تا دههی 1960 بخش اعظم مناطق داخلی ایران به وسیلهی قنات آبیاری میشدند و عمدهی آب مناطق از منابع زیرزمینی تأمین میشد (1).
قناتها علاوه بر کارکرد اولیهشان که تأمین آب شرب و کشاورزی بوده به مرور زمان دارای کارکردهای متنوعی شده که یکی از این کارکردها اشاعهی فرهنگ وقف در قنوات است که آثار اجتماعی، فرهنگی مثبتی را برای جامعه به همراه داشته است.
در این مقاله به بررسی وقف و آثار اجتماعی، فرهنگی آن در شهر قاین پرداخته میشود. مطالعهی ما به روش میدانی و اسنادی با تکیه بر متون وقفنامههای موجود به صورت موردی دربارهی قناتهای شهر قاین صورت گرفته است.
روش تحقیق
روش تحقیق اتخاذ شده ترکیبی از روش میدانی و اسنادی است که عمدتا از روش اسنادی با تکیه بر بازخوانی متون وقفنامهها که از معتبرترین منابع تحقیق به شمار میآیند، صورت گرفته است.ابتدا جهت مشخص شدن میزان وقف در قناتهای شهرستان قاین حدود 300 وقفنامه بازخوانی شد و از بین آنها 69 وقفنامه که مربوط به قنوات شهر قاین بوده، مشخص و مجددا بازخوانی و تلخیص شده است.
مواردی از قبیل میزان آب وقفی و موارد مصرف وقف از هر کدام از وقفنامه ها نیز استخراج و در نهایت بر اساس نوع مصرف درآمد حاصله از این موقوفات مورد بررسی دقیقتر قرار گرفته و آثار اجتماعی، فرهنگی آن بر جامعه مطالعه شده است.
وقف قنات و آثار اجتماعی فرهنگی
یکی از مهمترین موارد مصرف موقوفات تعزیهداری ائمه و به خصوص تعزیهی اباعبدالله الحسین (ع) است، به طوری که از مجموع 306 وقفنامهی بررسی شده در قاین 167 وقفنامه یعنی در حدود 54 درصد تمام یا بخشی از موقوفات آن به تعزیهداری آن امام همام اختصاص دارد که خود نشان دهندهی اهمیت جریان عاشورای حسینی است درآمد این موقوفات در جهت هدف مهم حضرت سیدالشهدا یعنی امر به معروف و نهی از منکر به مصرف میرسد.پدیدهی وقف و مدیریت نظارت شدهی آن در رشد فرهنگی شهر تأثیر بسیاری دارد و به جرأت میتوان ادعا کرد که یکی از دلایل عمدهی رونق محافل مذهبی و حفظ روحیهی دینی - مذهبی در بین مردم این شهر همین موقوفات بوده است.
بررسی متون وقفنامه های مربوط به قنوات شهر قاین نشان میدهد که حدود 40 نفر از واقفان سهامی از قنوات را وقف تعزیهداری سیدالشهدا کردهاند در برخی از این تعزیهداریها دادن ولیمه و مهمانی به مستمعان عزاداران نیز قید شده است.
در حقیقت به کمک همین منابع اقتصادی محافل مذهبی و مجالس وعظ در دو ماه محرم و صفر در شهر قاین رونق خاصی دارد. برگزاری این قبیل محافل و مجالس علاوه بر ثواب اخروی در ارتقای سطح فرهنگی، حفظ و تقویت روحیهی مذهبی تأثیر زیادی دارد.
وقف قنات جهت افطار روزهداران
یکی از کارکردهای مهم وقف تقویت فرهنگ مذهبی در بین مسلمانان است. این کارکردها به طرق و روشهای گوناگون توسط واقفان در نظر گرفته شده که یکی از مصادیق آن کمک به فقرا و نیازمندان است.واقفان با توجه به این مسألهی مذهبی که افطار روزهداران علاوه بر اجر پاداش اخروی در کمک و دستگیری فقرا میتواند مؤثر باشد اقدام به این عمل خیر کرده اند و این مسأله را نیز مدنظر داشتهاند که افطاری دادن به فقرا را مقدم بدانند.
به عنوان مثال در بخشی از وقفنامه ی غلامحسین نوروزنژاد که مجری المیاه دو بل آب از قنات جاریهی فرخآباد قاین را به انضمام دو قطعه زمین بر افطاری لیالی قدر ماه مبارک رمضان وقف کرده آمده است «که در هر شب از لیالی مذکوره چند نفر از روزهداران ظاهرالصلاح دعوت به افطاری نموده، فقرا و مستمندان را بر اغنیا و ثروتمندان ترجیح دهند.»
وقف قنات، تامین اجتماعی و کاهش فقر
فقر یکی از موانع عمدهی پیشرفت و سعادت انسان است و مانعی است در به فعلیت رسیدن قوهها و استعدادهایی که خداوند متعال برای رسیدن انسان به کمال (که غرض آفرینش بوده است) به او داده است وقف میتواند در این زمینه به طور فعال وارد عمل شود و موانع سعادت و به فعلیت رسیدن استعدادهای انسان را برطرف کند و در جهت محو فقر و تأمین حقوق اجتماعی انسان گام بردارد(2).مطالعهی اجمالی تاریخ وقف این حقیقت را روشن میکند که نخستین انگیزههای واقفان برای مبادرت به وقف، نابودی فقر و محرومیت از جامعهی مسلمین بوده است و همان طور که در کتاب مغازی واقدی آمده است، نخستین صدقهی موقوفه در اسلام زمینهای مخیرق است، که مخیرق آنها را با وصیت در اختیار پیامبر (ص) گذاشت و پیامبر (ص) آنها را وقف کرد(3).
بررسی متون وقفنامهها به خوبی روشن میسازد که مسلمین با استفاده از این سیستم حسنه در پی «عدالت اجتماعی» به معنی واقعی در جامعه بوده اند.
به عنوان نمونه در وقفنامه ی حاجی محمد حسین بیک که در سنهی 1339 ه.ق واقف تمامی مایملک خود را از املاکات، منازل، نقود، جواهرات، اسباب و اثاث، اجناس، و انعام وقف کرده، مصارف متعدد و جالب توجهی را در جهت تعدیل فقر و عدالت اجتماعی مدنظر قرار داده است که در این جا به برخی از این مصارف اشاره می شود:
1. حمل نعش واقف به ارض اقدس و دفن در جوار بارگاه امام رضا (ع)؛
2. اجرت دو نفر قاری جهت تلاوت قرآن و تأمین روشنایی مقبره؛
3. اعطای پانصد تومان جهت خمس، زکات، و رد مظالم به مستحقین؛
4. ساخت مسجد در خود بلدهی بیرجند از آجر و پنج خروار گندم به جهت امام جماعت مسجد مزبور و پنجاه من گندم جهت خادم به ضمیمهی روغن سوز همه ساله میداده باشند؛
5. ساخت رباط و حوضانبار و وقف دو فنجان آب جهت تأمین روشنایی حوض؛
6. همه ساله ده نفر جوان از سلسلهی جلیلهی سادات که غریب باشند، به جهت دامادی هر یک بیست تومان رایج خزانه و به جهت ختنهی ده طفل فقیر هر یک دو تومان رایج خزانه و به جهت تعلیم قرآن مجید به ده طفل فقیر همه ساله به معلم هر یک سه تومان میداده باشند؛
7. سالی سی تومان رایج خزانه برای پیراهن و زیرجامهی فقرای نمازگزار متقال خریده و به پنجاه نفر در ماه دهند؛
8. به جهت مخارج پرسهداری در سه روز یا بیشتر هزار تومان رایج خرج نمایند که من جمله صد تومان به فقرا بدهند و به ده نفر علمدار به هر یک یک تومان و به جهت شیرینی جلوی نعش پنجاه تومان داده و نعش را در کمال عزت حمل نمایند؛
9. منزل بزرک ابتیاعی از ورثهی مرحوم میر حسنخان را به انضمام بیرونی وقف نمایند؛ برای تعزیهداری حضرت امیرالمؤمنین و اولاد طاهرین آن حضرت، علیهمالسلام، که در تمام ماه مبارک رمضان هر شب مجلس تعزیه در آن جا منعقد شده، صد نفر از طلاب استحقاق را دعوت نموده افطار دهند و غذا نان آبگوشت درستی خواهد بود؛
10. پانزده فنجان شامل الاراضی از ملک بجد مصالح وقف شود برای امام جماعت مسجدی که ساخته شود و خادم و چراع آن مسجد و در هر سال سه شب از ماه مبارک را مدعوین سادات کرام و اعیان عظام و تجار ذوی العزة و الاحترام خواهند بود و در این سه شب عوض آبگوشت برنج طبخ شده و شام درستی داده شود؛
11. مجاری یک طاقه از قنات اسفهرود مع الاراضی و اللواحق از ملک ارثی والده مصالح و یک طاقه در کهناب قاین وقف نمایند بر رد مظالم عایدی را بر فقرای بیرجند بدهند و عایدی طاقه از کهناب قاین مع الاراضی و اللواحق به فقرای بلوک قاین و چنان چه از منافع مصالح عنه از مصارف معینه زیادتی کرد همه ساله در وجهی از وجوه بره که انفع به حال مسلمین وقت بوده صرف نماید، مگر نیم روز شامل الاراضی و اللواحق از اسفهرود که باید برای براتی و قربانی وقف شود تا همه ساله در شعبان و عید قربان و براتی صرف شود(4).
وقفنامهی مورد بررسی تنها یک نمونه از صدها وقفنامهای است که واقفان هر کدام به نوعی در استعانت از فقرا و رفع این معضل اجتماعی یعنی فقر املاکی را وقف نموده اند.
وقف قنات، مساجد و بناهای عام المنفعه
یکی دیگر از مصارف وقف، احداث مساجد و بناهای عامالمنفعه، تأمین نیازها و تعمیر این بناها در طول زمان بوده است، مقایسهی بناهای دارای موقوفات با بناهایی که فاقد موقوفهاند، در سطح شهرستان به خوبی نشان میدهد که بناهای دارای موقوفات در طول زمان هر چند بر اثر حوادث طبیعی دچار آسیبهای جدی شدهاند، باز به کمک درآمد موقوفات احیا گشته اند.نمونه ی عینی آن مسجد جامع درشت بیاض است که دارای یک سهم آب وقفی از قنات دشت بیاض است و از سال 920 هجری که این بنا توسط امیر رفیعالدین ساخته و املاکی بر آن وقف گردیده، چندین مرتبه بر اثر زلرله تخریب و مجددا به کمک درآمد موقوفهی مربوط بازسازی شده است.
وقف قنات و مدارس علمیه
بررسی تاریخچهی وقف در اسلام نشان میدهد که در طول دورههای تاریخی واقفان متعددی املاکی را بر مدارس علوم دینی و علوم عقلی وقف کردهاند که به مدد برخورداری از درآمد همین موقوفات در قرون دوم تا چهارم هجری تحولات علمی مهمی در دنیای اسلام رخ داد.مدارس مهمی هم چون مدارس نظامیه در بغداد، مدرسهی بیهقیه و سعیدیه در نیشابور، مدرسهی الفاضلیه در قاهره، از مدارس مهم و معتبر جهان اسلام بودند که به کمک درآمد موقوفات در ترویج فرهنگ و علوم اسلامی نقش موثری در جهان اسلام ایفا کرده اند(5)
در قاین نیز حوزهی علمیهی جعفریه دارای سابقهی نسبتا کهنی است، هر چند تاریخ دقیق احداث آن مشخص نیست، لکن به استناد متون وقفنامه از قرن دوازدهم یک مرکز علمی فعال بوده و سهامی از قنوات شاهیک، کهناب، جعفرآباد، اسفشاد، پهنایی، جوباریک، بزنآباد، و غیره بر این مدرسه، در سنهی 1122 ه.ق وقف شده است (6)
علاوه بر این در طول زمان سهامی از قنوات شهر قاین و سایر نقاط بر این مدرسه وقف شده است. یکی از موقوفات مهم مدرسهی جعفریه موقوفهی دکتر مرتضوی است که ایشان در سال 1360 سهامی از قنوات شهر قاین را بر این مدرسه وقف کرده است.
در بخشی از این وقفنامه مصارف یک سهم از سه سهم کل درآمد به این نحو معین گردیده: «چون عین موقوفه بایستی همیشه دایر و آباد باشد، تعمیرات لازمه و مخارجی که برای لایروبی قنوات و نگهداری بهتر و بهرهبرداری از آنها لازم باشد و پیش آمد نماید، بر باقی مصارف مقدم است.
بعد از مصارف لازمه و ضروری مذکور آن چه از عایدی و درآمد موقوفات باقی میماند و به دست آید، سه سهم مساوی شود: یک سهم صرف مطلق تعزیه به هر قسم که متولی و ناظر صلاح میدانند، یک سهم دیگر بایستی به صورت جایزه و به منظور تشویق طلاب علوم دینیه به طلاب کوشا و ساعی در تحصیل فقه و اصول که در مدرسهی جعفریه بیتوته دارند.
و در تمال سال بیش از دو ماه از مدرسه غیبت نداشته و هم چنین اساتید آنها که مرتبا فقه و اصول برای آنها تدریس مینموده، باشند، با تحقیق و تشخیص متولی و ناظر بین آنها تقسیم گردد. سهم سوم باید برای خریدن کتب علمیه و تهیه و نگهداری کتب دینیه و کتابخانهی مدرسهی مذکور و حق کتابدار مصرف شود»(7).
وقف قنات و تلاوت کلام الله
تعدادی از واقفان، درآمد املاک و مستغلات وقفی را وقف بر تلاوت کلام الله مجید کردهاند که همه ساله افرادی صحیحالقرائه با خواندن قرآن برای شادی روح واقف دعا کنند. این مورد مصرف وقف علاوه بر ثواب اخروی برای واقف، در ترویج فرهنگ قرآن و توسعهی فرهنگ دینی در جامعه میتواند تأثیرگذار باشد.وقف قنات و سایر مصارف خیریه
علاوه بر آن چه به طور مفصل دربارهی مصارف وقف قنات ذکر شد، مصارف دیگری از قبیل وقف بر اولاد، رد مظالم، وجوه بر، گرفتن صوم و خواندن صلاة برای واقف و موارد دیگر در وقفنامههای مورد بررسی وجود داشت.به عنوان مثال در قنات شاهیک که هم اکنون از قناتهای مهم و دایر شهر است، از مجموع 210 بل آب وقفی 62 بل وقف اولاد است که درآمد حاصل از آن بین کل اولاد و عمدتا اولاد فقیر تقسیم میشود. این املاک قابل فروش نیست و نیز در همین قنات 3 بل آب وقف نخل مسجد جامع، 13 بل وقف مقبرهی شعرا و بزرگان و یک بل وقف حوض وجود دارد(8).
از قنات ابوالخیری نیز یک سهم آن بر مقبرهی ابوذر جمهر که در دامنهی کوه ابوذر قرار دارد، وقف است که حاصل این موقوفه صرف تعمیر این اثر باستانی میشود. به کمک همین منبع درآمدی و رسیدگی به این مقبره این محل به یکی از نقاط تفریحی و توریستی شهر قاین تبدیل شده و همواره محل مناسبی بر گذران اوقات فراغت ساکنان این شهر بوده است.
نتیجه گیری و راهبرد
پژوهش حاضر که دربارهی میزان وقف و انواع مصارف آن در قنوات شهر قاین با تکیه بر تأثیرات اجتماعی، فرهنگی به انجام رسید، ما را به نکاتی چند رهنمون میگرداند:نخست آن که به قنات تنها با دید یک فناوری و ابزار فیزیکی ننگریم، بلکه قنات را یک فناوری بدانیم که در طی اعصار و قرون تبدیل به یک فرهنگ شده و ارتباط تنگاتنگی با دیگر ساختارهای موجود در جامعه من جمله وقف داشته که همین ارتباط باعث تأثیرات مثبت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی مذهبی در سطح جامعه گردیده است.
وقف قنات توانسته بخشی از نیازهای جامعه را در عرصههای اقتصادی - اجتماعی در طول زمان تأمین کند؛ بنابراین تلاش وافر نسل امروزی باید در جهت حفظ این میراث کهن باشد؛ زیرا به اعتقاد ما با نابودی هر رشته قنات تنها چند میله چاه با کوره، آن از بین خواهد رفت.
هر چند قنات یک فناوری سنتی است، اما بسیاری از کارکردهای آن، که در این پژوهش به آن پرداخته شد از قبیل وقف بر مدارس علمیه، اعانت اهل علم و طلاب و دستگیری فقرا کارکردهایی هستند که در دوران مدرنیته از نیازهای اساسی این دوران به شمار میآیند، زیرا با گذار از سنت به مدرنیته و گسترش نظام سرمایهداری در جهان اختلاف طبقاتی در حال تشدید است.
سیستم قنات در مناطق خشک و نیمه خشک و از جمله در منطقهی مورد مطالعه با وجود تکنیکهای مدرن هنوز از اعتبار خاصی برخوردار است که در تلفیق با فناوریهای مدرن و نو میتواند بازدهی مطلوبتری داشته باشد(9).
در پایان اضافه میشود، هر چند با ورود فناوری چاههای عمیق و نیمه عمیق در سطح شهرستان از سال 1325 به تدریج قنوات مهمی (از جمله 9 رشته قنات در شهر قاین) بایر شد، برای حفظ قنوات دایر، مدیریت صحیح و برنامهریزی شده در جهت استفادهی بهینه از این فناوری به منظور حمایت از جنبههای فرهنگی آن از قبیل وقف ضرورتی اجتنابناپذیر است که همت تمامی مسؤولان، برنامهریزان و تودهی مردم را می طلبد.
پی نوشت:
1- غیور، حسنعلی، نگرشی تازه بر قنات در ایران و چگونگی توزیع آن در مناطق مختلف جغرافیایی، فصلنامهی تحقیقات جغرافیایی، شماره 23، سال 1370، ص 115.
2- سلیمیفر، مصطفی، نگاهی به وقف و آثار اقتصادی - اجتماعی آن، انتشارات بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، سال 1370، ص 144.
3- احمد بن سلیمان، ابوسعید، مقدمهای بر فرهنگ وقف، ص 140.
4- وقفنامهی عادی حاجی محمد حسین بیک مربوط به سنهی 1338 قمری به کلاسه پروندهی م - 117.
5- ساعاتی، یحیی محمود، وقف و ساختار کتابخانههای اسلامی، ترجمهی احمد امیری شادمهری، انتشارات بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، سال 1374، صص 34-20.
6- وقفنامهی عادی مدرسهی جعفریه قاین مربوط به سنهی 1122 ه.ق به کلاسه پروندهی م - 34.
7- وقفنامهی عادی دکتر سید حسن مرتضوی مربوط به سنه 1361 هجری شمسی به کلاسه پروندهی س - 34.
8- شاطری، مفید، «نظام مدیریت در قنات شاهیک»، مجموعه مقالات همایش بینالمللی قنات، جلد دوم، انتشارات شرکت سهامی آب منطقهای یزد، سال 1379، ص 490.
9- بهنیا، عبدالکریم، قناتسازی و قناتداری، نشر دانشگاهی، سال 1367.
میراث جاویدان
نویسنده:مفید شاطری