برداشت‏هایی از بیانات امام خمینی (ره)

لزوم برائت از مشرکین در ایام حج

چرا باید دولتهای اسلامی ‏با داشتن قریب یک میلیارد جمعیت و در دست داشتن ذخیره‏های زیرزمینی، خصوصاً موجهای نفت که رگ حیات ابرقدرتهاست، و برخورداری از تعلیمات حیاتبخش قرآن کریم و دستورات عبادی سیاسی پیامبر
جمعه، 10 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لزوم برائت از مشرکین در ایام حج
 لزوم برائت از مشرکین در ایام حج

 

گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت





 
زيرعنوان: برداشت‌هايي از بيانات امام خميني (ره)

اينجانب تمام گرفتاريها و بدبختيهاي مسلمين و دولتهاي کشورهاي اسلامي‌ را در اختلاف و نفاق بين آنان مي‌دانم.

چرا بايد دولتهاي اسلامي ‌با داشتن قريب يک ميليارد جمعيت و در دست داشتن ذخيره‌هاي زيرزميني، خصوصاً موجهاي نفت که رگ حيات ابرقدرتهاست، و برخورداري از تعليمات حياتبخش قرآن کريم و دستورات عبادي سياسي پيامبر اسلام (ص) که مسلمانان را به اعتصام به «حبل الله» دعوت و از تفرقه و اختلاف تحذير مي‌فرمايد، و با داشتن مَلاذ و ملجأيي چون حرمين شريفين، که در عهد رسول‌الله - صلوات‌الله عليه - مرکز عبادت و سياست اسلامي ‌بوده و پس از رحلت آن بزرگوار مدتها نيز چنين بوده است و طرح فتوحات و سياسات از آن دو مرکز بزرگ سياسي عبادي ريخته مي‌شده است، اکنون به واسطه کج‌فهميها و غرض‌ورزيها و تبليغات وسيع ابرقدرتها کار را به آنجا بکشانند که دخالت در امور سياسي و اجتماعي، که مورد احتياج مبرم و از اهمّ امور مسلمين است، در حرمين شريفين جرم شناخته شود و پليس سعودي در داخل مسجدالحرام و در جايي که به حکم خدا و به نصّ قرآن مجيد براي همه کس حتي منحرفين محل امن است با چکمه و سلاح به مسلمانان حمله کرده و آنان را مضروب و دستگير نمايند و به زندان بفرستند.
جرم اين مسلمانان شعار بر ضد امريکا و اسرائيل، اين دشمنان خدا و رسول بوده است. من نمي‌دانم مسائل و جرياناتي که در کشور شما و حرمين شريفين مي‌گذرد به طور صحيح به شما گزارش مي‌دهند، يا همچون شعارهاي ايرانيان، که در همه جا شعار آنان مشهور است، براي شما تحريف شده و برخلاف واقع گزارش داده‌اند و نمي‌دانم ائمه جماعات حرمين شريفين از اسلام چه برداشت کرده‌اند و از حج بيت‌الله الحرام، که سرتاسر آن مشحون به سياست، و سرّ جعل آن قيام انسانها به قسط و رفع ستمگري‌ها و چپاولگريهاست، که سياست کلي انبياي عظام و خصوص حضرت رسول خاتم - صلوات‌الله عليه و آله و سلم - است چه فهميده‌اند که زائرين حرمين شريفين را به اسم اسلام از دخالت در سياست و حتي از شعار عليه اسرائيل و امريکا منع و مسلمانان را، به دلخواه امريکا و اسرائيل و ساير دشمنان اسلام و برخلاف سيره پيامبر عظيم‌الشأن اسلام (ص) و مسلمانان صدر اسلام، از دخالت در سياست منع مي‌کنند و عمداً يا از روي جهالت و غفلت مقدمات سلطه اجانب را بر ممالک اسلامي ‌حتي حرمين شريفين، مهبط وحي و مهبط ملائکة‌الله فراهم مي‌نمايند. (1)

اگر دولت حجاز از اين فريضه عبادي - سياسي، که هر سال در مواقف کريمه حرمين شريفين با حضور ميليوني مسلمانان تشکيل مي‌شود، استفاده سياسي اسلامي‌ مي‌نمود، احتياج به امريکا و هواپيماهاي آواکس آن، و ساير ابرقدرتها نداشت و مشکلات مسلمانان حل مي‌شد.

مي‌دانيم که امريکا اين هواپيماها را از آن جهت در اختيار عربستان قرار داده است تا به نفع خود و اسرائيل از آن استفاده نمايد. چنان که ديديم که آواکسهاي امريکايي براي تفرقه بين ايران و ساير مسلمانان عرب گزارشي سرتاسر دروغ داد مبني بر بمباران مراکز نفتي کويت توسط ايران. مع‌الأسف اين سهل‌انگاري در عموم دولتهاي کشورهاي اسلامي ‌شيوع دارد، تا آنجا که مسلمانان و خصوص دولتمردان آنان را دست خيانتکار و جنايتکار ابرقدرتها از دخالت در سياست و اهتمام به امر مسلمين بر کنار زده است؛ و تا جايي که در مرکز سياست اسلام، مسلمين به حکم وعّاظ السلاطين با دخالت در سياست، بلکه با شعار عليه دشمنان خونخوار قرآن کريم و اسلام عزيز، مجرم شناخته مي‌شوند و به حبس و شکنجه کشيده مي‌گردند. (2)

اعلان برائت از مشرکان که از ارکان توحيدي و واجبات سياسي حجّ است، بايد در ايّام حجّ به صورت تظاهرات و راهپيمايي با صلابت و شکوه هرچه بيشتر و بهتر برگزار شود و حجّاج محترم ايراني و غيرايراني با هماهنگي کامل با مسؤولين حجّ و نماينده اينجانب، جناب حجت‌الاسلام آقاي کروبي در کليه مراسم شرکت نمايند و فرياد کوبنده‌ي برائت از مشرکان و ملحدان استکبار جهاني و در رأس آنان امريکاي جنايتکار را در کنار خانه توحيد طنين اندازند و از ابراز بغض و کينه خود نسبت به دشمنان خدا و خلق غافل نشوند.

مگر تحقّق ديانت جز اعلام محبّت و وفاداري نسبت به حق و اظهار خشم و برائت نسبت به باطل است؟ حاشا که خلوص عشق موحّدين جز به ظهور کامل نفرت از مشرکين و منافقين ميسّر شود و کدام خانه‌اي سزاوارتر از کعبه و خانه‌ي امن و طهارت و ناس که در آن به هر چه تجاوز و ستم و استثمار و بردگي و يا دون صفتي و نامردمي‌ است عملاً و قولاً پشت شود و در تجديد ميثاق «أَلَسْتَ بِرَبِّكُمْ» بت آلهه‌ها و اربابان «مُّتَفَرِّقُونَ» شکسته شود و خاطره‌ي مهمترين و بزرگترين حرکت سياسي پيامبر (ص) در وَأَذَانٌ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الأَكْبَرِ زنده بماند و تکرار شود، چرا که سنّت پيامبر (ص) و اعلان برائت کهنه شدني نيست و نه تنها اعلان برائت به ايام و مراسم حج منحصر نشود، که بايد مسلمانان فضاي سراسر عالم را از مَحبّت و عشق نسبت به ذات حق و نفرت و بغض عملي نسبت به دشمنان خدا لبريز کنند و به وسوسه‌ي خنّاسان و شبهات ترديدآفرينان و متحجرين و منحرفين گوش فرا ندهند و لحظه‌اي از اين آهنگ مقدّس توحيدي و جهان شمولي اسلام، غفلت نکنند که مسلماً جهانخواران و دشمنان ملّتها، بعد از اين آرام و قرار نخواهند داشت و به حيله‌ها و تزويرها و چهره‌هاي گوناگون متمسک مي‌شوند و روحاني‌نماها و آخوندهاي درباري و اجيرشدگان سلاطين و ملّي‌گراها و منافقين به فلسفه‌ها و تفسيرها و برداشتهاي غلط و منحرف روي مي‌آورند و براي خلع سلاحهاي مسلمانان و ضربه زدن به صلابت و اُبّهت و اقتدار امت محمد (ص) به هر کاري دست مي‌زنند و چه بسا جاهلان مُتنسّک (3) بگويند که قداست خانه حق و کعبه معظّمه را به شعار و تظاهرات و راهپيمايي و اعلان برائت نبايد شکست و حج جاي عبادت و ذکر است نه ميدان صف‌آرايي و رزم و نيز چه بسا عالمان مُتهتّک (4) القا کنند که مبارزه و برائت و جنگ و ستيز، کار دنياداران و دنياطلبان بوده است و ورود در مسائل سياسي، آن هم در ايام حج دون شأن روحانيون و علما مي‌باشد که خود اين القائات نيز از سياست مخفي و تحريکات جهانخواران به شمار مي‌رود. (4)

مسلمانان بايد با همه امکانات و وسايل لازم به مقابله جدّي و دفاع از ارزشهاي الهي و منافع مسلمين برخيزند و صفوف مبارزه و دفاع مقدس خويش را محکم و مستحکم نمايند

و به اين بي‌خبران و دلمردگان و پيروان شياطين بيش از اين مجال حمله را به صفوف عقيده و عزّت مسلمانان ندهند و از همه جا و همه سرزمينها و خصوصاً از کعبه حق به جنود خدا متصل شوند و زائران عزيز، از بهترين و مقدّس‌ترين سرزمينهاي عشق و شعور و جهاد به کعبه بالاتري رهسپار شوند و همچون سيّد و سالار شهيدان حضرت ابي عبدالله الحسين (ع) از احرام حج به احرام حُبّ و از طواف کعبه و حرم به طواف صاحب بيت و از تَوضؤ زمزم به غسل شهادت و خون رو آورند و به امّتي شکست‌ناپذير و بنياني مرصوص مبدّل گردند که نه ابرقدرت شرق ياراي مقابله آنان را داشته باشد نه غرب که مسلّماً روح و پيام حج چيز ديگري غير از اين نخواهد بود که مسلمانان، هم دستورالعمل جهاد با نفس را بگيرند و هم برنامه مبارزه با کفر و شرک را.

به هر حال اعلان برائت در حج، تجديد ميثاق مبارزه و تمرين تشکل مجاهدان براي ادامه نبرد با کفر و شرک و بت پرست‌ها است و به شعار هم خلاصه نمي‌شود که سرآغاز علني ساختن منشور مبارزه و سازماندهي جنود خداي تعالي در برابر جنود ابليس و ابليس‌صفتان است و از اصول اوّليه توحيد به شمار مي‌رود و اگر مسلمانان در خانه ناس و خانه خدا از دشمنان خدا اظهار برائت نکنند، پس در کجا مي‌توانند اظهار نمايند؟

و اگر حرم و کعبه و مسجد و محراب، سنگر و پشتيبان سربازان خدا و مدافعان حرم و حرمت انبيا نيست، پس مأمن و پناهگاه آنان در کجاست؟ (6)

خلاصه، اعلان برائت مرحله اوّل مبارزه و ادامه آن مراحل ديگر وظيفه ما است و در هر عصر و زماني جلوه‌ها و شيوه‌ها و برنامه‌هاي متناسب خود را مي‌طلبد و بايد ديد که در عصري همانند امروز که سران کفر و شرک همه موجوديت توحيد را به خطر انداخته‌اند و تمامي ‌مظاهر ملي و فرهنگي و ديني و سياسي ملّتها را بازيچه هوسها و شهوتها نموده‌اند چه بايد کرد.

آيا بايد در خانه‌ها نشست و با تحليلهاي غلط و اهانت به مقام و منزلت انسانها و القاي روحيه ناتواني و عجز در مسلمانان، عملاً شيطان و شيطان‌زادگان را تحمل کرد و جامعه را از وصول به خلوص - که غايت کمال و نهايت آمال است - منع کرد و تصور نمود که مبارزه انبيا با بت و بت‌پرستها منحصر به سنگ و چوبهاي بي‌جان بوده است و نعوذ بالله پيامبراني همچون ابراهيم در شکستن بتها پيشقدم و اما در مصاف با ستمگران، صحنه مبارزه را ترک کرده‌اند؟ و حال آنکه تمام بت‌شکني‌ها و مبارزات و جنگهاي حضرت ابراهيم با نمروديان و ماه و خورشيد و ستاره‌پرستان مقدمه يک هجرت بزرگ و همه آن هجرتها و تحمل سختيها و سکونت در وادي غير ذي زرع و ساختن بيت و فديه اسماعيل، مقدمه بعثت و رسالتي است که در آن، ختم پيام آوران، سخن اوّلين و آخرين بانيان و مؤسسان کعبه را تکرار مي‌کند و رسالت ابدي خود را با کلام ابدي إِنَّنِي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ ابلاغ مي‌نمايد که اگر غير از اين تحليل و تفسيري ارائه دهيم، اصلاً در زمان معاصر، بت و بت‌پرستي وجود ندارد و راستي کدام انسان عاقلي است که بت‌پرستي جديد و مدرن را در شکلها و افسونها و ترفندهاي ويژه خود نشناخته باشد و از سلطه‌اي که بت‌خانه‌هايي چون کاخ سياه بر ممالک اسلامي ‌و خون و ناموس مسلمين و جهان سوم پيدا کرده‌اند، خبر نداشته باشد. (7)

امروز فرياد برائت از مشرکان و کافران، فرياد از ستم ستمگران و فرياد امّتي است که جانشان از تجاوزات شرق و غرب و در رأس آنان امريکا و اَذناب آن به لب رسيده است و خانه و وطن و سرمايه‌اش به غارت رفته است.

فرياد برائت ما، فرياد ملّت مظلوم و ستم - ديده - کشيده افغانستان است و من متأسفم که شوروي به تذکر و هشدار من در مورد افغانستان عمل ننمود و به اين کشور اسلامي‌ حمله کرد. بارها گفته‌ام و اکنون نيز تذکر مي‌دهم که ملّت افغانستان را به حال خود رها کنيد، مردم افغانستان سرنوشت خودشان را تعيين نموده و استقلال واقعي خود را تضمين مي‌کنند و به ولايت کرملين يا قيمومت امريکا احتياجي ندارند و مسلم بعد از خروج نظاميان بيگانه از کشورشان، به سلطه ديگري گردن نمي‌نهند و پاي امريکا را اگر قصد دخالت و تجاوز در کشورشان کرده باشد، مي‌شکنند.
و نيز فرياد برائت ما فرياد مردم مسلمان آفريقا است، فرياد برادران و خواهران ديني ما که به جرم سياه بودن، تازيانه ستمِ سيه ورزان بي‌فرهنگِ نژادپرست را مي‌خورند.
فرياد برائت ما، فرياد برائت مردم لبنان و فلسطين و همه ملّتها و کشورهاي ديگري است که ابرقدرتهاي شرق و غرب، خصوصاً امريکا و اسرائيل به آنان چشم طمع دوخته‌اند و سرمايه آنان را به غارت برده‌اند و نوکران و سرسپردگان خود را به آنان تحمل نموده‌اند و از فواصل هزاران کيلومتر راه به سرزمينهاي آنان چنگ انداخته و مرزهاي آبي و خاکي کشورشان را اشغال کرده‌اند. (8)

فرياد برائت ما، فرياد برائت همه مردماني است که ديگر تحمل تفرعن امريکا و حضور سلطه‌طلبانه آن را از دست داده‌اند و نمي‌خواهند صداي خشم و نفرتشان براي ابد در گلوهايشان خاموش و افسرده بماند و اراده کرده‌اند که آزاد زندگي کنند و آزاد بميرند و فريادگر نسلها باشند. فرياد برائت ما، فرياد دفاع از مکتب و حيثيات و نواميس، فرياد دفاع از منابع و ثروتها و سرمايه‌ها، فرياد دردمندان ملّتهايي است که خنجر کفر و نفاق قلب آنان را دريده است. فرياد برائت ما، فرياد فقر و تهيدستي گرسنگان و محرومان و پابرهنه‌هايي است که حاصل عرق جبين و زحمات شبانه‌روزي آنان را، زراندوزان و دزدان بين‌المللي به يغما برده‌اند و حريصانه از خون دل ملّتهاي فقير و کشاورزان و کارگران و زحمتکشان، به اسم سرمايه‌داري و سوسياليزم و کمونيزم مکيده و شريان حيات اقتصاد جهان را به خود پيوند داده‌اند و مردم جهان را از رسيدن به کمترين حقوق حقه خود محروم نموده‌اند. فرياد برائت ما، فرياد امّتي است که همه کفر و استکبار به مرگ او در کمين نشسته‌اند و همه تيرها و کمانها و نيزه‌ها به طرف قرآن و عترت عظيم نشانه رفته‌اند و هيهات که امّت محمّد (ص) و سيراب‌شدگان کوثر عاشورا و منتظرات وراثت صالحان به مرگ ذلت‌بار و به اسارت غرب و شرق تن در دهند و هيهات که خميني، در برابر تجاوز ديوسيرتان و مشرکان و کافران به حريم قرآن کريم و عترت رسول خدا و امّت محمّد (ص) و پيروان ابراهيم حنيف ساکت و آرام بماند و يا نظاره‌گر صحنه‌هاي ذلت و حقارت مسلمانان باشد.

من خون و جان ناقابل خويش را براي اداي واجب حق و فريضه دفاع از مسلمانان آماده نموده‌ام و در انتظار فوز عظيم شهادتم. (9)

راهبردهاي تصريحي:

1- حج بايد همراه با برائت از مشرکين باشد.
2- حکومت آل سعود همواره مخالف برائت از مشرکين بوده است.
3- حج بدون برائت از مشرکان، حج ابراهيمي ‌و محمّدي (ص) نيست.
4- دشمنان از مراسم برائت از مشرکان که افشاگري ماهيت آنان است، مي‌ترسند.

نکات استنباطي:

1- روح حج در نفي طاغوت و بازگشت به خداوند است که برائت از مشرکين تجلّي آن است.
2- حج فرصت مغتنمي ‌است براي بررسي مسائل جهان اسلام و ستمگريهاي دشمنان بويژه آمريکا و صهيونيسم و به همين علت است که دشمنان تلاش مي‌کنند تا جهت‌گيري حج را محدود به مسائل عبادي کنند.

پي‌نوشت‌ها:

1. صحيفه امام (ره)، ج15، صص 290 و 291.
2. صحيفه امام (ره)، ج15، صص 291 و 292.
3. جاهلان زاهد.
4. عالمان پرده در (رسوا و بي حيا).
5. صحيفه امام (ره)، ج20، صص 314 و 315.
6. صحيفه امام (ره)، ج20، صص 315 و 316.
7. صحيفه امام (ره)، 20، صص 316 و 317.
8. صحيفه امام (ره)، ج20، صص 317 و 318.
9. صحيفه امام (ره)، ج20، ص 318.

منبع مقاله :
گردآوری: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره) (12)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا