برداشت هایی از بیانات امام خمینی (ره)

دخالت افراد صالح در امور

الان شما در یك شركتی واقع شدید كه در آن شركت هم باید به طور امانت، به طور دیانت عمل كنید. و همان طور كه در این نهضت پیشبرد كردید، در نهضت مقابل جنود ابلیس هم پیشبرد كنید؛ جنودی كه ما را می‌خواهد به فساد بكشاند،
چهارشنبه، 8 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دخالت افراد صالح در امور
دخالت افراد صالح در امور

 

گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 
برداشت هایی از بیانات امام خمینی (ره)
الان شما در یك شركتی واقع شدید كه در آن شركت هم باید به طور امانت، به طور دیانت عمل كنید. و همان طور كه در این نهضت پیشبرد كردید، در نهضت مقابل جنود ابلیس هم پیشبرد كنید؛ جنودی كه ما را می‌خواهد به فساد بكشاند، جنودی كه ما را‌ می‌خواهد به ظلم و به تاریكی بكشاند؛ در مقابل آنها هم باید نهضت كرد، قیام كرد. هركس مكلف است كه خودش را اصلاح كند قبل از اینكه دیگران را اصلاح بكند. همه موظفیم كه خودمان را اصلاح كنیم. امروز ایران محتاج است به این كه مردهای صالح در كارها دخالت كنند. هرجا هستید باید با صلاح و با سداد و با امانت و با دیانت مشغول كار باشید. (1)
آنكه می‌خواهم به شما عرض بكنم- و همیشه باید عرض بكنم- این است كه آقا خودتان را اصلاح كنید. دنبال این باشید كه تهذیب كنید خودتان را. اعمالتان را موافق با دستور كنید، اخلاقتان را موافق با دستور اسلام كنید-دستوری كه خدا داده است. خدا مطلع است كه باید این چه جور عمل بشود، این چه جور بار بیاید. دستور او وقتی عمل شد، یك مرد صالح می‌آید در دنیا؛ وزیر بشود صالح است، وكیل بشود صالح است، رئیس جمهور بشود صالح است، كاسب بشود صالح است. هرجا برود صالح است، خوب است. آدم خوب هرجا برود محیط خودش را خوب می‌كند. (2)
سردارهای جنگ‌های اسلامی امام جماعت هم بودند. همان سرداری كه می‌فرستادند حاكم كجا شده بود، یا می‌فرستادند رئیس لشكر كذا بود، امام جماعت هم بود. آنها صالح بودند. نه امام جماعت كه چیزی نبود، نه. آنها صالح بودند. ما حالا می‌خواهیم این طور باشد كه آن رئیس ستادمان هم همچو باشد كه به او اقتدا بكنند. نخست وزیرمان هم همچو باشد... كه هر جای مملكت كه برویم، اسلام را آنجا ببینیم. مقصد ما این است. مقصد ما این نبود كه یك لفظی بگوییم كه ما جمهوری اسلامی می‌خواهیم، باقی‌اش دیگر هیچی. (3)
مسأله انتخابات یك امتحان الهی است كه گروه گرایان را از ضوابط‌ گرایان ممتاز می‌كند، و مؤمنین و متعهدین را از مدعیان جدا می‌نماید. و كسانی كه خود را كاندیدا می‌كنند، یا كاندیدا گروههایی هستند، اگر خود را صالح برای وكالت در یك چنین مجلسی نمی‌دانند و وجود آنها در این مكان نفعی برای كشورشان ندارد، خدای متعال را در نظر بگیرند و رضای او را بر رضای خود مقدم دارند، و چنین خلاف ناشایسته‌ای را مرتكب نشوند. (4)

راهبردهای تصریحی:

1- افراد صالح و متدین بایستی در امور جامعه دخالت و مشاركت لازم را داشته باشند.
2- اصلاح خود بایستی قبل از اصلاح دیگران مورد توجه قرار گیرد. نمی‌توان خود را صالح و متدین نكرده، دیگران را اصلاح نمود.
3- برای اصلاح بایستی، با امانت، دیانت و پاكی عمل كرد.
4- كسانی كه خود را صالح برای نمایندگی نمی‌بینند، نبایستی كاندیدا شوند.

نكته استنباطی:

1- براساس حدیث‌ «كونوا دعاة الناس بغیر السنتكم» دخالت و اصلاح امور منوط به صالح بودن انسان است. عملاً انسان باید خود عامل به صلاح و سداد باشد.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام (ره)، ج8، صص 289 و 290.
2. صحیفه امام (ره)، ج5، ص 329.
3. صحیفه امام (ره)، ج8، ص 192.
4. صحیفه امام (ره)، ج18، ص 336.

منبع مقاله:
گردآوری و تدوین: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره‌ی سیاسی حضرت امام خمینی(قدس‌سره)(10)، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط