تمیز کردن لوازم ساخته شده از فولاد ضد زنگ

لوازم ساخته شده از فولاد ضد زنگ به خاطر توانایی مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدن مشهورند اما سطح روشن و درخشان آنها مستعد جمع شدن گرد و غبار، دوده و سیاهی و افتادن خراش است. در زیر چند توصیه و پیشنهاد
سه‌شنبه، 30 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تمیز کردن لوازم ساخته شده از فولاد ضد زنگ
تمیز کردن لوازم ساخته شده از فولاد ضد زنگ

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

لوازم ساخته شده از فولاد ضد زنگ به خاطر توانایی مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدن مشهورند اما سطح روشن و درخشان آنها مستعد جمع شدن گرد و غبار، دوده و سیاهی و افتادن خراش است. در زیر چند توصیه و پیشنهاد برای اینکه سطوح این وسایل به مدت طولانی درخشان بماند ارائه شده است.
فولاد ضد زنگ به خاطر توانایی مقاومت در برابر خوردگی مشهور است. فولاد ضد زنگ کاربردهای فراوانی به شکل انواع لوازم خانگی دارد و باید به طور مرتب سطوح آن تمیز شود چون در معرض گرما، روغن و حتی آب است. فولاد ضد زنگ از 90 % آهن و 10 % کروم تشکیل یافته است. کروم با اکسیژن موجود در هوا ترکیب شده و یک لایه اکسید سخت روی سطح تشکیل می‌دهد که از خوردگی و زنگ زدن فولاد جلوگیری می‌کند. اگرچه فولاد ضد زنگ به خاطر توانایی مقاومت در برابر خوردگی مشهور است اما حضور کثیفی، گرد و غبار، دوده و سیاهی و از همه مهم‌تر اثر انگشت ظاهر آن را زشت می‌کند. اما اگر از روشهای درستی استفاده شود و طبق دستور العمل‌های موجود در راهنمای مصرف کننده عمل شود، فولاد ضد زنگ به خوبی تمیز می‌شود.

1. لوازم را با آب گرم و حوله‌ی مرطوب تمیز کنید.
2. سطوح داخلی و خارجی را با یک پارچه‌ی نرم آغشته به سرکه یا الکل بمالید.
3. از برخی تمیز کننده‌های فولاد ضد زنگ استفاده کنید و آن را در جهت خطوط پولیش تمیز کنید.
4. لکه‌های روغنی و سخت را با یک تکه پارچه‌ی نایلونی نرم آغشته به محلول کربنات سدیم گرم و تند تمیز کنید. البته ابتدا دستور العمل‌ راهنمای مصرف کنندگان را بخوانید و مراقب باشید.
5. دوباره لوازم را با پارچه‌ی مرطوب به طور کامل تمیز کنید.
6. چند قطره روغن بچه را روی حوله‌ی کاغذی بریزید و برای تمیز کاری نهایی روی سطوح لوازم فولادی بمالید.

تمیز کردن لوازم ساخته شده از فولاد ضد زنگ

روشهای تمیز کردن :

• محلول آلی: محلول‌های آلی مثل استون می‌توانند برای تمیز کردن لکه‌های روغنی و گریسی به کار روند. بعد از استفاده کردن آنها را با دستمال آغشته به آب صابون تمیز کرده و سپس خشک کنید. البته در جهت خطوط پولیش خشک کنید.
• محلول اسید نیتریک: 9 قسمت آب گرم را به یک قسمت اسید نیتریک اضافه کنید که یک محلول خوب برای از بین بردن لکه‌های زنگ و خوردگی است. به مدت یک ساعت آن را بگذارید باقی بماند سپس آن را با آب کافی بشویید و با یک اسفنج یا پارچه‌ی نرم آبش را بگیرید. در هنگام استفاده از اسید نیتریک مواظب باشید و از دستکش استفاده کنید و در ظروف شیشه‌ای هم بزنید.
• پارچه‌های نایلونی جاذب: خراشهای روی فولاد ضد زنگ پرداخت کاری شده با استفاده از پارچه‌های نایلونی جاذب پاک کننده از بین می‌روند. از سابنده‌های پشم فولادی استفاده نکنید چون بیشتر آسیب می‌زنند. هنگام مالیدن و تمیز کاری در جهت خطوط پولیش حرکت کنید.

توصیه‌ها :

• اگر لکه خیلی مقاوم است از پاک کننده نرم محلول در آب گرم استفاد کنید و سطح را با اسفنج یا برس فیبری مثل مسواک کهنه بمالید. اما آن را فوراً به طور کامل با آب شسته و بمالید و با حوله خشک کنید تا لکه‌های آب روی آن نماند.
• اثر انگشت معضل استفاده از لوازم ساخته شده از فولاد ضد زنگ است. با استفاده از تمیز کننده‌های شیشه یا آمونیا آنها را بمالید. سپس لوازم را به خوبی با آب بشویید و با حوله خشک کنید.
• لوازم ساخته شده از فولاد ضد زنگ را بلافاصله بعد از استفاده کردن تمیز کنید.
• لوازم را بعد از خنک شدن کامل بعد از استفاده کردن تمیز کنید.
• حلالهای حاوی کلرید را اصلاً به کار نبرید.
• از تمیز کننده‌ها و حلالهای تند در صورتی که اتاق تهویه مناسب دارد استفاده کنید.
• از پشم فولادی یا برس برای تمیز کردن لکه‌ها استفاده نکنید چون روی سطوح این لوازم خراش می‌اندازند و از طرفی منجر به خوردگی و زنگ زدن می‌شوند.
• دستمال‌ها و حوله‌های استفاده شده را با هم مخلوط نکنید و برای کارهای دیگر استفاده نکنید.
• مراقب باشید که سوکت و سیمهای لوازم را مرطوب نکنید چون ممکن است در هنگام استفاده بعد از تمیز کاری دچار مشکل شوند.

فولاد ضد زنگ برای حفظ زیبایی و جلوگیری از خوردگی ناشی از کثیفی و آلودگی در استفاده‌های مکرر به خصوص در آشپزخانه، به تمیز کاری‌های مرتب نیاز دارد. بنابراین تمیز کردن مرتب این لوازم، سطوح و ظاهر آن را حفظ می‌کند. در هنگام تمیز کردن این لوازم به الگوها، سطوح و طرح وسیع روی این لوازم که به تمیز کاری بیشتر نیاز دارند توجه کنید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.