« انفسنا» و معناشناسي تاريخي مفهوم آن در ادبيات ديني (2)
از ديگر رويدادهايي که مي توان با آن، معناشناسي پيشيني مفهوم « انفسنا» را در آيه ي « مباهله» مشاهده نمود مسئله ي « وفد ثقيف» است. با بررسي رويداد...
دوشنبه، 2 تير 1393
« انفسنا» و معناشناسي تاريخي مفهوم آن در ادبيات ديني (1)
آيه ي « مباهله» از جمله آياتي است که همگان آن را در فهرست فضيلت هاي اهل بيت عليهم السلام ثبت نموده اند. بازتاب اين فضيلت در آثار مسلمانان، به...
دوشنبه، 2 تير 1393
بررسی نظریه صحیح در حدیث «سدّ الابواب»
با توجه به نتیجه ی بررسی هایی که درباره حدیث ساختگی به دست آمد، شکی نیست که امر به بستن درِ خانه های صحابه - جز درِ خانه ی یکی از آن ها- فضیلت...
دوشنبه، 26 خرداد 1393
وارونه کردن حدیث «سدّ الابواب»
روشن شد که پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) حدیث سدّ الأبواب را درباره حضرت علی (علیه السّلام) بیان فرموده و این حدیث به تواتر نقل شده...
دوشنبه، 26 خرداد 1393
عالمان اهل سنت و استدلال به حدیث وارونه
بنابر پندار علمای اهل تسنّن، حدیث «دریچه» بیان گر فضیلت و برتری ابوبکر است، به ویژه این که بیشتر آن ها این حدیث را از دو کتاب صحیح بُخاری و مسلم...
دوشنبه، 26 خرداد 1393
نگاهی به متن حدیث «سدّالابواب»
از احادیث صحیح قطعیِ و مشهور؛ بلکه متواتر، حدیث سدّالأبواب است که از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در شأن مولایمان امیرمؤمنان علی (علیه...
دوشنبه، 26 خرداد 1393
دلالت آیه ی مودت بر امامت و سرپرستی (2)
علی علیه السلام کسی است که دوستی او از همه جهات واجب و لازم شده است. این یک مقدمه دوم این که: و هر کس دوستی با او این گونه مورد سفارش خداوند...
دوشنبه، 28 بهمن 1392
نزول آیه ی مودت، روایت ها و دیدگاه ها (2)
معنای (القربی) نزدیکی و خویشاوندی بین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و قریش است که موجب قرابت می شود. از این روست که پیامبر خدا صلی الله علیه...
دوشنبه، 28 بهمن 1392
دلالت آیه ی مودت بر امامت و سرپرستی (1)
آیه ی مودت هرگونه که معنا بشود بر امامت و سرپرستی امیرمؤمنان علی و خاندان پیامبر اکرم علیهم السلام، از چند جهت دلالت دارد:
دوشنبه، 28 بهمن 1392
نزول آیه ی مودت، روایت ها و دیدگاه ها (1)
جارالله زمخشری این نظریه را ذکر نموده است و روایتی نیز درباره ی آن آورده است. وی در این باره حدیثی را نقل می کند که آمده است: «وقتی این آیه نازل...
دوشنبه، 28 بهمن 1392
ذوی القربی چه کسانی هستند؟ (3)
ما در قسمت های قبل روایتی چند درباره ی آیه ی مودّت آوردیم که منظور از «القربی» در این آیه، همان اهل بیت علیهم السلام بودند. البته در برخی از...
يکشنبه، 27 بهمن 1392
رد شبهات پیرامون آیه ی مودّت
به نظر می رسد تعصب ترین اهل سنّت در مخالفت با این آیه، ابن تیمیّه است. از این رو ما دیدگاه او را پیش از همه مطرح می نماییم.
يکشنبه، 27 بهمن 1392
ذوی القربی چه کسانی هستند؟ (2)
از دیگر کسانی که به این موضوع پرداخته است، ابوبشر دولابی است. وی خطبه ی سبط اکبر امام حسن مجتبی علیه السلام را با سندهای گوناگونی چنین نقل می...
يکشنبه، 27 بهمن 1392
ذوی القربی چه کسانی هستند؟ (1)
آن گاه که ما پیرو کتاب و سنّت باشیم و به راستی بخواهیم از نظر اعتقادی و عملی به آن چه در کلام خدای عزیز و رسول گرامی صلی الله علیه و آله آمده...
يکشنبه، 27 بهمن 1392
تأملی در معنای « رکوع» در آیه ولایت
کثرت نقل های فریقین حاکی از آن است که در زمان نزول آیه ولایت، امیرالمؤمنین علیه السلام در رکوع نماز، انگشتر خود را به سائلی بخشیده اند. این امر،...
دوشنبه، 16 دی 1392
پاسخ به شبهات پیرامون آیه ی مباهله (1)
در مقالات گذشته نتیجه گرفتیم که آیه ی مباهله بر امامت امیر مؤمنان على علیه السلام دلالت دارد. و دانستیم که حتى اگر به نصّ و صراحت آیه، این امر...
يکشنبه، 15 دی 1392
پاسخ به شبهات پیرامون آیه ی مباهله (2)
روشن است که مباهله بین مخاطب «بگو» در آیه و مناظره کنندگان بوده است و بنا به گفته ی شعبى، آیه این گونه تفسیر مى شود که مراد از «فرزندان»، حسن...
يکشنبه، 15 دی 1392
معناى آیه تطهیر و تناقض گویى علماى اهل سنّت (1)
گروهى از دانشمندان اهل سنّت، با وجود درک معنا و مفهوم آیه مبارکه تطهیر و احادیث نقل شده درباره آن، به حقیقت اعتراف نمى کنند؛ زیرا از یک سو با...
يکشنبه، 15 دی 1392
معناى آیه تطهیر و تناقض گویى علماى اهل سنّت (2)
شگفت آور این که ابن تیمیّه هیچ یک از این دو دیدگاه پیشین را نمى پذیرد، بلکه با پذیرش استدلال علامه حلى رحمه الله، به درستى این حدیث اقرار مى...
يکشنبه، 15 دی 1392
معناى آیه تطهیر و تناقض گویى علماى اهل سنّت (3)
ابن تیمیّه در جایى دیگر گفته: «مهاجران و انصار و تابعانى که خداوند درباره آنان فرموده...». در نتیجه دعاى پیامبر خدا صلى الله علیه وآله در حق...
يکشنبه، 15 دی 1392