سيري در وصيت نامه ي شهدا

لزوم انسجام و همبستگي در جبهه انقلاب

اي همکاران عزيز و اي پاسداران انقلاب!... در کارهايتان با هم متحد باشيد و همبستگي داشته باشيد که يک دست، صدا ندارد و يک انگشت، مسلماً قدرتش کمتر از يک مشت گره کرده است.
سه‌شنبه، 28 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لزوم انسجام و همبستگي در جبهه انقلاب
 لزوم انسجام و همبستگي در جبهه انقلاب

 

تهيه و تنظيم: سعيده اصغري آذر




 

سيري در وصيت نامه ي شهدا

شهيد محمد کاظم ابوترابي زارچي ( 1364-1343 يزد )

اي همکاران عزيز و اي پاسداران انقلاب!... در کارهايتان با هم متحد باشيد و همبستگي داشته باشيد که يک دست، صدا ندارد و يک انگشت، مسلماً قدرتش کمتر از يک مشت گره کرده است.

شهيد مجيد احيايي ( 1362-1342 تهران )

برادران! متوجه باشيد کاري که انجام مي دهيد، براي خداست يا براي غير خدا. به خدا اگر در مورد اين مسائل فکر نکنيد و از روي هواي نفس کار بکنيد، بدانيد شهدا جلوي شما را در آخرت خواهند گرفت. هواي نفس اين نيست که کسي ادعا کند که من از هواي نفسم رهايي پيدا کردم؛ حتي ائمه ي معصومين (عليهم السّلام) و اصحاب باوفاي اين ها، دچار اين نفس بودند. حال که ما کسي نيستيم و چيزي نمي دانيم، بايد به اين مسائل بيشتر توجه داشته باشيم. کسي نباشد که غرق در کار شود و نداند کار براي کيست. به کارهاي بسيج بيشتر توجه کنيد که تمام ابرقدرت ها هرچه ضربه خوردند، از اين همبستگي بسيج عمومي بود و هنوز هم دارند مي خورند.

شهيد مصطفي اخگر ( 1366-1343 کازرون )

برادران و خواهران حزب اللهي! هر روز که از اين انقلاب و جنگ مي گذرد، يک گام به سوي فردايي پر مسئوليت و حساس نزديک مي شويم که اين سرفصلي از رسالت ما براي احياي حق و حقوق حقه ي اسلام و مسلمين و مستضعفانِ به استضعاف کشيده ي جهان محسوب مي شود. لازم است بيشتر دقت و توجه کنيم که آينده تا چه اندازه محتاج و نياز به همت و استعداد و انديشه اين نسل جوان دارد و سپس در امر تبليغ رسالت ها و دستاوردهاي مقدس انقلاب که همان صدور آن در سراسر جهان است، کوشا و فعال باشيم و بر تشکل و انسجام نيروهاي حزب اللهي و در خط امام، در مدارس و مساجد فعال باشيد.

شهيد مسعود ارشادي ( 1365-1341 مشهد )

مي دانيد که در اين موقعيت حساس، حفظ اسلام و جنگ مهم ترين مسئله است و همه مي دانيم که هدف ابرقدرت ها از جنگ چند چيز بود:
1- از بين بردن اسلام و حکومت اسلامي
2- تسليم و مهار کردن مجدد امت ما در برابر آمريکا و شوروي
3- وابسته کردن کشور ما در ابعاد اقتصادي و نظامي
4- احياي آبروي از دست رفته ي آمريکا
5- همزمان با جنگ و توطئه هاي ديگر، به روي کار آوردن خطوط غرب زده و از صحنه خارج کردن خطوط خط امامي.
اما مي بينيم که جنگ برعکس ديدگاه هاي آن ها، به نفع ما تمام شد. مانند 1- تثبيت و صدور انقلاب اسلامي در جهان 2- آب ديدگي مردم و درآمدن از حالت راحت طلبي 3- شناسايي چهره ي نفاق و شيطاني قدرت هاي بزرگ و همچنين آزمايش کشورهاي منطقه 4- آشنايي به قدرت خداوند و امدادهاي غيبي 5- انسجام ملت 6- همدلي مردم 7- جوشيدن استعداد و شکوفايي و خلاقيت و سازندگي در زمينه ي صنعت و فرهنگ که اين ها از جمله اثرات جنگ مي باشد.

شهيد مهدي اعمابصير ( 1365-1314 شاهرود )

به (1) برادران رزمنده ي پشت جبهه توصيه مي شود جاي شهدا را خالي نگذارند و جبهه يک دانشگاه است. اين دانشگاه الهي را خالي نگذاريد و بياييد درس بياموزيد که درس آخرت مي باشد و پايگاه [ هاي ] مقاومت بايد انسجام خود را بيشتر کنند تا جبهه ها تقويت شود.

شهيد سيدرضا افرازيده ( 1362-1345 تهران )

اي مسلمانان! هميشه اين شعار را در عمل پياده کنيد که (2): با انسجام کامل، حزب الله مي جنگد، مي ميرد، اما سازش را ننگ مي داند و هميشه در هر حال، در ستيزه با اهريمنان مي باشد.

شهيد مجيد افلاکي ( 1365-1347 بوانات )

برادران! [ شما را ] به خدا سوگند جبهه ها را گرم نگه داريد و نگذاريد که منافق از شما سوء استفاده کند و شعار همبستگي شما عزيزان، « خدايا! خدايا! تا انقلاب مهدي، حتي کنار مهدي، خميني را نگه دار » را فراموش نکنيد.

شهيد حسين علي اکبري ( 1362-1340 اردبيل )

مبارزان عزيز! از شماها خواهشمندم راه ما را که همان راه حسين (عليه السّلام) مي باشد، ادامه داده و بيشتر، جوانان و مبارزان را جهت مبارزه با کافران خدا مهيا سازيد و اتحاد و همبستگي خود را از دست نداده و در راه خدا با تجهيزات خود آماده باشيد.

شهيد احمد اللهوردي زاده ( 1363-1343 تبريز )

امروز جنگ يک مسئله ي اصلي ما است. بايد به جبهه ها کمک کنيم تا به ياري خداوند متعال و به فرماندهي امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) تعالي و نائب برحقش، امام خميني ضربه ي نهايي را بر پيکر صداميان بزنيم و سرسپرده ي شرق و غرب را به زباله دان تاريخ بسپاريم و درسي براي تمام دنيا بدهيم. ملتي که ايمان راسخ به خداوند متعال دارد، هرگز تسليم ابرقدرت ها نخواهند شد و هر شهيدي که از تبار امام حسين (عليه السّلام) مي رود، وحدت و انسجام ملت بيشتر مي شود و مسئوليت در قبال شهيدان هم زياد مي شود. بايد پيام شهيدان را به مستضعف ترين نقطه ي جهان برسانيم تا آن ها هم قيام کنند، جنايتکاران را از کشورشان بيرون کنند و پرچم پر افتخار « لا اله الا الله و محمد رسول الله » را بر ميهن اسلامي شان بزنند.

شهيد علي املاکي ( 1366-1346 فريمان )

من از همه ي مردم حق جوي ايران مي خواهم که امام را تنها نگذارند. هميشه پشتيبان امام باشند تا ان شاء الله اين انقلاب ما به انقلاب جهاني حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) متصل شود. همچنين جبهه ها و مسجدها را خالي نگذاريد؛ زيرا دشمن هم مي خواهد که ما اين سنگرها را خالي کنيم تا دفاع ما را درهم بشکند. جبهه و سنگر مسجد، همه نشانه ي وحدت و همبستگي مردم ما است و با حضور در اين سنگرها، بايد به دشمن بفهمانيم که ما با هم يکدل و يک دست هستيم.

شهيد جهانگير ايزدي ( 1362-1341 شيراز )

جبهه رفتن بنده نه به خاطر اين است که براي پول يا چيز ديگري رفته باشم، بلکه به خاطر اين است که بتوانم اسلام خود را حفظ کرده و بتوانم از عزت و ناموس خود دفاع کنم (3). بلي اگر ماها نرويم جبهه، پس کي برود؟ و اگر ماها نباشيم که در سنگر جبهه اتحاد و همبستگي پيدا کنيم، ايران شکست خواهد (4) خورد. ولي اگر همين طور دست به دست همديگر داده و راه الله را دنبال کنيم (5)، خواهيم توانست اسلام را نگهداري کنيم و خواهيم توانست پوزه ي اين کشورهاي منحرف را به خاک ماليم.

شهيد اسدالله بالاجاده ( 1361-1318 کردکوي )

برادرم!... حضور خدا را دائماً در عمق جان خود درک کنيم و در فراز و نشيب زندگي مأيوس نشويم و با ياد خدا که آرام بخش دل هاست، بر مشکلات پيروز شويد. « أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ » (6)... سلام مرا به برادران انجمن اسلامي برسانيد و بگوييد که اتحاد و انسجام خود را همچون گذشته حفظ کنند.

شهيد حميد بهزادپور ( 1366-1348 تهران )

روحانيت بايد سعي کند دعاي توسل را با کمک برادران بسيجي و ديگر مردم حزب الله تشکيل بدهند که واقعاً ما با همين دعاهاست که انقلاب را تا به اينجا آورده ايم. نکند خداي نکرده اختلاقي بين روحاني مسجد و برادران بسيجي رخ دهد که وحدت و همبستگي از بين خواهد رفت و اختلافات به گوش دشمن رسيده و ضربه از اين ناحيه به مسجد و برادران وارد خواهد شد. نبايد ميدان را به دست دشمن جاهل داد. دشمن سعي دارد از هر راهي که شده، وارد شود تا ضربه ي نهايي را بر پيکر اسلام و روحانيت و بسيج وارد سازد. ولي اگر تمام برنامه ها را با هم و با مشورت هم بريزيد و اجرا کنيد، دشمن زبون مأيوس خواهد شد که شده است الحمدلله و در اين صورت خدا و پيامبر هم از شما راضي خواهند شد.

شهيد علي پازوکي ( 1364-1347 پاکدشت )

شما برادران عزيزم! شما هم انسجام خويش را بيشتر از پيش حفظ کرده و در راه رضاي حق تعالي قدم برداريد و به مانند سابق در بسيج که يادگار چند شهيد است، فعاليت کنيد و نگذاريد جاي من در اين بسيج خالي بماند.

شهيد سيد مهدي تقوي ( 1364-1330 دامغان )

امت حزب الله، اي عزيزان! من حزب اللهي (7) هستم، کافي نيست. حزب الله بايد انسجام داشته باشد و از روحانيت مبارز و در خط امام درس گرفته و عمل نمايد.

شهيد محمدتقي تقي قيناني ( 1365-1342 اصفهان )

اي دوستان و بسيجياني که اين وصيت نامه را مي خوانيد! مي گويم که دست از وحدت و همبستگي برنداريد. يادتان مي آيد که وقتي هدفتان يکي بود، صدايتان با هم پيوند مي خورد و با يک گلوله، دست يکي به بازوي ديگري و به قلب ديگري دوخته مي شد؟ يادتان مي آيد زير رگبار گلوله در محاصره ي توپ و تانک و مسلسل بوديم [ و ] به يکديگر در بيمارستان ها خون، غذا و آب مي رسانديم؟ ما همان مردميم. مگر چه شده است که اختلاف مي کنيم؟ خدايمان عوض شده است؟ قرآنمان عوض شده است؟ اماممان عوض شده است؟ نه. پس چه خبر است؟ چرا بايد سر اين يا آن و گروه ديگر اختلاف کنيم؟ بايد بدانيد که اين خواست طاغوتي و شيطاني است. خودمان را به دست تعاليم اسلامي بسپاريم که انگيزه هاي مخل نفساني را مي کشد و عقل را تازه و زنده مي کند.

شهيد محمدتقي جباري ( 1365-1342 تهران )

ابتدا سخنم با برادران بسيجي ام مي باشد که فرصت ها را از دست ندهيد و خود را از همه ي جهات مهيا سازيد؛ زيرا براي تحقق يافتن عنوان حزب الله بايد در علم و ايمان سبقت جوييد. روز به روز بر انسجام خود بيفزاييد. با سلاح اخلاق وارد شويد و با آن سلاح، مردم را تربيت کنيد.

شهيد هاشم جباري ( 1365-1345 فردوس )

از شما امت شهيدپرور مي خواهم که امام [ را ] تنها نگذاريد. از اداره ها (8) و نهادها و ارگان ها و... مي خواهم که اتحاد و همبستگي داشته باشند.

شهيد اسماعيل جزي ( 1361-1342 برخوار و ميمه )

از تمام دوستان و برادران مي خواهم که هرچه بيشتر امام را ياري کنند و به سوي او بشتابند و حزب الله را ياري کنند و اگر کسي بدگويي درباره ي امام و خط او و حزب الله کرد، با مشت به دهان او بکوبيد که به دهان آمريکا و آمريکاييان کوبيديم و مبادا که از هم جدا شويم و همبستگي نداشته باشيم و عملکرد کارتان خوب نباشد و اين آيه را فراموش نکنيد که مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا » (9)؛ « به ريسمان الهي چنگ بزنيد و متفرق نشويد. » و به راستي که درست مي فرمايد خداوند دانا و توانا و اگر متفرق باشيم، دشمن از متفرق بودنمان بر عليه خودمان استفاده مي کند و به راستي که ياد خدا آرام بخش دل هاست.

شهيد جعفر جمشيدي ( 1363-1342 ياسوج )

... مطلب دوم با برادران سپاهي مي باشد: سعي کنيد عناصر فرصت طلب و شيطان صفت وارد سپاه نگردند... خواست دشمنان انقلاب اسلامي مان اين است که شما به تهمت زدن [ به ] يکديگر و با هم درگيري ايجاد کردن مشغول باشيد و آن ها [ سوء ] استفاده و به اهداف خود برسند. بنابراين اتحاد و انسجام خود را حفظ کنيد؛ زيرا به وسيله ي متحد شدن و چنگ (10) زدن به ريسمان الهي (11) است که متجاوزان و گروه ها، به اميال پليد خود نمي رسند (12).

شهيد حسين جوان بخت ( 1367-1346 شيراز )

از برادران تقاضا دارم که ادامه دهنده ي راه پررهرو شهدا باشيد و سنگر اين عزيزان را خالي نگذاريد و با ايجاد همبستگي و اخوت و برادري در بين خودتان و بين مردم و امت حزب الله و خانواده ي معظيم شهدا، بيانگر اين حقيقت باشيد و به اميد زيارت قبر مطهر آقا اباعبدالله الحسين (عليه السّلام).

شهيد محمود چقايي ( 1361-1338 اراک )

مواردي مورد نظر است که براي برادران برشمرده مي شود: سپاه (13) هرچه بهتر به خدمتگزاري (14) خود مشغول بوده و از انسجام کاملي برخوردار است. اولين شرط، نظم است که سپاه بايد نظم داشته باشد.

شهيد محمدرضا حاتمي دلچه ( 1362-1346 رشت )

من از برادران انجمن شهيد انصاري و شهيد چمران مي خواهم که وحدت و انسجام خود را زياد کنند و کارهاي مردم را به امروز و فردا نيندازند و اخلاق اسلامي را رعايت بکنيد.

شهيد اسفنديار حاجي پور ( 1364-1345 بندر دير )

دوستان و برادران!... من از همگي شما خواهشمندم که وحدت و انسجام خود را حفظ کنيد (15) که دشمن از اين وحدت ما هراسان گشته که ان شاء الله با همين وحدت، ريشه ي صدام و صداميان ريشه کن خواهد شد.

شهيد نياز علي خليلي ( 1365-1350 تهران )

و از برادران بسيجي، بالاخص از برادران بسيجي پايگاه شهيد اسلام، مي خواهم که... با گام هاي استوار خود براي جهاني شدن اسلام و پيروزي مستضعفين جان فشاني کنند که اين را هم باز من وظيفه ي برادران مسئول مي دانم که اين انسجام را بيشتر کنند و در رشد دادن افراد (16) تازه کار سعي بيشتري نمايند.

شهيد محمودرضا درخشاني ( 1367-1347 تهران )

من به همه ي اقشار، به خصوص نسل جوان [ و ] انقلابي کشورمان توصيه مي کنم با حضور فعال خود در تمامي صحنه ها، اعم از جنگ و سازندگي هاي فرهنگي، علمي، صنعتي، دين خود را به اسلام و قرآن ادا کنند. با شرکت مؤثر خود در بسيج، توان علمي، اخلاقي و نظامي خود را بالا ببريد و با انسجام و تشکل خود هيبت و رعب جندالله را بر قلب دشمنان اسلام حاکم کنيد.

شهيد جلال دهقان ( 1362-1346 ارسنجان )

برادران محترم و مؤمن!... شما مي دانيد که امروز انقلاب خونبار اسلامي مي رود تا در حرکت تکاملي خود، تمام موانع و سدهاي مزاحم انقلاب را يکي پس از ديگري از ميان بردارد تا اهداف عاليه ي خود را به دست آورد و براي رسيدن به اين پيروزي بزرگ بايد نيروي عظيم و قدرتمند را به کار گيرد. بايد تمام نيروها و گروه هايي که به انقلاب خدمت مي کنند، با وحدت و يکپارچگي و انسجام خود هدف واحدي را دنبال کنند و با اين کار خود انقلاب را ياري کنند.

شهيد غلام شاه ذاکري قشمي ( 1365-1339 ميناب )

شما اي بسيجيان! چنان در صحنه ي انقلاب و جنگ حاضر باشيد که ضد انقلاب داخلي و دشمنان خارجي، فکر توطئه عليه انقلاب و اسلام را در (17) [ سر ] نپرورانند. بسيج، پيرو رسول الله است. پس مساجد را نيز که پايگاهتان است، مرکز علم و تقوا و فعاليت هاي خود قرار دهيد و به حبل الله چنگ زنيد (18) و با اتحاد و انسجام، جامعه را به سوي وحدت کلمه و خلوص براي الله پيش ببريد.

شهيد سيد عباس رام نژاد ( 1365-1342 دهدشت )

برادران حزب اللهي!... وحدت و انسجام خود را مستحکم نماييد.

شهيد محمدحسين زرگر طالبي ( 1364-1344 اهواز )

پيامم به بچه هاي بسيج و بچه هاي مسجد اين است که همبستگي خودشان را از دست ندهند و هميشه با هم باشند و با هم کار کنند.

شهيد نبي الله زماني ( 1365-1343 خوانسار )

خطاب به همه ي نيروهاي مسلح: همبستگي و اخوت و برادري را فراموش نکنيد که خداي ناکرده، قلب امام عزيزمان را اذيت کنيد که قلب امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را اذيت کرده باشيد. وحدت خود را حفظ کنيد تا بتوانيد پوزه ي دشمنان و منافقان از خدا بي خبر را خرد (19) کنيد و اگر وحدت داشته باشيد، همه جا پيروز هستيد.

شهيد احمد ساريخاني ( 1362-1344 ملاير )

اي برادران عزيزم! پشتيبان انقلاب باشيد، همان طور که بوده ايد و سنگر خود را در جبهه ها ترک نکنيد. همبستگي خود را با روحانيت،‌ استوار نگه داريد و راه برادرتان را ادامه بدهيد و ادامه دهنده ي راه شهدا باشيد.

شهيد مرتضي سازمند ( 1365-1345 تهران )

وصيت به تمامي برادران حزب اللهي: راهم را ادامه دهيد؛ چون راهم روشن است و به خدا مي رسيد. بسيج را ترک نکنيد؛ چون تضعيف بسيج مساوي است با تضعيف امام عزيزمان. دعاي کميل و توسل را حتماً به پا داريد. بعد از نماز صبح زيارت عاشورا را به پا داريد... سعي کنيد که با هم اتحاد داشته باشيد. حب دنيا جلوي چشمتان را نگيرد که به پوچي مي رسيد (20). اگر اسلحه ام بر زمين افتاد، شما اسلحه ي مرا برداريد و به جنگ با (21) تمامي کفر جهاني برويد و در آخر از همه حلاليت مي طلبم و براي (22) همه آرزوي همبستگي دارم.

شهيد سيد واسع سوري ( 1363-1340 تويسرکان )

اين جنگ به خواست خداوند از همه ي جهات به نفع ماست: اول انسجام (23) نيروهاي ايراني؛ دوم وفاداري مردم نسبت به انقلاب و آمادگي بيشتر براي کمک هاي بيشتر و... و آزادي ملت محروم و مستضعف عراق که سخت ترين زندگي [ را در ] خفقان و تحت ستم (24) دارند.

شهيد محمدرضا شرافت دارگاني ( 1364-1341 اصفهان )

ارتش و سپاهي، دو لشکر الهي. پس برادران عزيز! من از شما مي خواهم که در تشييع جنازه ي من شرکت کنيد و همبستگي هرچه تمام تر خود را با ارتش و مردم اعلام کنيد. باشد که خدا به همه ي شما اجر و پاداش عنايت بفرمايد و همه ي ما را از لشکريان خود و سربازان امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) قرار بدهد و شما و تمام رزمندگان (25) اسلام را موفق و پيروز بگرداند.

شهيد قربان علي شرفخانلو ( 1362-1338 تبريز )

برادران نسبت به حفظ وحدت و انسجام خود و پيروي از روحانيت مبارز که علمداران واقعي انقلاب هستند، کوشا بوده و براي طول عمر امام امت و اتصال انقلاب اسلامي ايران به انقلاب حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) دعا کنند.

شهيد سيد مهدي شريعتي ( 1361-1337 نجف آباد )

اي مسئولين ارگان ها و دست اندرکاران حکومت اسلامي! بدانيد که وحدت و پشتکار شما، وسيله ي وحدت و انسجام است و بسيج (26) در جهت رشد انقلاب و تحقق اهداف مقدس آن است و با توکل به خدا و پشتيباني امام و امت، جهت تحقق قانون اساسي، يعني خون بهاي شهدا صبر و استقامت کنيد.

شهيد سيد علي شريفي ( 1362-1337 خمين )

برادران و خواهران حزب الله! هميشه در صحنه باشيد و واقعاً پيرو ولايت فقيه باشيد و امام عزيز را تنها نگذاريد و گوش به فرمان امام باشيد. نکته به نکته سخنان ايشان را گوش کنيد و عمل کنيد... همچنان که امام عزيز فرمودند، مسئله ي اصلي ما جنگ است. جبهه و پشت جبهه را تقويت کنيد. موضوع ديگر [ اينکه ] وحدت و انسجام و تشکل داشته باشيد و از روحانيت مسئول و متعهد جدا نشويد و مسجد را خالي نگذاريد.

شهيد علي اکبر صادقي زاده کازروني ( 1365-1346 کازرون )

... و اين پيامي است به منافقين که حزب الله زنده، جاويد، هماهنگ [ بوده ] و با هم همبستگي دارند.

شهيد مصطفي صالحيان ( 1365-1347 بوشهر )

اما توصيه ي من به امت حزب الله اين است: البته اينکه جنگ به همين زودي ها با آزاد شدن کربلا به پيروزي مي رسد (27). ولي اگر خداوند توفيق شهادت را به اين حقير عنايت کرد، از شما تقاضا دارم که امام امت را تنها نگذاريد و پيرو راه امام باشيد تا در دنيا و آخرت، پيروز و موفق باشيد و سخن ديگرم اين است که وحدت داشته باشيد و بيشتر در مساجد حضور پيدا کنيد که وحدت و همبستگي از مسجد سرچشمه مي گيرد.

شهيد رمضان صحرايي ( 1363-1348 شاهرود )

تنها راه پيروزي و رسيدن به کربلا، وحدت است و وحدت. به خانواده و آشنايان و ديگر دوستان سفارش مي کنم از دو چيز کمک بجويند: صبر و اتکا به خداوند که به وسيله ي نماز مي توان آن را به دست آورد. دوستان عزيز و گرامي! اين مطلب را به گروه مقاومت امام تأکيد مي کنم که انسجامتان را از دست ندهيد.

شهيد احمد علي صدري کوهي ( 1365-1335 تهران )

به برادران بسيج سلام عرض مي نمايم و از آن ها حلاليت مي طلبم و اگر زماني که در بسيج و يا بيرون از بسيج با آن ها کار کرديم، از من بدي ديده اند مرا ببخشند و اگر از دستشان برمي آيد، جهت همبستگي بيشتر در محل، دست به دست هم بدهند و از اختلافات کناره گيري نماييد و دشمن را شاد نکنيد و با عمل و رفتار خودتان، کاري را انجام دهيد که يک بسيجي واقعي انجام مي دهد.

شهيد ابوالقاسم عباس علي پور منزل ساز ( 1367-1345 مشهد )

برادران! شما نگاه نکنيد که چه کسي را مسئول گذاشته اند؛ ببينيد چه مي گويد و از شما چه مي خواهد. برادران! از شما مي خواهم که با مسئولين همکاري کنيد و بنشينيد به درد دل آن ها گوش کنيد. با هم همبستگي داشته باشيد. در کارها از همديگر سبقت بگيريد.

شهيد حسين عبدي ( 1362-1342 تهران )

حال سخني چند دارم با برادران بسيجي و دوستانم: اي سرورانم!... دست از ايمان و تقوايتان نکشيد و مبادا تقواي الهي را توسط شيطان از دست بدهيد. اميدوارم که با اتحاد خودتان، مشت محکمي بر دهان تمامي منافقين ضد انقلاب بزنيد و نگذاريد که منافقين در بين شما نفوذ بکنند و اتحاد و همبستگي شما را از بين ببرند و شماها سعي کنيد که الگويي باشيد براي ديگر امت حزب الله و اخلاق و رفتار شما طوري باشد که افراد به سمت شما جذب شوند و سنگرهاي حق عليه باطل را خالي نگذاريد.

شهيد شاهرخ عبدي ( 1365-1346 تهران )

حال سخني چند دارم با برادران بسيجي و دوستانم: اي سرورانم!... دست از ايمان و تقوايتان نکشيد. مبادا تقواي الهي را توسط شيطان از دست بدهيد. اميدوارم که با اتحاد خودتان، مشتي محکم بر دهان تمامي منافقين و ضد انقلاب بزنيد و نگذاريد که منافقين در بين شما نفوذ بکنند و اتحاد و همبستگي شما را از بين ببرند و شماها سعي کنيد که الگويي باشيد براي ديگر امت حزب الله و اخلاق و رفتار شما طوري باشد که افراد به سمت شما جذب شوند و سنگرهاي حق عليه باطل را خالي نگذاريد.

شهيد عيدمحمد عرب انصاري ( 1363-1348 شاهرود )

اي عزيزان و ياران امام امت!... شما هوشياري کنيد و وحدت و انسجام خود را براي نابودي دشمن حفظ کنيد و کاري نکنيد که دشمنان اسلام بين شما تفرقه بيندازند؛ چرا که اين يکي از خواسته هاي اوليه ي استعمارگران و دشمنان قرآن است و بر سر کوچک ترين مسئله اي، خداي ناکرده ناراحتي ايجاد نکنيد و کدورت ها [ را ] از دل ها بيرون کنيد و دشمن اصلي خود را بشناسيد و همراه امام با دشمن خود بجنگيد و عزت و شرف خود را حفظ کنيد و ذلت را به خود راه ندهيد.

‌ شهيد حسين عرب زاده ( 1360-1336 کازرون )

خواهران و برادران هموطن!... شما خود از آغاز تاکنون شاهد تبليغات سوء امپرياليسم و صهيونيسم در سطح جهاني و مزدوران آن ها نيز در داخل و خارج از کشورمان که جهت تضعيف رهبري (28) اين انقلاب اسلامي و روحانيت مبارز و متعهد و دلسوز و دلسردي و بي تفاوتي اين ملت مسلمان صورت گرفته، بوده و هستيد. همچنين از تبليغاتي که به وسيله ي بلندگوها و رسانه هاي گروهي شان جهت تضعيف روحيه ي رزمندگان در طول جنگ تحميلي کرده اند،‌ آگاه هستيم. اما اين کوردلان نتوانسته اند درک کنند که نه تنها اين تبليغات نمي تواند خللي در اراده ي استوار [ ملت ] مظلوم ما ايجاد کند (29)؛ بلکه موجب انسجام و وحدت هرچه بيشتر و تقويت روحيه ي انقلابي آن ها مي گردد.

شهيد ابوالقاسم عربيان آراني ( 1361-1340 آران و بيدگل )

برادران عزيزم! اين حرف را با تجربه ي خاصي که دارم، مي گويم که دشمن سخت در پي اين است که اين نيروهاي فعال و پرجوش و خروش، فعال و شجاع را که مانند زنجيري محکم کمر [ همت ] بسته تا با گام هاي استوار، خود را براي جهاني شدن اسلام [ آماده سازند ] و [ براي ] سربلندي اسلام و پيروزي جان فشاني مي کنند، از هم جدا کند و اين را باز هم وظيفه ي برادران مسئول مي دانم که اين انسجام را بيشتر کنند و سعي بيشتر در رشد دادن افراد (30) تازه کار [ نموده ] و [ به ] جذب نيرو بپردازند. خداوند توفيقتان دهد.

شهيد بهروز عزيززاده ( 1365-1346 تهران )

برادران عزيز! وحدت و انسجام خويش را بيشتر کنيد... و جبهه ها را خالي نگذاريد و اسلحه ي شهدا را به دست بگيريد و راه آنان را ادامه دهيد.

شهيد قدرت الله عزيزي ( 1365-1342 دهدشت )

سلام بر همه عزيزاني که در راه [ اسلام ] حرکت مي کنند و از شما مي خواهم که وحدت و همبستگي را از دست ندهيد و اگر فهميده ايد که دوستان شما پرواز کرده اند، از شما مي خواهم که وحدت و همبستگي را از دست ندهيد و جاي آن ها را بگيريد و سنگرشان را خالي نکنيد.

شهيد محمد عموقنبري ( 1366-1349 نجف آباد )

و اما سخني با امت شهيدپرور دارم: از امت شهيدپرور مي خواهم که يار و ياور امام امت، خميني بت شکن باشيد و پشتيبان امام باشيد و هميشه امام را دعا کنيد و از خداوند بخواهيد که امام عزيز را تا ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) نگه دارد و هميشه شعار همبستگي خود، يعني « خدايا! خدايا!... » را فراموش نکنيد.

شهيد اسکندر فتاحي ( 1366-000 شوشتر )

از تمامي دوستان و آشنايان و خصوصاً برادران پايگاه شهيد نوري پور حلاليت مي طلبم و اميدوارم که انسجام خويش را بيشتر محکم کنيد.

شهيد رضا فرخ نيا ( 1365-1346 دزفول )

اي برادران مسجد! من به عنوان اتمام حجت از طرف خودم به شما عرض مي کنم که اگر مسجد را، شايد به دلايل بيهوده، ترک کرده ايم، بار ديگر با انسجامي هرچه بيشتر، هر روز آن ها را که مکمّل يکديگر (31 ) [ ند ]، محکم نگه داريد.

شهيد مهرداد فروردين ( 1361-1340 نقده )

برادران! از شما مي خواهم که به حرف امام گوش نماييم که او از ما اتحاد [ و ] وحدت مي خواهد... دست به يکي کنيد و اين مملکت و اين گوشه از مملکت را که خراب شده است، آباد کنيد، پشتيبان هم باشيد، نه عليه هم. خواهرانم که در شهر خودمان زندگي مي کنيد! بايد احساس مسئوليت بيشتر کنيد و تشکل خود را انسجام دهيد؛ چرا که در اسلام، تفرقه مايه ي ذلت است.

شهيد لطف الله فلاح اسلامي ( 1364-1344 بهبهان )

و شما برادران انجمن هاي اسلامي، [ علي ] الخصوص انجمن اسلامي ميثم تمار، پاسداران گمنام و سربازان واقعي امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف)! حافظ و نگهبان خون پاک شهدا باشيد و سنگرهاي مساجد را محکم نگه داريد که دشمنان اسلام و انقلاب اسلامي از مساجد و حزب الله وحشت دارند و فناي خويش را در وحدت و همبستگي شما مي بينند (32). پايدار و استوار باشيد و از هيچ قدرتي جز قدرت الله هراسي نداشته باشيد.

شهيد بهروز قائدي کشکي ( 1362-1345 مرند )

چند کلمه به برادران و خواهران حزب اللهي توصيه دارم که ان شاء الله مورد قبول واقع شود: 1 نماز جمعه را هرچه باشکوه تر برگزار نماييد. 2- دعاي کميل را هرچه کامل تر برگزار نماييد که اين دعا از [ دعاهاي ] قرب الله است. 3- از غيبت بپرهيزيد و امام را قبل از نماز و بعد از نماز دعا کنيد، چون چشم دنيا به اوست. 4- انسجام خود را با امام جمعه و نهادهاي انقلابي، به خصوص سپاه و روحانيت زيادتر کنيد.

شهيد سيد عزيزالله قطبي ( 1362-1339 خلخال )

پيامي که به ياران و پاسداران و به بسيجيان و نمايندگان امام در سپاه و همه ي دوستان و آشنايان و رزمندگان دارم، اين است که با تمسک به حبل الله و ريسمان الهي و وحدت و انسجام و يکپارچگي با تمامي برادران ارتشي و با يکديگر و با ملت اسلامي و توکل به خداوند، حفظ نظم و مقررات و ضوابط اسلامي و اخلاق و برخورد اسلامي و اطاعت از فرماندهي و طلب کمک و ياري از خدا و کمک به رزمندگان و با داشتن خلوص نيت و ياري پير جماران در اين روزها که همچون حسين (عليه السّلام) غريب و مظلوم واقع شده، بشتابيد و براي اسلام خالصانه خدمت کنيد.

شهيد حسن قيصري حسن آبادي ( 1365-1347 جرقويه )

برادران و خواهران جهاد سازندگي در سراسر کشور وظيفه دارند... پيام شهيدان را به گوش همه برسانند تا ان شاء الله همه ي ملت ما شهادت طلب و شهيد دوست شوند و ما بتوانيم در اين ماه عزيز، ماه محرم و ماه صفر ان شاء الله هرچه بيشتر وحدت و انسجام پيدا کنيم و براي مقابله با دشمنان اسلام، بيشتر آماده شويم.

شهيد اصغر کافي ( 1365-1341 رباط کريم )

اي برادران!... هميشه يار مظلومان و بدخواه ظالمان باشيد و شما را به اتحاد و همبستگي و اتصال سفارش مي کنم و از نفاق و پراکندگي برحذر مي دارم. حق و حقيقت را هميشه جلوي چشم داشته باشيد و در همه جا (33)، چه هنگامي که غضب و اندوه بر شما چيره شود و چه وقتي که رفاه و شادماني داريد، از قانون ثابت عدل و عدالت پيروي کنيد.

شهيد برات علي کبيري ( 1361-1341 مرودشت )

از کليه ي خواهران و برادرانم و اقوام و دوستان و آشنايان و عموم مردم شهيدپرور تقاضا دارم که با حضور خود در صحنه، توطئه منافقين و دشمنان اسلام را خنثي نمايند و در خط اسلام باشند و به نائب برحق امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، امام خميني وفادار باشند و با وحدت خود اسلام را ياري دهند. برادران عزيز انجمن اسلامي علي آباد! به شما توصيه مي کنم که وحدت کلمه و انسجام خود را حفظ نماييد و در جهت پيشبرد اهداف اسلام هرچه بيشتر سعي و کوشش کنيد و خالصانه و مخلصانه و بي ريا به اسلام خدمت کنيد و هدفتان الله باشد.

شهيد محسن کردي ( 1361-1347 تهران )

اي برادران! وحدت و همبستگي را رعايت کنيد و تفرقه بين هم نيندازيد و تفرقه را از هم جدا و دور کنيد و در کارها همديگر را کمک کنيد... و اي برادرانم! از شما مي خواهم که وظايف شرعي خود را انجام دهيد و وحدت و همبستگي را در [ ميان ] خود حفظ کنيد و اخلاق اسلامي را رعايت کنيد.

شهيد احمد کريمي حبيب آبادي ( 1361-1339 اصفهان )

به شما امت اسلامي قهرمان و آگاه هشدار مي دهم که اين زمان (34) از هر لحظه اي که فکرش را بکنيد، حساس تر است... بکوشيد تا اسلام زنده بماند و بجوشد تا انقلاب اسلامي حفظ شود. بخروشيد تا انسجام جمع (35)، در محيط نهضت ادامه داشته باشد و صادر شود و در نتيجه کمر ظلم سياه، يعني جنايتکاران شرق و غرب شکسته و حکومت اسلامي در سراسر دنيا به دست مستضعفان ايجاد شود.

شهيد عيدمراد کياني ( 1361-1339 نهاوند )

... و پيام آخر من به برادران عضو انجمن اسلامي اين است که هميشه لفظ برادر در زبان شما باشد و همديگر را صدا کنيد و همبستگي محکمي با همديگر داشته باشيد و با هم برخورد اسلامي داشته باشيد.

شهيد جعفر محدودي ( 1362-1340 ساوه )

پيامي که به همکاران عزيزم دارم اين است که برادران عزيز! دانش آموزان را در سنگر مدرسه بسيج کرده و به آن ها کلمه ي انسجام و وحدت کلمه را بياموزيد و آن ها را بر عليه منافقين از خدا بي خبر و صداميان کافر هدايت فرماييد که به همت همين برادران خردسال بسيجي است که آمريکا به زانو درآمده [ است ].

علي محمد محسني حبيب آبادي ( 1361-1343 برخوار و ميمه )

برادران عزيزم! اجازه ندهيد افرادي کثيف و ضعيف در بين شما رخنه کنند و اتحاد و همبستگي شما را بگيرند. من به عنوان يک برادر از شما مي خواهم که در نماز جمعه شرکت کنيد و دست از دامن روحانيت مبارز و ولايت فقيه برنداريد.

شهيد محمدرضا محمدپور چناري ( 1362-1343 رشت )

من از برادران انجمن اسلامي مسجد ملاعلي محمد و مسجد طالقاني مي خواهم که وحدت و انسجام خود را زياد بکنيد و کارهاي مردم را به امروز و فردا نيندازيد و اخلاق اسلامي را رعايت بکنيد.

شهيد محمدحسين مظاهري تهراني ( 1360-1340 تهران )

و اين حرف امام را که مي گويد مردم ما خوب هستند، به ياد مي آورم که واقعاً چه مردم خوبي که پشتيبان نيروهاي رزمنده خود هستند و در جبهه هم از همه نوع مردم هستند و بسيج و سپاهي (36) و ارتشي و پاسدار و اين نشان همبستگي است که ان شاء الله همين متحد و يکپارچه بودن، مي تواند انسان را به پيروزي برساند.

شهيد نجف علي مفيد ( 1366-1335 لارستان )

از برادران بسيج مي خواهم که وصيت نامه ي شهدا را عمل کنيد و راه شهدا را با حضور خود در جبهه ها ادامه دهيد و پيامم به آينده سازان بسيج اين است: اين گروه را حفظ کنيد و وحدت و انسجام خود را از دست ندهيد و خود را به احکام اسلام آشنا سازيد و راه شهدا را ادامه دهيد و در خدمت جنگ باشيد.

شهيد علي رضا مهاجر سبزواري ( 1361-1343 گرگان )

از تمام برادران بسيجي و انجمن اسلامي مي خواهم که همچنان (37) وحدت و انسجام خود را حفظ کنند و در نماز جمعه و تشييع جنازه ها شرکت کنند و فعالانه بسيج و انجمن را به پيش ببرند و نگذارند يک لحظه غفلت در آن شود.

شهيد محمدرضا ميدان دار ( 1365-1346 فردوس )

بسيجيان دلير! هر سلاحي (38) که بر زمين مي افتد، شما را طلب مي کند که بياييد، بياييد مرا برداريد. هر بدني که به خون مي غلتد، فريادش بلند است که راه مرا ادامه دهيد. پرده ي جهالت و گمراهي را کنار بزنيد. خودفريبي ها را با اخلاص و حساب کشيدن از نفس خود کنار بگذاريد. بياييد ديگر براي خدا کار کنيد؛ کسي ديگر را در نظر نداشته باشيد. با هم مهربان باشيد. اتحاد و همبستگي داشته باشيد. اطاعت پذير باشيد.

شهيد محمود ميرزايي زهان ( 1365-1342 مشهد )

از برادران پاسدار و بسيجي مي خواهم که سنگر شهدا را بيشتر از هميشه پر نمايند و کارها را براي رضاي خداوند متعال انجام دهند که چنين کاري دلسردي ندارد. از مسئولين سپاه و بسيج تقاضا دارم نهايت سعي خود را در جهت همکاري و همفکري با ديگر برادران بنمايند و در جهت انسجام بيشتر تشکيلات بسيج، برادران با يکديگر تفاهم و همکاري بيشتر داشته باشند.

شهيد حسين ميرسلامي فردوس ( 1363-1346 مراغه )

دوستانم و برادران بسيجي ام! بي وقفه تلاش کنيد و رضاي خدا را طلب کنيد و سلاح خونين شهداي جبهه ها ( کربلاهاي ايران ) را مگذاريد زمين بماند و تا رفع فتنه عليه شياطين بجنگيد. در پايگاه هاي مقاومت، انسجام را بيشتر کنيد و اخلاق اسلامي را رعايت و در همه ي کارهايتان جلب رضاي الهي و عطوفت را به کار بنديد که ايمان و تقوا با اخلاق اسلامي و محبت و عصمت، عالم را جذب راه خدا مي کند.

شهيد عقيل نجاري ( 1365-1345 همدان )

از دوستانم مي خواهم که دنباله روي راه سرخ مولايشان، حسين ابن علي (عليه السّلام) بوده [ و ] اتحاد و همبستگي را در بين خود حفظ کرده و در سختي ها حلال مشکلات يکديگر باشند، سخنان امام عزيزمان را از جان و دل پذيرفته و به آن عمل نمايند.

شهيد معصوم علي نجفي آرمان ( 1360-1339 همدان )

اي مردم! مجاهدان و مبارزان را بيشتر تشويق کنيد که اين نشان همبستگي شما با آن هاست.

شهيد حامد نخعي ( 1363-1345 بردسکن )

سخني هم به شما برادران بسيجي: تمام ابرقدرت ها هرچه ضربه خوردند، از اين همبستگي شما برادران بسيجي است. تا مي توانيد هميشه وحدت کلمه داشته باشيد.

شهيد محمدرضا نظري ( 1362-1343 علي آباد )

« با آنان که با شما مي جنگند، بجنگيد. خدا هرگز براي کافران نسبت به اهل ايمان، راه تسلط باز نخواهد کرد. » (39)
انقلاب ايران با قدرت به پيش مي رود و هر روز انسجام و استحکامش فزوني مي يابد و مخالفانش با شکست مواجه خواهند شد.

شهيد محمد نظري نعمتيه ( 1365-1334 کبودرآهنگ )

با درود فراوان به ملت شهيدپرور ايران که همچون کوهي بر جاي خويش استوار هستند و کمترين نااميدي و هراسي در خود راه نداده، بلکه با بودن در صحنه نشان دادند انقلاب برخوردار از چنين انسجامي مي باشد که نمي توان آن را متزلزل و متلاشي کرد.

شهيد عبدالعزيز وحيديان ( 1361-1339 دزفول )

خون شهيد هرگز هدر نخواهد رفت، بلکه هر قطره اش به صدها و هزاران قطره، بلکه به دريايي از خون تبديل خواهد شد و به پيکر اجتماع نفوذ خواهد کرد. مشاهده کرديم که با ريختن خون بهترين ياران امام بزرگوارمان به دست منافقين، انسجام و وحدت امت حزب الله و مردم شهيدپرور ايران بيشتر شد و خشم آنان نسبت به اين منافقان داخلي بيشتر شد. اما با ريختن خون شهيدان مسئوليت ما سنگين تر مي شود؛ چرا که شهيد حقي به گردن ديگران دارد که از همه بالاتر و والاتر است و ما بايد اين حق شهيد را ادا نماييم.

شهيد سيدسعيد هاشميان ( 1364-1341 تهران )

صحبتي هم دارم با برادران بسيجي و ديگر برادران: قدر خود را بدانيد. ملت، قدر اين نيروي عظيم الهي را بداند که تنها نيرويي است که مي تواند در برابر قوي ترين قدرت ها مقاومت کند و آن ها را نابود سازد. تا بتوانيد بسيج را تقويت کنيد که با اين کار، انقلاب را تقويت و تضمين کرده ايد و اگر مي توانيد در اين راه کار کنيد. با کناره گيري يا کم توجهي در کار، به اين نهاد مکتبي ضربه وارد نکنيد. انسجام خود را حفظ کنيد. آمادگي رزمي خود را حفظ و تقويت کنيد. خصوصاً قرآن را در سرلوحه ي برنامه قرار دهيد. تبليغات را به نحو احسن انجام دهيد و از کارکردن در اين راه خسته نشويد. جبهه ها را فراموش نکنيد و تا آنجا که مي توانيد به جبهه ها برويد. مبادا بگذاريد جاي شهدا و جانبازانمان در جبهه ها خالي بماند که پاي مال کردن خون آن هاست.

شهيد حسن هراتيان ( 1360-1335 اصفهان )

درود بر امت شهيدپرور ايران که با پشتيباني از دين و مکتب و رهبر خود ثابت کردند که اهل کوفه نيستند و ثابت کردند که تا آخر ايستاده اند و با درود به روحانيت مبارز و آگاه که با حضور در جلسات و جبهه ها به مردم، آگاهي و انسجام دادند. از شما امت مسلمان [ و ] قهرمان خواهانم که از خدا بخواهيد فرج امام [ زمان ] (عجل الله تعالي فرجه الشريف) نزديک گردد و دعاگوي نائب برحقش، امام خميني باشيد که هرچه امروز داريم، از اين رهبر عظيم الشأن داريم و اين امام بود که امروز همه ي ابرقدرت ها از نامش بيم دارند و بر خود مي لرزند.

شهيد حسن هزارپيشه ( 1362-1343 يزد )

برادران! استغفار و دعا را از ياد نبريد که بهترين درمان ها براي تسکين دردهاي روحي است و هميشه به ياد خدا باشيد و در راه او قدم برداريد و هرگز دشمنان بين شما تفرقه نيندازند و شما را از روحانيت متعهد جدا نکنند که اگر چنين کردند، روز بدبختي مسلمانان و روز جشن ابرقدرت ها و دشمنان اسلام است و با حضور و همبستگي مستمرتان همپاي ديگر برادران رزمنده، ادامه دهنده ي راه شهدا باشيد و در امام بيشتر دقيق شويد و سعي کنيد عظمت او را بيابيد و خود را تسليم او سازيد و صداقت و اخلاص خود را همچنان حفظ کنيد.

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: از.
2. در اصل وصيت: در عمل درآوريد و.
3. در اصل وصيت: بتوانم عزت و ناموس خود را به جا بگذارم.
4. در اصل وصيت: خواهد شکست.
5. در اصل وصيت: کرده.
6. سوره رعد؛ آيه 28.
7. در اصل وصيت: حزب الله.
8. در اصل وصيت: اداره جات ها.
9. سوره آل عمران؛ آيه 103.
10. در اصل وصيت: پيوند.
11. اشاره به « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا »؛ سوره آل عمران، آيه 103.
12. در اصل وصيت: حاضر به اميال پليد خود نمي شوند.
13. در اصل وصيت: و تا سپاه.
14. در اصل وصيت: خدمتگذاري.
15. در اصل وصيت: کرده.
16. در اصل وصيت: به افراد.
17. در اصل وصيت: بر.
18. اشاره به « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا »؛ سوره آل عمران، آيه 103.
19. در اصل وصيت: خورد.
20. در اصل وصيت: مي رسد.
21. در اصل وصيت: بر.
22. در اصل وصيت: از.
23. در اصل وصيت: انسجام تر شدن.
24. در اصل وصيت: ستم را.
25. در اصل وصيت: ناخوانا.
26. در اصل وصيت: بسيج آن ها.
27. در اصل وصيت: مي رسيد.
28. در اصل وصيت: رهبريت.
29. در اصل وصيت: کنند.
30. در اصل وصيت: به افراد.
31. در اصل وصيت: يکديگر را.
32. در اصل وصيت: مي بيند.
33. در اصل وصيت: در همه جاي.
34. در اصل وصيت: که زماني.
35. در اصل وصيت: تا تداوم و انسجام جمع.
36. در اصل وصيت: ناخوانا.
37. در اصل وصيت: آن چنان.
38. در اصل وصيت: هر سلاحي را.
39. اشاره به « وَلَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً »؛ سوره نساء، آيه 141.

منبع مقاله :
سيف زاده، ايوب؛ (1391) گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (4) وحدت «دفتر اول»، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.