« قرآن» متناسب با تمام فرهنگ‎ها
به تحقیق روشن است که هم از جهت برون دینی و هم از دیدگاه درون دینی، قرآن کریم الفاظ خدای متعال است نه الفاظ بشری اما یکی از نکات مهمی که آقای...
چهارشنبه، 30 شهريور 1390
نگرشی زبانشناسانه بر تفسیر معوذتین
ما در این مقاله سعی کردیم تا گوشه ای از زیبایی های بیانی و ارتباط این زیبایی ها با مقصود الهی را به نمایش بگذاریم. از این رو به بررسی زیبایی...
يکشنبه، 16 مرداد 1390
خوانش قرآني و اسطوره‌اي(2)
«زن» و «آب»، هر دو مصدر زايش و رويش‌اند و داستان زن در زندگي انسان و پيامبران با آن مرتبط و درهم‌تنيده است. قرآن كريم به نقش آب به عنوان مصدر...
شنبه، 27 فروردين 1390
خوانش قرآني و اسطوره‌اي(3)
همان‌گونه كه قرآن كريم و متون ديني از زن و آب و درخت سخن مي‌گويند و از آنها بهره‌هاي هدايتي برمي‌دارند، اسطوره‌ها‌‌ نيز، البته به زبان و با تصورات...
شنبه، 27 فروردين 1390
خوانش قرآني و اسطوره‌اي(1)
اسطوره‌هاي ملل جهان، حاوي اشارات مهمي به عقايد ملل پيشين‌اند؛ زيرا اسطوره‌ها در بيشتر موارد عهده‌دار پاسخ به پرسش‌هاي عمدة بشر در باب قضاياي...
شنبه، 27 فروردين 1390
قرآن بهترين نمونه فضاسازي هنري
وقتي موسيقي پخش مي شود، اين موسيقي به اصطلاح عملي اش با شما حرف نمي زند ولي حسي که هنرمند و گيرنده، هيچ يک نمي توانند اسمي برايش بگذارند، به...
چهارشنبه، 4 اسفند 1389
جايگاه ساختارنحوي - بلاغي مفعول به (در ترجمه قرآن کريم)(3
از موراد ديگري که بلاغت معنايي - نحوي مفعول به را در آن مي توان مطالعه و بررسي نمود، مربوط است به حرف جر زايد. حروف جر زايد حروفي هستند که تنها...
چهارشنبه، 20 بهمن 1389
جايگاه ساختارنحوي - بلاغي مفعول به (در ترجمه قرآن کريم)(2
چنان که اشاره شد، نقش نحوي مفعول به داراي معاني و مفاهيمي همچون مفاهيم «تماميت، کليت، جامعيت، شامليت، شدت، اقتراب کامل، تحصيل و تحصل تام و فراگير،...
چهارشنبه، 20 بهمن 1389
جايگاه ساختارنحوي - بلاغي مفعول به (در ترجمه قرآن کريم)(1
مفعول به از عناصر نحوي به ظاهر سهل، اما به واقع ممتنع عربي است. اين عنصر نحوي از امهات حالات نحوي و داراي بلاغت نحوي و معنايي ويژه اي است که...
چهارشنبه، 20 بهمن 1389
فنون و صنايع ادبي در قرآن(3)
جزء به جاي کل: آيات متعددي در قرآن (بقره/177؛ نساء/92؛ مائده/89؛ توبه/60؛ مجادله/3؛ بلد/13) آزاد کردن بنده را به جاي سرپيچي از قانون، اداي تکليف...
جمعه، 15 بهمن 1389
فنون و صنايع ادبي در قرآن(2)
در اختمام، مفهوم يا مضمون که در آغاز گفتمان آمده، در پايان دوباره تکرار مي شود. اين تکرار، مفهوم يا مضمون مورد نظر را تأکيد دو چندان مي کند....
جمعه، 15 بهمن 1389
فنون و صنايع ادبي در قرآن(1)
متن پيش رو، ترجمه مقاله اي است پيرامون برخي فنون و صنايع ادبي به کار رفته درقرآن.فنون و صنايع ادبي عموماً به دو دسته تقسيم مي شوند. شگردهايي...
جمعه، 15 بهمن 1389
تاملي در صورتگري هاي قرآني (2)
با توجه به آنچه گفته آمد، مي توان به اصل مساله بازگشت و يادآورشد که (آيه ي 63/طه) در راستاي تبعيت لفظ از معني تا مرز هنجار شکني به منظور تجسم...
يکشنبه، 14 آذر 1389
تاملي در صورتگري هاي قرآني (1)
هدف نويسنده در گفتاري که پيش رو است تاملي در آياتي از قرآن است با توجه به رمزورازي که در صورتگري ها، تعبيرات، کلمات و حتي حروف، نهفته است. صورتگري...
يکشنبه، 14 آذر 1389
قصص و علل بیان آن در قرآن
در قرآن کریم، قصه ها جایگاه خاصی دارند، چرا که کلام خدا، از نگرش خاصی برخوردار است. این نگرش، معانی حکیمانه و معارف انسان ساز را برای آدمی بیان...
شنبه، 29 آبان 1389
انگاره تكرار نزول آيه
فرضيه نزول دوباره بعضي از آيات و سوره ها- كه در ميان برخي از كتاب هاي تفسيري و علوم قرآني آمده هنگامي مطرح شده است كه در خصوص آيه اي دو يا چند...
دوشنبه، 24 آبان 1389
سطرهاي سفيد
قصه هاي قرآن به صورت کامل و خطي روايت نشده اند؛ تمامي اين قصه ها با خلأهاي روايتي روبرويند. کامل ترين و طولاني ترين قصه قرآني، قصه يوسف است....
پنجشنبه، 20 آبان 1389
تکرار در آیات قرآن (2)
ممکن است تکرار آيات در جلوگيري از تحريف قرآن هم نقش داشته باشد. چرا که آيات يکديگر را تأیيد و تفسير مي کنند و اگر آيه اي از قرآن بخواهد در معرض...
شنبه، 1 اسفند 1388
تکرار در آیات قرآن (1)
هر پيامبری برای اثبات پيامبری خود معجزه يا معجزاتی داشته است. واژه «معجزه» به معنی: "ناتوان کننده" است. و به معجزات انبياء به اين خاطر معجزه...
شنبه، 1 اسفند 1388
چرا خطاب هاي قرآني همه جا با مردان است؟
در فرهنگ محاوره، کلمه مردم اختصاص به مردان ندارد، گاه مي گويند مردان، گاه مي گويند زنان، گاه مي گويند مردم. مردم يعني همه ي افراد جامعه ، اعم...
دوشنبه، 5 بهمن 1388