نظم طبیعت از منظر لایب نیتس
سخن گفتن از نظم طبیعت در فلسفه لایب نیتس در واقع صحبت از همه ی نظام فلسفی اوست، چه اینکه تمام فلسفه اش همچون اندام یک انسان چنان به هم وابسته...
سه‌شنبه، 20 اسفند 1387
آیا افلاطون پیش از مرگ سقراط محاوره ای نوشته است ؟ (دیدگاه گاتری )
شاید نتوان پاسخی برای این پرسش عرضه کرد ، اما از آنجا که کسان زیادی به آن علاقمندند ، از میان دیدگاه های متعددی که در این مورد هست اندکی را در...
سه‌شنبه، 20 اسفند 1387
تاثیرپذیری افلاطون از جهان بینی ایرانیان ( روایت پانوسی )
1- شادروان‌ پورداوود: اشاره‌ کرده‌ است‌ که‌ «فلسفه‌ی‌ افلاطون‌ در بسیاری‌ از موارد با تعالیم‌ دین‌ زرتشتی‌ توافق‌ دارد. به‌ خوبی‌ پیداست‌ که‌...
سه‌شنبه، 20 اسفند 1387
گشت و گذار در « جمهوری» افلاطون (روایت وابرتون)
8-1- غاری را در نظر آورید که در آن شماری را زندانی کرده اند. زندانیان به زنجیر بسته شده اند و رو به دیوار انتهای غار دارند. آن ها در تمام عمر...
سه‌شنبه، 20 اسفند 1387
سخنی درباره ی گفت و شنودهای افلاطون ( محاوره ها )
1-همه ی آثار افلاطون – به استثنای نامه ها – به سبک گفت و شنود بوده و تماماً باقی مانده اند . ( حتی دفاعیه نیز اساس محاوره ای دارد ). اینکه آیا...
سه‌شنبه، 20 اسفند 1387
نظریه اخلاقی افلاطون ( روایت کاپلستون)
می توان گفت که بالاترین خیر انسان توسعه و پیشرفت حقیقی شخصیت انسان به عنوان موجودی عقلانی و اخلاقی ، رشد و پرورش صحیح نفس او ، خوشی و آسایش هماهنگ...
سه‌شنبه، 20 اسفند 1387
روانشناسی افلاطون ( روایت کاپلستون )
افلاطون به هیچ وجه تسلیم روانشناسی (علم النّفس ) سطحی جهانشناسان پیشین که نفس یاران را تأویل به هوا یا آتش یا اتم می کردند نشد : او نه مادّی...
سه‌شنبه، 20 اسفند 1387
آیا نسبتی بین آرای الهی افلاطون با آیات قرآن وجود دارد؟
15-1- پرسشی که برخی متفکران فلسفه را به اندیشه و بحث واداشته، این است که آیا تفسیر فلسفه یونان به عنوان یک فلسفه الهی می تواند مطرح باشد . و...
سه‌شنبه، 20 اسفند 1387
رساله های سهروردی
در ابتدای رساله لغت موران صحبت چند مورچه درباره قطره شبنم است که آیا این قطره از زمین است یا از هوا؟ مورچه ها وقتی می بینند که شبنم تبخیر می...
دوشنبه، 19 اسفند 1387
اخلاق از دیدگاه ژان ژاک روسو
روسو معتقد است که انسان طبیعتا خوب است و براساس حالت طبیعی، بدی کردن او غیرممکن است. روسو در کتاب "قرارداد اجتماعی" از منافع ویژه ای که تضاد...
چهارشنبه، 14 اسفند 1387
جستاری کوتاه در فلسفه ی تحلیلی
(( انسان حیوان ناطق است )) این گفتار کهن که از ارسطو مانده ، نمایان کننده ی ارزش زبان در نزد آدمی است . اصلا تفکر چیزی جز بیان درونی نیست . اما...
چهارشنبه، 14 اسفند 1387
در آمدی بر فلسفه ی هنر
تشخیص و دفاع از یك اثر هنری كار بسیار پیچیده ای است. غالب مخاطبین یك اثر هنری آن را با احساس خود می سنجند و اگر آن اثر بتواند احساس لذتی در آنان...
چهارشنبه، 14 اسفند 1387
فردید و مخالفانش ؛ گزارشی از یک نزاع ابدی
« ای بسا انسان که بعد از مرگ، زاد!»؛ مصداق این مصرع، سید احمد فردید بود که 25 مرداد 73، درسکوت تنهایی خانه اش درگذشت تا سکوت دیگران علیه او بشکند...
دوشنبه، 12 اسفند 1387
هايدگر، انسان‌گرايی و تخريبِ تاريخ (قسمت دوم)
صفات‌ مميز روميها به‌ اجمال‌ عبارت ‌است از: ۱) انسان‌مداری و نسبت‌ دادن‌ هستی به‌ فاعليت‌ ذهن‌ انسان‌؛ ۲) تفكّرعلّی و تابع‌ قرار دادن‌ طبيعت‌...
دوشنبه، 12 اسفند 1387
هايدگر، انسان‌گرايی و تخريبِ تاريخ(قسمت اول)
نقد كوبنده‌ی‌ هايدگر بر تجدّد [نوبودگی/modernity] از جمله‌ی‌ پرنفوذترين‌ ميراثهای فلسفی اوست‌. اما توصيف‌ او از آفات تجدّد — شئ‌سازی، عقل‌ حسابگر،...
دوشنبه، 12 اسفند 1387
فلسفه اسلامى؛ هستى و چيستى 5
نخست, بايد به رفع اين شبهه پرداخت كه فلسفه بيش از يك ماهيّت ندارد; ولى اصناف و افراد متعدّد دارد. فلسفه, با توجه به تعريف هاى مختلفى كه دارد,...
دوشنبه، 5 اسفند 1387
فلسفه اسلامى؛ هستى و چيستى 4
پرسش اول درباره چيستى فلسفه است و طبعاً پرسش دوم بايد اين باشد كه فلسفه دينى و يا اسلامى چيست; و در ادامه, اين پرسش مطرح مى شود كه فلسفه اسلامى...
دوشنبه، 5 اسفند 1387
فلسفه اسلامى؛ هستى و چيستى (2)
بنا به نظر شما, جدا كردن فلسفه از اسلام و الاهيات, مايه رشد هر دو آنها مى شود. امّا به واقع چرا نبايد فلسفه خالص را به هيچ دينى منسوب كرد؟ به...
دوشنبه، 5 اسفند 1387
فلسفه اسلامى؛ هستى و چيستى (1)
فلسفه اسلامى, تقريباً يك مفهوم بدون مصداق است و بر همين اساس, در ادامه به چند نكته اشاره و تأكيد مى كنم و سپس به ادله اين مدعا مى پردازم. الف)...
دوشنبه، 5 اسفند 1387
مفهوم زمان از دیدگاه هایدگر
از نظر هایدگر مفهوم زمان را می توان در ابدیت یافت و پیش شرط آن اشراف و درک کامل ابدیت است. برای این منظور باید به ابدیت ایمان یافت اما فیلسوفان...
دوشنبه، 5 اسفند 1387