توصيه شهدا به پرهيز از فتنه و نفاق در بين مردم (5)

من قاطعانه از اين ملت مي خواهم که در نماز جماعت شرکت کنند و دنباله رو شهيدان باشند، و گرنه يزيد ي اند و هرگز نزد پروردگار و شهيدان بخشوده نخواهند شد و به گفته ي بعضي ها در شهر ما نفاق ايجاد شده، اگر اين نفاق توسط
يکشنبه، 19 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توصيه شهدا به پرهيز از فتنه و نفاق در بين مردم (5)
 توصيه شهدا به پرهيز از فتنه و نفاق در بين مردم (5)

 

تهيه و تنظيم: زهرا مولايي




 

شهيد شعبان علي کماليان جهرمي ( 1362- 1345 جهرم )

من قاطعانه از اين ملت مي خواهم که در نماز جماعت شرکت کنند و دنباله رو شهيدان باشند، و گرنه يزيد ي اند و هرگز نزد پروردگار و شهيدان بخشوده نخواهند شد و به گفته ي بعضي ها در شهر ما نفاق ايجاد شده، اگر اين نفاق توسط نهادهاي انقلابي سرکوب نشود، در مقابل خون حسين (عليه السلام) مسئوليد.

شهيد احمد کمالي مقدم ( 1361- 1342 تفرش )

اي برادران و خواهران حزب الله و اي پويندگان راه ثارالله! هرگز اجازه ندهيد صفوف محکم شما را نفاق سست کند و همواره صفوف نماز جمعه و جماعت را طولاني کنيد تا پشت دشمنان بشکند و با تمام وجود فرياد بزنيد «حزب الله، رهبر فقط روح الله »؛ دائماً از خدا بخواهيد « خدايا! خدايا! تا انقلاب مهدي، خميني را نگه دار ».

شهيد عبدالله گرامي ( 1361- 1342 اقليد )

برادران و خواهران عزيزم! ما اکنون در اين برهه از زمان که با دشمنان خدا و قرآن در جنگ هستيم، مسئوليتي بس سنگين بر دوش هر کدام از ما که ادعاي مسلماني و شيعه بودن مي کنيم، [ است ]؛ بايد وظيفه ي خود را بشناسيم و وظيفه ي مهمي را که بر دوش داريم، اين است که از تفرقه و نفاق بپرهيزيم و اتحاد و وحدت کلمه که شعار امام عزيزمان مي باشد، را از ياد نبريم. برادران! ما که مدعي هستيم که پيرو خط سرخ حسيني هستيم، چرا بايد در اين زمان حساس که برادران و خواهران عاشقانه به جبهه جنگ مي شتابند و براي شهيد شدن خودشان دعا مي کنند، فقط از گلويمان شعار تفرقه بيرون مي آيد؟ اتحاد است که مي تواند هر سد محکمي را که بر عليه قرآن و اسلام باشد، به تزلزل اندازد و نفاق است که سدهاي آهنين را به لرزه مي اندازد؛ ما اگر سيري کنيم در تاريخ انبياء مي بينيم که هميشه اتحاد در بين آن ها حکمفرما بوده است؛ براي همين هم بود که هميشه پيروز و سربلند بوده اند و توانستند به آرزوي ديرينه ي خود که همان رسيدن به الله بوده، برسند.

شهيد حسين گرجي ( 1364- 1337 گلپايگان )

اي اهل ايمان! خواهران و برادران! پدر و مادرهاي گرامي و ارزشمند و اي بندگان مخلص خداوند و اي معتقدين به معاد و اي امت رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) و اي پيروان قرآن و امامت و اي شيعيان و متصلين به ولايت اولياي خداوند! بياييم تقوا را پيشه ي خود سازيم و تقوا را در کردار و گفتار و رفتار و کشتزار خويش الگو و سرمشق قرار داده و خداي ناکرده از نفاق و شر شيطان و هواي نفس پيروزي ننموده و حب به دنيا را براي رضاي خدا رها نموده و حب خدا را جايگزين آن بنماييم:

شهيد نورمحمد گوناگوني ( 1361- 1341 نجف آباد )

شما را به آنچه که مي پرستيد، قسمتان مي دهم که نسبت به اين خون شهيدان انقلاب کبيرمان بيشتر و بيشتر احساس مسئوليت کنيد و از رهنمودهاي امام گونه ي رهبر عظيم الشأن پيروي کنيد و ديگر نگذاريد نفاق و اختلاف بين شما بيندازند و روز به روز به فعاليت خود در راه اهداف انقلاب کوشا و کوشاتر شويد.

شهيد امير گلستاني ( 1366- 1348 داراب )

روحانيت و امام عزيزمان را تنها نگذاريد و ديگر اختلاف و نفاق در بين شما نباشد که خداي ناکرده ضربه به اسلام و جمهوري اسلامي مي خورد و اين انقلاب را آسيب مي زند و اين ريشه ي اختلاف و نفاق را نابود کنيد و وحدت و يکپارچگي و اتحاد داشته باشيد که بر دشمنان داخلي و خارجي پيروز هستيد.

شهيد احمد گلناز ( 1362- 1345 لنگرود )

مردم مسلمان! وحدت اسلامي خود را حفظ کنيد و نگذاريد که دشمنان با نفاق افکني وحدت شما را برگيرند و [ ما بايد ] تخم نفاق را جارو کنيم.

شهيد علي اکبر گليني ( 1363- 1339 گرمسار )

... شما را قسم مي دهم که نسبت به دستاوردهاي انقلاب و نسبت به جنگ و جبهه و مسائل نفاق افکن بي تفاوت نباشيد و نگذاريد بار ديگر خاکستر ذلت و خواري بر چهره ي مسلمانان بنشيند. از امام پيروي کنيد راه شهدا را ادامه دهيد و جبهه ها را گرم نگه داريد.

شهيد جليل گندمکار ( 1367- 1348 مشهد )

امروز، روزي است که بايد نداي رهبر انقلابمان را لبيک گوييم و استوار و هماهنگ و در صفوفي فشرده با اطاعت کامل از فرماندهي جاي جاي جبهه ها را از افراد آماده و مهيا براي پيکار با خصم بيدادگر پر سازيم؛ از مشکلاتي که برايمان پيش مي آيد، نبايستي ترسيد؛ دل خود را به خداوند منان بسپاريد و از تفرقه و نفاق بپرهيزيد.

شهيد محمدحسين گندمي نژاد ( 1367- 1348 شيراز )

از خواهرانم مي خواهم که مانند حضرت زينب (سلام الله عليها) صبور باشند و اگر مرا دوست دارند، بي تابي نکنند و نشان دهند که ما از نثار خون خود دريغ نداريم و تا آخرين قطره ي خون و آخرين نفس در مقابل کفر و نفاق مي ايستيم و تا وقتي که در بين ملت ما وحدت وجود دارد، هيچ قدرتي نمي تواند با ما مقابله کند.

شهيد حيدر گودرزي ( 1362- 1339 ممسني )

من خود را کوچکتر از آن مي بينيم که [ به ] ملت ايثارگر و امت شهيدپرور ايران توصيه کنم، ولي بدانيد تنها راه نجات اسلام و رهايي مستضعفين و پيروزي نهايي، پشتيباني قاطع و بي دريغ از دولت جمهوري اسلامي و پيوستن به خط امام که همان خط اصيل اسلام [ است ]، مي باشد و براي تحقق اين مهم بايد با اعتقاد و ايمان راسخ به خدا، وحدت و يکپارچگي خود ( اين رمز پيروزي ) را حفظ کرده و از تفرقه و نفاق که خواست شياطين و دشمنان اسلام و انقلاب است، پرهيز کرد.

شهيد محمدمهدي گودرزي ( 1365- 1345 اصفهان )

شما ملت عظيم الشأن را به خط سرخ و خونين امام حسين (عليه السلام) [ قسم ] (1) مي دهم که هرگز دست از ياري امام امت، خميني بت شکن برنداريد و شديداً از تفرقه و نفاق بپرهيزيد که خداي ناکرده امام عزيز،اين پير جماران دشمن شاد نشوند.

شهيد عباس گوهري ( 1363- 1344 سمنان )

برادرانم! بکوشيد تا سنگر بسيج را محکم نگه داريد و مواظب عوامل نفوذي و غيره باشيد؛ مبادا دشمن به درون سنگر بسيج رخنه کند، ولي شما در عالم خواب باشيد و موقعي بيدار شويد که بسيار دير است، دگر پشيماني سودي ندارد و سعي کنيد هر چه بيشتر به هم نزديک شويد و آن کدورت ها و نفاق ها را کنار بزنيم و با اخلاقي خوب و خوش با هم برخورد کنيم و هر چه بيشتر در پي احياي اسلام و مهيا شدن قرآن و پياده کردن دستورات او باشيم.

شهيد احمدعلي لبويي بغدادآباد ( 1361- 1340 مهريز )

چند کلمه اي هم با دوستان ورزشکارم سفارش دارم، از شما مي خواهم که ورزش را فقط براي خداوند بکنيد و ورزش بکنيد تا نيرومند شويد، تا در راه اسلام بهتر بتوانيد فعاليت کنيد و ورزش را به خاطر هوس و خوشگذراني نکنيد و سعي کنيد که محيط ورزش يک محيط سالم و دور از نفاق و کينه و دشمني باشد و از گفتار زشت و کردار ناجور در زمين و محيط ورزش خودداري کنيد، اجرا شما با خدا.

شهيد طالب لطفي ( 1362- 1345 نيشابور )

... دشمن در فکر اين است که افراد حزب الله را انحلالي درش به وجود بياورد. شما به خاطر خدا، اين دشمنان را نابودشان کنيد و نگذاريد يک منافقي در جامعه نفاق به وجود بياورد.

شهيد صفرعلي لطفي ( 1365- 1341 نيشابور )

اي امت قهرمان! از شما مردم قهرمان مي خواهم که سخت و محکم در راه دين اسلام تلاش کنيد و بدانيد که پشتيبان شما خداوند کريم است و رهبر انقلاب را، اين حسين زمان را تنها نگذاريد و هميشه در همه حال يار و ياور او بوده و فرامين اين رهبر بزرگ را با جان دل گوش کرده و مو به مو اجرا کنيد که خداي نخواسته سرپيچي از امام خميني، سرپيچي از اسلام و قرآن و خداوند است و هميشه رزمندگان اسلام را مورد لطف خود قرار داده و در صورت امکان در جبهه هاي (2) حق عليه باطل شرکت کرده و با کمک ديگر سلحشوران، اسلام و قرآن را در تمامي گيتي سرفراز کرده و کفر و الحاد و نفاق را از صحنه ي گيتي ريشه کن کنيد.

شهيد سيداحمد متغير ( 1363- 1347 اصفهان )

اي ملت عزيز! پدر و مادر و اقوام محترم! چند وصيت دارم که براي پيشبرد انقلاب مؤثر است و اين چند نکته، اي ملت قهرمان و پدر، مادر! براي اين حقير منت گذاشته و بدان عمل کنيد، اول اين که امام، امام، امام را تنها نگذاريد، چرا خداي ناکرده، خداي ناکرده تنها گذاريد [ که ] همانند حسين ابن علي (عليه السلام) او بي ياور مي شوند و انقلاب، خداي ناکرده، خداي ناکرده شکست مي خورد؛ دوم اين که پيرو ولايت فقيه باشيد و از نفاق و دورويي و از شايعه پراکني به شدت خودداري کنيد و نگذاريد ديگران در جامعه اعمال اين چنين فسادها را موجب شوند.

شهيد احمد متقي مريداني ( 1366- 1342 رشت )

... منافقين و مفسدين را از خود دور کنيد؛ با حضور خود آن ها را مأيوس کنيد؛ با نفاق و التقاط و انحراف مقابله کنيد؛ خودتان را مهذب و مخلص کنيد؛ از افترا و تهمت و دروغ به دور باشيد؛ تبليغات را گسترده کنيد؛ از ناله هاي مفسدين آگاه و ناآگاه داخلي و کج فهمي ها نهراسيد و دانش آموزان را مقيد به اسلام کنيد [ تا ] علمشان را در خدمت اسلام قرار دهند؛ نکند از وجود نيروهاي فعال، آمريکا و شوروي دکتر تهيه کنند؛ نيروهاي فعال دانشگاه را پر کنيد تا دانشگاه ما پناهنگاه نفاق و الحاد نباشد.

شهيد حسن متولي زاده ( 1365- 1339 گرگان )

... ما نبايد يک گام از کتاب خدا و امام امت که در اين زمان خط همه ي ما در جهت تشکيل جامعه ي توحيدي است، عقب بمانيم و براي رسوا کردن نقشه ي شوم ابرقدرت ها و در حقيقت ابرجنايتکارهاي شرق و غرب، جلوي هرگونه شايعه سازي و حرکت نفاق آميز را گرفته و در نطفه خفه سازيم.

شهيد محمدحسن مجتهدي ( 1363- 1343 زنجان )

اينک سخنم با برادران حزب اللهي و بسيجيان مبارز است. برادران عزيز! اميدوارم که روز به روز بر مبارزات و فعاليت هاي ضداستکباري خود بيفزاييد و نگذاريد که اين منافقين و شيطان صفتان بين شماها رخنه کرده، تفرقه و نفاق را در بين شما گسترش دهند و شما جوانان مبارز و متعهد را از همديگر جدا سازند.

شهيد مسيب مجيدي ( 1364- 1339 همدان )

اما عزيزان! بيشتر از اين به هوش باشيد که هر چه انقلاب و زمان جلو مي رود، نفاق، فتنه و حيله اش پر پيچ و خم تر مي شود و انقلاب به نقطه ي حساس تر نزديک مي شود و از طرفي ياران انقلاب رفته رفته شهيد مي شوند؛ لذا شما بايد در مقابل حيله ي دشمن هوشيارتر باشيد و گول لباس و حرف و چهره را نخوريد.

شهيد احمد محمدحسيني طاهري ( 1362- 1342 کاشان )

شما را قسم مي دهم به خون شهدا که دل از دنيا ببريد؛ دلبستگي به دنيا انسان را به ورطه ي سقوط مي کشاند؛ « حب دنيا رأس کل خطيئه »؛ دنياپرستي انسان را از خود بيگانه مي کند؛ خودخواهي، غرور، تکبر، ذلت، غيبت، تهمت، ريا، نفاق و عجب و هزاران مفاسد ديگر، همه و همه از آثار دنياپرستي است، از تجملات بپرهيزيد.

شهيد محمدرضا محمدرحيمي ( 1361- 1338 کرج )

تمام اين سفارشات در خصوص منافقين و غرض ورزان است و چه بسا که برادران عزيزم در مواردي مسئولين برخوردهاي نرمي با افراد تائب و بازگشته به دامن اسلام، مي بايست داشته باشند و با آغوش باز آنان را بپذيرند که صد البته چنين افرادي پس از توبه از اعمال ننگين و ناپسند گذشته شان و موضع گيري هاي به دور از محور ولايت و رهبري امت که همان خودسري ها و غرور و تکيه به دانسته هاي خويشتن بوده است، خود به خود در جريان فداکاري ها و جانبازي ها قرار خواهند گرفت و گذشته را با حضور مؤثر خويش جبران خواهند نمود، نه اينکه بر پايه ي انديشه ي نفاق و « نان به نرخ روز خوردن » اظهار ندامت کنند و از سفره ي خونين انقلاب بهر خويش لقمه هاي چرب بجويند.

شهيد اکبر محمدي ( 1365- 1345 خمين )

اي امت حزب الله! ترس از خداي را شعار خويش قرار دهيد و با عصاره هاي فرهنگ کفر و نفاق مبارزه کنيد. خداوند وعده ي پيروزي شما را داده است و بدانيد که وعده ي خداوند حق است و يکي از مسائلي که امروز اصلي ترين مسئله است، اين است که جنگ را فراموش نکنيد و با دشمنان دين و قرآن بجنگيد، همان گونه که حسين (عليه السلام) زير بار ذلت نرفت و سفر حج را رها کرد و به جهاد با دشمنان اسلام پرداخت و تا آخرين قطره ي خون خويش با دشمنان اسلام مبارزه کرد.

شهيد حسن محمدي ( 1361- 1340 تربت حيدريه )

در آخر از مسئولين مملکتي مي خواهم که پاسداران بحقي بر خون شهدا باشند و مبادا اعمالي که سبب نفاق بين امت مسلمان مي شود، انجام دهند و سمبل حرکتشان را امام قرار دهند.

شهيد مرسل محمدي ( 1365- 1345 زنجان )

اما وصيت مخصوص من اين است که به فرمان هاي امام، با جان و دل گوش دهيد و به فرمان او باشيد. امام الآن تأکيد بر اين مسئله دارند که الآن مسئله ي اصلي جنگ است. بايد با تمام قدرت، بدون سستي، بدون واهمه و ترس و بدون تفرقه به مسئله ي اصلي بپردازيم و سعي در خاموش کردن اين فتنه که از سوي عراق و صدام بعثي به رياست آمريکاي جنايتکار [ است ]، [ داشته ] باشيم.

شهيد ابوالقاسم مدرسي چهارطاق ( 1364- 1343 قم )

مادرجان! تو مثل زينب باش، اگر که فرزند خود را در راه خدا دادي؛ مادر جان! سفارشي که دارم به خواهرهايم و برادرهايم، نگذاريد که بين آن ها منافقين فتنه بيندازند.

شهيد صالح مرادي ( 1362- 1345 پارس آباد )

و اي ملت شهيدپرور ايران! به خاطر خدا و اسلام تلاش و کوشش کنيد، چنانچه اما گفتند که کار براي خدا دلسردي ندارد، ما بايد گفته هاي ايشان را لبيک گو باشيم؛ وحدت کلمه را حفظ کنيد تا پيروز شويد؛ اگر خداي ناکرده در ميان شما اختلافي پيدا شود و خداي ناکرده اوج بگيرد، نهضت به شکست برخورد مي کند و عزت و شرف شما تبدل به ظلمت و سياهي يا ذلت و خواري مي شود و مواظب باشيد در ميان صف هاي مستحکم شما، گروهک ها نفاق و شکست ايجاد نکنند که عملي فرعوني و شيطاني است؛ زيرا منافقان يعني دشمن خدا، دشمن خود را يعني دشمن اسلام و قرآن و مسلمين را شناخته اند و درصدد [ نابود کردن ] اسلام هستند که اين فکر پوچ و اشتباهي است.

شهيد محمدحسن مرادي کشک آبادي ( 1363- 1341 زنجان )

اي مردم حزب الله و اي کساني که خود را پيرو ولايت فقيه مي دانيد! بپرهيزيد از نفاق و دو دستگي که اگر خداي نکرده روزي برسد که وحدت از ميان مسلمين رخت بربندد، بايد فاتحه ي اسلام را بخوانيم و آن روز، روز شادي ابرقدرت هاست.

شهيد خسرو مرادي ( 1361- 1340 کرج )

سروران من! به شما توصيه مي کنم که پيرو خط ولايت فقيه باشيد و از تفرقه و نفاق بپرهيزيد و از دشمن نهراسيد؛ به وظايف خود عمل کنيد و سعي کنيد در کارهايتان رضاي خدا را ملاک اعمال خود قرار دهيد.

شهيد رضا مشهدي باقر ( 1360- 1340 تهران )

اي اهل فاميل از زن و مرد! خودتان را از گناهان پر بلا نجات دهيد؛ غيبت نکنيد؛ غمخوار يکديگر باشيد؛ فتنه گر نباشيد؛ دوست يکديگر باشيد.

شهيد محمدرضا مصلي نژاد ( 1365- 1340 فسا )

امت شهيد [ پرور ] اسلام! هم اکنون دشمنان اسلام براي ضربه زدن به انقلاب ظلم ستيزتان که در حال جهانگير شدن است، در باطل خودشان به وحدت رسيده ا ند. بر امت اسلام است که گرد محور ولايت فقيه بچرخند و اسلام عزيز را از گرداب هاي کفر و نفاق نجات دهند. ... نگذاريد قلب اين جوانان معصوم که مستعد همه نوع کشت است، دشمنان در آن بذر نفاق و پليدي بکارند؛ قبل از آنان در آن قلوب، محبت خدا، محبت اهل بيت، محبت روحانيت عزيز شيعه، محبت انقلاب، محبت دوستي مظلوم و دشمني ستمگر بکاريد.

شهيد صمد معتضديان ( 1361- 1340 شيراز )

از همگي مي خواهم که هر چه باشيد، بي تفاوت نباشيد؛ چون به نظر من بي تفاوتي دروازه ي نفاق است؛ سعي کنيم نفاق را از خود دور کنيم. هر چه مي گويم، همان باشيم، به قول طالقاني، معلم جوانان « همان طور که مؤمن خالص کم پيدا مي شود، کافر خالص هم کم پيدا مي شود و همگي ما در طول زندگي دچار نفاق يا ريا مي شويم ». اميدوارم اگر شهيد شدم، توانسته باشم نفاق را از خود دور کرده باشم و به معناي واقعي شهيد شده باشم و زنجيرهاي دنيوي و مادي را از پايم باز کرده باشم تا بتوانم به راحتي پرواز کنم.

شهيد ولي الله معصوم علي ( 1362- 1334 تهران )

برادران من! از منافقين و آن ها که نفاق در بين شما مي اندازند، بي اندازه دوري کنيد؛ در مقابل مصيبت ها که در طول انقلاب و پس از اين پيش مي آيد، صبر و مقاومت کنيد؛ اتحاد و تشکل خود را و جماعات و مساجد را زياد کنيد و به فرموده ي امام عزيزمان که مسجد سنگر است، در مراسم مذهبي زياد شرکت نماييد.

شهيد سعيد مقدس قهفرخي ( 1366 - 1348 شهرکرد )

امت شهيد پرور! سعي کنيد عوامل تفرقه و نفاق را از خود دور کنيد؛ زيرا که عامل از بين برنده ي انقلاب است.

شهيد عبدالله ملتمسي ( 1362- 1337 بروجرد )

ملت ما بداند که نفاق و چاپلوسي و ظاهرسازي خطري است براي انقلاب [ و مي تواند به آن ] ضربه بزند والسلام؛ [ پس بايد ] با آن به شدت مبارزه شود و همان طوري که امام خميني فرمودند: « هيچ قدرتي از خارج نمي تواند به اين انقلاب ضربه بزند ».

شهيد هدايت الله ملکي بنادکوکي ( 1365- 1323 تهران )

از امت اسلام مي خواهم هميشه حضور خودشان را در صحنه ي انقلاب حفظ کنند؛ نماز جمعه و نماز جماعت را اهميت بدهند و بدانند با حضورشان در جمعه و جماعت پشت دشمن را مي شکنند و گوش به افراد نفاق افکن که دانسته يا ندانسته موجبات تفرقه و دلسرد کردن مردم را از امام جمعه و روحانيت را فراهم مي کننند، ندهند و بدانند که اين گونه سخن ها، آب به آسياب دشمن [ ريختن ] است.

شهيد ابراهيم منصوري فرد ( 1366- 1342 کرج )

اي مردم! بدانيد آن هايي دلسوز شما و اسلام هستند که در راه خدا حرکت مي کنند، عزيز داده اند و درخت اسلام را به خون عزيزانشان آبياري کرده اند و بدانيد آن هايي که هيچ چيز در راه اسلام نداده اند و دم از نفاق مي زنند و مسلمان تر از امام هستند، آن ها جز راه اختلاف، راهي را نمي روند که از خداوند تعالي مي خواهم آن ها را اصلاح کند و اگر اصلاح پذير نيستند، به جهنم واصل کند.

شهيد علي اصغر منفرد ( 1362- 1320 جهرم )

از همه ي هموطنان عزيز، مخصوصاً برادران و خواهران مسلمان انتظار دارم که در اين لحظات حساس به اهميت موضوع خود بينديشند و رسالت خود را در خنثي کردن نقشه هاي نفاق افکن دشمن انجام دهند و کاري نکنند که ثمرات نهال انقلاب ملت ما که با خون هزاران قرباني آبياري شده، از ميان برود.

شهيد سيد معصوم موسوي ( 1361- 1340 ساوه )

اي امت حزب الله و شهيدپرور! ... با آن هايي که با ارزش هاي الهي و حدود الهي بازي مي کنند و ارزش ها را به زير پا مي گذارند، ابتدا نصيحت، اگر مؤثر نيفتاد و در کار خود اصرار داشتند، با شدت هر چه تمام تر با آن ها برخورد و از آن ها دوري بجوييد و به فرصت طلبان و سازش کاراني که اسلام و انقلاب اسلامي و ارزش هاي الهي را مي خواهند در خدمت خود بگيريد و فداي خود نماييد و اگر رنگ اسلامي و انقلابي به خود مي زنند، به علت نفاق آن ها و براي فريب مي باشد و بهترين راه شناخت اين ها، اين است که ببينيد بر سر دوراهي ها چگونه راه را انتخاب مي کنند و به کدام جهت مي روند؟ به راهي مي روند که ايثار و فداکاري و زحمت و انفاق مال است يا به راهي که تأمين خواسته ي آن هاست و يا در زندگي فردي آن ها به شرطي که تجسس بدان معني که منع شده است، نشود؛ مي توانيد دقت کنيد، اگر ديديد به مسائل شرعي و اسلامي دقت دارند و احتياط مي کنند و عمل مي نمايند و اخلاص در نيت و عمل دارند که مورد اعتماد، و اگر نه جزو فرصت طلبان هستند.

شهيد ميرحميد موسوي ( 1362- 1338 مرند )

... نماز جمعه را اهميت بيشتر بدهيد و با جمع شدن اتحاد بيشتر ثابت کنيد که بازيچه ي دست ابرجنايت ها و منافقين نشده ايد و تخم نفاق را از بين ببريد.

شهيد سيديحيي موسوي احمدآبادي ( 1363- 1346 اردکان )

امت حزب الله و شهيدپرور! سعي کنيد عدالت را در جامعه برقرار کنيد و با بي عدالتي مبارزه کنيد؛ عيوب خود را برطرف کنيد و براي يکديگر عيب جويي نکنيد؛ سعي کنيد خودتان را اصلاح کنيد؛ به هيچ گروه و حزبي وابسته نباشيد و از نفاق بپرهيزيد و دنباله رو روحانيت مبارز باشيد.

شهيد اسماعيل موسوي مهرباني ( 1362- 1344 تهران )

سعي کنيد دينتان را به قرآن ولو روخواني آن هم که شده، ادا نماييد؛ از دروغ و نفاق و فتنه بپرهيزيد که عاقبت آن، عذاب روز جزاست؛ از خدا بخواهيد که يک دم شما را به خود رها نسازد، چرا که انسان دائماً در حال ضرر است.

شهيد سيدمصطفي موسوي ( 1366- 1348 قم )

پدر و مادر عزيزم! حال که موفقيتي برايم پيش آمد که بتوانم دين خود را به اسلام عزيز و به قرآن ارائه نمايم، بي نهايت خوشحالم؛ لذا اولين وصيتم اين است که امام عزيز، نائب بر حق حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، خميني کبير را دعا کنيد و تمام اوامر او را از دل و جان پذيرا باشيد؛ چون حکم او، حکم امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و حکم امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، حکم خداوند است؛ از تفرقه و نفاق پرهيز و دوري کنيد و به ريسمان خدا چنگ بزنيد.

شهيد محمدرضا مؤمني نسب ( 1364 - 1339 يزد )

برادران و خواهران گرامي ام! در اينجا برادران رزمنده ي شما با خون خويش از انقلاب اسلامي دفاع مي کنند و شما بايد در پشت جبهه با عمل خويش از انقلاب اسلامي دفاع کنيد؛ از پخش کردن حرف هاي ديگران که بوي تفرقه و نفاق مي دهد، بپرهيزيد و بدانيد حال که دشمن در جبهه از برادران سر در کف شما شکست خورده، با حربه اي ديگر مي خواهد به انقلاب از درون ضربه زند و اين به عهده ي شماست که به دفاع سرسختانه برخيزيد.

شهيد اسدالله مونس علي ( 1362- 1341 شبستر )

از روحانيت متعهد به اسلام و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي که بازوان پرتوان ولايت فقيه و چشمان هميشه بيدار ملت حزب الله مي باشند (3)، پشتيباني نموده و با شرکت در نمازهاي جمعه و جماعت، وحدت خود را با يکديگر مستحکم تر و مشت محکم بر دهان نفاق افکنان که مي خواهند با انداختن اختلاف بين اين دو قشر معظم، ضربه اي به انقلاب و رهبري معظم وارد سازند، بزنيد.

شهيد کريم مهدوي پيله رود ( 1362- 1345 تهران )

از دولت جمهوري اسلامي ايران حمايت کنيد و نگذاريد که اين از خدا بي خبران نفاق بيندازند؛ سنگر نماز جماعت و نماز جمعه را ترک نکنيد.

شهيد حسن مهدي زاده ( 1362- 1343 تهران )

ضدانقلاب را به هر نام و نشان سرکوب کنيد و به آن ها فرصت فتنه و آشوب ندهيد؛ اتحادتان را حفظ کنيد و از تفرقه پرهيز کنيد؛ دشمن از اتحاد شما بر خود مي لرزد و نااميد مي شود.

شهيد علي الله مهرجو ( 1360- 1339 تهران )

سخني دارم با شما مسئولين مملکت که مي بايست کشتي حيات اسلامي را در درياي پرطوفان حيله ها و مکرها و نفاق هاي شياطين کوچک و بزرگ و بزرگ تر به ساحل نجات برسانيد؛ اندکي تأمل کنيد؛ برگرديد و حاميانتان را ببينيد و بشناسيد و به خود آييد و از پيروي هواي نفس حذر کنيد که اگر بر شما غالب شوند، ضربه اي مهيب بر پيکر جوان جمهوري اسلامي مان خواهند زد و شما را تا ابد به لعن و نفرين امت گرفتار خواهند نمود؛ به خود آييد و با درک واقعيت که بخش عظيم رسالت و مسئوليت اين انقلاب بر دوش روحانيت مبارز و همگامان اين جريان فکري استوار بوده است و به گفته ي امام: « تضعيف روحانيت، تضعيف اسلام است »، به گرد اين محور خستگي ناپذير جمع گشته و ميهن اسلامي را از گرداب هاي نفاق و دو دستگي برهانيد.

شهيد نگهدار مهري ( 1366- 1347 ايذه )

به همه ي شما سفارش مي کنم هر چه بيشتر درباره ي اسلام مطالعه کنيد و تحت تأثير حرف هاي نفاق افکنان قرار نگيريد؛ شما برادران و خواهران وظيفه ي سنگيني بر دوش داريد؛ زيرا ما با دشمني رو به رو مي جنگيم و شما با دشمناني که به ظاهر دوستند، بايد بجنگيد؛ زيرا آن ها از آمريکا تغذيه مي گيرند.

شهيد سيدحسن ميرجعفري تفتي ( 1361- 1344 تفت )

از شما مي خواهم که اگر گاهي نفاق و جدايي در بين شما اتفاق افتاد، تقاضا دارم آن را به دوستي تبديل کنيد.

شهيد احمد ميرحاج محمدآبادي ( 1359 - 1329 جرقويه )

توصيه ي برادرانه اي دارم به بزرگ ترها، تشکل خود را حفظ نمايند و با همکاري يکديگر، روستا را تبديل به شهر نمايند و از تفرقه و نفاق دوري کنند (4).

شهيد بيوک ميرزاپور ( 1361- 1341 تهران )

... با کفار و منافقين جهاد کنيد و هم با نفس خودتان که مبادا مشرک باشيد و خودتان هم ندانيد تسليم و اسير شايعه سازان ضد امامت اسلام نگرديد و به فرموده ي خدا با نفاق مبارزه کنيد که خطر منافق از خطر صدام يزيد بيشتر است؛ به منافق امان ندهيد؛ هر کجا ديديد که اخلال مي کنند، با آن ها به شدت مبارزه کنيد و نگذاريد که خون هزاران شهيد را پاي مال کنند.

شهيد سيدحسين ميرمحمدي زار کويي ( 1364- 1346 بافق )

برادران و خواهران مسلمان! دست از انقلاب و مکتب خونين اسلام برنداريد؛ مکتبي که تکاملي و نوراني است و از جانب خدا به وسيله ي پيامبر گرامي اش به ما رسيده است و راه و رسم انبيا مي باشد؛ پس اتحاد و وحدت و يکپارچگي خود را حفظ کنيد؛ از تفرقه بپرهيزيد که عامل نفاق و جدايي است.

شهيد احمد ميرزايي ( 1365- 1346 خمين )

از تمامي همشهريان معظم و گرامي ام مي خواهم که وحدت خويشتن را حفظ کنند و از تفرقه و نفاق و دورويي بپرهيزند و دل ها را با هم صاف کنند و براي آخرت خودمان توشه آماده نماييم که « الدنيا مزرعه الآخره ».

شهيد فريدون ميرزايي ( 1364- 1346 تهران )

تمامي برادران و عزيزان بايد جداً از تفرقه و نفاق دوري کنند و بين خويش مهر و محبت را گسترش دهند، يعني خويش را مصداق آيه ي شريفه قرار دهند که مي فرمايند: « مؤمنين واقعي کساني هستند که هميشه در بين خويش مهربان هستند، ولي نسبت به کفار و منافقين شديد و دشمن » (5).

شهيد قيطاس نادريان ( 1367- 1348 فسا )

اين وصايا شامل همه ي اقشار مي شود، اما شما که به مقصد نزديک شويد، سعي کنيد که از نفاق و تفرقه دوري کنيد؛ قلب هايتان را با هم مهربان تر سازيد؛ قدر يکديگر را بدانيد؛ به عهدي که به هم مي دهيد، پاي بند باشيد.

شهيد سعيد نجيبا ( 1366- 1350 تهران )

در اينجا از امت حزب الله مي خواهم که همچنان با حضور خود در صحنه، جلوي منافقين و ضدانقلابيون را بگيريد. سعي کنيد از صحبت هايي که بين امتمان تفرقه مي اندازد، خودداري نماييد؛ در اين زمان پس نقش (6) همه ي توطئه هايش به نفاق افکني و به نشر فرهنگ غلط به جاي فرهنگ اسلامي مان متوسل شده [ است ].

شهيد شعبان علي نژاد فلاح ( 1365- 1337 کرج )

اي خانواده ي شهدا! ... از نفاق دوري نماييد؛ شما را به خدا قسم که تشريفات را در زندگي کم و به همين خاطر صله ي رحم ها را کمتر نکنيد؛ به يکديگر کمک نماييد؛ در گرفتاري ها و شادي هاي يکديگر شريک باشيد و تقيه را در جامعه ي امروزي ديگر جايز ندانيد؛ زيرا اگر در مسائل سست شويم، دشمن بار ديگر حمله (7) خواهد نمود.

شهيد حسن نظري ( 1365- 1343 همدان )

برادر! اگر نمي تواني به جبهه ها بروي، در پشت جبهه پشتيبان آن ها باش؛ نگذار احمق ها و منافق ها به آن ها لطمه بزنند؛ مگذار خون شهدايمان را پاي مال کنند؛ مگذار با توطئه ها و نفاق افکني ها وحدت مسلمين را درهم بريزند، چرا که اگر وحدت نباشد، اگر يکپارچگي نباشد و اگر رهبري سالم و مکتب سالم نباشد، هيچ انقلابي به وجود نخواهد آمد و پايدار نخواهد بود.

شهيد يدالله نظري ربزي ( 1364- 1343 زرين شهر )

و شما اي مردم حزب الله ايران و اي برادران و خواهران! ... وحدت خود را حفظ کنيد و با چنگ زدن به ريسمان خدا و در تحت رهبري ولايت فقيه از اسلام دفاع کنيد و تفرقه و نفاق را در بين خود راه ندهيد که اگر چنين کنيد، موجبات عذاب الهي را فراهم کرده ايد.

شهيد ميرزاآقا نعمتي ( 1350- 1366 هريس )

من به تمام همسالانم و همسنگرانم و جوانان وطن توصيه مي کنم که به نداي امام لبيک گفته، سنگرها را خالي نگذاريد و جبهه هاي جنگ را گرم نگه دارند و با خواندن درس هايشان به مدرسه ها که مهمترين سنگر مي باشد، زينت دهند و همه ي اقشار ملت در صحنه باشند تا آينده ي مملکت را به بهترين وضع برسانند و با حضور خود در صحنه هاي نبرد تا رفع فتنه از عالم، استقامت کنند و به دهان ياوه گويان شرق و غرب بزنند و از هياهوي آنان هراسي نداشته باشند.

شهيد محمدرضا نوروزي ( 1361- 1342 تهران )

از ملت شهيدپرور مي خواهم امام امت را تنها نگذاريد و از آن ها مي خواهم مشت محکمي به دهن ضدانقلاب بزنند و هر چه بيشتر در راه انقلاب کوشش کنيد و نگذارند که وابستگان شرق و غرب در ايران فتنه ايجاد کنند.

شهيد داود نوري ( 1365- 1347 تاکستان )

برادران! باهم دوست بوده و مهربان زندگي کنيد؛ از نفاق بپرهيزيد که نفاق کار شيطان است؛ مواظب اعمال خود باشيد.

شهيد علي رضا نوشادي ( 1361- 1340 تهران )

از شما برادران و خواهراني که به نحوي از من ناراحت بودند، اميدوارم که مرا ببخشند و من هم تمام کساني را که باعث ناراحتي ام شده اند، مي بخشم، غير از منافقين و ضدانقلاب ها که باعث رنجش خاطر امام عزيزمان شده اند و از شما مي خواهم که به شدت با جريانات نفاق انگيز و انحرافي با شدت تمام مقابله و سرکوب کنيد و از آن ها کينه اي سخت به دل دارم و هيچ کار آن ها مرا از راهم و کينه ام را که نسبت به آن ها دارم، فروکش نمي کند.

شهيد نقي ورزلي ( 1367- 1337 رشت )

مسئولين محترم! ... از فتنه هاي دشمن خود را حفظ کنيد و در قضاوت ها و نظرها و تحليل ها به دلتان و درون خود مراجعه کنيد.

شهيد شمس علي ولي پور ( 1366- 1346 ميانه )

دوستان عزيز! هميشه در صحنه باشيد و به دشمنان اجازه ندهيد که از فرصت استفاده کنند و در جامعه فتنه به راه بيندازند.

شهيد خسرو هاشم زاده زازراني ( 1361- 1343 اصفهان )

برادران و رفقاي عزيز! با هم برادر باشيد؛ نفاق و دورويي را از خود بيرون کنيد و نگذاريد که منافقان درون شما رخنه کنند.

شهيد محمدتقي هاشمي ( 1367- 1344 زرين شهر )

هميشه به ياد خدا باشيد و براي خدا کار کنيد و از شرک و نفاق دوري کنيد؛ افراد را مخير به امر به معروف و نهي از منکر کنيد و نگذاريد کساني در جمع شما رخنه پيدا کنند و جمع شما را از هم بپاشند.

شهيد محمدرضا همتي ( 1364- 1340 فريدن )

و اي برادران! و اي دوستان! مواظب باشيد؛ فتنه ها زياد است؛ هر آن ممکن است که چشم و گوش ما بسته شود و ما را از هدف عالي پشتيباني از ولايت فقيه (8)، دور نمايند؛ [ با ] اين فتنه ها مي خواهند راه ائمه و راه حق را از ما بگيرند و ما را به برادرکشي و تفرقه بيندازند و راه نجات از فتنه ها توسل پيدا کردن به ائمه و عملکرد به گفته هاي شيرين و پندآموز قرآن شريف و پشتيباني خالص و وفادار بودن به ولايت امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) که نائب برحقش، امام عزيز - اين سرمشق انسان ها - [ است ] مي باشد. (9)
... هوشيار باشيد؛ بيدار باشيد و مواظب فتنه ها باشيد؛ آن قدر ظاهر فتنه ها به حقيقت شبيه مي باشند که به سختي مي توان آن ها را تشخيص صحيح داد. به وسيله ي ديد و آگاهي صحيح شما مي باشد که آن ها [ را مي توانيد ] از هم جدا کنيد و به مردم نشان دهيد.

شهيد حسن يعقوبي ( 1365- 1323 همدان )

... بدانيد که خير و سعادت دنيا و آخرت شما در اين است که مطيع امام باشيد. وحدت را نيز به عنوان اسلحه اي پرقدرت بر عليه کفر و نفاق در دست داشته باشيد؛ جنگ را به عنوان مسئله ي اصلي جامعه ي کنوني ما بدانيد و به ياوه سرايي هاي منافقان کوردل گوش نداده و با مشت محکم در دهان آن ها بکوبيد.

شهيد داود يعقوبي فشکي ( 1361- 1343 قم )

از برادران و خواهرانم مي خواهم که پيروان صديقي براي امام عزيز باشند و با هرگونه نفاق و ظلم به هر نحوي که باشد، مبارزه کنند.

شهيد محمدعلي يوسف چلتوکي ( 1362- 1346 اهواز )

وصيت ديگر من به برادران و خواهران رعايت کردن اخلاق اسلامي مي باشد؛ زيرا که بداخلاقي وحدت را از بين مي برد و نفاق جايگزين آن مي شود و با رفتار خوب با يکديگر برخورد کنيم؛ کينه در دل نپرورانيد؛ اشکال هايتان را به يکديگر بگوييد تا چشم دشمنان کور شود و وحدت ميان شما حفظ شود.

شهيد محمدرضا يگانه ( 1365- 1351 مشهد )

ديگر خواهشي که دارم، اين است که تأکيد [ مي کنم ] بر وحدت و يکپارچگي شما [ و ] دوري از نفاق و دو دستگي، پرهيز از دروغ، غيبت و شايعه هاي بي اساس و حمايت دولت اسلامي و اهداف اسلامي صددرصد آن، مخصوصاً حمايت صددرصد از امام خميني و مراعات حال ايشان.

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: ناخوانا.
2. در اصل وصيت: جبهات.
3. در اصل وصيت: مي باشد.
4. در اصل وصيت: کنيد.
5. اشاره به « رحماء بينهم و اشداء علي الکفار »؛ سوره حجرات، آيه 29.
6. در اصل وصيت: ناخوانا.
7. در اصل وصيت: عليه.
8. در اصل وصيت نامه: ولايت فقيه مي باشد دور نمايند.
9. در اصل وصيت: اين سرمشق انسان ها را کامل از معرفت و انسانيت باشيد.

منبع مقاله :
مولايي، زهرا؛ (1391)، گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (12)، تهران، مؤسسه فرهنگي هنري شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.