چگونه آروغ زدن را متوقف سازیم

بعضی از اختلالات دستگاه گوارش و یا عادات اشتباه غذا خوردن می‌تواند به آروغ زدن مداوم منجر شوند. این مقاله علل آروغ زدن بیش از حد را شرح داده و چگونگی ممانعت از آروغ‌ مداوم پس از خوردن غذا را توضیح می‌دهد.
سه‌شنبه، 1 دی 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه آروغ زدن را متوقف سازیم
چگونه آروغ زدن را متوقف سازیم

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

بعضی از اختلالات دستگاه گوارش و یا عادات اشتباه غذا خوردن می‌تواند به آروغ زدن مداوم منجر شوند. این مقاله علل آروغ زدن بیش از حد را شرح داده و چگونگی ممانعت از آروغ‌ مداوم پس از خوردن غذا را توضیح می‌دهد.
آروغ یکی از واکنش‌های طبیعی بدن است که به خلاصی از شر هوای بلعیده شده کمک می‌کند. هوای بلعیده شده در طول خوردن و نوشیدن چنانچه خارج نگردد، می‌تواند ناراحتی‌های بسیاری را به وجود آورد. آروغ زدن کمک می‌کند تا ناراحتی معده کمتر شود. زدن 2 تا 3 آروغ پس از خوردن غذا کاملاً طبیعی است، اما چنانچه نتوانید جلوی آن را بگیرید، آنگاه نشان دهنده‌ی برخی مشکلات گوارشی است. آروغ یا باد گلو با نام علمی اراکشن (eructation) شناخته می‌شود. از آنجا که عموماً یک صدای معمولی داشته و گاهی بویی نیز به همراه دارد، اغلب وضعیت شرم آوری به وجود می‌آورد. برطرف ساختن علت اصلی آن می‌تواند از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری کند.

علل آروغ زدن بیش از حد

1. بیماری‌ها و اختلالات

 روند هضم شامل تشکیل اسید معده، و مخلوط کردن شیره‌های گوارشی و آنزیم‌ها با غذای بلعیده شده است. چنانچه اسید معده، آنزیم‌ها، و یا شیره‌های گوارشی موجود در بدن به مقدار کافی نباشند، آنگاه غذا به درستی هضم نمی‌شود. این امر می‌تواند به سوء هاضمه و تشکیل بیش از حد گاز در دستگاه گوارش منجر شود، و پیامد آن آروغ زدن‌های پی در پی خواهد بود.
مصرف بیش از حد مایعات در طول وعده‌های غذایی می‌تواند موجب رقیق شدن اسید معده شده و ممکن است به سوء هاضمه منجر شود.
 انسان به احتمال زیاد پس از مصرف برخی مواد غذایی که نسبت به آنها آلرژی یا عدم تحمل غذایی دارد، آروغ‌های زیادی می‌زند.
فردی که عملکرد روده‌ی بزرگ او دچار اختلال گشته، ممکن است مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر شده باشد و به طور مداوم آروغ بزند.
 بارها دیده شده که افراد مبتلا به سوزش سر دل و بیماری رفلکس اسید نمی‌توانند آروغ زدن خود را متوقف سازند.
فردی که در او بیماری کیسه صفرا تشخیص داده شده، ممکن است با آروغ زدن‌های مداوم روبرو شود، به این دلیل که بدن او قادر به هضم چربی نخواهد بود.
 تشکیل یک مخمر شناخته شده بنام کاندیدا آلبیکنس (Candida albicans) می‌تواند تولید آنزیم‌ها و اسید معده را تحت تأثیر گذارد. این امر می‌تواند در نهایت به سوء هاضمه، تخمیر بیش از حد مواد غذایی در روده‌ها، و آروغ زدن غیر طبیعی منجر ‌شود.
افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک یا عدم تحمل لاکتوز هستند، ممکن است به طور مداوم آروغ بزنند.
عفونت‌های دستگاه گوارش، انسداد، یا هر بیماری دیگر دستگاه گوارش می‌تواند موجب آروغ زدن بیش از حد شود.
 فتق داخلی یا چسبندگی (بافت اسکار یا زخمگاهی) ناشی از جراحی ممکن است موجب نفخ، درد، و آروغ زدن شود.
درمان بموقع بیماری نهفته می‌تواند به جلوگیری از آروغ زدن بیش از حد کمک نماید.

2. عادات غلط غذا خوردن

غذا خوردن بیش از حد
 بلعیدن با عجله‌ مواد غذایی بدون جویدن آنها
 خوردن پُرس‌های بسیار حجیم در یک زمان
 مصرف وعده‌های غذایی سنگین به خصوص توسط کسانی که یک سبک زندگی بی‌تحرک دارند
 خوردن شام در اواخر شب، و مصرف مواد غذایی سنگین در طول شام
 سوء مصرف الکل
 مصرف بیش از اندازه‌ی مواد غذایی که به طور طبیعی تولید گاز بیش از حد در معده می‌کنند مانند، الکل قند (sugar alcohols) در مواد غذایی بدون قند، لوبیا، کلم بروکلی، کلم، گل کلم، پیاز، شیر و محصولات لبنی، و غیره.
 مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های گازدار
تغییر عادات بد غذا خوردن و اصلاح رژیم غذایی می‌تواند به جلوگیری از آروغ زدن کمک کند.

3. بارداری

 بعضی از خانمها در طول دوران بارداری آروغ زدن بیش از حد را تجربه می‌کنند. این امر کاملاً طبیعی است. به این دلیل که رحم در حال رشد بر روی دستگاه گوارش فشار آورده و هوای معده به طور مداوم خارج می‌گردد.
 سطوح بالای پروژسترون در دوران بارداری منجر به شل شدن عضلات، از جمله شل شدن عضلات دستگاه گوارش می‌شود. آهسته شدن عمل هضم منجر به نفخ، آروغ زدن مداوم، و حالت تهوع می‌شود.
 افزایش یافتن عدم فعالیت نیز می‌تواند به سوء هاضمه و آروغ زدن دائمی در دوران بارداری منجر شود.
در دوران بارداری، زنان باید خود را به کارهای روزانه و ورزش‌های ساده مانند پیاده روی مشغول نگه دارند. و بایستی از فعالیت نکردن اجتناب کنند.
متوقف ساختن آروغ زدن‌های تمام مدت
 آروغ زدن‌های مداوم می‌تواند با رفع علل آروغ که پیش از این ذکرگردید، متوقف شود. شما بایستی با پزشک خود مشورت کرده و دلیل اصلی این اختلال را پیدا کنید. مصرف داروهای مناسب می‌توانند به رهایی از مشکلات هضم و مشکلات دیگری مانند ریفلاکس معده به مری (GERD)، فتق نافی، سندرم روده تحریک پذیر، بیماریهای کیسه صفرا، زخم معده، و غیره کمک کند.
 برخی از داروها نیز می‌توانند به آروغ زدن منجر شوند. بنابراین، پزشک خود را از داروهایی که به طور معمول مصرف می‌کنید، مطلع ساخته و در صورت لزوم از دکتر بخواهید آنها را تغییر دهد.
 انجام منظم حرکات ورزشی در تولید هورمون‌ها، آنزیم‌ها، آنزیمهای گوارشی و اسید معده نقش مهمی بازی می‌کند. ورزش باعث می‌شود مواد غذایی خورده شده سریع هضم شوند. و از تخمیر بیش از حد یا سوء هاضمه مواد غذایی جلوگیری می‌کند.
 توجه داشته باشید حداقل 3 تا 4 ساعت بین وعده شام و زمان خواب فاصله باشد.
 از خوردن وعده‌های غذایی سنگین، چرب، و تند و ادویه‌دار خودداری کرده و از یک رژیم غذایی کم کالری و رژیم غذایی متعادل که می‌تواند به کاهش آروغ زدن کمک نماید پیروی کنید.
 آهسته غذا خوردن منجر به بلع کمتر هوا می‌شود.
 اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های گازدار، آب آشامیدنی و یا آب میوه‌ و وارد ساختن مقدار زیادی میوه و سبزیجات در رژیم غذایی (به این دلیل که مواد غذایی که دارای فیبر بالایی هستند عمل هضم را آسان می‌سازند)، می‌تواند به کمتر کردن آروغ کمک کند. از مصرف نوشابه و آبجو خودداری کنید.
 بایستی دریابید که چه مواد غذایی باعث آروغ زدن بیشتر در شما می‌شوند. این مواد غذایی می‌توانند شیر، پیاز، بستنی، حبوبات، کلم، گل کلم، غذاهای چرب، غذاهای ادویه‌دار و یا هر چیزی باشند، بنابراین از خوردن آنها خودداری کنید.
 احتمالاً به هنگام جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات سفت، هوای بیشتری را فرو می‌دهید، بنابراین لازم است عادات خود را تغییر دهید.
 دندان مصنوعی که به درستی قرار گرفته نشده، می‌تواند باعث شود به هنگام خوردن و نوشیدن هوای بیشتری فرو دهید. اگر چنین است، بایستی با دندان‌ پزشک خود این موضوع را درمیان گذارید.
 داشتن استرس بیش از حد و سیگار کشیدن نیز می‌تواند موجب سوء هاضمه شده که خود منجر به آروغ زدن مداوم می‌گردد.
بعضی از افراد به هنگام صحبت کردن و بعضی نیز در هنگام خواب، هوای بسیار زیادی فرو می‌دهند. بایستی عادات خود را مورد بررسی قرار داده سعی کنید آنها را بهبود بخشید. مطالعات نشان می‌دهند که در بیشتر مواقع آروغ زدنهای بیش از اندازه، مربوط به مشکلات رفتاری می‌باشند. در ابتدا، این حالت در نتیجه‌ی یک عمل اکتسابی یا رفتار آموخته شروع می‌شود، اما پس از آن فرد به سختی می‌تواند آن را کنترل نماید. تغییرات ساده در شیوه زندگی و تغییراتی در رژیم غذایی می‌توانند به خلاصی از این مشکل جزئی کمک کنند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.