برداشت هایی از بیانات امام خمینی (ره)

دخالت در امر معرفی اعضای كابینه

[بسمه تعالی. به عرض می‌رساند، امروز بعدازظهر آقای رجایی آمد فهرست وزرا را آورد غیر از یكی- دو تغییر اساسی همان فهرست قبلی است حتی دو مورد وزارت بازرگانی و كشور را نیز دو نفر گذاشته كه مجلس رأی بدهد نامه‌ای هم
پنجشنبه، 9 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دخالت در امر معرفی اعضای كابینه
دخالت در امر معرفی اعضای كابینه

 

گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 
برداشت هایی از بیانات امام خمینی (ره)
نامه [به آقای بنی صدر (عدم دخالت در امر معرفی اعضای كابینه)]
زمان: 11 شهریور 1359/ 22 شوال 1400
مكان: تهران، جماران
موضوع: معرفی اعضای كابینه توسط آقای رجایی
مخاطب: بنی صدر، ابوالحسن (رئیس جمهور)
[بسمه تعالی. به عرض می‌رساند، امروز بعدازظهر آقای رجایی آمد فهرست وزرا را آورد غیر از یكی- دو تغییر اساسی همان فهرست قبلی است حتی دو مورد وزارت بازرگانی و كشور را نیز دو نفر گذاشته كه مجلس رأی بدهد نامه‌ای هم نوشته شده است كه به نظر می‌رسانم به این ترتیب بنا بر همان فهرست است و در آن فهرست اسامی كه در جلوی آنها علامت گذاشته‌ام همانها هستند كه صلاحیتشان برای این جانب محرز نیست برای اینكه نمونه‌ای معروض كرده باشم به عنوان وزیر، همان كسی معرفی شده است كه گزارش كذایی را درباره اطرافیان من تهیه و به خدمت شما آورده است و تقاضای مصرانه كرده بودم رسیدگی و دروغ و راستش معلوم شود با آقای رجایی بسیار صحبت كردم و فرمایشات صبح شما را كه باید با هم تفاهم كنید و همه خدمتگزار اسلام باشید و تضعیف هیچ ارگانی نه رئیس جمهوری و نه مجلس به سود كشور نیست را گفتم معلوم شد اعضای هیأت وزیران مثل خود نخست وزیر لایتغیرند با هم در متن نامه ضمیمه موافقت كردیم كه به مجلس بنویسم می فرستم هرطور می‌فرمایید عمل می‌كنم خود مصلحت كشور و ثبات كشور را در اجرا شدن تام و تمام قانون اساسی می‌دانم اما همان طور كه صبح عرض كردم و همواره نشان داده‌ام تصمیم شما هرچه باشد اجرا می‌كنم.
ابوالحسن بنی صدر]
بسمه تعالی
این جانب دخالتی در امورنمی‌كنم موازین همان بود كه كراراً گفته‌ام. و سفارش من آن است كه آقایان تفاهم كنند و اشخاص مؤمن به انقلاب و مدیر و مدبّر و فعّال انتخاب نمایند.
و السلام علیكم. (1)

راهبرد تصریحی:

1-حضرت امام خمینی (ره) هیچ گاه در مورد معرفی اعضای كابینه دخالتن می‌كردند.

نكات استنباطی:

1- مسؤولان اجرایی بایستی فارغ از هر دغدغه و نظری بتوانند با استقلال و همت خود مسائل كشور را حل كنند.
2- مسؤولان اجرایی نبایستی رهبری را در اموری كه می‌تواند به قوت و ضعف عملكرد افراد بكشاند، دخالت دهند.
3- برخی مسؤولان ممكن است روی اغراضی بخواهند رهبری را خرج كارهای خود كنند كه مهمترین علت عدم دخالت رهبری در این گونه مسائل، ناكام گذاردن چنین احتمالی است.

پی‌نوشت‌:

1.صحیفه امام (ره)، ج13، ص 175.

منبع مقاله:
گردآوری و تدوین: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره‌ی سیاسی حضرت امام خمینی(قدس‌سره)(10)، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط