر ثروت ممکن است.
 
چگونه می توان از اشتغال در جهت محدودسازی بازارهای موازی و ایجاد رونق تولید بهره برد؟

فاکتورهای مهم در جهش تولید

در جهش تولید الزاماتی وجود دارد که منجر می شود سرمایه بازدهی بالایی داشته باشد. رقابت پذیری یکی از فاکتورهای مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود؛ رقابت پذیر بودن یک محصول شرایطی را ایجاد می کند که محصول با کیفیت بالا و قیمت پایین عرضه شود. بهره وری که یک شاخص کلیدی است به نیروی کار، انرژی، سرمایه و مواد اولیه بستگی دارد. زمانی که تمام این موارد در کنار هم به خوبی تأمین شوند، بهره وری کل ایجاد و تولید چشمگیرتر خواهد بود.

زنجیره تأمین که از سه مرحله پیش از تولید، تولید و پس از تولید تشکیل می شود، باید به درستی شکل بگیرد تا جهش تولید کامل شود. تمام این موارد با سرمایه گذاری می تواند سرعت بیشتری بگیرد. قطعاً سرمایه در حوزه تولید، منجر می شود رشد اقتصادی کشور پیشرفت بیشتری داشته باشد و این موضوع مستلزم خارج کردن سرمایه از بازارهای موازی و تزریق آن در بخش تولید است.
 

تاثیر جهش تولید در بازارهای موازی

جهش تولید با بازارهای موازی از جمله طلا و ارز، نسبت معکوس دارد. به این معنا که هر کدام از بازارها در رونق باشد، بازار دیگر رکود را تجربه خواهدکرد. بنابراین با جهش تولید می توان برای کاهش از دست دادن سرمایه در بازارهای موازی تلاش کرد.

چگونه می توان از اشتغال در جهت محدودسازی بازارهای موازی و ایجاد رونق تولید بهره برد؟

نقش اشتغال زایی در کیفیت زندگی

اشتغال زایی فرصتی را برای مردم فراهم می کند تا از رنج های عمیق ناشی از بیکاری رهایی پیدا کنند، رنج هایی همچون مرگ و میر زودرس، آزار و اذیت، گرسنگی، سو، تغذیه و البته بی سوادی. همچنین اشتغال زایی کاهش فقر، افزایش درآمد سرانه، توسعه بخش کشاورزی، توسعه بخش صنعت، کاهش بیکاری و افزایش سطح بهره وری را به دنبال خواهد داشت.

جهش تولید فرآیندی است که بر رشد کمی و کیفی اقتصاد متمرکز است. این موضوع تأثیر فراوانی بر افراد یک کشور می گذارد، آنها را ثروتمندتر، سالم تر، دارای تحصیلات بهتر می کند و دسترسی به مسکن با کیفیت را ممکن می سازد. همچنین می تواند فرصت های بیشتری را در بخش های آموزش، بهداشت و درمان ایجاد کند.

چگونه می توان از اشتغال در جهت محدودسازی بازارهای موازی و ایجاد رونق تولید بهره برد؟

کاهش جاذبه بازار موازی با جهش تولید

اگر جهش تولید در کشور رخ دهد بسیاری از مشکلات اشتغال در کشور حل خواهد شد، چرا که با جهش تولید و عرضه کالای داخلی به بازار، نیروی کار بیشتری باید استخدام و به کار گرفته شود. باید از استراتژی جایگزین برای واردات کالا و سرمایه در بازارهای موازی استفاده کرد. با افزایش صادرات، حمایت از جهش تولید و همچنین جلوگیری از واردات بی رویه می توان از ورود سرمایه به بازارهای موازی جلوگیری کرد.

از همه مهم تر توسعه زیرساخت های اقتصادی کشور می تواند به عنوان جایگزین مناسبی جهت سرمایه گذاری محسوب شود. از آنجایی که ایران دارای ظرفیت های بسیاری در بخش تولید است و می تواند جایگاه خوبی را در قسمت صادرات داشته باشد، با تولید داخلی و رفع نیازهای بازار داخلی، نرخ تورم نیز کاهش خواهد یافت.
 

چرخش سرمایه به سمت جهش تولید

اگر جهش تولید به درستی صورت نگیرد، واردات جایگزین شده و فروش کالای وارداتی را به دلیل هزینه های نقل و انتقال و پرداخت عوارض گمرکی در داخل کشور با قیمت بالاتری به فروش می رسانند و بخش بزرگی از سرمایه، در بازارهای موازی سرمایه گذاری می شود. اما در جهش تولید اگر کالا در کشور تولید شود علاوه بر قیمت تمام شده پایین تر، افراد بسیاری می توانند اشتغال زایی کند.

برای جهش تولید نیروی انسانی، دانش و فن آوری، سرمایه و تجهیزات از جمله عوامل مؤثر در زمینه تولید هستند که خوشبختانه ایران از نظر تولید علم در رتبه خوبی قرار دارد و با منابع طبیعی بی شماری که در اختیار دارد و همچنین جمعیت جوان، در وضعیت خوبی جهت جهش تولید دارد.

سرمایه نیز که یکی از ارکان اصلی برای اشتغال زایی است می تواند با مدیریت درست و کارآمد در بخش اشتغال و جهش تولید تأثیر مثبتی داشته باشد. بسیاری از سرمایه گذاران با فراهم شدن بستر مناسب در تولید، سرمایه خود را به جای بازارهای موازی در زمینه تولید سرمایه گذاری می کنند تا علاوه بر سود بیشتر، اقتصاد کشور نیز رونق پیدا کند. (3)
 
چگونه می توان از اشتغال در جهت محدودسازی بازارهای موازی و ایجاد رونق تولید بهره برد؟

بازدهی بالا در سرمایه گذاری در بخش تولید

قطعاً بازدهی بالاتر بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی، مهم ترین دلیل تشویق مردم در این زمینه است. ثابت شده است که در این سال ها بازار سرمایه گذاری در بخش تولید نسبت به بازارهای دیگر از بازده بیشتری برخوردار بوده است. این بازار می تواند از خسارت هایی که در حوزه سکه، طلا و مسکن ایجاد می شود جلوگیری کند و یک بستر مناسب برای جذب سرمایه های سرگردان ایجاد نماید.

بازارهای موازی، مالیات پرداخت نمی کنند و از آنجایی که پرداخت مالیات یکی از درآمدهای دولت محسوب می شود، بازارهای موازی می توانند ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد کنند. اما با جهش تولید و با سرمایه گذاری در بخش اشتغال زایی، نه تنها سرمایه حفظ می شود بلکه دولت می تواند از طریق دریافت مالیات، درآمد کسب کند.
 

زمینه سازی ورود سرمایه از بازار موازی به تولید

با تکیه بر بازار سرمایه و ایجاد اشتغال پایدار، می توان در کسب و کار رونق و در تولید جهش چشمگیری ایجاد کرد. تجربه نشان داده است که از کارآمدترین روش های تأمین مالی برای تحقق اهداف، بازار سرمایه است. با حضور آگاهانه در بازار سرمایه می توان به سوی تولید رقابتی و جهش تولید گام موثری برداشت. از این رو باید زمینه اعتماد برای سرمایه گذاران تأمین و زیر ساخت های لازم بدون افت و خیز بازار فراهم شود. با جمع آوری سرمایه های خرد و کلان در بازارهای موازی علاوه بر تأمین نقدینگی مورد نیاز، می توان به آبادانی کشور توجه بیشتری نمود. (3)
 
جمع بندی و نتیجه گیری
اشتغال صرف نظر از سیاست های اقتصادی و سیاسی کشورها، به رشد و توسعه اقتصادی کمک می کند. همان طور که قبلاً گفته شد کارگران کالاها و خدمات ارزشمندی تولید می کنند و به نوبه خود دستمزدی دریافت می کنند که آن را برای خرید کالا و خدمات هزینه می کنند. اشتغال زیاد به این معنی است که می توان تعداد بیشتری کالا و خدمات نیز تولید کرد که مستقیماً به رشد و توسعه اقتصادی منجر می شود.

به بیان دیگر، بیکاری پایین باعث کاهش بدهی دولت و کمک به رشد اقتصادی می شود. سرانجام، جهش تولید و ایجاد اشتغال پایدار برای توسعه یک کشور مهم است؛ زیرا باعث کاهش هزینه های بالای زندگی، قیمت متوسط کالاها / خدمات، کاهش تعداد بیکاران و بهبود کیفیت زندگی شهروندان می شود. علاوه بر این، رشد اقتصادی درآمد مالیاتی بالاتری ایجاد می کند و این می تواند به کاهش بدهی های دولت کمک بسیاری نماید.

پی نوشتها
  1. www.nirmalbang.com
  2. www.en.wikipedia.org
  3. www.zambrut.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما