تحريك به پيمودن مسير كمالات در نهج البلاغه (3)
منظور از استدلال، ارائة واقعيات و توجيه انسانها به سوي آنهاست؛ خواه قابل بيان با اشكال قياسي و استقرائي و تمثيلي بوده باشد و خواه از ارجاع به...
پنجشنبه، 4 اسفند 1390
تحريك به پيمودن مسير كمالات در نهج البلاغه (1)
اميرالمؤمنين علي - عليه السّلام- در سخنان مباركش، چه آن سخناني كه در نهج البلاغه جمع آوري شده و چه در منابع ديگر، با طرق گوناگوني مردم را با...
پنجشنبه، 4 اسفند 1390
تحريك به پيمودن مسير كمالات در نهج البلاغه (2)
الف) توصيف منطقي: منظور از توصيف منطقي، تعريف به اصطلاح منطقي رسمي نيست كه عبارت از حدّ تام و حدّ ناقص و رسم تامّ و رسم ناقص باشد؛ بلكه مقصود...
پنجشنبه، 4 اسفند 1390
‌ ترادف در نهج البلاغه (2)
شرح ابن ابي الحديد بر نهج البلاغه، شرحي تاريخي است، نه لغوي و بلاغي. بنابراين او در مقدّمة شرح خود، از فصاحت و بلاغت سخن به ميان نياورده، و در...
پنجشنبه، 4 اسفند 1390
ترادف در نهج البلاغه (1)
شكّي نيست كه كلام گوهربار حضرت علي (ع) در نهج البلاغه، از گنجينة لغوي بالايي برخوردار است و اگر آن را غني ترين و فصيح ترين كلام از جنبة لغوي،...
پنجشنبه، 4 اسفند 1390
كمال و كلام امام علي (ع)
اين مقاله، اشارتي موجز و مختصر است به جلوه هاي تابناك فضيلت نادر و يگانة امام علي در باب بلاغت و فصاحت. ابعاد فضايل گسترده و بيكران امام، زايد...
پنجشنبه، 4 اسفند 1390
ديداري از صور بلاغي نهج البلاغه
جست و جو در تصاوير بلاغي نهج البلاغه، از دلرباترين تحقيقات ادبي و زيباشناسي ادب اسلامي و ايراني به شمار مي رود. در اين مقاله، به گونة ايجاز،...
پنجشنبه، 4 اسفند 1390
اثرپذيري نهج البلاغه از قرآن كريم (3)
ايجاز يعني ادا نمودن مقصود با كمترين عبارات متعارفه، كه لفظ اندك بود و معنا بسيار. (1) نقطه مقابل ايجاز، اطناب است كه به معني طولاني كردن و مفصّل...
پنجشنبه، 4 اسفند 1390
اثرپذيري نهج البلاغه از قرآن كريم (2)
"اعجاز علمي" اشاراتي گذراست به برخي از اسرار طبيعت، و به گونة تراوشي از لابه لاي تعابير قرآني- احياناً- مشهود مي گردد كه با مرور زمان و پيشرفت...
پنجشنبه، 4 اسفند 1390
اثرپذيري نهج البلاغه از قرآن كريم (1)
قرآن، يگانه معجزة ماندگار بشريت است كه بر زبان انسان عالم كون و مكان جاري گشت و قلبها را متحول و مجذوب خود ساخت و اعتراف دوست و دشمن را به اعجاز...
پنجشنبه، 4 اسفند 1390
شعر در نهج البلاغه (1)
و همين مورد اخير است كه در اين مقاله مورد بحث قرار گرفته. حضرت در نهج البلاغه، در 9 مورد و كلاًّ 14 بيت، از شعراي ديگر نقل كرده. در اين مقاله...
پنجشنبه، 4 اسفند 1390
شعر در نهج البلاغه (2)
اين بيت، از شاعر برجستة عرب، اعشي، است. اعشي از نديمان حيّان بوده. حيّان- برادر جابر- در شهر يمامه، صاحب قلعه و دولت بوده و در عيش و خوشي مي...
پنجشنبه، 4 اسفند 1390
حقوق متقابل مردم و حاکم درگفتگو با امام علی (ع) (2)
س : ای محورحق و عِدل قرآن! لطفاً بفرمایید، مهم‌ترین وظایف و مسؤلیت‌های که درحکومت اسلامی متوجه حاکم و زمامدارمی شود، کدامند؟ ج : «[مسؤلیت‌های...
چهارشنبه، 3 اسفند 1390
حقوق متقابل مردم و حاکم درگفتگو با امام علی (ع) (1)
ازدیدگاه امام علی (ع) در هر جامعه‌ی بشری، وجود حکومت یک امرلازم و ضروری است؛ که تاضمن تأمین امنیت زمینه‌ی رشد و ترقی ملت را در زمینه‌های مختلف...
چهارشنبه، 3 اسفند 1390
قرآن و صحيفه ي سجاديه؛ درونمايه‌ هاي مشترک (3)
پس از آن که مراتب توحيد را در صحيفه سجاديه بر قرآن عرضه کرديم و يکساني آنها را يافتيم، از مقايسه صفات خداوند در قرآن و صحيفه سجاديه نيز به نتايج...
سه‌شنبه، 25 بهمن 1390
قرآن و صحيفه ي سجاديه؛ درونمايه‌ هاي مشترک (4)
قرآن کتاب جاويدي است که براي همه زمآن هاست. از اين روي، آيه‌اي که در زمان و موردي خاصي نازل شده است، تنها براي همان زمان و مورد نيست. کشاندن...
سه‌شنبه، 25 بهمن 1390
قرآن و صحيفه ي سجاديه؛ درونمايه‌ هاي مشترک (1)
صحيفه ي سجاديه، يادگار امام سجاد (عليه السلام)، کهن‌ترين و معتبرترين متن دعايي شيعيان است. کاستي‌ هايي که در سلسله ي اسناد اين کتاب وجود دارد،...
سه‌شنبه، 25 بهمن 1390
قرآن و صحيفه ي سجاديه؛ درونمايه‌ هاي مشترک (2)
واژه تلميح در لغت به معناي نمودن، آشکار کردن و اشاره کردن به چيزي است (1) و در اصطلاح علم بديع، اشاره کردن به آيه، حديث، شعر و يا قصه مشهور در...
سه‌شنبه، 25 بهمن 1390
نقد و بررسي مباحث تاريخي نامه ي 36 در ترجمه‌ها و شرح‌ هاي‌ نهج البلاغه (2)
متن نامه 36 و شواهد و قراين و بررسي منابع حاكي از آن است كه اين نامه پس از حمله و غارت ضحاك بن قيس بر اطراف كوفه و مقابله ننمودن فوري كوفيان...
سه‌شنبه، 25 بهمن 1390
نقد و بررسي مباحث تاريخي نامه ي 36 در ترجمه‌ها و شرح‌ هاي‌ نهج البلاغه (1)
غارتگري‌ هاي سرداران معاويه در قلمرو حکومتي حضرت امير (عليه السلام) با تهاجم ضحاک بن قيس آغاز شد و با کشتار هاي بُسر‌ بن ‌ارطاه پايان يافت. با...
سه‌شنبه، 25 بهمن 1390