توصيه شهدا به پرهيز از فتنه و نفاق در بين مردم (3)

مردم شهيدپرور و قهرمان! امروز مهم ترين و اصلي ترين مسئله، جنگ است؛ در نتيجه بايد از هرگونه مسائل جزئي دوري گزيد و از ايجاد نفاق و دودلي بين مردم بايد گريخت؛ زيرا اين مسائل، ضربه ي بسيار محکمي بر پيکر اسلام از
يکشنبه، 19 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توصيه شهدا به پرهيز از فتنه و نفاق در بين مردم (3)
 توصيه شهدا به پرهيز از فتنه و نفاق در بين مردم (3)

 

تهيه و تنظيم: زهرا مولايي




 

شهيد سيدمحمد ذبيحي فر ( 1365- 1344 فردوس )

مردم شهيدپرور و قهرمان! امروز مهم ترين و اصلي ترين مسئله، جنگ است؛ در نتيجه بايد از هرگونه مسائل جزئي دوري گزيد و از ايجاد نفاق و دودلي بين مردم بايد گريخت؛ زيرا اين مسائل، ضربه ي بسيار محکمي بر پيکر اسلام از صدر اسلام تاکنون فرود آورده و هم اکنون نيز فرود مي آورد.

شهيد مهدي ذوالفقاري رناني ( 1362 - 1345 اصفهان )

اي ملت به پا خاسته! تا آخرين نفس بر عليه کفر و الحاد و شرک و نفاق بتازيد و آنان را نابود کنيد تا مستضعفين دنيا نفس راحت (1) بکشند و بهتر خدا را عبادت کنند.

شهيد محمود ربيعي ( 1363- 1340 همدان )

از مردم انقلابي متواضعانه مي خواهم هميشه در صحنه باشيد و سخن بحق گفته، عمل براي خدا کنيد؛ هميشه دشمن ظالم و يار مظلوم باشيد و در همه حال با نفاق و منافق مبارزه کنيد.

شهيد عبدالرحمن رحماني امين آبادي ( 1364 - 1345 خميني شهر )

امام صادق (عليه السلام) مي فرمايد: « شما تقوا را پيشه کنيد و برادران نيکوکار نسبت به يکديگر و در راه خدا مهربان و با محبت باشيد ». يک جامعه ي متحد و منسجم اسلامي را وقتي تعيين مي کنيد که در درد و در شادي ديگران شريک همديگر باشيد و نسبت به يکديگر در ارتباط با خداي عزوجل، مواصلت و ارتباط داشته باشيد و سعي در قطعه قطعه کردن جامعه نداشته باشيد و بين خودتان در رابطه با خدا، نفاق و دوريي و دشمني ايجاد نکنيد؛ نسبت به يکديگر ترحم نماييد؛ به زيارت همديگر برويد.

شهيد عبدالله رست ( 1364- 1344 اراک )

دعوت خدا و رسول را در هر حال پاسخگو باشيم؛ زيرا که اين دعوت را زنده مي کند. مشکلات، خيانت ها، کمبودها، بايد ما را در [ رفع ] (2) آن ها و رفع فتنه در عالم مصمم تر نمايد. اصحاب شيطان از هر راهي براي ضربه وارد کردن وارد مي شوند؛ پس هشياري از لوازم مبارزه است، از امور مهمه ي کسب علم است.

شهيد مجيد رستگار ( 1362- 1346 داراب )

برادران! در هر هفته، روزهاي دوشنبه و پنج شنبه اعمال مردم دنيا به خدا عرضه مي گردد و براي هر مؤمني استغفار مي گردد مگر براي بنده اي که بين او و برادر مسلمانش کينه باشد؛ پس برادران! مبادا خداي ناکرده با هم کينه و نفاق داشته باشيد.

شهيد محمدرضا رستگار ( 1362- 1344 ياسوج )

از شما برادران و خواهران تقاضا دارم براي مقام و ثروت از همديگر سبقت نگيريد، بلکه شما بايد براي محکم تر شدن ايمانتان از همديگر جلو بزنيد و از کفر و نفاق دوري جوييد و پيرو سخنان پيامبر و امامان باشيد.

شهيد احمدرضا رضاده ملايي ( 1366 - 1345 تهران )

دعاهاي توسل، کميل، ندبه و ديگر ادعيه را بخوانيد؛ دعا کنيد که دعا سلاح مؤمن است؛ [ از ] کينه و نفاق و دروغ و غيبت و تهمت و به طور کلي از پرحرفي بپرهيزيد که ريشه ي اکثر گناهان در زبان است.

شهيد مقتدي رضاوند ( 1363- 1348 قم )

سروران عزيز و گرامي! ... در همه ي ابعاد با وحدت و يکپارچگي عمل کنيد و از تکروي و نفاق بپرهيزيد تا مديون خون شهدا نباشيد و درانجام اين رسالت الهي موفق و مؤيد باشيد ان شاءالله.

شهيد امام قلي رضايي ( 1365 - 1342 سوادکوه )

اکنون که ايران اسلامي و اسلام عزيز مورد هجوم اجانب شرق و غرب و دشمنان ديرينه ي قرآن قرار گرفته و به مقدسات اسلام توهين مي شود، آن چنان که در هند، اين هندوهاي بدبخت، مساجد مسلمين را تبديل به معبد مي کنند و در سرزمين مقدس فلسطين، يهوديان ضد دين، بدين صورت مسلمانان را قتل عام مي کنند و فساد و فتنه سراسر گيتي را فرا گرفته، آيا جايز است ما نام خود را مسلمان بگذاريم، ولي در لانه هاي خود بخزيم و به کمک اسلام نشتابيم؟ آري؛ اي دلسوختگان اسلام! به پا خيزيد و از حدود الله دفاع کنيد که « نصر من الله و فتح قريب »؛ (3) به پا خيزيد تا به ياري خدا ريشه ي کفر و الحاد از صحنه ي گيتي برکنده شود که خداوند بزرگ با شماست همان طور که خود فرموده: « إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْکُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ‌ ». (4)

شهيد حشمت رضايي ( 1365- 1340 بجنورد )

... آري، اسلام، مسلمان هوشيار و زيرک مي خواهد که به مسائل اطراف و محيطش بي اهميت نباشد و نگذارد منافقين و فسادگران و فتنه انگيزها ضربه بزنند.

شهيد علي رضايي ( 1364- 1348 تهران )

پيامي را که براي شما عزيزان داشتم، اين است که راه امام را ادامه دهيد و حرف هايشان را به گوش گيريد و پشتيباني خود را از اين روحانيت مبارز ادامه دهيد که ادامه دهندگان اين انقلاب هستند و نگذاريد که منافقين و از خدا بي خبران سنگ لاي چرخ اين انقلاب بگذارند و باعث نفاق در جامعه بشوند ... فرزندانم! سعي کنيد بعد از من به حرف هاي عموهايتان، عمه هايتان، پدر و مادربزرگتان و مادرتان گوش کنيد؛ با هم محبت داشته باشيد و مواظب باشيد که ميان شما نفاق نيفتد.

شهيد غلام رضا رفيعي ( 1360- 1339 فريدن )

اما شما اي خانواده ي محترم و شما دوستان و همسايگان و خويشان! اسلام را دريابيد و بشناسيد؛ اسلام است که شما را نجات مي دهد؛ پس وحدت و برادري را که تا حالا حفظ کرده ايد و به پيروزي رسيده ايد، از ياد نبريد؛ روح اخوت را هر چه بيشتر بين خودتان محکم و تقويت کنيد؛ از يک برادر شما که هميشه با شعار بوده و الآن از ميان شما رفته است، اين سخن را بشنويد که فکر دنيا و مال و ثروت ظواهرش را تا مي توانيد، از خودتان دور کنيد و در بين خودتان نفاق نيندازيد؛ چون اين ها همه فاني و زودگذر است.

شهيد اسدالله رمضاني قهدريجاني ( 1361- 1335 فلاورجان )

برادران و خواهران! امروز اسلام نياز به فداکاري يکپارچه ي شما دارد؛ از تفرقه و نفاق بپرهيزيد و دست در دست يکديگر داده و با پشتيباني بي دريغ خود از ولايت فقيه که استمرار حرکت انبيا و دنباله ي ولايت حضرت علي (عليه السلام) مي باشد، اسلام را ياري نموده؛ زيرا اگر امروز اسلام شکست بخورد، به حيثيت رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) لطمه وارد گشته و خون شهداي والاقدري چون حسين بن علي (عليه السلام) هدر رفته است.

شهيد جلال رنجبر ( 1363- 1343 خوانسار )

امت شهيدپرور! شما را به خون شهدا قسم که از نفاق و جدايي دوري کنيد و همگي متحد بر عليه افراد خودخواه و سودجو که قصد تفرقه در بين جامعه را دارند، مبارزه کنيد و در دعاها و نمازهاي جمعه و ساير جلسات اسلامي شرکت کنيد و هميشه پشتيبان حق باشيد که حق در همه حال و همه جا پيروز است.

شهيد محمدحسن رنجبر ( 1361- 1338 تهران )

و تو مادر عزيز! سعي کن در زندگي دنيا مردم را به آشتي دعوت کني؛ مبادا نفاقي درگيرد و تو نقشي در به وجود آوردن آن نفاق داشته باشي؛ تا مي تواني به مردم خدمت کن بدون اينکه از آن ها کينه اي داشته [ باشي ].

شهيد مهدي روزبهاني ( 1365- 1345 قم )

اي برادران! به خدا قسم اين اسلام مظلوم است؛ به پا خيزيد و نگذاريد اين کفار از خدا بي خبر اسلام را بکوبند؛ همان طور که درخت به آب احتياج دارد، اسلام به خون مسلمين احتياج دارد؛ ما بايد به اسلام خون بدهيم تا به ثمر برسد و کفر و نفاق را نابود کند و در تمام جهان اسلام باشد و ما را به راه راست هدايت کند.

شهيد جمال روستايي ( 1365- 1344 شوشتر )

پيام اين بنده ي حقير به شما امت شهيدپرور و هميشه در صحنه اين است که در هر سنگري که هستيد، بر عليه کفر و نفاق مبارزه کنيد و اسلحه ي بر زمين افتاده ي شهدا را بلند کنيد و به دشمنان اسلام بفهمانيد که از کشته شدن ما سودي عايد آنها نخواهد شد و نخواهد توانست ما را از سنگري که بر گزيده ايم، يعني پياده کردن اسلام و قوانين خدا در تمام جهان به جاي کفر، ما را يک قدم به عقب برانند.

شهيد علي زادسيرجان ( 1343- 1340 استهبان )

اين جانب وصيت مي نمايم به تمام مسلمين که امروز، روز امتحان است؛ خدا را شکر که ميدان امتحان برايمان گذاشته است؛ هر چه اين جنگ بيشتر طول بکشد، مسلمين بايد ناراحت نباشند؛ چون که بيشتر امتحان خواهيم شد و اسلام احتياج به کمک بزرگي دارد، به قول امام: « امروز اسلام دچار فتنه شده است و ما بايد آن قدر بجنگيم تا فتنه را از بين ببريم ».

شهيد مرتضي زارع ( 1362- 1337 تهران )

اي امت بيدار! اي عاشقان جان بر کف مکتب ثارالله! ... وحدت را بين خودتان حفظ کنيد و از تفرقه و نفاق دوري کنيد.

شهيد مرتضي زارعان دولت آبادي ( 1362- 1342 برخواروميمه )

يک پيام به مسئولين پيرو خط امام ... [ شما را سفارش مي کنم به ] خودسازي و تزکيه، پاک کردن روح از زندان و مفاسد اخلاقي، کبر و نفاق و غيبت و ريا و حسد، رشد و پرورش و سجاياي اخلاقي، تواضع و خلوص و ايثار، بدانيد که پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) براي تکميل مکارم اخلاق مبعوث شدند؛ پس بايد اخلاق پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) را سرمشق خود قرار دهيم.

شهيد غلام رضا زارعي ( 1365- 1348 شيراز )

آيا زمان آن فرا نرسيده که چهره ي نفاق را از خود دور سازيم و راه کمال را بجوييم و خود را از پوچي نجات دهيم؟ چرا، چرا، آن زمان فرا رسيده محيطي مناسب ايجاد شده و حال اين تويي که بايد خود را به اقيانوس خروشان بيکران متصل سازي.

شهيد غلامرضا زاهدايان نژاد ( 1364- 1310 شيراز )

دستورات ولايت فقيه ( نائب برحق امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را مو به مو اطاعت کنيد، صفوفتان را محکم و از غيبت و نفاق و بدگماني دروي کنيد؛ نمازجمعه و جماعت را و همچنين در مراسم شهدا و ختم آن ها شرکت کنيد.

شهيد ابوالفضل زرگراني ( 1362- 1346 نيشابور )

آري؛ مادرم! تا کفر هست، بايد جنگيد تا دين خدا را از چنگال کثيف اين گرگ صفتان بيرون آورد و بايد جنگيد تا ديگر فتنه اي در زمين نباشد.

شهيد نادر زرين کفش ( 1363- 1345 دزفول )

برادران! الآن جبهه ها نياز به افراد کاردان و برادران مؤمن دارد؛ پس شما بايد به جبهه برويد و دست متجاوزين را از مرزهاي کشور اسلامي خود دور سازيم و به قول امام عزيزمان تا نابودي تمام فتنه در عالم از پا ننشينيم و در رهرو راه شهيدان با خون خفته باشيم. برادران و خواهران! همان طور که امام عزيزمان فرمود، اين انقلاب اسلامي است و پس بايد بکوشيم که آن را اسلامي نگه داريم. خواهران! شما هم بايد با حجاب خود از اين انقلاب دفاع کنيد و نگذاريد فتنه و فساد در اين مملکت رواج پيدا کند و از آن جلوگيري به عمل آوريد و در همه جا از انقلاب دفاع کنيد و رفتار ضدانقلاب را زير نظر داشته باشيد که خداي ناکرده به اين انقلاب ضربه وارد نياورند.

شهيد اصغر زماني ( 1367- 1347 تهران )

برادرانم! از تفرقه و نفاق بپرهيزيد و از امام روي گردان نشويد و پيرو ولايت فقيه باشيد.

شهيد ذکريا زماني بالا جاده ( 1362- 1341 کردکوي )

از برادرم مي خواهم که با حزب اللهي ها همکاري کند و هرگونه نفاق را با همکاري برادران حزب اللهي دفع کند و اگر توانايي هايي داشتي، راهم را ادامه بده و اگر نشد، سرپرستي خانواده را حتماً به عهده داشته باش و با خانواده خوش رفتاري کن و آن ها را روحيه بده و روحيه هايشان را تضعيف نکن و هميشه به آن ها نصيحت و به آرامي صحبت کن و از کتاب ها و احاديث استفاده کن.
... پروردگارا! آن ها که بر اسلام و مسلمين نفاق مي کنند، اگر قابل هدايت هستند، هدايت، و گرنه آن ها را ريشه کن و نابودشان بگردان.

شهيد شيراحمد زندي لک ( 1364- 1348 کازرون )

اي مردم! جلوي نفاق و دودستگي را بگيريد و نگذاريد که افراد فرصت طلب بيايند سر کارها، به تمامي مسائل با چشم باز نگاه کنيد؛ مبادا خداي ناکرده يک وقت بگوييد به من چه. که اگر اين مسئله پيش بيايد، يک عمر پشيمانيم و ناآگاهانه و يا خداي ناکرده آگاهانه پا روي خون شهدا گذارده ايم.

شهيد محمود زنگويي ( 1361- 1340 بيرجند )

و اي همشهريان عزيز! زمان حسين (عليه السلام) و عاشوراي حسيني است؛ اگر کوچک ترين سهل انگاري در کارها بکنيد، مسئوليد؛ چون الآن حسين زمان از شما وحدت مي خواهد. زمان سازندگي است، ولي در سنگر شهر با چهره هاي نفاق در هر کجا هستند، مبارزه کنيد؛ خداي نکرده درون مسائل زندگي غوطه ور نشويد که حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) در بين شماست و خداوند نظارت بر اعمال همه ي ما دارد.

شهيد جلال ساريخاني ( 1365- 1343 خرم بيد )

بار ديگر به امت حزب الله مي گويم که يار و ياور امام باشيد و به سخنان امام گوش دهيد و نفاق و تفرقه را از بين خود دور کنيد تا ان شاء الله با همکاري همديگر دين اسلام را ياري کنيد.

شهيد اسماعيل سعيدي ( 1361- 1335 خوانسار )

تضعيف روحانيت تضعيف اسلام است به گرد اين محور جمع شويد و ميهن اسلامي ايران را از گرداب هاي نفاق برهانيد.

شهيد قاسم سعيدي ( 1363 - 1338 ساوه )

از ملت هميشه در صحنه هم مي خواهم که پشتيبان ولايت فقيه باشيد و امام عزيز را تنها نگذاريد و از او حمايت کنيد که حمايت از او، حمايت از خدا و اسلام است و ديگر اينکه جنگ را فراموش نکنيد و مسئله ي جنگ در رأس همه ي امور است و سرلوحه ي کار خود را جنگ قرار بدهيد. آنقدر بجنگيد تا کفر و نفاق و فتنه رخت از جهان بربندند، همان طوري که قرآن مي فرمايد: « وَ قَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَکُونَ فِتْنَةٌ »؛ (5) يعني « بجنگيد تا رفع فتنه در عالم ديگر ».

شهيد نورالله سعيدي ( 1359 - 1339 ايذه )

پيامي براي برادران و خواهر خود احمد، محمد و علي جان، شماها اميدهاي فرداي اسلام و ايران هستيد؛ پس بکوشيد که در اين راه قدم برداريد. بياموزيد که در راه خدا گام برداريد؛ چون در غير راه او چيزي جز ذلالت و بدبختي و خواري در هر دو دنيا نصيب کسي نخواهد شد؛ شماها با فريادتان و سلاحتان بکوشيد که بعد از ما بر کفر و نفاق بلند شويد و آنان را در نطفه خفه کنيد.

شهيد فردين سفيدخاني ( 1365- 1349 شهرکرد )

ديگر پيام من اين است که از (6) حرف هاي دشمنان داخل از جمله منافقين از خدا بي خبر و انسان هاي دورو و فتنه انگيز دوري کنيد؛ چون آن ها در پي ضعف و ناتواني شما هستند که شما را در احکام اسلامي ضعيف کنند.

شهيد حميدرضا سلامت ( 1362- 1342 مشهد )

برادر عزيزم! اسلحه ام را برگير و راه من را ادامه بده و به دوستانم بگو که آن ها هم در اين راه گام بردارند. در تبليغ اسلام و انقلاب و خط امام و مبارزه ي قاطع با شرک و نفاق لحظه اي از تلاش باز نايستيد و خودتان و اعمالتان را که هميشه در محضر خدا هستيد، بفهميد و بدانيد که هر نفسي که مي کشيد، گامي استوار به سوي مرگ است.

شهيد مجيد سلطاني ( 1363- 1347 نجف آباد )

شما اي برادران! بدانيد تا وقتي که به حرف رهبر گوش کنيم، هيچ گاه شکست نخواهيم خورد، ولي کوچک ترين سرپيچي از دستورات آن اولين شکست ما به حساب مي آيد و دشمنان ما هميشه به فکر نفاق در بين ما هستند که ما در هر مرحله با استفاده از اطاعت از مسئولين مي توانيم نيرنگ آن ها را به ننگ براي آن ها تبديل کنيم ... برادران! وحدت خود را هميشه حفظ کنيد و خدا نکند روزي وحدت ما مبدل به نفاق شود که ما شکست بزرگي خورده ايم.

شهيد علي سلماني نژاد امندي ( 1363- 1351 تبريز )

مادرم! ممکن است برايت چيزهايي بگويند که شهادت من در مقابل آن ها ناچيز باشد، اما اميدوارم که هيچ ناراحت نشوي و با پوزخندي فتنه ي آن ها را در نطفه خفه کني.

شهيد خدامراد سليماني ( 1366- 1348 ايوان غرب )

اي جوانان! اگر مي خواهيد سعادتمند شويد و رضاي خدا را به دست آوريد، مسلمان شويد و از دستورات اسلام و قرآن پيروي کنيد؛ با شرک و نفاق مبارزه کنيد که گرچه در اين راه کشته شويد.

شهيد مهدي سليماني ( 1361- 1339 تهران )

امت قهرمان و شجاع ايران! بدانيد دلم همواره براي شما و اسلام مي طپد و اميدوارم هرچه زودتر اسلام پيروز گشته و ما به آرزوي خودمان برسيم، ولي شما مسئوليت سنگيني بر عهده داريد و بايد اتحاد بين خودتان را حفظ کنيد و نگذاريد خودفروختگان بين شما نفاق افکنند و اگر مي خواهيد پيش خدا روسفيد باشيد، گوش به فرمان امام و پشتيبان روحانيت مبارز در خط امام باشيد.

شهيد اسدالله سليميان ربزي ( 1365- 1337 زرين شهر )

و اما اي برادران و خواهران عزيز! طولاني شدن اين جنگ، يک آزمايش است جهت جدا شدن انسان هاي خالص از ناخالص، ولي نگذاريد بيشتر از اين طولاني شود؛ زيرا ممکن است فتنه هايي پيش آيد و نتوانيد از آن فتنه ها سالم بدر آييد. به لبيک روح بخش امام امت، پاسخ مثبت دهيد تا ان شاء الله زمينه ي ظهور آقا امام زمان ( ارواحنا فداه ) و گسترش اسلام در جهان فراهم شود.

شهيد الياس سوري ( 1373 - 1347 کوهدشت )

اي مردم! همراه و همپاي اماممان باشيد و حرف علماي متعهدمان را گوش کنيد و پشتيبان او باشيد، گرچه پشتيبان او و همه ي ما خداست و اين [ را ] فراموش نخواهم کرد [ که ] خداوند فرموده: « از تو حرکت از من برکت » و تا رفع فتنه در جهان به مبارزه ي خود ادامه دهيد و ترسي از مرگ نداشته باشيد؛ چون مرگ در راه خدا، زندگاني دوباره است و بر اساس اين آيه: « قَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَکُونَ فِتْنَةٌ » (7) به مبارزه ي خود ادامه دهيد.

شهيد سيدرضا سيدصالحي ( 1364- 1344 کرج )

تقاضاهايي از مردم شهيدپرور ايران دارم، اول اينکه محکم جلوي ضد انقلابيون بايستيد؛ اين بي حجابي و بي عفتي را از بين ببريد؛ پشتيبان ولايت فقيه باشيد؛ امام را دعا کنيد؛ ظلم را ريشه کن کنيد؛ ظالم را از بين ببريد؛ وحدت خودتان را حفظ کنيد و نگذاريد بينتان سر چيزهاي کوچک و بي ارزش نفاق بيفتد؛ اگر اشتباهي از شخصي که در يکي از ارگان هاي اسلامي [ است ]، مي بينيد، آن اشتباه را به خود آن شخص نسبت دهيد، نه به مکتب آن شخص.

شهيد علي کرم سيري ( 1365 - 1344 پاکدشت )

شما اي امت حزب الله! همت کنيد و تا رفع ظلم و فتنه تا آخرين قطره ي خون خود به دفاع و مبارزه برخيزيد که سرنوشت اسلام بستگي به همت و اراده ي شما دارد.

شهيد فضل الله سيفي پورزماني ( 1359 - 1336 بويين زهرا )

نصيحتي هم به شما برادران و خواهراني که اين نوشته را مي خوانيد، دارم که اي ملت قهرمان! نگذاريد خون شهيدان به هدر رود تا خداي ناکرده منافقان و وابستگان به شرق و غرب، اسلام از خود درآورده را به شما تحميل کنند؛ پس به خطي برويد که خميني بت شکن، اين سرباز راستين خدا مي رود و از تفرقه و نفاق بپرهيزيد.

شهيد اکبر شاهپوري ( 1365- 1348 نجف آباد )

از شما ملت مسلمان مي خواهم که وحدت خود را حفظ نماييد؛ دست از نفاق برداريد؛ اختلافات را در کنار امام جمعه ي محل حل کنيد و همواره پشت سر امام حرکت کرده و تا پيروزي کامل اسلام، دست از مبارزه برنداريد.

شهيد حميد شاهين ( 1367- 1349 تهران )

ملت مسلمان ايران! هم اکنون که نائب امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) يعني امام خميني رهبر ماست و ما از اين نعمت بهره مند شده ايم، مبادا که سرپيچي از فرمايشات ايشان کنيم و پشت به اسلام کنيم که آن وقت، از مردم کوفه هم بدتريم؛ مبادا اکنون که اسلام احتياج به همت و کمک ما دارد، ما به خاطر منافع شخصي، دست از انقلاب برداريم؛ اگر اکنون از ياري اسلام غفلت کنيم، خون هزاران شهيد و مجروح و معلول را پاي مال کرده ايم؛ اکنون حراست از اين خون ها بر عهده ي ماست؛ مبادا که غفلت کنيم و براي هميشه در اندوه و غفلت فرو رويم [ و ] در قيامت نيز شرمنده ي اين خون ها باشيم؛ در حال حاضر، اطاعات از امر رهبري و دوري از نفاق و تفرقه و خودخواهي، وظيفه ي شرعي و انساني ماست.

شهيد معصوم شتربان زاده ( 1361- 1347 نقده )

[ اگر ] مسلمين براي نابودي ريشه ي کفر و نفاق به پا خيزند، آن وقت در جهان کفري پيدا نمي شود. منافقين و مشرکين هر جا که باشند، به دست مسلمانان نابود خواهند شد.

شهيد ابوالفضل شجاع ( 1362- 1343 تهران )

هجرتي را آغاز کن و راه خود را به سوي دنياي نور و دنياي ايمان بگشا و خويشتن خويش را از ميان انبوه حب ها و توده ي مغضوبين بيرون کش و آنگاه پس از اين هجرت ( هجرت با شناخت ) و پس از اينکه سلاح ايمان [ را ] که برنده است، برگرفتي، جهاد را شروع کن و بر عليه نظام هاي کفر و دروغ و ستم و ريا و نفاق و دورويي عصيان کن و بخروش و فرياد توفنده ات را بلند کن که اي خيل آدم ها! خود را به انسان تبدل کنيد و بر عليه آدم ها بخروشيد و ريشه ي هر آنچه را که سيري به سوي سبيل الله ندارد، با ايمان هر چه استوارتر کنده و به گورستان نيستي ها بريز.

شهيد محمدرضا شحنه ( 1361- 1341 سمنان )

از همه ي مسلمين، برادران و خواهران مي خواهم هر کاري را که انجام مي دهيد، هر سخني را که مي گوييد و حتي راه رفتن شما براي خدا باشد. نفاق، دروغ، غيبت و حسادت را از خود دور کنيد و برادروار زندگي کنيد.

شهيد سيدمهدي شريعتي ( 1361- 1337 نجف آباد )

شما اي ملت قهرمان و اي امت امام! تذکر که هر مکتبي امتحان و آزمايشي و نهايتاً کارنامه اي دارد يا لااقل بايد داشته باشد و معيارهايي که صادق [ را ] از کاذب برشناسد و مکتب ما مسلمين نيز چنين است؛ مکتبمان، اسلام عزيز و دروسش، دروس هدايت و هدفش، تخلق (8) به اخلاق الهي است، اما امتحانش بسي مشکل، جهاد با نفس، جهاد و قتال با کفر و نفاق و شرک [ مي باشد ] (9).

شهيد نعمت الله شکوه ( 1360- 1339 نجف آباد )

در پايان دو انتظار از تمامي ملت به پا خاسته (10) و انقلاب [ ي ] ايراني دارم، 1- از دودستگي و نفاق که خواست مزدوران و ابرقدرت هاي شيطاني است، بپرهيزيد؛ 2- تا زنده ايد، پيرو خط امامان و مکتب خونين اسلام باشند و دست اتحاد به يکديگر بدهند. (11)

شهيد حسين شمس دره سوخته ( 1357 - 1326 فريدن )

... دشمن در فکر اين است که افراد حزب اللهي را انحلالي در وجودشان به وجود آورد و شما به خاطر خدا اين دشمنان را نابودشان کنيد و نگذاريد يک منافقي در جامعه نفاق به وجود آورد و در مجموع يک پيام به ملت سلحشور ايران دارم که به حرف هاي منافقين گوش ندهند و تحت تأثير اين بلندگوهاي تبليغاتي گروهک ها قرار نگيرند و به هر چه رهبر و عالمان رباني گفتند، گوش دهيد، در غير اين صورت نه نامي از اسلام باقي مي ماند و نه يک لحظه به شما اجازه ي حرف زدن خواهند داد.

شهيد محمد شهبازي ( 1365- 1339 همدان )

اي ملت! هر موقعي که فتنه شما را فرا گرفت، اين دارندگان حريم اسلام را براي خود داور قرار دهيد و از جان و دل گوش به داوري اين ها دهيد که رستگاري شما در همين گوش دادن است و هلاکت شما در نافرماني از فرمان اين هاست.

شهيد عبدالعلي شهيدي ( 1365- 1346 بروجرد )

از همه ي شما مي خواهم که نفاق، دروغ و غيبت و حسادت نکنيد و [ اين ها را ] از خود دور کنيد و هميشه شيطان را لعنت کنيد و هيچ وقت غيبت نکنيد که رسول اکرم فرمود: « الغيبت اشد من زنا » و از برادران عزيزم يک به يک مي خواهم که برادروار و علي وار زندگي کنند.

شهيد اکبر شياسي ( 1361- 1345 نجف آباد )

برادرم و خواهرم! هميشه گوش به فرمان امام باشيد و از اين نعمت گران بهايي که خداوند نصيب ما کرده است، دست برنداريد و در حفظ وحدت و رسيدن به اهداف او که همان اهداف پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) و معصومين (عليهم السلام) مي باشد، کوشا باشيد و گول گروهک ها و منافقين و نفاق افکن ها و منم کن ها را نخوريد و آن ها را از خود دور کنيد و اجازه ندهيد افرادي با شايعه افکني، وحدت و انسجام ملت را از هم بپاشانند؛ اختلاف افکن ها را ريشه يابي نماييد و از خود دور کنيد.

شهيد طهماسب شيخ حسني ( 1364- 1335 آبيک )

امت مسلمان ... با اتحاد و يکپارچگي با هم بر اين ريسمان محکم الهي ( امام خميني ) چنگ زنيد. و آن چنان جامعه اي بسازيد که در آن رابطه ي هر کس با ديگري همانند روابط جامعه ي بهشتيان باشد؛ جامعه اي که هر کس واقعاً خود را در برابر خدا و خلق مسئول بداند و بيش از توقعاتي که از ديگران دارد، خود عمل نمايد؛ جامعه اي که در آن امر به معروف و نهي از منکر مورد پذيرش و خواست همگان باشد؛ جامعه اي که در آن از شرک و نفاق و ظلم و تباهي و احتکار و گرانفروشي و ريا و رشوه و قتل و تجاوز و اعتياد و بي حجابي و تباهي و احتکار و گرانفروشي و ربا و رشوه و قتل و تجاوز و اعتياد و بي حجابي و هزاران مفسده و فساد موجود و حاکم بر عوالم کفر اثري نباشد و جامعه اي بسازيد که همگان در آن از اعمال خود و ديگران واقعاً احساس رضايت کنند.

شهيد اسماعيل شيرازي ( 1365- 1346 تهران )

در کمتر وصيت نامه اي ديدم که از بازماندگان نخواهد که به جبهه بروند، ولي تنها به ذکر اين مطلب اکتفا نمي کنم و حديثي از پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل مي کنم که در روزنامه ي جمهوري اسلامي خواندم: « من مات و لم يغزو لم يحدث به نفسه بالغزومات علي شعبه من نفاق »؛ « هر کس که بميرد در حالي که نه جنگ کرده و نه براي جنگ فکري کرده، بر شعبه اي از نفاق از دنيا رفته است ». همگي نفاق و منافق را مي شناسيم و هيچ کدام که نمي خواهيم منافق محشور شويم؛ پس جبهه را گرم کنيد و بدانيد که فروع دين منحصر به نماز و روزه نيست، بلکه مهم تر از آن ها جهاد است؛ چه خوش آن کس که لحظه اي تفکر کند.

شهيد علي پناه شيراوند ( 1365- 1345 نهاوند )

برادران! مسئله ي اصلي جنگ است؛ با جنگ، با دادن مال و جان دريغ نکنيد، اگر فرزندت، خودت از دستت آمد، [ سلاح ] برگير؛ در اين برهه واجب است مسلمانان! يکپارچه باشيد؛ فتنه ها را در گوشه و کنارها که دل ها را آزرده مي کنند، از بين ببريد.

شهيد صفدر صابري ( 1362- 1343 اقليد )

در اين قست از وصيتم، سخن با همشهريان عزيز و قهرمانان پرور است، هر کجا و در هر پست و مقام که هستيد، از آن به نحو احسن استفاده کنيد و قدمي که از قدم خود برمي داريد، در راه خدا و رضاي خدا باشد و از تفرقه و دودستگي بپرهيزيد که تفرقه و نفاق است که محکم ترين دژها را به لرزه درمي آورد و آن را فرو مي ريزد. پس هر [ کجا ] (12) از تفرقه و نفاق اثري ديديد، با اتحاد و يکپارچگي خود آن را خنثي نماييد.

شهيد ولي الله صابري ( 1364- 1347 اصفهان )

توصيه ي اين حقير به برادران و خواهرانم اين است که اين اختلاف ها را سعي کنيم از ميان خود برداريم و ميان مردم اختلاف نيندازيم که « والفتنه اکبر من القتل » (13)؛ « فتنه انداختن در ميان مردم، گناهش از کشتن بالاتر است » و مطمئن باشيد تا اين اختلاف ها در ميان باشد، نمي توانيم اسلام واقعي را در جامعه پياده کنيم.

شهيد احمد صابوني ( 1360- 1332 قزوين )

مردم ايران! بدانيد که در دنيا به خاطر اسلام مطرح شده ايد و دو انتخاب در پيش، يکي خط سرخ شهادت که همان از هابيل تا امام حسين (عليه السلام) و زينب (سلام الله عليها) و ديگر خط سياه ننگين يزيد و يارانش. امروز نمي توانيد بي طرف باشيد و سکوت امروز، همانا نفاق است.
... برادر عزيزم! اي شما تمامي برادران و خواهرانم! ... وحدت خويش و جامعه ي خويش را به عنوان اولين و محکم ترين حربه در مقابل شرق و غرب حفظ کنيد و از نفاق و دسته و گروه شدن دوري جوييد.

شهيد محمدنبي صادق نيا ( 1365- 1344 دهدشت )

... از شما مي خواهم که عوامل فتنه را نگذاريد در بين شما رخنه پيدا کند و به خاطر خون شهدا بياييد و با هم زندگي مسالمت آميز (14) و متحدي آن طور که اسلام گفته، داشته باشيد و اين را بدانيد که تفرقه و جدايي خيانت به خون شهدا است و فرداي قيامت بايد جوابگو باشيد.

شهيد غلام رضا صادقي ( 1367- 1351 اردستان )

پدر و مادرم! ساده نباشيد و گوش به حرف هاي ديگران ندهيد که چه مي گويند؛ بچه بود يا نه؛ بزرگي به سن نيست، به عقل و معرفت شخص است؛ از دودستگي ها بپرهيزيد که نفاق مي آفريند.

شهيد محمدحسن صادقي ( 1360- 1343 تهران )

از شما مي خواهم به اين انقلابي که با دادن شهيداني به دست آمده، وفادار بمانيد؛ به حرف هاي ضدانقلابي گوش نکنيد؛ به رهبريت وفادار بمانيد؛ به سخنان اين رهبر بزرگ گوش فرا داده و آن را به کار ببنديد؛ اختلاف ها و نفاق ها را از ميان خود ريشه برکنيد و به دور افکنيد؛ با هم دوست و برادر باشيد.

شهيد محمدرضا صادقي ( 1367- 1350 تهران )

دوستان! سعي کنيد عدالت را در جامعه برقرار سازيد و با بي عدالتي مبارزه کنيد؛ عيوب خود را برطرف نماييد و از سياسي کاري و نفاق بپرهيزيد و دنباله رو روحانيت مبارز باشيد.

شهيد جواد صادقي حداد زواره ( 1364- 1346 اردستان )

اما چند خواهشي از شما ملت شهيدپرور دارم، ... وحدت کلمه را حفظ کنيد و در نماز جمعه ها و جماعات و دعاهاي کميل و توسل و ندبه و غيره و در جلسات قرائت قرآن و نهج البلاغه شرکت کنيد که همين جماعت ها و گرد هم جمع شدن ها است که ما را بي ريا و با هم برادر و برابر مي سازد و نفاق و دورويي را از ميان ما برمي چيند.

ادامه دارد...

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: راهت.
2. در اصل وصيت: ناخوانا.
3. سوره صف؛ آيه 13.
4. سوره محمد؛ آيه 7.
5. سوره انفال؛ آيه 39.
6. در اصل وصيت: به.
7. سوره انفال؛ آيه 39.
8. در اصل وصيت: تخلص.
9. در اصل وصيت: ناخوانا.
10. در اصل وصيت: به پا خواسته.
11. در اصل وصيت: داده.
12. در اصل وصيت: ناخوانا.
13. در اصل وصيت: فضل.
14. در اصل وصيت: مصلاحت آميز.

منبع مقاله :
مولايي، زهرا؛ (1391)، گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (12)، تهران، مؤسسه فرهنگي هنري شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط