ادبيات در قرآن (قسمت سوم و پاياني )
فتح ايران به دست مسلمانان درقرن نخست/هفتم به ظهور ادبيات جديدي که گروندگان به اسلام به زبان عربي آفريدند، منجر شد. اما سنت ادبي پهلوي به حيات...
دوشنبه، 6 مهر 1388
ادبيات و قرآن (قسمت دوم)
هيچ ترديدي وجود ندارد که قرآن تاثيري شگرف بر ادبيات اسلامي گونه گون داشته، همان گونه که فعاليت هاي عقلاني و هنري ساير عرصه هاي تمدن اسلامي را...
دوشنبه، 6 مهر 1388
ادبيات و قرآن(1)
اين مقاله به دو موضوع اصلي مي پردازد: قرآن به مثابه يک اثر ادبي که ويژگي هاي ادبي قرآن را تبيين مي کند و قرآن در ادبيات که کاربرد قرآن در ادبيات...
دوشنبه، 6 مهر 1388
تبيين فصاحت و بلاغت قرآن كريم
كلام فصيح و بليغ آن است كه از ضعف تاليف، تنافر كلمات و تعقيد خالى باشد و به مقتضاى حال ايراد شود. وجوه امتياز قرآن با ساير كلامها عبارتند از:...
شنبه، 29 فروردين 1388
فهم صحيح و سازنده از قرآن
بركندن جزيي از يك سخن كه در فضايي خاص و در همسايگي مجموعه‌اي از عناصر ايراد شده باشد، كار درستي نيست. چنين عملكردي بمثل چنان است كه عبارت « ويل...
جمعه، 28 فروردين 1388
اسلوب‌هاي بيان در داستانسرايي قرآني
قرآن كتاب داستان و داستان سرائي نيست ولي در قرآن از داستان و داستان سرايي سخن به ميان‌ آمده و از آن به احسن القصص تعبير شده است. « نحن نقص عليك...
جمعه، 28 فروردين 1388
جلوه‌هاي ادبي در قرآن
ابزارهاي هنري، بي شك رساترين، بليغ ترين و كاري‌ترين ابزار ابلاغ و تبليغ پيام است . (مقام معظم رهبري) هنر يك شيوة بيان است، يك شيوة ادا كردن...
چهارشنبه، 28 اسفند 1387
پژوهشي پيرامون قصه‌هاي قرآني
بي‌ترديد قرآن كلام الهي و جاودان معجزه نبي اكرم اسلام، تنها كتابي است كه هدايت و راهنمايي انسانها را بر عهده داشته و سعادت و خوشبختي آنها را...
دوشنبه، 26 اسفند 1387
معناشناسى داستان و اسطوره در قرآن
در قرآن واژگان قصص، حديث، نبا و مثل به معناى داستان به كار رفته وآن عبارت از بخش‏هايى از ماجراهاى واقعى تاريخ است كه عبرت آموزى وهدايت‏بخشى در...
شنبه، 5 بهمن 1387
قرآن از چه شيوه‌هايى در تبيين معارف استفاده مى‌کند؟
خداى سبحان رسالتهاى رسول اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم) را تلاوت آيات بر مردم، تعليم کتاب و حکمت به انسانها و تزکيه نفوس آنان معرفى مى‌کند:...
پنجشنبه، 15 فروردين 1387
نظریه عرفی بودن زبان قرآن
نظریه عرفی بودن زبان قرآن اگرچه كهن‏ترین و مشهورترین نظریه‏ای است كه درباره زبان قرآن ارائه گردیده و همواره مبنای تفسیری اغلب مفسران بوده است،...
يکشنبه، 12 اسفند 1386
چرا خطاب‌هاى قرآنى همه جا با مردان است؟
در فرهنگ محاوره، کلمه مردم اختصاص به مردان ندارد، گاه مى‌گویند مردان، گاه ‌مى‌گویند زنان، گاه مى‌گویند مردم. مردم یعنى همه‌ ‌افراد جامعه،
جمعه، 3 اسفند 1386