آهو(4)
غالباً شعرا محل زندگي آهو را دشت گفته اند : سگ و زنجير چون بدست آري آهوي دشت را شکست آري حديق 74 آهو بدشت اگر بخورد قطره اي از او غرنده شير...
يکشنبه، 9 آبان 1389
آهو(2)
چشم آهو سخت مورد توجه شاعران بوده آنچنانکه کمتر شاعري را مي توان يافت که باي آرايش بيان خود از اين آيه الهي استفاده نکرده باشد .معمولاً چشم معشوق...
يکشنبه، 9 آبان 1389
آهو(3)
نگاه آهو نيز طبع شاعران را نيک خوش آمده است : منت به يک نگه آهوانه مي بختم
يکشنبه، 9 آبان 1389
آهو(1)
هر ملتي با توجه به سوابق تاريخي و نژادي خود نگرشي خاص به عالم هستي دارد .يکي از معيارهاي شناسائي و درون مايه ي ملتها کيفيت نگرش آنهاست به محيط...
يکشنبه، 9 آبان 1389
سيماي حضرت محمد (ص )در شعر خاقاني شرواني (5)
خاقاني اغلب به سماي معنوي پيامبر توجه کرده ،اما در قصيده ي منطق الطير که قبلاً معرفي شد ،به جنگ بدر و مقام فرماندهي پيامبر اشاره کرده(12)و در...
يکشنبه، 9 آبان 1389
سيماي حضرت محمد (ص )در شعر خاقاني شرواني (4)
خاقاني که حضرت محمد (ص)را مقصود کن فکان و شاگرد فاستقم و شاهد لعمرک و مخصوص قم فانذر مي داند : آن شاهد لعمرک و شاگرد فاستقم
يکشنبه، 9 آبان 1389
سيماي حضرت محمد (ص )در شعر خاقاني شرواني (3)
عقل که فرمانرواي وجود لانسان است و به فرموده ي پيامبر اولين آفريده است و خاقاني هم اين نظر را چنين تأييد مي کند : اول زپيشگاه قدم عقل زاد و...
يکشنبه، 9 آبان 1389
سيماي حضرت محمد (ص )در شعر خاقاني شرواني (2)
يک تصوير ذهني از پيامبر بزرگوار براي خاقاني اين است که آن انسان والا در عين داشتن حيات صوري ،در جهان مادي به شادي و سرور جهان يا به جاذبه هاي...
يکشنبه، 9 آبان 1389
سيماي حضرت محمد (ص )در شعر خاقاني شرواني (1)
اگر پاي طلب داري قدم در نه که راه آنک شمار ره نمايان را قلم درکش که ماه آنک نخست از عاشقي خو را به راه جست او گم کن که خود زانجا ندا...
يکشنبه، 9 آبان 1389
«ديدگاه وحدت وجودي و عرفان شهودي سلمان ساوجي »(2)
پرداختن به موضوع «وجود »و «وحدت کلي عالم هستي »و نيز اشاره اي مختلف به مساله «تجلي شهودي »،که از مباني فکري و انديشه ي عرفاني ابن عربي و ساير...
يکشنبه، 9 آبان 1389
تأمّلي در «نيم آدمي »خاقاني
زنده ياد دکتر سيد ضياءالدين سجادي در کتاب دو جلدي خويش «فرهنگ لغات و ترکيبات با شرح اعلام و مشکلات ديوان خاقاني »ذيل ترکيب «نيم آدمي »آورده اند...
يکشنبه، 9 آبان 1389
«ديدگاه وحدت وجودي و عرفان شهودي سلمان ساوجي »(1)
مباني نظري انديشه ي «وحدت وجودي»در فلسفه ي يوناني وهند ودر ديدگاههاي فکري وفلسفي دانشمنداني چون پارمنيدس ،فيثاغورث ،افلاطون ونيز درمذهب بودايي...
يکشنبه، 9 آبان 1389
نماد در منطق الطير عطار نيشابوري (3)
يکي از گونه هاي قُمري که در تداول اهالي مشهد آن را موسي کو تقي گويند .يا نوعي فاخته .(1) شيخ عطار آدمي را -و سالک را به چشم موسيچه مي بيند .و...
يکشنبه، 9 آبان 1389
نماد در منطق الطير عطار نيشابوري (2)
قرقاول ،خروس صحرايي .لازم به ذکر است که ميان پرنده و صفتي که براي آن بکار رفته ،مناسبتي مشهود است مثلاً کبک و خراميدن ،باز و تيز چشمي ،عندليب...
يکشنبه، 9 آبان 1389
نماد در منطق الطير عطار نيشابوري (1)
سمبل که به آن در فارسي نماد و مظهر گفته مي شود ،بخش مهمي از ادبيات ما را به خود اختصاص داده است .توضيح نماد و نشانه (مظهر )توضيح واضحات است .و...
يکشنبه، 9 آبان 1389
ادبيات فارسي و سخنان حضرت امير
در قرون اخير که گروهي از شرق شناسان مغرب زمين تتبع و بحثهاي خود را به ادبيات عرب اختصاص دادند، بر سر مسأله هائي چند بين آنان پيکار در گرفت. هر...
شنبه، 8 آبان 1389
طنز و انتقاد اجتماعي در ادبيات پيش از مشروطيت
در طول تاريخ ايران تا شروع نهضت آزاديخواهي-و آنهم براي مدتي کوتاه- باستثناء دوران کوتاه صدر اسلام تا بر روي کار آمدن بني اميه، سلاطين و يا امراء...
شنبه، 8 آبان 1389
سخن اهل دل
در مقاله حاضر،(1)نگارنده مي کوشد تا معنا و مفهوم «اهل دل» را با استفاده از روشي تحليلي- تفسيري و با رجوع مستقيم به ديوان حافظ(2) مورد بررسي قرار...
شنبه، 8 آبان 1389
وادي آتش (2)
گفتيم نخستين فيلسوف مسلمان در فرهنگ اسلامي که اين داستان را ساخته و پرداخته، ابن سيناست. با آن که فرهنگ يونان به گونه چشمگيري در فرهنگ اسلامي...
دوشنبه، 3 آبان 1389
وادي آتش (1)
داستان مرغان به سوي پادشاه آنان که از چشم اندازها و نکته هاي مورد توجه صوفيان و عارفان سده هاي پنجم و ششم هجري بوده است، نه تنها در ايران و ادب...
دوشنبه، 3 آبان 1389