همسران
روزی حسن بن جهم به محضر امام رضا (علیه السلام) مشرف شد. وی متوجه شد که حضرت، ظاهری آراسته دارد و خضاب هم کرده است. با تعجب پرسید: «خضاب کرده‌اید؟» امام فرمودند:
نَعَمْ بِالْحِنَّاءِ وَ الْکَتَمِ أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ فِی ذَلِکَ لَأَجْراً إِنَّهَا تُحِبُّ أَنْ تَرَى مِنْکَ مِثْلَ الَّذِی تُحِبُّ أَنْ تَرَى مِنْهَا یَعْنِی الْمَرْأَةَ فِی التَّهْیِئَةِ وَ لَقَدْ خَرَجْنَ نِسَاءٌ مِنَ الْعَفَافِ إِلَى الْفُجُورِ مَا أَخْرَجَهُنَّ إِلَّا قِلَّةُ تَهْیِئَةِ أَزْوَاجِهِنَّ.
بله، با حنا و برگ نیل خضاب کرده‌ام؛ مگر نمی ‌دانی که این کار، سودی فراوان دارد؛ از جمله آنکه همسر تو دوست دارد در تو همان زیبایی و آراستگی را ببیند که تو دوست داری در او ببینی، و زنانی [در اقوام گذشته] از دایره عفت، بیرون رفتند و فاسد شدند. و چنین نشدند، مگر به دلیل کم‌توجهی شوهرانشان به آرایش خود.
بحار الانوار (ط – بیروت)، ج ‏۷۳، ص ۱۰
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
مَن صَبَرَ عَلى سُوءِ خُلُقِ امرَأتِهِ واحتَسَبَهُ، أعطاهُ اللَّهُ تعالى بکلِّ یومٍ ولَیلةٍ یصبِرُ علَیها مِنَ الثَوابِ ما أعطى أیوبَ علیه السلام عَلى بَلائهِ، وکانَ علَیها مِنَ الوِزْرِ فى کلِّ یومٍ ولَیلةٍ مِثلُ رَمْلٍ عالِجٍ.
هر مردى که به خاطر خدا و به امید پاداش او در برابر بداخلاقى همسرش صبر کند و آن را به حساب خدا گذارد، خداوند متعال براى هر روز و شبى که شکیبایى مى‌ورزد، همان ثوابى را به او دهد که به ایوب علیه السلام در قبال بلایى که دید، عطا کرد و گناهِ زن نیز در هر روز شب به اندازه ریگ‌هاى ریگستان باشد.
میزان الحکمه: 5/ 2266 ؛ الاعمال: 339
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
اَلَا وَ اَیمَا امْرَأةٍ لَمْ تَرْفَقْ بِزَوجِهَا وَ حَمَلَتْهُ عَلَی مَا لَا یقْدِرُ عَلَیهِ وَ مَا لَا یطِیقُ لَمْ یقْبَلِ اللهُ مِنْهَا حَسَنَةً وَ تَلقَی اللهَ عزَّوجلَّ وَ هُوَ عَلَیهَا غَضْبانُ.
آگاه باشید که هر زنی که با شوهرش مدارا نکند و او را بر کاری مجبور سازد که توانایی بر آوردن آن را ندارد، خداوند هیچ کار نیکی را از او نمی پذیرد و او در حالی خداوند را دیدار می کند که خداوند بر او خشمگین است.
بحار الانوار، ج 73، ص 325
امام صادق علیه السلام فرمودند:
... وَ نَهَی [رَسُولُ اللهِ (ص)] اَنْ تَخْرُجَ الْمَرْأَةُ مِنْ بَیتِهَا بِغَیرِ اِذْنِ زَوْجِهَا فَاِنْ خَرَجَتْ لَعَنَهَا کلُّ مَلَک فِی السَّمَاءِ وَ کلُّ شَیءٍ تَمُرُّ عَلَیهِ مِنَ الْجِنِّ وَ الْاِنْسِ حَتَّی تَرْجِعَ اِلَی بَیتِهَا.
پیامبر (صلّی الله علیه و آله) نهی فرمودند از اینکه زن بدون اجازه شوهرش از خانه اش خارج شود و اگر چنین کرد تمامی فرشتگان آسمان و همه جنیان و انسانهایی که او از کنار آنها عبور می کند بر او لعنت می فرستند تا زمانی که به خانه خویش باز گردد.
بحار الانوار، ج 73، ص 329
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
مَن اُعطِیَ لَهُ خَمسا لَم یَکُن لَهُ عُذرٌ فی تَرکِ عَمَلِ الآخِرَةِ: زَوجَةٌ صالِحَةٌ تُعینُهُ عَلى أمرِ دُنیاهُ وآخِرَتِهِ، وبَنونَ أبرارٌ، ومَعیشَةٌ فی بَلَدِهِ، وحُسنُ خُلُقٍ یُداری بِهِ النّاسَ، وحُبُّ أهلِ بَیتی.
به هر کس پنج چیز داده شود، دیگر عذرى در ترک کار آخرت ندارد: زن شایسته اى که او را در کار دنیا و آخرتش کمک رسانَد؛ پسرانِ نیک [و فرمان بردار]؛ داشتن شغل در شهر خود؛ اخلاق خوشى که به سبب آن با مردم مدارا [و خوش رفتارى] کند و دوست داشتن خاندان من.
الدعوات: ص ٤٠، ح ٩٧