با موهاي زائد چه کنيم

وقتي يک موي کوچک زير پوستي، روي مخ ما حرکت مي کند. چاره اي باقي نمي گذارد جز اينکه از ريشه بيرون بياوريمش! پس مجبور مي شويم تمام راه حل هايي را که به فکر خودمان مي رسد امتحان کنيم؛ اول با يک شي نوک تيز
يکشنبه، 17 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با موهاي زائد چه کنيم
 با موهاي زائد چه کنيم

 

نويسنده: باران شعباني




 

وقتي يک موي کوچک زير پوستي، روي مخ ما حرکت مي کند. چاره اي باقي نمي گذارد جز اينکه از ريشه بيرون بياوريمش! پس مجبور مي شويم تمام راه حل هايي را که به فکر خودمان مي رسد امتحان کنيم؛ اول با يک شي نوک تيز غير استريل شروع مي کنيم به باز کردن غلاف پوست، بعد موچين را برداشته و مو را از درون پوست به بيرون مي کشيم! حالا اگر دردسرمان يکي بود، مي شود دو تا چون با اين کار، کم کم سر و کله جوش هاي چرکي هم پيدا مي شود.
« موهاي زير پوستي » با اينکه نشانه بروز بيماري پوستي نيست اما با ايجاد آنها، دردسر دوم يعني جوش هاي چرکي، پاي خيلي ها را به مطب متخصصان پوست و مو باز مي کند.

داستان موهاي زيرپوستي

قصه از جايي آغاز مي شود که برخي موها به جاي سر درآوردن به بيرون پوست، پيچ مي خورند و درون پوست رشد مي کنند و فقط نوک آنها از يک کانال ظريف در زير پوست به چشم مي خورد. زاويه رشد اين موها معمولاً مورب يا موازي پوست است.
دليل قطعي براي بروز اين مشکل وجود ندارد اما اين موها عموماً به دليل جا به جا شدن و تغيير زاويه دهانه فوليکول مو ايجاد مي شود که ناشي از اصلاح غلط مو است، افرادي که برخلاف جهت رويش مو اصلاح مي کنند بيشتر دچار موهاي زير پوستي مي شوند.
البته روش اصلاح مو از فردي به فرد ديگر متفاوت است و ممکن است برخي با روش اصلاح خلاف جهت رويش مو دچار موهاي زير پوستي نشوند اما بيشتر افراد با اين روش به اين مشکل دچار مي شوند در واقع ممکن است هر چيزي که موها را کوتاه و نوکش را تيز ببرد باعث رشد مو زير غشاي پوست و ايجاد موي زير پوستي شود.
حذف موهاي زائد از طريق روش هاي تيغ زدن، اپي ليدي ( موکن برقي )، اپيلاسيون ( موم انداختن ) و پوشيدن لباس هاي تنگ باعث رشد اين موهاي کوچک و دردسر ساز شود.
البته دردسر اصلي وقتي ايجاد مي شود که براي خارج کردن موي زير پوستي تلاش واهي شود که در اين صورت ممکن است پوست را ملتهب، چرکي و دردناک کنيم. افرادي که داراي موهاي ضخيم، فر يا مجعد هستند و پوست خشک نيز دارند، بيشتر دچار موي زير پوستي مي شوند.
موهاي مجعد و خشن، پس از اصلاح، امکان بيشتري دارد که برگشته و نوک آن در پوست فرو رود. با اصلاح مکرر، احتمال اينکه نوک موي فرو رفته پوست را متورم کند، بيشتر است.

ماشين برقي يا تيغ؟

براي اصلاح افرادي که موي زيرپوستي دارند، ماشين اصلاح برقي بهتر از ريش تراش هاي دو تيغه است زيرا استفاده از ريش تراش هاي دو تيغه باعث فشار بيشتر و قطع مو در زاويه تنگ و تيز مي شود و موهاي تيز بيشتر به حالت فرو رفته درمي آيند. در صورتي که ناچار هستيد از تيغ براي اصلاح صورت استفاده کنيد، تيغ هاي تيز به کار بريد و از تراشيدن موها در خلاف رويش آنها، اصلاح مکرر در فواصل کوتاه ( به خصوص در ناحيه گردن ) خودداري کنيد.

عوارض موهاي زيرپوستي

در بعضي موارد موهاي زيرپوستي مشکل خاصي ايجاد نمي کنند ولي گاهي اين موها به خصوص در نواحي تاريک و مرطوب بدن، ايجاد خارش، التهاب، قرمزي و تورم مي کنند و حتي بعضي وقت ها چرکي مي شوند و لک هاي قهوه اي روي پوست باقي مي گذارند که ماه ها و سال ها ماندگار است.

موهاي زيرپوستي در چه نواحي شايع تر هستند؟

موهاي زيرپوستي در خانم ها بيشتر در بالاي ساق پا و زير ابروها ديده مي شود. که در ناحيه ساق پا گاهي همراه با لک هاي قهوه اي، جوش هاي چرکي يا دانه هاي برجسته است و براي فرد اصلاً خوشايند نيست. در آقايان نيز موهاي زير پوستي بيشتر در ناحيه ريش، گردن و پشت سر اتفاق مي افتد و معمولاً به دنبال اصلاح هاي مکرر و نزديک به سطح پوست ايجاد مي شود. البته بروز اين مشکل در موهاي جلوي گردن، زير چانه و فک تحتاني شايع تر است.
براي پيشگيري از ايجاد موهاي زيرپوستي بايد از تحريک و خاراندن سطح پوست خودداري کرد.

راه درمان موهاي زيرپوستي

بيشتر موهاي زيرپوستي خود به خود به بيرون از سطح پوست رشد مي کنند و به درمان خاصي نياز ندارند اما اگر تعداد موهاي زير پوستي شما بسيار زياد است و هميشه دچار اين مشکل مي شويد و اگر دچار درد در يکي از اين موها شديد که بيش از چند روز طول کشيد، آن وقت بايد به پزشک مراجعه کنيد تا براي شما درمان مناسب صورت گيرد.

نحوه درمان توسط پزشک متخصص پوست

با مراجعه به پزشک متخصص پوست، در صورت بروز عفونت در محل ضد عفوني کننده هاي موضعي و آنتي بيوتيک هاي خوراکي تجويز مي شود.
در صورتي که محل موي زيرپوستي با جوش چرکي درگير نشده است، ماسک هاي لايه بردار پوست مي تواند سطح مرده پوست را از بين ببرد و مو را از غشاء پوست بيرون آورد.
برداشتن دائمي موهاي گرفتار توسط دستگاه ليزر براي مواردي که موي زيرپوستي مقاوم به درمان است تجويز مي شود.

و اما راه حل ساده تر

* اول بايد به نحوه اصلاح دقت کرد. اصلاح بايد در مسير رشد مو و بدون کشيده شدن پوست انجام شود و چنانچه از يک روش اصلاح نتيجه ي نامطلوب گرفته ايد، روش خود را عوض کرده و روش هاي ديگر را امتحان کنيد. آقاياني که مشکل موهاي زير پوستي در ناحيه صورت دارند بهتر است بلافاصله بعد از اصلاح حوله آب گرم روي ناحيه قرار دهند و چند دقيقه به همان وضعيت نگه دارند. نگه داشتن پوست در حالت مرطوب باعث مي شود مسير رشد موها تغيير کند.
* خانم ها بهتر است قبل از تيغ زدن يا اپيلاسيون، ناحيه مورد نظر را با آب گرم و يک پاک کننده ملايم بشويند. اين کار هم کثيفي، مواد زائد و روغن اضافه را از سطح پوست پاک مي کند و هم جلوي مسدود شدن فوليکول هاي مو با سبوم ( يک ماده چرب که توسط غدد سباسه ترشح مي شود ) را مي گيرد.
* پوست را لايه برداري کنيد تا مو بالا بيايد و تيغ زدن و اپيلاسيون آسان تر شود. لايه برداري پوست قبل از اپيلاسيون بهتر است با محصولي انجام شود که دانه هاي گرد و صاف داشته باشد و حاوي دانه هاي درشت نباشد همچنين کرم هاي لايه بردار حاوي نرم کننده هايي مانند روغن جوجوبا هستند که مو را نرم مي کنند.
* براي بند انداختن، اپيلاسيون و کندن مو با مو کن، به يک شخص حرفه اي مراجعه کنيد. اگر موهاي زير پوستي داريد، از يک متخصص زيبايي معتبر کمک بگيريد.
* سعي کنيد بعد از موزدايي، از تسکين دهنده پوست استفاده کنيد. مواد التيام دهنده اي مانند آلوئه ورا، کالاندولا و بابونه از سوزش و قرمزي پوست جلوگيري و از ايجاد موهاي زير پوستي و تشديد آنها خودداري مي کنند.
* اين طبيعي است که بالا آمدن موهاي زير پوستي 8 تا 10 روز طول بکشد بنابراين اندکي صبر لازمه کار است.
* اگر موهايتان بيشتر از 10 روز زير پوست باقي ماندند يا آلوده شدند، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنيد.

روش هاي پيشگيري

1- صورت را قبل از اصلاح بشوييد و بگذاريد موها حداقل 5 دقيقه خيس بخورد. موي خيس خورده راحت تر بريده مي شود.
2- موها را در جهت رشد آنها اصلاح کنيد در صورت و در ساق پا به سمت پايين اصلاح کنيد.
3- موها را از ته نزنيد و کمي بلندتر از سابق اصلاح کنيد چون ممکن است به داخل برگردند يا با زوايه به زير پوست هدايت شوند.
4- هنگام اصلاح، پوست را زياد نکشيد و تيغ را هم به پوست فشار ندهيد.
5- از ابزار اصلاح يک تيغه و نه چند تيغه استفاده کنيد.
6- هنگام اصلاح از ژل به جاي کف استفاده کنيد زيرا ژل کمتر از کف تحريک مي کند.
7- بعد از اصلاح از افتر شيو استفاده کنيد.
8- از تکرار تراشيدن يک ناحيه در يک جلسه خودداري کنيد زيرا احتمال ايجاد موي زير پوستي بيشتر مي شود.
9- پوست را مرطوب نگه داريد.
10- بلافاصله بعد از اصلاح، حوله آب گرم روي ناحيه قرار دهيد و چند دقيقه به همان وضعيت نگه داريد.
منبع مقاله :
نشريه بهداشت زنان، شماره 48



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.