هدف جامعه ي آرماني قرآن
اغلب بلکه همه جوامع آرماني بشري، هدف کلي خود را تحقق عدالت و تأمين کمال و سعادت آدمي، معرفي کرده اند، ولي به دليل آن که سعادت، کمال و عدالت،...
يکشنبه، 4 آبان 1393
گستره ي جامعه ي آرماني قرآن
گستره ي جامعه ي آرماني قرآن، همه ي انسان ها را در بر مي گيرد و جهان وطني است، زيرا مرزهاي آن جغرافيايي نيست، بلکه همان گونه که از عنوانش يعني...
يکشنبه، 4 آبان 1393
نام و عنوان جامعه ي آرماني قرآن
هر مکتب، پيروان خود را به دليل انتساب آن ها به امر خاصي، با نام و عنوان ويژه اي، مشخص و نامگذاري کرده است؛ برخي عنوانِ پيروان خود را به دليل...
يکشنبه، 4 آبان 1393
شناخت واژگان اجتماعي قرآن و بسامد آن
در قرآن کريم واژه ي جامعه و مجتمع به کار نرفته است، ولي واژگاني هم چون: امت، ناس، اناس، شعوب، قوم، قبايل، قرن، قرون، شريعت، شرعه، شيع، منهاج،...
يکشنبه، 4 آبان 1393
انسان و زندگي اجتماعي در قرآن
دانشوران در مورد زندگي اجتماعي انسان بر يک رأي نيستند؛ برخي زيست شناسان، روان شناسان، فيلسوفان و مفسران همانند مک دوگال، فرويد ، ابونصر فارابي،...
يکشنبه، 4 آبان 1393
ستمي که بر قوم لوط چيره شد.
پيش از سخن گفتن از قوم لوط، اول بايد متذکر شويم که چالش و جدال در جامعه ي قوم نوح از بردگي ضعيف توسط قدرتمند و استثمار فقير توسط ثروتمند شروع...
شنبه، 3 آبان 1393
ستم مَديَن و تحدي آنان با رسالت آسماني شعيب (ع)
ستم و ظلم در مدين ويژگي و صبغه ي اجتماعي داشت، اما از زوايه ي ديگر يعني عدم رعايت ميزان و ترازو. جامعه اي که افرادش متأثر از مادي گرايي باشند...
شنبه، 3 آبان 1393
قرآن و مستکبران قوم هود
خواننده از سوره هاي قرآني که بخش هايي از آن ها به اين موضوع اختصاص يافته، درمي يابد که طغيان قبيله ي عاد در دو قلمرو متبلور مي شود: نخست قلمرو...
شنبه، 3 آبان 1393
قرآن و ستم در قوم ثمود
با پرداختن به قوم صالح (عليه السلام)، ثمود، زواياي جديدي را از ستم مرتبط با استکبار مي يابيم. چنان که از اين قصه برمي آيد، ستم ثمود در حکمراني...
شنبه، 3 آبان 1393
نگاهي قرآني به مقوله ي ستم در روزگار نوح (ع)
ضمن تمرکز بر اين زاويه شايسته است ابتدا متذکر شويم کسي که به سوره هايي از قرآن که ذکر نوح (عليه السلام) در آن آمده مراجعه مي کند، درمي يابد که...
شنبه، 3 آبان 1393
اصول بهره برداري پايدار از منابع محيط زيست از ديدگاه قرآن
تاريخ چند هزار ساله زندگي بشر در کره زمين و ارزيابي آن با معيارها و شاخص هاي « مصرف پايدار » را مي توان به دو دوره مهم تقسيم کرد:
يکشنبه، 27 مهر 1393
آفرينش انسان در قرآن
بشر، مهمان تازه وارد كره زمين بود. از آفرينش جهان، كروبيان، فرشتگان، حيوانات و جنبندگان، سال هاي درازي مي گذشت كه بشر به عرصه خاكي پانهاد.
شنبه، 5 مهر 1393
بحثي موجز پيرامون جن
جن، موجودات نامرئي که در قرآن مجيد به وجود آنها تصريح شده است. به فارسي، پري ناميده مي شود. جمع آن جِنان است و نوع آن جِنَّة. اينکه در عرف فارسي...
جمعه، 7 شهريور 1393
ذوالقرنين
يکي از ناشناخته ترين و بحث انگيزترين شخصيتهاي قصص قرآن کريم، ذوالقرنين است، که سه بار به اين نام در سوره ي کهف تصريح و در چندين آيه از همان سوره،...
جمعه، 7 شهريور 1393
نگاهي گذرا به جهنم و مباحث مرتبط با آن
جهنم، محبس آکنده از آتش و انواع عذابها در جهان آخرت که سراي مشرکان و کساني است که اعمال بدشان از اعمال نيکشان بيشتر است ( قارعه، 8-9 ) و نيز...
جمعه، 7 شهريور 1393
تصويري از بهشت
بهشت، اقامتگاه ابدي مؤمنان و صالحان رستگار در جهان آخرت. مؤمنان و صالحان رستگار يا به طور کلي بهشتيان کساني هستند که به تصريح قرآن کفه ي اعمال...
جمعه، 7 شهريور 1393
شأن نزول آيات مربوط به زنان در قرآن
و نيز آورده اند كه عبدالله بن رواحه كنيز سياهي داشت و روزي بر او خشم گرفته سيليش زد، سپس ناراحت شد و نزد پيغمبر (صلّي الله عليه و آله و سلّم)...
سه‌شنبه، 28 مرداد 1393
قرآن و آبادي زمين
اين عبارت كه خطاب صالح پيغمبر است به قوم ثمود، به خوبي ديدگاه قرآن را در موضوع نسبت خدا و انسان و رابطه ي دين و دنيا آشكار مي كند. پيغمبران مردم...
يکشنبه، 26 مرداد 1393
مسئله استعانت و شفاعت از منظر قرآن
در آيه (اياک نعبد و اياک نستعين) به دو موضوع بسيار مهم اشارت آمده است، يکي موضوع عبادت است و دوم موضوع استعانت است که در اين نوشتار به توضيح...
شنبه، 25 مرداد 1393
مسئله ي هدايت در قرآن
مفسرين در آيه(اهدنا الصراط المستقيم) سخني دارند و مي گويند: طالب هدايت بايد قبلاً فاقد آن باشد تا بتواند آن را از خداوند بخواهد، بنابراين مسلمان...
شنبه، 25 مرداد 1393