خانه داري در سرما

در روزهاي سرد زمستان بايد روش ها و راهکارهاي هوشمندانه و مؤثري را در خانه به کار بگيريد تا با امنيت، سلامت و آرامش بيشتري اين روزها را سپري کنيد و با جلوگيري از هدر رفتن گرماي خانه بتوانيد در مصرف انرژي...
دوشنبه، 18 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خانه داري در سرما
 خانه داري در سرما

 

نويسنده: نوا صفايي




 

در روزهاي سرد زمستان بايد روش ها و راهکارهاي هوشمندانه و مؤثري را در خانه به کار بگيريد تا با امنيت، سلامت و آرامش بيشتري اين روزها را سپري کنيد و با جلوگيري از هدر رفتن گرماي خانه بتوانيد در مصرف انرژي هم صرفه جويي کنيد. براي استقبال از زمستان در خانه خود، اين روش ها را امتحان کنيد:

ورودي خانه را زمستاني کنيد

وقتي فصل بارندگي آغاز مي شود يک پادري صخيم و نامسطح از جنس چوب، لاستيک يا الياف نارگيل جلوي در بيرون از منزل قرار دهيد تا گل ولاي و برف را به خود جذب کند و يک پادري جاذب نيز پشت در ورودي يعني داخل خانه بگذاريد تا رطوبت را به خود جذب کند.

جايي به شکل کفش کن در ورودي منزل درست کنيد

اگر در ورودي منزل شما مستقيماً به داخل فضاي نشيمن باز مي شود بايد يک فضاي کفش کن کوچک براي ورودي خانه درست کنيد. اين فضا مي تواند شيشه اي باشد تا از ورود نور به داخل جلوگيري نشود و فضاي اتاق را کوچک نشان ندهد. ساختن کفش کن روش خوبي براي دور نگه داشتن سرما از اتاق نشيمن هنگام باز و بسته کردن در ورودي است.

سبد مخصوص دمپايي هاي روفرشي تهيه کنيد

در فصل زمستان، تعدادي دمپايي روفرشي حوله اي و تميز تهيه کنيد و آنها را داخل سبدي کنار در ورودي براي مهمان ها قرار دهيد. با اين کار مي توانيد از مهمانان خود در فصل سرما استقبال گرمي داشته باشيد. همچنين آنها را ترغيب مي کنيد که به محض ورود کفش و چکمه هاي خيس خود را از پا درآورند و اين روفرشي هاي تميز و گرم را بپوشند.

جلوي ورودي ها، پرده هاي شکيل و مخصوص بياويزيد

براي اين منظور پرده هايي که تا زمين مي رسند و بين اتاق ها آويزان مي شوند، کارآيي دارند. اين پرده ها جلوي وزش باد و نفوذ سرما به داخل اتاق نشيمن و اتاق هاي ديگر را مسدود مي کنند.

ايوان جلوي در ورودي را محصور کنيد

اين روش نيز مانند روش « کفش کن » باعث مي شود که ايوان ورودي ساختمان، محصور و از وزش باد و ورود سرما به داخل جلوگيري شود. ايوان محصور شده يک مزيت ديگر نيز دارد و آن اينکه مهمانان تا زماني که در راه به رويشان باز کنيد در پناه آن يخ نمي زنند.

پرده هاي ضخيم آويزان کنيد

پارچه هاي ضخيم و زيبا همچون مخمل به خصوص مخمل راه راه، بسيار گرم هستند و به خوبي جلوي ورود باد و سرما را از پنجره به داخل مي گيرند. اگر گرماي بيشتري مي خواهيد نيز مي توانيد پشت پنجره ها، کرکره يا سايبان نصب و از داخل نيز پرده هاي سنگين و ضخيم آويزان کنيد.

کرکره هاي مناسب نصب کنيد

کرکره هايي که پشت پنجره نصب مي شوند و مي توان آنها را باز و بسته کرد در تابستان مانند سايبان عمل مي کنند و در زمستان نيز جلوي وزش بادهاي شديد و طوفان را مي گيرند و حفاظ خوبي در برابر باران و برف هستند.

پنجره هاي حفاظ دار يا قابدار انتخاب کنيد

در مورد انتخاب پنجره هاي عايق، اختلاف نظرهاي زيادي وجود دارد اما اين پنجره ها واقعاً مفيد هستند. در واقع سبک پنجره هاي شما بر ميزان بادگيري آنها تأثير دارد. بعضي از رايج ترين انواع پنجره از جمله تک لنگه و دو لنگه و پنجره هاي کشويي، کمي اجازه ورود هوا را به داخل مي دهند اما پنجره هاي حفاظ دار، قاب دار و ثابت، بهترين و محکم ترين درزگيري را دارند.

خانه را در آستانه فصل سرما نظافت کنيد

با کوتاه شدن روزها و سردتر شدن هوا نبايد از نظافت منزل غافل شد. براي اينکه از فصل زمستان در داخل منزل نيز لذت ببريم لازم است خانه تميز وعاري از هر نوع وسايل اضافه و کثيف باشد. معمولاً دود بخاري يا شومينه روي شيشه پنجره ها مي نشيند و مانع از ورود نور خورشيد به داخل ساختمان مي شود. براي رفع اين مشکل توصيه مي شود که شيشه هاي پنجره را با مخلوطي از آب و سرکه تميز کنيد. بخاري يا هر دستگاه گرمازا را بايد ماهي يک بار تميز کنيد تا انرژي هدر نرود و هواي داخل منزل تميز بماند. کثيفي اطراف دستگاه گرما زا مانند بخاري و شومينه را نيز تميز کنيد. همچنين به علت گرم و خشک بودن داخل منزل، سطح لامپ ها گرد و خاک مي گيرد پس براي روشن تر شدن داخل منزل، گردگيري لامپ ها را فراموش نکنيد. براق کردن وسايل منزل مانند لب تخت و مبل نه فقط باعث تميزي مي شود بلکه باعث انعکاس نور و روشنايي بيشتر در اتاق ها خواهد شد. همچنين تميز کردن ديوارها و سقف منزل باعث انعکاس نور در داخل منزل خواهد شد.

بگذاريد نور آفتاب در طول روز به داخل اتاق ها بتابد

حتماً پرده هاي پنجره هاي جنوبي را در طول روز جمع کنيد تا نور آفتاب، اتاق هايتان را گرم کند. اگر پنجره هاي جنوبي خانه شما به خاطر وجود درخت يا بوته بر سر راه اشعه آفتاب، نور زيادي نمي گيرد مي توانيد آنها را هرس کنيد.

مبلمان چوبي را روغن بزنيد

روغن زدن و برق انداختن مبلمان چوبي نه تنها موجب مي شود که نو و سالم تر به نظر برسند بلکه با ايجاد يک لايه محافظ روي آنها اين وسايل را در برابر گرد وغبار و رطوبت مقاوم تر مي کند.

تغيير دکوراسيون اتاق ها را فراموش نکنيد

به طور کلي يک اصل مهم براي دکوراسيون خانه در فصل زمستان، افزودن حس گرما و صميميت به فضاي اتاق هاست. براي اين منظور مي توانيد روي مبل ها هماهنگ با رنگ آنها پارچه هاي ضخيم با رنگ هاي گرم و دلپذير پهن کنيد. پارچه هاي پشمي انتخاب مناسبي براي روتختي ها و پرده هاي خانه هستند. از بالش ها و کوسن هاي اضافي براي راحتي و گرماي بيشتر اتاق ها استفاده کنيد. سعي کنيد در تمام قسمت هاي خانه از فرش و قاليچه استفاده کنيد. يکي از تجربه هاي ناخوشايند در زمستان، راه رفتن روي زمين سرد به خصوص صبح ها بعد از بلند شدن از رختخواب است. قاليچه خانه را گرم تر مي کند.

يک فضاي دلچسب و گرمابخش براي کنار شومينه طراحي کنيد

براي کنار شومينه که باقي سال بدون استفاده است يک چيدمان ساده و صميمي در نظر بگيريد. يک ميز و چند صندلي و يک قاليچه نماي خوبي است.

يک ضد يخ طبيعي براي شيشه اتومبيل خود تهيه کنيد

داخل يک بطري اسپري را پر از محلول سرکه و آب کنيد که نسبت سرکه به آب در اين مايع ضد يخ، سه واحد به يک واحد باشد سپس آن را هنگام شب روي شيشه اتومبيل اسپري کنيد. چون سرکه حاوي اسيد استيک است دماي انجماد آب را کاهش مي دهد و در نتيجه از يخ زدن آن جلوگيري مي کند. اگر هم صبح از خواب بيدار شديد و ديديد که شيشه اتومبيل تان در سرماي ناگهاني شب يخ زده از همين محلول ضد يخ استفاده کنيد تا فرايند ذوب شدن آغاز شود.

براي پرنده هايي که به شما پناه مي آورند، غذا تهيه کنيد

زمستان فصل غذا دادن به پرنده هايي است که به اميد پيدا کردن چيزي براي خوردن، اطراف خانه و پشت پنجره ها يا روي بالکن ها سَرَک مي کشند. اگر نمي خواهيد اين دوستان بي آزار و ارزشمند طبيعت را نااميد کنيد از قبل براي آنها مقدار زيادي دانه هاي خوردني تهيه کنيد و به آنها غذا بدهيد.

به فکر گياهان هم باشيد

اولين اقدام هرس کردن و پاکسازي گياهان است زيرا بيشتر آفت ها و بيماري ها از باقي ماندن قسمت هاي خراب و زائد گياه در زمستان به وجود مي آيد. يعني آفت ها درون گياه و خاک رخنه مي کنند و باعث بيماري آنها مي شوند. بنابراين ضروري ترين کار، هرس کردن گياهان و حذف قسمت هاي مرده و بيمار آن است. نکته مهم ديگر، حذف کامل گياهان و سبزيجات يک ساله است که سال بعد ديگر سبز و زنده نخواهند شد. از سوي ديگر کندن برگ هاي مريض و از ريشه درآوردن علف هاي هرز و سرانجام تغذيه کردن باغچه با مواد و کودهاي مغذي هم يکي ديگر از کارهاي زمستان است. براي جلوگيري از يخ زدگي گياهان و ترک خوردن گلدان ها نيز روي آنها را با چند لايه نايلون بپوشانيد.
منبع مقاله :
نشريه بهداشت زنان، شماره 48



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما