راهنماى مطالعات فرقه شناسى اسلامى (2)
هنگام بحث از محتواى حديث، بايد جداگانه از دو بخش صدر و ذيل آن سخن گفت. در صدر، سخن از پراكندگى امت پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به هفتاد...
يکشنبه، 29 اسفند 1389
راهنماى مطالعات فرقه شناسى اسلامى (3)
در اين بخش، از ميان كتب بخش قبل تنها به معرّفى متونى از اين علم مى پردازيم كه اوّلا قبل از كتاب الملل والنحل شهرستانى نگاشته شده اند; زيرا چنان...
يکشنبه، 29 اسفند 1389
راهنماى مطالعات فرقه شناسى اسلامى (1)
دگرگونى انديشه ها و عقايدْ لازمه قوه تفكّر انسان است، و آن جا كه محور معيّنى وجود نداشته باشد، اين دگرگونى ممكن است تا بى نهايت ادامه پيدا كند،...
يکشنبه، 29 اسفند 1389
زندگى نامه حسين بن حمدان خصيبى (3)
تاريخ ادبيات شيعه كتاب هاى زيادى را به خصيبى نسبت مى دهد، ولى خيلى از آنها نام هاى گوناگون يك كتاب اند. الهداية،(122) كه الهداية الكبرى، تاريخ...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
زندگى نامه حسين بن حمدان خصيبى (1)
حسين بن حمدان جنبلائى خصيبى از راويان مهم و به نظر نويسنده مقاله بنيانگذار مذهب نُصيرى/ علوى است. اطلاعات كتاب هاى كهن رجالى ما از وى از چند...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
زندگى نامه حسين بن حمدان خصيبى (2)
خصيبى خود را رهبر يك گروه انشعابى شيعى نمى دانست، بلكه راهنماى جامعه اى مى دانست كه تا آن زمان از طريقه درست شيعه مطابق با اراده امام و باب او...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
خرقه و سماع در ملامتيه (1)
اين مقاله در مرحله اوّل به معرفى اجمالى طايفه ملامتيه نيشابور در قرون اوليه پرداخته و سپس به تفاوت هاى نظرى و عملى اين طايفه با صوفيان ديگر،...
شنبه، 21 اسفند 1389
خرقه و سماع در ملامتيه (2)
ملامتى به منظور پرهيز از جلب توجه خلق، از به تن كردن خرقه و جامه دلق كه لباس خاص و معرّف طريقت است پرهيز دارد.[69] سلمى در اصل بيست و چهارم...
شنبه، 21 اسفند 1389
نگاهي به آيين سيك
آيين‌ سيك‌ در ايالت‌ پنجاب‌ واقع‌ در شمال‌ هند، و درفضايى بوجود آمد، كه‌ از مفاهيم‌ بسيارى كه‌ در سرزمين‌ پيدايش‌ رواج‌ داشت‌، بيگانه‌ نبود....
پنجشنبه، 19 اسفند 1389
نگاهي به آيين هندو
هندوگرایی، هندوئیسم یا آئین هندو دینی با سه هزار سال دیرینگی و ۹۰۰ میلیون پیرو است. هندوگرایی سومین دین بزرگ جهان است. این آیین تغییر یافته آیین...
پنجشنبه، 19 اسفند 1389
بررسي ريشه هاي فکري و علل اجتماعي ـ سياسي ظهور غاليان (1)
در بررسي علل پيدايش غاليگري توجه به ريشه هاي فکري و همچنين عوامل سياسي و اجتماعي ظهور غاليان ضروري است. بي اعتنايي به هر يک از اين عوامل محقق...
پنجشنبه، 27 آبان 1389
بررسي ريشه هاي فکري و علل اجتماعي ـ سياسي ظهور غاليان (2)
در زمينه خاستگاه و ريشه هاي ظهور غاليان نظرات گوناگوني مطرح شده است. شهرستاني، عبدالله بن سبا را منشأ عقايد غلوآميز دانسته، تمامي مطالبي که درباره...
پنجشنبه، 27 آبان 1389
ديويدي ها
فرقه داوودیه یکی از فرقه‌های دین مسیحی و منشعب از کلیسای ادونتیست است. این فرقه در سال ۱۸۳۰ در آمریکا توسط فردی بنام ویلیام میلر که کشاورزی انگلیسی...
يکشنبه، 23 آبان 1389
فرقه حروفيه (2)
فضل اله عارف مسلك بود و مبانى‏ وحدت وجودى مكتب محيى‏الدين ابن عربى در ذهن او و شاگردانش رسوخ كامل داشت و خود را طبق مصطلحات آن‏ مكتب «خاتم الولايه»...
شنبه، 6 شهريور 1389
فرقه حروفيه (1)
حروفيان به دارندگان مذهبی مي گويند که پایه آن بر افکار خرافی علم الحروف نهاده شده است . "حروفيگرى" به‏ دست "فضل اله استرآبادى" متخلص به نعيمى...
شنبه، 6 شهريور 1389
غلات
يکي از آفاتي که گريبانگير اديان و مذاهب آسماني در طول تاريخ شده غلو و افراط گرايي برخي از پيروان آنها درباره ي بيان گذاران و پيشوايان خود مي...
شنبه، 18 ارديبهشت 1389
مميزات خوارج
روحيه ي خوارج، روحيه ي خاصي است. آنها ترکيبي از زشتي و زيبائي بودند و در مجموع به نحوي بودند که در نهايت امر در صف دشمنان علي قرار گرفتند و شخصيت...
شنبه، 18 ارديبهشت 1389
فرق شيعه: اسماعيليه
يکي ديگر از فرقه هاي منسوب به تشيع اسماعيليه است که معتقد به امامت اسماعيل فرزند بزرگ امام صادق عليه السلام هستند. او در زمان پدرش از دنيا رفت؛...
پنجشنبه، 16 ارديبهشت 1389
قرمطيان
اند. اينان پس از قيام مشهور صاحب الزنج ( 264 هـ 877 م )، در سمت جنوبي بين النهرين ظهور کردند. اختلاف ايشان به عنوان يک فرع (با اسماعليليان به...
چهارشنبه، 4 فروردين 1389
تاريخ و عقايد فرقه هاى خوارج (4)
بعد از شكست عطيه بن أسود حنفى از مهلب و كشته شدن وى در منطقه سند، در چند دهه بعد، عبدالكريم بن عجرد به بازسازى مجدد جنبش خارجيان ايران همت گماشت....
دوشنبه، 10 اسفند 1388