گرم‌ترین مکان روی کره‌ی زمین

آیا تا به حال علاقمند شده‌اید که بدانید گرم‌ترین مکان روی زمین کجاست؟ نه، العزیزیه نیست؛ رکورد 04ر136 درجه فارنهایت (8ر57 درجه سانتی گراد) که این شهر لیبایی به آن فخر می‌کرد دیگر توسط این شهر نگهداشته نمی‌شود.
يکشنبه، 3 آبان 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گرم‌ترین مکان روی کره‌ی زمین
گرم‌ترین مکان روی کره‌ی زمین

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

آیا تا به حال علاقمند شده‌اید که بدانید گرم‌ترین مکان روی زمین کجاست؟ نه، العزیزیه نیست؛ رکورد 04ر136 درجه فارنهایت (8ر57 درجه سانتی گراد) که این شهر لیبایی به آن فخر می‌کرد دیگر توسط این شهر نگهداشته نمی‌شود.
در سپتامبر 2012، سازمان جهانی هواشناسی (WMO) العزیزیه را به عنوان گرم‌ترین مکان روی کره‌ی زمین معرفی کرد بعد از این که کمیسیون آرشیو جهانی شدت‌های آب و هوایی آن، این رکورد را نامعتبر یافت.
این تنها سیاره‌ی روی زمین است که به طور یقین از زندگی حمایت می‌کند و باعث می‌شود که کره‌ی زمین جذاب‌ترین و جالب‌ترین سیاره در منظومه‌ی شمسی و یا حتی ممکن است کل عالم شود. اما آیا می‌دانید که برخی مناطق روی این سیاره هستند که زندگی در آنها غیر ممکن است؟ مثلاً مناطق منجمد شده هیمالیا و قطب جنوب و یا مناطق داغ و سوزان بیابان‌های صحرا و موهاوی. شرایط در برخی از این مناطق چنان است که باعث می‌شود که احتمال شکل گیری هر نوع فرم زندگی صفر باشد.
گرم‌ترین مکان روی کره‌ی زمین

گرم‌ترین مکان روی زمین کجاست؟

شهر العزیزیه در شمال غربی لیبی، 90 سال بود که به عنوان گرم‌ترین مکان روی زمین تلقی می‌شد. این باور از گزارشی سرچشمه گرفته بود که اعلام کرد که این شهر رکورد دمای 04ر136 درجه فارنهایت (8ر57 درجه سانتی گراد) را در سیزدهم ماه سپتامبر سال 1922 کسب کرده است. در سال 2012 بعد از بررسی عمیق این گزارش، که کمیته بررسی متشکل از متخصصان آب و هوایی از 9 کشور بود شامل آمریکا و لیبی، به این نتیجه رسیدند که این گزارش نامعتبر است. در زیر گزیده‌ای از آنچه که سازمان جهانی هواشناسی منتشر کرده بود برای شما آورده شده است (شماره‌ی نشر 956).
کمیته‌ی ارزیابی WMO به این نتیجه رسید که قانع کننده‌ترین سناریو برای اتفاق سال 1922 این بود که یک ناظر جدید و بی‌تجربه که در استفاده از یک ابزار جایگزین و نامناسب آموزش ندیده بود و می‌توانست به راحتی بد تعبیر کند، به نادرستی مشاهدات را ثبت کرده و به تبع آن خطایی در حدود هفت درجه سانتیگراد به وجود آمده است.
بعد از این که العزیزیه از این لقب کنار رفت، این نام به مکانی که سالها در این مورد موضوع بحث و مجادله بود داده شد؛ یعنی دره‌ی مرگ در کالیفرنیا. در دهم ماه جولای سال 1913 پایگاه دام پروری گرین لند دمای 134 درجه فارنهایت (6ر56 درج سانتی گراد) را در دره‌ی مرگ ثبت کرد. آن در مکان دوم لیست گرم‌ترین مکان‌های دنیا در کل 90 سال قرار گرفته بود وقتی که العزیزیه در اول لیست بود؛ البته به اشتباه. در سال 2012 بعد از این که سرانجام دریافتند که ادعای العزیزیه نامعتبر است، دره‌ی مرگ به طور رسمی به عنوان گرم‌ترین مکان در دنیا معرفی شد.
عکس از دانته – بخشی از کوههای بلک مشرف به حوضه‌ی دره‌ی مرگ.

آیا دره‌ی مرگ گرم‌ترین مکان است؟

در صورت عدم وجود اجماع بر روی آنچه که باید معیار باشد، کسی فقط می‌تواند بگوید "به نوعی". اگر چه برخی مردم فکر می‌کنند که مکانی که بیشترین دمای ثبت شده را در هر زمانی داشته باشد باید گرم‌ترین مکان تلقی شود اما برخی نیز این عقیده‌ی محکم را دارند که مکانی که بیشترین دمای متوسط را دارد باید به عنوان گرم‌ترین مکان در نظر گرفته شود.
بیایید فرض کنیم که دو مکان وجود دارد: یکی مکان A با متوسط دمای 110 درجه‌ی فارنهایت و دیگری مکان B که دمای 130 درجه فارنهایت را در برخی از زمان‌ها ثبت کرده است. گروه اول معتقدند که مکان B به عنوان گرم‌ترین مکان است بر پایه‌ی این که در زمان مشخص و ویژه‌ای دمای 130 درجه فارنهایت را ثبت کرده است در حالی که گروه دوم معتقدند که دمای مداوم بالا، مکان A را به گرم‌ترین مکان تبدیل کرده است.
اگر ما بر حسب بیشترین دمای ثبت شده در هر زمانی حساب کنیم – کاری که ما انجام داده‌ایم – پس بدون شک دره‌ی مرگ گر‌م‌ترین مکان دنیا است. اما، اگر متوسط دمایی یک مکان در نظر گرفته شود، امتیاز گرم‌ترین مکان بودن روی سیاره‌ی زمین می‌تواند به دالول در کشور اتیوپی نسبت داده شود.

رکورد بیشترین متوسط دمایی :

در دالول، دمای اصلی سالانه 9ر93 درجه فارنهایت (4ر34 درجه سانتی گراد) است که بر پایه‌ی داده‌های دوره‌ای بین سالهای 1960 تا 1966 به دست آمده است. یک قرارگاه معدنی در گذشته، مکانی است که امروز برای سکونت انسان نامناسب به نظر می‌رسد در نتیجه توسط آژانس آمار مرکزی اتیوپی به عنوان "شهر ارواح" اعلام شده است. به طور شگفت انگیز، کشور اتیوپی به عنوان گرم‌ترین کشور در دنیا تلقی می‌شود.
نبود جاده‌ها و راه آهن باعث شده است که تنها راه ارتباطی به دالول شتر سواری باشد. یک زیر ساختار ارتباطی خوب در اوایل قرن بیستم در این مکان بود اما در طول جنگ جهانی دوم تخریب شد.

بیشترین دمای سطحی زمین :

اگر چه دره‌ی مرگ به طور رسمی به عنوان گرم‌ترین مکان روی سیاره‌ی زمین اعلام شده است اما محققان هنوز به دنبال مکان‌هایی هستند که گرم‌تر از آن باشند. اگر داده‌ای که توسط اسپکترو رادیومتر تصویر برداری وضوح متوسط ناسا (MODIS) با ماهواره‌ی آبی جمع آوری شده است در نظر گرفته شود، دشت لوت ایران با دمای سطحی زمین 3ر159 درجه فارنهایت (7ر70 درجه سانتی گراد) به عنوان گرم‌ترین مکان به حساب می‌آید. بدلند در استرالیا نیز با دمای سطحی زمین 7ر156 درجه فارنهایت (2ر69 درجه سانتی گراد) در مکان دوم و کوههای فلامینگ کشور چین با دمای 2ر152 درجه فارنهایت (8ر66 درجه سانتی گراد) در مکان سوم قرار می‌گیرند.
این واقعیت انکار ناپذیر وجود دارد که دمایی که در گستره‌ی 150 درجه فارنهایت خوانده می‌شود تأثیرگذارتر به نظر می‌رسد، اما آیا آنها قابل باور هستند؟ این انتقادات وجود دارند که دمایی که توسط یک ماهواره اندازه گیری می‌شود – به جای این که از وسایل اندازه گیری که به طور نرمال به کار می‌روند استفاده شود – نمی‌تواند در نظر گرفته شود.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.