توصيه شهدا به پرهيز از فتنه و نفاق در بين مردم (4)

... به شايعات گوش فرا ندهيد و متشکل باشيد؛ نفاق افکنان را بشناسيد و از آن ها دوري کنيد؛ بدين وسيله توطئه ي شياطين را خنثي نماييد.
يکشنبه، 19 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توصيه شهدا به پرهيز از فتنه و نفاق در بين مردم (4)
 توصيه شهدا به پرهيز از فتنه و نفاق در بين مردم (4)

 

تهيه و تنظيم: زهرا مولايي




 

شهيد عبدالرسول صادقي دهريزي ( 1363- 1341 جهرم )

... به شايعات گوش فرا ندهيد و متشکل باشيد؛ نفاق افکنان را بشناسيد و از آن ها دوري کنيد؛ بدين وسيله توطئه ي شياطين را خنثي نماييد.

شهيد احمد صالح زاده عليايي ( 1363- 1347 تهران )

نماز جماعت را فراموش نکنيد؛ از آنجا که اسلام دين اجتماعي و دين توحيد و همبستگي است، براي نماز جماعت اهميت بسيار قائل شده است. نماز جماعت در اسلام مظهر يگانگي و برادري و مهر و الفت است و بدون آنکه کسي عهده دار نظم آن باشد، خود داراي روح انضباط و نظم و ترتيب است. بديهي است در يک چنين اجتماعاتي، نفاق ها و کينه ها و بدبيني ها و بدخواهي ها و همچنين اختلافات رخت برمي بندد و جاي خود را به مهر و صفا، برادري و برابري مي دهد و بهترين و پرفضيلت ترين نمازهاي جماعت، جماعت شکوهمند و فشرده ي مسلمين در روز جمعه است که بايد فراموش نشود.

شهيد محمد صالحي ( 1362- 1345 شيراز )

از گروه مقاومت و خانواده ي خويش مي خواهم که پرچم اسلام را از دست خون آلود من برداشته و پيش تازند و راه مرا ادامه بدهند و سنگر مرا محکم تر بکنند و نفاق و اختلاف را از خود دور نگه دارند.

شهيد محمدعلي صالحي ( 1362- 1333 نجف آباد )

و اما اي خانواده ام! خدا و اسلام و رسول و دين و ايمان و معاد اصول و فروع دين و ديگر جزئيات را به طور دقيق ملاحظه نماييد. شما دعا کنيد ما رستگار شويم و خودتان در رابطه با وظيفه تان هشيار باشيد. اگر خداي ناکرده اسلام از بين رفت، اگر محتواي آن از بين رفت، اگر به جاي خدا و رسول و خواندن و عمل کردن به قرآن، اگر به جاي تربيت درست فرزند، غيبت و تهمت و دروغ و حسد و کينه و نفاق و ريا [ و ] بي فکري جايگزين شد، دنيا و آخرت شما بر باد خواهد بود و مسئوليد؛ پس خدا را، خدا را در هر کاري ناظر بدانيد، و گرنه هلاک خواهيد شد.

شهيد محمود صالحي ابرقويي ( 1361- 1336 شيراز )

من از ملت شهيدپرور ايران مي خواهم که براي هميشه وحدت خود را در پناه رهبري امام عزيزمان حفظ کنند و هميشه آماده ي قيام بر عليه کفر و شرک و نفاق و مبارزه با ابرقدرت هاي شرق و غرب باشند.

شهيد علي رضا صالح يار ( 1365 - 1346 تهران )

سخني هم با برادران و دوستانم دارم: قبل از هر چيز اميدوارم که مرا حلال کنيد و بدي هاي من را به بزرگي خودتان ببخشيد و ديگر اينکه جبهه ها را خالي نگذاريد، چرا که اسمتان را بسيجي گذاشته ايد، به همين خاطر بايد فداي خداي سبحان و فدايي رهبر باشيد و حال که نداي « هل من ناصر ينصرني » امام به گوش مي رسد ديگر حجت بر همگان تمام شده است و مسئله اي که هست همان طوري که حضرت امام فرموده اند، مسئله، مسئله ي حفظ اسلام است و اگر عذري داريد که نمي توانيد به جبهه برويد، پشت جبهه را حفظ کنيد و مواظب باشيد که منافقين در شهرها فتنه به پا نکنند.

شهيد ابوالقاسم صفتري ( 1363- 1341 اهواز )

اي امت مسلمان! آيا فکر کرده ايد که تا کي مي خواهيد خودتان را به اين دنياي پر زرق و برق بچسبانيد و از ياد خدا به دور باشيد؟ آيا تا کي مي خواهيد ببينيد که اسلام دارد به وسيله ي کفار نابود مي شود؟ آيا تا کي مي خواهيد ظلم و فتنه ها را بنگريد و دست بر روي هم بگذاريد؟ برخيزيد و اسلام را برگيريد و بر دشمنان اسلام حمله کنيد و تا او را از پاي درنياورده ايد، از پاي نشينيد؛ زيرا دشمن خيلي از شما ضربه خورده است و بسيار مواظب شماست. اگر يک لحظه غفلت بکنيد، اسلام را نابود مي سازيد؛ پس مواظب ابرجنايتکاران شرق و غرب و عواملشان، چه در خارج و چه در داخل باشيد و حتي نگذاريد که دلشاد شوند و هيچ موقع امام را تنها نگذاريد و سعي کنيد که همانند اهل کوفه نباشيد که اسلام در خطر است.

شهيد احمد صديقي مورناني ( 1362- 1345 اصفهان )

اي برادران عزيز! شماها را قسم مي دهم که نفاق را از خود دور کنيد و دست وحدت به هم دهيد و براي رضاي خدا کار کنيد.

شهيد ابراهيم صفاحيان ( 1365- 1350 شيراز )

از برادران گروه مقاومت مي خواهم که سنگر مسجد را خالي نگذارند و در پيشرفت انقلاب اسلامي کوشا باشند و بين برادران اختلاف نباشد که اختلاف ريشه ي نفاق است.

شهيد جمشيد طاهرکرد ( 1362- 1343 سمنان )

امت شهيدپرور! تقاضاي عاجزانه و مخلصانه ي من از شما عزيزان، اين است که هرگونه فتنه و آشوب از هر گروه و هر گروهکي را در دم خاموش کنيد، هر گروهي که مي خواهد باشد؛ هميشه گوش به زنگ باشيد؛ در صحنه باشيد که خداي ناکرده اين انقلاب ضربه نبيند و انقلابي را که با خون هزاران شهيد تا به اينجا رسانيده ايم، ضربه نبيند و از پا نيفتد.

شهيد محمود ( فرهاد ) طاووسي ( 1362- 1344 سمنان )

... هرگونه خط انحراف و فتنه هاي منافقان را در نطفه خفه کنيد و خط و سير شما مستقيم به راه الله، منجي عاشقان باشد.

شهيد سيدحسن طباطبايي کچومثقالي ( 1365 - 1346 قم )

حرص، حسد، کينه، غيبت، تهمت، دروغ و غيره از برخورد منافع مادي پيش آمده؛ رقابت منفي، کار را به فتنه انگيزي و قتل مي کشاند؛ لذا زندگي سخت مي شود ( و من اعراض عن ذکري فإن له معيشه ضنکا )؛ چون از ياد خدا رو برمي گردانيم و چاره ي همه ي اين دردها، ايمان به خدا و اعتقاد به روز جزا مي باشد.

شهيد احمدامين طبرسي ( 1364- 1333 آمل )

از دوستان و رفيق ها و آشنايان و فاميلان مي خواهم که هميشه به ياد خدا بوده و جبهه و جنگ را سرلوحه ي کار خودشان قرار داده و به فعاليت هاي پيگير خود ادامه داده و در مقابل چهره هاي فساد و نفاق شديداً مبارزه کنيد.

شهيد محسن طحاني مزرعه نو ( 1361- 1343 تهران )

خيلي بايد مواظب باشيد که اين [ دنياي ] رنگارنگ شما را از ياد خدا نبرد؛ تنها در راه خدا قدم برداريد و هرگونه شرک و دورويي را از خود دور کنيد؛ لحظه اي از مبارزه با کفر و نفاق دست برنداريد و مواظب باشيد از صراط مستقيم که همان راه اسلام است، منحرف نشويد.

شهيد شهرام ( فرزان ) ضابطي ( 1360- 1340 جهرم )

... به شايعات گوش فرا ندهيد و متشکل باشيد و نفاق افکنان را بشناسيد و از آن ها دوري کنيد، بدين وسيله توطئه شياطين را خنثي نماييد.

شهيد عبدالرضا ظهورنخلي ( 1360- 1340 انديمشک )

من از تمامي برادران مسلمان انتظار دارم که از تفرقه و نفاق جلوگيري کنند و تا مي توانند گوش به فرمان امام باشند و راه شهيدان راه ادامه دهند و جلوي توطئه ي منافقان را بگيرند و آن ها را رسوا سازند.

شهيد وحيد عادل احمديان ( 1362- 1343 مشهد )

... سنگرهاي پشت جبهه را محکم نگاه داريد و به مزدوران داخلي و خارجي اجازه ي توطئه و نفاق ندهيد.

شهيد علي اصغر عالم مرتضوي زواره ( 1360- 1337 اصفهان )

من شما را به وحدت و يکي شدن، دعوت و از نفاق و چند دستگي، حذر مي دارم و سفارش مي کنم که هر حرکتي کوچک و بزرگي که انجام مي دهيد، براي رضاي خدا باشد.

شهيد محمود عامري ( 1361- 1344 سراب )

برادران و خواهران حزب اللهي! بر شما واجب است که به اين انقلاب ياري رسانيد؛ پيوسته گوش به فرامين امام بسپاريد و در مقابل کافران و منافقان ايستادگي نماييد و از آن ها فرصت توطئه و دسيسه را بگيريد. کساني که راه مرا قبول دارند، بعد از شهادتم سلاح مرا برگيرند به حسين زمان، خميني بت شکن ياري برسانند. باري، همواره پشتيبان ولايت فقيه باشيد و هميشه با کفر و نفاق در ستيز باشيد.

شهيد کاظم عباس زاده پهلوان ( 1365- 1346 مشهد )

انسان متمدن کنوني مي داند که در عرصه ي مبارزه با نفس و کسب ارزش هاي انساني به تکامل نرسيده، ولي به عناوين مختلف اين شکست خود را مخفي نگاه مي دارد، آثار و تبعات اين سقوط اخلاقي انسان، گسترش ظلم و فساد، نفاق، بي عدالتي، دروغ، فريب و تمامي مشکلاتي است که انسان را در پنجه هاي چرکين خود مي فشارد؛ پس بياييم ما مسلمانان که اسلام در بين ما کمرنگ و بس در جاهايي محو شده است، رجعتي کرده و اين آيين حيات بخش را دوباره در بين خود زنده سازيم. تا چه زماني انگشت حسرت بر دهان، شاهد عقب ماندگي هاي اجتماعي و اخلاقي خود باشيم؟ بياييم بر چشم و گوش و زبان و جوارح و اعمال خود نظاره افکنيم و اين بي بند و باري هاي نفساني را معالجه کنيم. با کمي تقويت روح، از نفاق، دروغ، غيبت، تهمت، فساد و تمامي اعمال زشت خود را مبري سازيم و در نتيجه تمامي مشکلات را (1) که سر در اين گره ها دارد، حل کنيم و در تمامي ابعاد انساني، خود را به کمال برسانيم.

شهيد اصغر عباسي ( 1362- 1346 نجف آباد )

اکنون لازم مي دانم نکاتي را به شما مردم و امت تذکر دهم ... از دورويي، نفاق و دروغ گفتن و حسد بپرهيزيد که اين ها انسان را زود هلاک مي کنند.

شهيد سعيد عباسي ( 1365- 1350 سمنان )

از شما مي خواهم که کليه ي احکام و وظايف اسلامي اعم از عبادي و سياسي و اجتماعي خود را جدي بگيريد و سستي نکنيد و از کسالت و تنبلي بر حذر باشيد و نسبت به مسائل اسلام و انقلاب هم بي تفاوت نباشيد؛ زيرا همان طور که موضع گيري عليه انقلاب به منزله ي کفر است، بي طرفي نسبت به مسائل انقلاب و اسلام هم خيانت به اسلام و نفاق است و کساني که خود را نسبت به اين مسائل بي طرف مي دانند، ضربه ي بزرگي به اسلام مي زنند.

شهيد عزت الله عباسي ( 1364- 1338 بهار )

[ از ] مردم انقلابي و مسلمان مي خواهم که همواره تا پيروزي کامل اسلام دست از مبارزه عليه کفر نفاق برنداريد.

شهيد محمود عباسي ( 1365- 1346 تهران )

برادران و خواهرانم! دشمن در کمين است تا فرصتي را هر چند اندک به دست آورده و ضربه اي به پيکر اين انقلاب وارد سازد؛ پس مبادا آن قدر غافل شويم که دشمن با فساد و نفاق در ما نفوذ کند و مبادا آن قدر خشک مقدس باشيم که باعث بدبيني مردم نسبت به اين انقلاب باشيم و بيابيم دست به دست هم دهيم و در ساختن اين کشور و اين انقلاب بکوشيم و از تفرقه دوري کنيم؛ زيرا الآن موقع آن نيست که يکديگر را بکوبيم؛ بايد که پشتيبان يکديگر باشيم و مسائل را در خودمان حل کنيم و نسبت به اشتباهات ديگران کمي گذشت داشته باشيم و نگذاريم که ديگران حلال مشکلات انقلاب ما باشند.

شهيد ولي الله عباسي ( 1366 - 1345 محلات )

پيام ديگرم به امت حزب الله و اسلام و دوستان که بياييد و اين نفس اماره را زير پا بگذاريد و به آن پشت پا بزنيد که تمام بدبختي ها و خودبيني و تکبر و در نفاق و جهل فرو رفتن هاي ما همه و همه از اين نفس سرکش است که هر انساني دچار آن است؛ پس زهي سعادت کسي که بتواند بر اين نفس لگام بزند و او را نابود کند.

شهيد اورج علي عبداللهي ( 1360- 1340 بناب )

پدران و مادران و برادران! شما را به خون پاک شهيدان قسم مي دهم که از تفرقه و دورويي بپرهيزيد؛ وحدتتان را حفظ نماييد و به روحانيت و سپاه بيشتر نظر افکنيد و خط مشي اين دو نيروي الهي را طي کنيد؛ مگذاريد که ميان روحانيت و سپاه، نفاق رخنه کند.

شهيد حبيب الله عبدالهي ( ديم ) ( 1363- 1341 دهدشت )

برادران مسجد! سعي کنيد تفرقه در بين خودتان نباشد و کسي نتواند در ميان شا تفرقه و جدايي بيندازد. سعي کنيد که ضدانقلاب ها و منافق ها و توده اي ها و نفاق اندازها در بين شما نيايند و تفرقه اندازي نکنند؛ چون خداي ناکرده اگر کسي در بين شما رخنه کند، به ضرر انقلاب و اسلام است. سعي کنيد انسان هايي والا مقام و باارزش براي اسلام باشيد.

شهيد رجب عبداللهي نژاد راوري ( 1359 - 1335 راور )

از خواهرانم و برادرم علي مي خواهم که از نفاق حذر کنند تا من راضي شوم.

شهيد احمد عدالت جو ( 1365- 1341 فردوس)

مردم! بدانيد که من به جبهه نيامدم که خداي نخواسته مزاياي دنيايي بابت آن دريافت دارم و يا به جبهه نيامده ام که چند وجب خاک را به دست آورم، ... آمده ام تا به فرمان رهبرم که نائب بر حق امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است، از دين خدا که اکنون دچار فتنه ي جهانخواران شده، دفاع کنم.

شهيد مهدي عدالتيان البرزي ( 1362- 1340 مشهد )

مادرجان! به عرض شما برسانم که اگر مجلسي براي من بگيريد که در آن فتنه رخ دهد، نگرفتن آن براي من بهتر است.

شهيد علي رضا عربي آيسک ( 1365- 1333 مشهد )

برادران و خواهران محترم! هيچ وقت اسلام و قرآن و شهدا [ را ] فراموش نکنيد و در دعاها و نماز جماعت و جمعه شرکت کنيد و غيبت نکنيد که غيبت مايه ي نفاق است؛ گمان بد به کسي مدهيد که همين بد گماني ها جهنم را براي انسان آماده مي کند.

شهيد محمد عزتي ( 1363- 1344 قم )

اما شا مردم حزب الله! در راه خدا جهاد کنيد؛ طمع و حرص دنيا را براي خود نخريد؛ اين قدر نفاق و دورويي و خيانت نکنيد؛ مگر ما از بندگان خدا نيستيم؟ مگر قوانين الهي را فراموش کرديد؟

شهيد محسن عزيزان ( 1363- 1341 فيروزآباد )

اي عزيزان و برادراني که مي مانيد وصيت نامه هاي شهدا را مي بينيد! ... از شايعات دوري و از نفاق، از تفرقه خودداري کنيد که همين چند دستگي است که اسلام را تضعيف مي کند و مسلمانان را از اوج عزت و شرف به بدبختي و ذلت مي کشاند؛ شما را به خدا قسم مي دهم دست از اين تفرقه برداريد که تاريخ مکرراً در اين رابطه به شما درس عبرت مي دهد و شما را از اين فاجعه بر حذر مي دارد؛ زيرا تنها چيزي که اسلام تا به امروز از آن ضربه خورده است، همين تفرقه است.

شهيد مصطفي عسگري ( 1364- 1335 قم )

چنگ بزنيد به ريسمان خدا، يک دل و يک زبان باشيد و از نفاق دوري کنيد که « يدالله مع الجماعه » و خدا را ياري کنيد که « إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْکُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ‌ » (2)؛ حوادث تاريخ را به ياد آوريد؛ اشتباهات گذشتگان را تکرار نکنيد و از سرنوشت آنان عبرت بگيريد؛ در قرآن کريم تعمق و تدبر کنيد و به سيره ي پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و ائمه ي طاهرين (عليه السلام) رفتار کنيد.

شهيد مهدي علي خاني (1364- 1348 سبزوار)

رونده ي راه شهيدان باشيد و پيرو ولايت فقيه؛ نگذاريد تفرقه و نفاق بين شما جدايي افکند؛ در زندگيتان اول دفاع از اسلام و قرآن را قرار دهيد، بعد زندگي و درس و کار؛ زيرا کار، درس، زندگي، فرزند، ماشين و ... همگي وسايل هستند براي دفاع از اسلام و رسيدن به مقصود.

شهيد مهدي علي رضازاده ( 1365- 1348 سلماس )

من دو وصيت با برادران و خواهران دارم، يکي اينکه اطاعت از رهبر کنيد؛ دوم اينکه دشمن در فکر اين است که افراد حزب الله را خللي درش به وجود بياورد؛ شما به خاطر خدا اين دشمنان را نابودشان کنيد و نگذاريد يک منافق در جامعه نفاق به وجود بياورد.

شهيد علي اکبر عليقارداشي ( 1362- 1342 تهران )

دوستانم! گرچه نتوانستم برايتان دوست خوبي باشم، ولي اميدوارم به لطف بيکرانتان ببخشيد مرا؛ همه ي شما باصفا هستيد؛ قدر همديگر را بدانيد؛ پشتيبان هم باشيد و از غيبت و دروغ و نفاق بپرهيزيد که وعده گاه اينان بد جايگاهي است.

شهيد جعفر غفاري اصل ( 1364- 1344 قزوين )

مردم عزيز! شما قدر اين روحانيت خط امام [ را ] که نور روشنايي خداوند در روي زمين هست، بدانيد و از اين انسان ها [ که ] عرفاني و روحاني و نوراني و معنوي و از وابستگي هاي غيرانساني و غيراخلاقي و تربيتي و برادري به دور هستند و جانشين پيغمبران ما هستند، استفاده نماييد. اين ها هستند که از اول تا آخر از شرف و ناموس و خدا و قرآن و مکتب و انساني دفاع نموده اند و اين ها استاد انسان هاي انسان شده هستند پس بنابراين به اين شايعه ها و تفرقه ها و نفاق و دروغ و تهمت ها در مورد انقلاب [ و ] روحانيت انقلاب گوش فرا ندهيد.

شهيد برات علي غفاري خوزاني ( 1362- 1341 خميني شهر )

اي مردم! جلوي نفاق و دو دستگي را بگيريد و نگذاريد که افرادي فرصت طلب بيايند سر کارها. به تمام مسائل با چشم باز نگاه کنيد؛ مبادا خداي ناکرده يک وقت بگويي به من چه، که اگر اين مسئله پيش بيايد يک عمر پشيمانيم و مستقيم، آگاهانه يا ناآگاهانه پا گذاشته ايم روي خون شهدا.

شهيد محمود غلام سفيد ( 1365- 1348 دزفول )

پدر و مادر و اقوام و خويشان و دوستان! شما را وصيت مي کنم به تقوا و پرهيز و دوري کردن از گناه ( غيبت، دروغ، نفاق و غيره ) و ترک دنيا و زياد دنبال پول و مقام و غيره نرفتن و همچنين پيروي درست از رهبر عزيز انقلاب اسلامي کردن و به دقت به سخنان او گوش دادن و عمل کردن.

شهيد عبدالصاحب غلامي ( 1363- 1342 اهواز )

برادران عزيزم! چند سخني با شما داشتم، من کوچک تر از آن هستم که به شما وصيتي بکنم، چون هر کدام از شما الآن چه در جبهه و چه در پشت جبهه ستوني از اين انقلاب و جنگ را، هم در شهر و هم در جبهه نگه داشته ايد. دوستان عزيز! شما الآن بايستي موقعيت خود را خوب بشناسيد که مبادا خداي نکرده در بين شما منافقان جدايي يا نفاق بيندازند و شما را بخواهند از آمدن به مسجد [ باز دارند ] (3) که هر يک نفر از دوستان شما که شهيد مي شوند، بايستي ادامه دهنده ي راه او باشيد و نگذاريد که اسلحه ي او بر روي زمين بماند و هر شهيدي که از بين ما مي رود، بار مسئوليت شما سنگين تر مي شود.

شهيد غلام رضا غلامي ( 1361- 1334 اراک )

اولين وصيتم اين است که امام عزيز، نائب بر حق حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، خميني کبير را دعا کنيد و تمام اوامر او را از دل و جان پذيرا باشيد؛ چون حکم او، حکم امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و حکم امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، حکم خدا است؛ از تفرقه و نفاق پرهيز و دوري کنيد و به ريسمان خداوند چنگ بزنيد.

شهيد سيدمصطفي فاطمي حسن آبادي ( 1364- 1344 جرقويه )

اي ملت شهيدپرور و فداکار! ... از پاي ننشينيد؛ وحدت کلمه را حفظ کنيد و [ از ] نفاق و اختلاف و کارهايي که باعث مي شود اين نهضت و انقلاب رو به ضعف برود، بپرهيزيد؛ مواظب باشيد که گروهک ها و منافقين در ميان صفوفتان رخنه نکنند؛ تا مي توانيد از امام امت پشتيباني کنيد و مبادا او را لحظه اي تنها گذاريد.

شهيد اصغر فتاح ( 1365- 1348 کاشان )

اي امت مسلمان و غيور و مبارز! سخني که با شما دارم اين که اگر مي خواهيد اين انقلاب را که با خون هزاران شهيد آبياري گرديد، لطمه اي به آن وارد نشود، مي بايست در همه حال در صحنه باشيد و جلوي تمام تفرقه ها و نفاق ها و توطئه ها را بگيريد؛ چون حضور مردم در صحنه، سيلي بنيان کن است و حضور شما در همه ي لحظه ها مي تواند جلوي همه ي منافقاني را که مي خواهند اين انقلاب عزيز را سرنگون سازند و ريشه هاي اين درخت سبز را بخشکانند، بگيرد.

شهيد رسول فتح الهي ( 1365- 1346 اقليد )

مسئله ي ديگر اينکه نبايد در شهر و اجتماع تفرقه باشد؛ از تفرقه و نفاق بپرهيزيم؛ اگر بخواهيم به قرآن عمل کنيم، قرآن مي فرمايد: « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا » (4)؛ « به ريسمان محکم الهي چنگ بزنيد و متفرق نشويد »؛ پس زير لواي اسلام و امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و خميني و نماينده ي امام در شهر يکپارچه و يک صدا مشکلات شهر و کشور را حل کنيد و طرفدار حق باشيد؛ در اجتماعاتي که از طرف وزير نماينده ي امام برگزار مي شود، شرکت کنيد و از دو دستگي بپرهيزيد و کورکورانه دنبال کسي نشويد؛ اول فکر و انديشه کنيد و بعد دنباله رو کسي بشويد، نه اينکه گول لباس و مقام کسي را بخوريد (5)؛ امام خميني فرمود: « اختلاف از زبان هر کسي و از زبان هر موجودي باشد، اين زبان، زبان شيطان است »؛ متفرق نشويد و عامل تفرقه و نفاق را سرکوب کنيد.

شهيد مجيد فخاران ( 1360- 1341 تهران )

حال وصيتي که من دارم، تکليف ما اين است که فقط و فقط دنباله رو خط اصيل امام خميني که همان مکتب راستين و انقلابي اسلام است، باشيم که به قول مجاهد شهيد، شريعتي: « خون انقلاب حسين (عليه السلام) را در رگ هاي خميني مي توان يافت » و هوشيار و بيدار به حکم وظيفه ي شرعي و انساني و فطري با گروه ها، جريان هاي مذکور و همه ي مظاهر زر و زور و تزوير و کفر و شرک و نفاق و ظلم و ستم و تعدي و تجاوز و تباهي و فساد و استثمار و استعمار و استحمار و استکبار و سرمايه داري جهاني و ... تحت فرمان ولايت فقيه عادل، اعلم، آگاه، شجاع، مبارز، مجاهد، مسئول، مبارزه اي بي امان داشته و زمينه را جهت حکومت الله براي مستضعفين آماده سازيم.

شهيد علي رضا فرازنده ( 1364- 1348 کاشان )

اي مردم! جلوي نفاق و دو دستگي را بگيريد و نگذاريد افراد فرصت طلب بيايند سر کارها به تمام مسائل و چيزها با چشم نگاه کنيد.

شهيد محمد فريدوني نژاد ( 1363- 1344 ازنا )

به تمام برادران ديني سفارش مي کنم که شما وارث اسلحه ي از دست افتاده ي شهيد هستيد؛ بيايد تا آخرين نفس و آخرين قطره ي خون خود با دشمن اسلام بجنگيد و مبادا با دشمنان اسلام سر سازش داشته باشيد و تا نابودي کامل آن ها پيش برويد؛ امام امت را مبادا تنها بگذاريد و تنها از او اطاعت کنيد و امام را دعا کنيد؛ از تفرقه و نفاق بپرهيزيد و با وحدت اسلامي، سنگر نماز جمعه را که بزرگ ترين سنگر سياسي و عبادي مسلمين است، پر کنيد.

شهيد احمد فلاح تفتي ( 1365- 1345 تهران )

دوستانم که هر کدام براي من يک استاد بوديد! ... سعي کنيد که بينتان نفاق و دو دستگي ايجاد نشود و قلب و دل هايتان را به هم نزديک کنيد؛ با محبت برخورد کنيد و اين را بدانيد که اگر بين شما نفاق بيفتد، دشمنانتان شاد خواهند شد و کارهايتان به خوبي پيش نمي رود.

شهيد عباس علي فيوج ( 1362- 1341 گرگان )

اي واي بر روزي که به گفته ي امام، پشت به مسجد کنيد و از راه اصلي خودمان انحراف پيدا کنيم؛ ما در مقابل برادراني که در جبهه ها خون مي دهند، چکار مي کنيم؟ آيا واقعاً پشت جبهه را محکم مي گيريم يا دست به نفاق و تفرقه مي زنيم؟

شهيد برات علي قاسمي ( 1365- 1349 خمين )

شما امت حزب الله و جوانان غيور و پرتوان انقلابي نبايد به اين کوردلان و منافقين از خدا بي خبر اجازه بدهيد که هر کاري که خودشان خواستند بکنند و در جامعه ي اسلامي فتنه و فساد ايجاد کند و شما بايد تا زماني که جبهه ها احتياج به نيروي انساني دارد، جبهه ها را پر کنيد؛ چون با پر کردن جبهه ها مي توانيد ضربه اي قاطع و کوبنده بر صداميان کافر وارد آوريد.

شهيد غريب علي قايدي بلياني ( 1365- 1341 کازرون )

جوانان عزيز! جبهه هاي جنگ را گرم نگه داريد؛ اگر مي خواهيد سرافراز و سربلند و با شرافت و سعادتمند باشيد، به سوي جبهه ها هجوم آوريد که کفر و نفاق و لشکريان شيطان سست ايمانند.

شهيد حبيب قربان علي زاده پژوهي ( 1362- 1342 تهران )

خواهران و برادران! شماها را دوست داشتم؛ فقط به خاطر خدا و اسلام سعي کنيد بيشتر در راه اسلام قدم برداريد و رسالت زينب وار براي خواهران و زين العابدين وار را براي برادران توصيه مي کنم؛ شما اگر با خدا باشيد و نگذاريد کسي شما را از راه خدا و اسلام منحرف کند، من خيلي افتخار مي کنم و شماها هميشه پيروزيد در صورتي که هر کجا ضد اسلام صحبت شد، شما به دهانشان بزنيد و آن فتنه را خاموش کنيد که اين همان جهاد است.

شهيد حسين قرباني اصل ( 1366- 1348 تهران )

اي برادران! شهدا بر گردن شما حق دارند؛ بايد جوابگو باشيد؛ کاملاً مواظب باشيد کساني که شايستگي مسئوليت ندارند، در رأس کارها قرار نگيرند؛ مبادا از کارهايي که مي گذرد، غافل شويد؛ حقي که ديگر برادران بر گردن شما دارند، رعايت کنيد؛ مبادا در بين خودتان نفاق و جدايي باشد؛ به درماندگان کمک کنيد.

شهيد مرتضي قرباني سيني ( 1362- 1346 برخواروميمه )

امت شهيدپرور و انقلابي و هميشه در صحنه! اختلافات جزئي را کنار گذارده و به ريسمان محکم الهي دست بزنيد و مبادا اختلافات کوچک باعث تفرقه و نفاق شما شوند که در اين صورت دشمن سوء استفاده خواهد کرد و به ضرر انقلاب و امام و اسلام عزيز است.

شهيد سعيد قريشي ( 1361- 1344 تهران )

برادران، مادرم، پدرم، دوستان! امام را دعا کنيد؛ مسجد و نماز جمعه را خالي نکنيد و از نفاق و کينه توزي دوري ورزيد و با هم دوست و برادر باشيد.

شهيد عبدالرضا قزلسفلو ( 1365- 1343 مينودشت )

اگر کسي بگويد با خائن بجنگيد و فتنه را با جنگ رفع نکنيد، مخالف قرآن است؛ آن مذهبي که جنگ در آن نيست، ناقص است و قرآن هم شما را دعوت مي کند به مقاتله براي رفع فتنه يعني جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم.

شهيد شکرالله قزوهي ( 1365- 1349 سمنان )

بر ماست که از اسلام عزيز که بعد از چهارده قرن جهاد و شهادت و شکنجه به دست ما رسيده، دفاع کنيم و پاسداري شايسته براي حدود و احکام الهي باشيم و در مقابل دشمن متجاوز در تمامي چهره هايش از کفر و شرک و نفاق اعم از شرقي و غربي تا پاي جان و تا آنجا که مژه ها مي جنبد، بايستيم.

شهيد خداويردي قنبري ( 1364- 1344 مشکين شهر )

شما اي مسلمين، اي امت حزب الله، اي مؤمنين، اي قانتين و اي صادقين، اي صابرين و اي خاشعين، اي شاهدين و اي توابين! به پا خيزيد؛ رو به سوي کربلاي حسيني کنيد؛ زندگي مادي دنيا را رها کنيد؛ سلاح مبارزه برگيريد؛ خود را براي دريدن پرده هاي کفر و نفاق آماده کنيد؛ با يک عزيمت حرکت هجرت و بالاخره با يک شهادت پرشکوه ضربان قلب انسانيت را تنظيم کنيد. بنده ي حقير آرزو دارم که نميرم تا هنگامي که دشمنان را به لرزه نيندازم تا بفهمند اسلام و آن هم اسلام راستين فقط در پيروي خط امام امت است و بس.

شهيد سيدفربود قوامي ( 1362- 1341 تالش )

خانواده ي عزيز! کوشش نماييد فرايض ديني خودتان را بيشتر به نحو احسن انجام دهيد؛ وحدت و تفاهم را در بين خانواده و اجتماع مستحکم تر کنيد؛ از تفرقه و نفاق و اختلاف بپرهيزيد؛ در راه خدا انفاق دهيد؛ کارتان براي خدا باشد.

شهيد علي اکبر کاشاني ( 1361- 1344 شهرري )

خواهرانم! حجاب خود را رعايت کنيد که سياهي چادرتان کوبنده تر از سرخي خون من است و برادران! تفرقه و نفاق را که در قرآن بسيار درباره ي آن نفي شده، رها کنيد.

شهيد اصغر کافي ( 1365- 1341 رباط کريم )

هميشه يار مظلومان و بدخواه ظالمان باشيد و شما را به اتحاد و همبستگي و اتصال سفارش مي کنم و از نفاق و پراکندگي بر حذر مي دارم.

شهيد احسان کافي زاده ( 1362- 1343 کاشان )

امت قهرمان ايران! ... از به وجود آمدن تفرقه و اختلاف بين خود جلوگيري به عمل بياوريد و دست نفاق افکنان را قطع کنيد و به آن ها مجال توطئه و اختلاف ندهيد که با ايجاد اختلاف، انقلاب و اسلامتان و حتي خودتان نابود خواهيد شد.

شهيد رجب کتويي زاده ( 1363- 1337 کازرون )

برادران عزيزم! حال وقت آن است که اختلاف ها را کنار بگذاريم و مردانه دست در دست هم دهيم و کمر همت ببنديم و اين امام و اين انقلاب را با تمام وجود به پيش ببريم تا پرچمدار انقلاب مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) باشيم. نفاق و دورويي را در ميان هم نابود کنيم و مانند ابتداي انقلاب، اساس حرکتمان را با وحدتي ناگسستني پي ريزي کنيم.

شهيد حبيب کردگاري ( 1364- 1336 ني ريز )

خواهر و برادر حزب الله! به هوش باش تا تو را از درون خراب نکنند؛ فتنه هاي ضدانقلاب در ميان شما اثري نداشته باشد؛ متحد و همگام با هم باشيد اختلافات را از بين ببريد و خود را مزکي کنيد تا فرصت طلبان حاکم بر مقدرات مردم نشوند، فرامين و نصاياي امام را به دقت مورد عمل قرار دهيد.

شهيد غلام رضا کرم زاده ( 1361- 1335 شوشتر )

در مقابل منافقين، کوچک ترين سازش را نکنيد و اغماضي روا نداريد و در مقابل آنان سرسختانه بايستيد و نفاق آنان را در هر جا ديديد، سرکوب کنيد.

شهيد نظرعلي کرمي باصري ( 1366- 1348 جرقويه )

اي مردم! اي مسلمانان! در راه خدا جهاد کنيد؛ طمع و حرص دنيا را بر خود نخريد؛ اين طور نفاق و دورويي و خيانت مکنيد؛ مگر ما از بندگان خدا نيستيم؟ مگر قوانين الهي را فراموش کرديد؟ مگر شما انقلاب نکرده ايد؟ مگر شهيدان را فراموش کرده ايد؟

شهيد فرزاد کريمي ( 1363- 1344 قائم شهر )

وصيتي ديگر به برادران و خواهران روستاي خود دارم که با هم اتحاد و همبستگي داشته باشند و از تفرقه و نفاق دوري کنند و در انجمن روستا فعاليت کنند و در دعاي کميل و دعاي توسل و نماز جماعت و ديگر مجالس مذهبي شرکت کنند و اميدوارم که اگر گناهي نزدشان کردم، مرا ببخشند و حلالم کنند.

شهيد محمد کريمي ( 1363- 1345 تهران )

... به شايعات گوش فرا ندهيد و متعهد باشيد و نفاق افکنان را بشناسيد و از آن ها دوري کنيد، بدان وسيله توطئه ي شياطين را خنثي نماييد.

شهيد مراد کريمي ( 1364- 1342 سپيدان )

از خواهران مي خواهم که بيشتر با قرآن و مسائل اسلامي آشنا شوند. بحمدالله ملت ما آگاهند، ولي بايد آگاه تر باشند و براي رياست کار نکنند و به فکر آخرت خودشان باشند و حتي المقدور از تفرقه و نفاق دوري کنند و بيشتر در نماز جماعات شرکت کنند.

شهيد محمدحسين کريميان ( 1365 - 1346 جهرم )

پيام به امت شهيدپرور ... به شايعات گوش فرا ندهيد و متشکل باشيد و نفاق افکنان را بشناسيد و از آن ها دوري کنيد، بدين وسيله توطئه ي شياطين را خنثي نماييد.

شهيد سعيد کريمي سودرجاني ( 1366- 1344 فلاورجان )

در خاتمه از برادران بسيج مي خواهم که اگر من در انجام وظيفه کوتاهي کرده ام، ببخشيد و نيز اگر در طول اين چند سال، غيبت و تهمتي به شما زدم، به بزرگي خودتان حلال کنيد؛ وحدت را حفظ کنيد و از نفاق و تفرقه سخت پرهيز نماييد.

شهيد نبي الله کشاورز ( 1361- 1331 رزن )

و اما موارد زير به عنوان وصيت است به اميد اينکه به آن عمل نماييد: ... غافل نشدن از مسئله ي نفاق و منافقين براي هميشه، « ان المنافقين في الدرک اسفل ».

شهيد نسيم الله کشاورز ( 1366- 1349 سپيدان )

اي کساني که در اين انقلاب شهيد داده ايد! از اين خون هاي پاک خوب پاسداري کنيد و نگذاريد کفر و نفاق، حاصل خون شهدا را بر باد دهند؛ بدانيد که منافقين به اسم اسلام، شما را مي کوبند.

شهيد محمود کفاش ( 1366- 1341 کازرون )

شما اي برادران و خواهران دانش آموز! اي اميدان اسلام و امت! هوشيار باشيد و در سنگر مدرسه با کفر و نفاق بجنگيد و در ضمن فراگيري دروس، توجه بيشتري هم به قوانين و احکام اسلامي نماييد.

ادامه دارد...

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: ما.
2. سوره محمد؛ آيه 7.
3. در اصل وصيت: ناخوانا.
4. سوره آل عمران؛ آيه 103.
5. در اصل وصيت: نخوريد.

منبع مقاله :
مولايي، زهرا؛ (1391)، گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (12)، تهران، مؤسسه فرهنگي هنري شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط