بیت العدل اعظم بهائیت؛ بن بست مشروعیت
سازمان اداری بهائیان که شوقی افندی آن را «نظم اداری امرالله» زیر نظر مرکز اداری و روحانی بهائیان موسوم به «بیت العدل اعظم الهی» اداره می شود...
سه‌شنبه، 5 شهريور 1392
بهائیت؛ ریزشها و بحران های مداوم (2)
غلامعلی گودرزی بروجردی مشهور به «ادیب مسعودی»، از ادیبان و شاعران توانا و برجسته ی معاصر است که چندی از مبلغان مشهور و سرشناس فرقه ی ضاله ی بهائیت...
سه‌شنبه، 5 شهريور 1392
بهائیت؛ ریزشها و بحران های مداوم (1)
از پدیده های بسیار جالب در تاریخ بابیت و بهائیت، بیداری و بازگشت نخبگان و شخصیتهای طراز اول این دو فرقه به دامن اسلام است. پژوهش زیر، نمونه هایی...
دوشنبه، 4 شهريور 1392
خاتمیت؛ نفی مسلک باب و بهاء
«خاتمیت»، از جمله ی اصول اساسی و مشترک بین همه ی مذاهب و فرق اسلامی (شیعه، سنی و...) است. بر مبنای این اصل، حضرت محمد بن عبدالله، پیامبر گرامی...
دوشنبه، 4 شهريور 1392
کتاب اقدس
روانشاد استاد سید محمد محیط طباطبایی (خرداد 1281- مرداد 1371) محقق، نویسنده، خطیب، معلم، منتقد، فرهنگبان، تاریخ دان، نسّابه، ادیب، شاعر و روزنامه...
دوشنبه، 4 شهريور 1392
بهائیت، پیوند عمیق و همه جانبه با امپریالیسم تزاری (2)
محمدتقی افنان ( بزرگ افنان، و وکیل الدوله ی روسیه)، هنگام ظهور علی محمد باب، 15 سال داشت و «قبل از جمیع افنان» به باب ( و بعداً به حسینعلی بهاء)...
دوشنبه، 4 شهريور 1392
بهائیت، پیوند عمیق و همه جانبه با امپریالیسم تزاری (1)
سران فرقه ی بابیت و به ویژه بهائیت، از دیرباز با امپریالیسم تزاری، پیوند و تعامل داشته اند و علاوه بر منابع غیر بهائی، در آنان خود بابیان و بهائیان...
دوشنبه، 4 شهريور 1392
میرزا علی محمد باب؛ از چالشهای فرا رو تا توبه و تکذیب ادعا (3)
آقای عباس امانت (متعلق به خانواده ی بهائی «امانت») از مورخان معاصر است که در غرب می زید و تعلق خاطرش به باب و بهاء، از خلال سطور کتابش که با...
شنبه، 2 شهريور 1392
میرزا علی محمد باب؛ از چالشهای فرا رو تا توبه و تکذیب ادعا (2)
چنان که گفتیم، علی محمد باب، در بحث با عالمان شیعه اصفهان و تبریز نتوانست آنان - و بالتبع، ملت مسلمان ایران - را حتی نسبت به «بابیّت» خویش، متقاعد...
شنبه، 2 شهريور 1392
میرزا علی محمد باب؛ از چالشهای فرا رو تا توبه و تکذیب ادعا (1)
میرزا علی محمد شیرازی مشهور به «باب»، با طرح ادعاهایی چون «بابیت» و سپس «قائمیت» و «رسالت»- که از دیدگاه تشیع اثنی عشری، «داعیه هایی ناروا و...
شنبه، 2 شهريور 1392
قائم موعود اسلام(عج) و مدعیان مهدویت (2)
چنانکه در مباحث پیشین، به تفصیل و به طور مستند، دیدیم، صدها روایت در کتب شیعه (و نیز اهل سنت) وجود دارد که از قیام جهانی، پیروز و عدالت گستر...
چهارشنبه، 30 مرداد 1392
قائم موعود اسلام(عج)، و مدّعیان مهدویّت (1)
اعتقاد به « منجی عدالت گسترجهانی »، که با «قیام پیروز»ش در آخرالزمان، گیتی را یکسره به عدل و داد می آراید، «نویدِ مشترکِ » همه ی کتب آسمانی (از...
چهارشنبه، 30 مرداد 1392
تاریخ وهابیه
آغاز دعوت وهابیان در دیار نجد، به سال 1157 ق برمیگردد؛ زمانی که محمد بن عبدالوهاب (115 - 1206 ق) حرکت تبلیغی خویش را در مبارزه با آنچه آن را...
چهارشنبه، 30 مرداد 1392
روزشمار جریان بابیت و بهائیت
در مجموعه مقالاتی که پیرامون بابیت و بهائیت تألیف می شوند، به تناسب مباحث گوناگون، فراوان به حوادث و رویدادهایی از تاریخ بابیت و بهائیت اشاره...
سه‌شنبه، 29 مرداد 1392
شیطان پرستی
از نظر لغوی، شیطان برگرفته از ریشه «شطن» و «شیطن» است که معنای «دور شدن» می دهد. البته به گروهی از دانشمندان بر این باورند که نون آن زاید است...
يکشنبه، 20 مرداد 1392
بررسی و نقد آراء وهابیّت در انتساب عنوان شرک به شیعه از منظر قرآن کریم
وهابیت، مذهب جدیدی است که هدف ظاهری آن عبارت است از اخلاص در توحید و جنگ با شرک و بت پرستی، ولی واقعیت این هدف را تأیید نمی کند.
چهارشنبه، 9 مرداد 1392
جُستارهایی از تاریخ بهائی گری در ایران
درباره جمعیت بهائیان ایران داده های موجود سخت متناقض است. در اوایل سده بیستم میلادی تعداد ایشان حدود ده هزار نفر گزارش می شد(1). بیست سال بعد،...
پنجشنبه، 3 مرداد 1392
بررسی احکام بهائیت (1)
هدف از بعثت پیامبران، رشد انسان ها به وسیله احکام و قوانین دین و اصول زندگی است. انبیاء آمده اند تا شیوه تعهد و اطاعت بندگی را به مردم بیاموزند...
سه‌شنبه، 7 خرداد 1392
بررسی احکام بهائیت (2)
هر آیینی که عامل پراکندگی مردم گردد و تعالیم آن سبب خدشه در وحدت اجتماع گردد بی تردید ریشه ی آن، زمینی و بشری است و بر پایه ی هواهای نفسانی بنا...
سه‌شنبه، 7 خرداد 1392
بررسی کلی تعالیم بهائی
بهائیان مدعی آنند که رهبرشان در بنیان جامعه ی کنونی تغییرات حیاتی (ارگانیک) ایجاد کرده است. برای ارزیابی این مطلب لازم است ابتدا دانسته شود از...
سه‌شنبه، 7 خرداد 1392