وظایف مجلس شورای اسلامی

شنبه، 8 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

در نظام دموكراسى براى استقرار حكومت ملّى و به منظور تأمين و اجراى خواست اكثريّت مردم، نمايندگان آنان‏ در مجلس گرد آمده و با توجه به نيازهاى ‏جامعه و مصالح‏ عمومى و حدّاقل موكلين خود، به تدوين قوانين و تصويب طرحها و لايحه‌‏هاى قانونى مى‌‏پردازند. مجلس شوراى اسلامى از نمايندگان ملّت كه به طور مستقيم و با رأى مخفى مردم انتخاب مى‏‌شوند، تشكيل مى‏‌گردد. اجتماع نمايندگان ملت براى وضع و تصويب قانون و امور مربوط به نمايندگى، «مجلس» ناميده مى‏‌شود1.

مجلس شوراى اسلامى، اصلى‌‏ترين ركن قانون‏‌گذارى و نظارتى در نظام جمهورى اسلامى ايران است.

مجلس شوراى اسلامى تجسم اراده عمومى در امر حكومت و اجراى آن اراده از طريق مشورت است.

مجلس شوراى اسلامى نهادى است كه ريشه در آراى عمومى مردم دارد و برطبق قانون اساسى، سهم قابل توجّهى از حاكميّت را در نظام سياسى كشور، اعمال مى‌‏كند.

مجلس، مظهر اراده عام ملّت است كه در آن سرنوشت اجتماعى، سياسى، اقتصادى، فرهنگى، حقوقى، قضائى مردم رقم مى‏‌خورد و برنامه زندگى آنها پس از برخورد انديشه‌‏ها، نظرها، بحث‌ها، مذاكره‌‏ها، تبادل افكار و سرانجام كسب اكثريت آرا به صورت قانون در مى‏‌آيد و پس از تأييد و تصويب شوراى نگهبان در كشور جارى مى‏‌شود.  

قانون‌گذارى در جمهورى اسلامى ايران، به جز موارد كمى كه مجمع تشخيص مصلحت قانون وضع مى‏كند، حق انحصارى مجلس شوراى اسلامى است.

وضع قانون در نظام جمهورى اسلامى، به معناى تشريع قانون آن گونه كه در بسيارى از مجالس كشورها متداول است نيست، بلكه بدين معناست كه احكام و ضوابط اسلامى و اصول كلى الهى را در قالب مواد، تنظيم و تصويب كرده يا براى اجراى بهتر آنها برنامه‌‏ريزى مى‏‌كنند و تنها در موارد خاصى كه ضرورت مصالح اسلامى و عمومى اقتضا كند به جعل قوانين مناسب مى‏‌پردازند كه اين قوانين پس از تصويب مجمع تشخيص مصحلت نظام به مرحله نهايى قانونيت مى‏‌رسد2.

با توجه به اهميت و جايگاه مجلس شوراى اسلامى و وظايف و اختيارات آن، تعطيل و توقف كار آن باعث نقصان و اختلال در حاكميت و اداره كشور مى‏‌شود، از اين رو، طبق قانون اساسى، انتخابات هر دوره آن بايد بيش از پايان دوره قبل برگزار شود، تا كشور هيچ گاه بدون مجلس نباشد3.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) اصل 6 قانون اساسی

2) اصل 71 و 74 قانون اساسی

3) اصل 63 قانون اساسی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما