فرهنگ سیاسی بانوان شیعه در عصر فاطمیان
چکیده
کلید واژه ها : فرهنگ سیاسی ، عصر فاطمی ، بانوی شیعه ، بینش سیاسی ، منش سیاسی ، کنش سیاسی .
مقدمه
عرصه ی سیاست یکی از عرصه های مهم زندگی بشر است که به نوبه ی خود، سایر عرصه های زندگی اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار داده. این عرصه و نیروهای فعال عمل کننده در این میدان ، با دخالت در ورود و خروج قدرت های سیاسی ، تعیین هیأت حاکمه و قوای حکومتی ، نقش خاص خود را در ساختار سیاسی جامعه رقم می زنند.
جهان تشیع با در اختیار داشتن پشتوانه و عقبه ی مهم و ممتد سیاسی در صحنه ی تاریخ ، قادر است سرنوشت خویش را در عصر حاضر تعیین کند. شیعیان و از جمله زنان شیعه ، استمرار حکم الهی را پس از ختم نبوت ، در وجود امامان معصوم علیهم السلام و قیام های انقلابی شیعیان برای اعتلای کلمه حق قلمداد می نمایند و سیره ی ائمه ی اثنا عشر علیهم السلام و تاریخ حرکات شیعه و نیز تاریخ اسلام و جهان را بر این اساس بنیاد نهاده اند.
فهم حرکت های سیاسی شیعه و از جمله بانوان شیعه، بدون فهم بنیان گذاران و پیش قراولان جهان تشیع امکان پذیر نیست . و از این رو ، فهم و درک رهبران جهان تشیع از اهمیت خاصی برخوردار می گردد.
حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام به عنوان الگوی جهان تشیع و از جمله بانوان شیعه ، در ایجاد فرهنگی مبتنی بر آموزه های دینی در همه ی عرصه ها ، به ویژه عرصه ی سیاست ، نقش بی بدیلی را نه تنها به جامعه ی شیعه ، بلکه به جامعه ی بشری معرفی نموده اند ، نقشی که از عصر فاطمی و دوران حیات آن حضرت آغاز می گردد و دوران ممات و بلکه نظام نامه ی حکومت جهانی بشر را به خود اختصاص داده است ، چرا که سیره ی طیبه ی حجت الهی ، حضرت مهدی موعود (عج) ، اساسا بر سیره ی فاطمی مبتنی گشته که آن جناب می فرمایند :« و فی ابنة رسول الله لی اسوة حسنه ... » ؛ (1) برای من در دخت پیامبر ( فاطمه )، الگویی نیکوست .
1. کار پایه های مفهومی
الف. فرهنگ سیاسی
طبق یک تعریف ، « رفتار سیاسی هر فرد ، گروه ، طبقه و حتی دولت ، بستگی به چگونگی فرهنگ سیاسی آن دارد . در واقع ، فرهنگ سیاسی ، رفتار سیاسی فرد را هدایت می کند و ساختار ارزشی جامعه را به وجود می آورد. فرهنگ سیاسی محصول تاریخ ، نظام سیاسی و اعضای نظام است و ریشه در رویدادهای اجتماعی و تجارب فردی دارد. فرهنگ سیاسی رویکرد ذهنی یا نگرش افراد به موضوعات اجتماعی را تا حدود زیادی تعیین می کند . » (3)
بنابراین، آنچه فضای مفهومی فرهنگ سیاسی را شکل می دهد و محدوده ی آن را در حوزه ی فرهنگ مشخص می کند ، واقعیت ها و مسائل سیاسی اند و به عبارت دیگر ، پاسخ های اجتماعی معطوف به مسائل سیاسی ، فرهنگ سیاسی یک قوم، یک گروه یا یک جامعه را شکل می دهند. فرهنگ سیاسی اعم از ایدئولوژی سیاسی است و ایدئولوژی سیاسی به منزله ی « مجموعه ی دیدگاه ها یا عقاید اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی مرتبط با شکل و نقش حکومت » (4) از عناصر فرهنگ سیاسی به حساب می آید .
به عبارت دیگر ، آدمی به دلیل آنکه در حیات اجتماعی خود با مسائل سیاسی متفاوتی روبه رو می گردد، ناگزیر از پاسخ گویی به آن هاست ؛ چرا که اساسا قوام جامعه در برون رفت از این موقیت های بحث انگیز نهفته است ؛ بدین معنا که کنشگر اجتماعی در مواجهه با واقعیت های سیاسی ، اولا این واقعیات را با توجه به بینش های نظری خود منظم می کند ؛ ثانیا ؛ با توجه به جهت گیری ارزشی دست به انتخاب می زند ؛ و ثالثا ، به کنش روی می آورد . از این منظر ، می توانیم « فرهنگ سیاسی » را در سه « بینش » ، « نگرش » و « کنش » مطرح نماییم. هنگامی که فرهنگ سیاسی را در سطح « بینش سیاسی » طرح می کنیم ، اعتقاد ، آگاهی و شناخت وجهه ی غالب این مفهوم را در بر می گیرد و هنگامی که از « منش سیاسی » سخن به میان می آید ، نگرش ، تعلق ، تعهد سیاسی و اراده ی سیاسی را افاده می نماید و نیز هنگامی که از « کنش سیاسی » سخن به میان می آوریم ، مشارکت و آزادی به ذهن متبادر می گردد.
برای نتیجه گیری بهتر از این مباحث ، می توان مفهوم « فرهنگ سیاسی » را در قالب سه وجه یا سه جنبه مورد بررسی و ارزیابی و تبیین قرار داد: مشروعیت ، مشارکت و خط مشی ها . (5)
1. مشروعیت : این وجه ناظر بر نگرش شهروندان نسبت به نظام سیاسی است : آیا شهروندان حکومت موجود را مشروع می دانند ؟ در صورت مشروعیت ، رشد این مشروعیت در کجاست ؟
2. مشارکت : این بعد ناظر به سوالاتی از این قبیل است : نگرش شهروندان نسبت به درگیر شدن در نظام سیاسی چگونه است ؟ آیا بیشتر شهروندان خود را به منزله ی مشارکت کنند گان در نظام سیاسی می دانند یا اینکه خود را مستقل فرض می کنند ؟ آیا نظام سیاسی را با زندگی روزمره ی خود نا مرتبط احساس می کنند؟ وضعیت گروه های اجتماعی مختلف در این حوزه چگونه است ؟ نسبت به نظام سیاسی ، احساس اعتماد و دوستی وجود دارد ، یا احساس خصومت و دشمنی ؟
3. خط مشی ها: انتظارات سیاسی شهروندان مشخصه ی این بعد است : شهروندان تعادل بین نظم و آزادی را چگونه می بینند ؟ نظر مردم در مورد مالکیت خصوصی ، رفتار اجتماعی و سایر مسائل چیست ؟ آیا فرهنگ سیاسی تعارض آمیز است یا وفاق آمیز ؟ آیا خرده فرهنگ سیاسی با اهمیتی وجود دارند ؟
ب. فرهنگ سیاسی بانوی شیعه
ج. عصر فاطمی
2. مناسبات سیاسی در عصر فاطمی
با ورود اسلام و حاکمیت نبوی حضرت محمد صلی الله علیه و آله و نوع رهبری و زعامت ایشان ، تقریبا تمام آموزش های سیاسی و چگونگی قدرت سیاسی عرب ، که مبتنی بر رهبری فردی از قریش با استفاده از شیوه ی جا افتاده ی « شورای روسای قبایل قریش » بود، فروپاشید و مضمحل گشت و نوع کاملا تازه ای از اندیشه های سیاسی – اجتماعی و فلسفه ی رهبری را بنیاد نهاد. وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله رحلت نمودند ، برخی از اصحاب مشهور ایشان از مهاجران و انصار ، با الهام از سنت سیاسی گذشته ی قبیله ای ، در محلی به نام « سقیفه ی بنی ساعده » گرد آمدند تا هر چه زودتر با انتخاب رئیس و پیشوا ، خلأ قدرت سیاسی پس از پیامبر صلی الله علیه و آله را پر کنند . این عده بدون فرمان بری از گفته ی پیامبر صلی الله علیه و آله و اعلام رسمی ایشان ( در قضیه ی « حجة الوداع » و در محل « غدیر خم » ) در انتخاب حضرت علی صلی الله علیه و آله به جانشینی خود و امامت امت اسلامی ، دست به این اقدام خودسرانه زدند.
در مقابل جدال مهاجران و انصار بر سر خلافت ، گروهی دیگر از صحابه گرد علی بن ابی طالب علیه السلام جمع شدند و ایشان را نامزد خلافت نمودند و این مقام را منحصرا سزاوار آن حضرت شمردند . (7) با تهدیدهایی که از سوی حامیان خلافت صورت گرفتند ، طرف داران امام علیه السلام یکی پس از دیگری به بیعت با ابوبکر تن دادند و به هر حال ، تلاش طرفداران امام علی علیه السلام در صحنه ی معادلات سیاسی وقت ناکام ماند.
هر چند با تسلیم شدن انصار و سپس یاران حضرت علی علیه السلام ، از درگیری شدید و خونین جلوگیری به عمل آمد و پایه های خلافت نوبنیاد استوار گردید ، اما اختلاف و مبارزه ی سیاسی از میان نرفت . گروهی که « شیعه علی علیه السلام » و حامیان اهل بیت رسول علیهم السلام نامیده شدند ، در برابر اکثریت شکل گرفتند . این گروه نسبت به منشأ قدرت سیاسی حاکم و نیز برخی عملکردهای دستگاه خلافت و وابستگان سیاسی آن ها معترض بودند . اینان که افزون بر صحابی نام آور و محبوبی همچون امام علی علیه السلام و دخت پیامبر حضرت فاطمه علیهاالسلام ، شماری از اصحاب برجسته و پارسا در میانشان بودند ، به استناد حادثه ی « غدیر » ، اینکه امام علی علیه السلام در حیات پیامبر صلی الله علیه و آله و در سفر « حجة الوداع » به وسیله ی پیامبر به خلافت و جانشینی رسول اکرم صلی الله علیه و آله انتخاب شده است و مسلمانان نیز در همان جا به عنوان ولی و جانشین پیامبر با امام علی علیه السلام بیعت کرده بودند ، قدرت سیاسی جدید را از بنیاد ، فاقد « مشروعیت دینی و شرعی » می دانستند و اساسا حق انتخاب ، مشورت و بیعت مجدد برای اصحاب در امر خلافت را ناموجه و انحراف آمیز تلقی می نمودند .
شیعیان استدلال دیگری نیز داشتند و آن این بود که صرف نظر از مسئله ی « غدیر» و انتخاب حضرت علی علیه السلام به ولایت امت ، در بین اصحاب نیز ایشان شایسته ترین فرد برای تصدی مقام جانشینی پیامبر صلی الله علیه و آله است و از این رو ، مقام خلافت ، شایسته ی ایشان بود و ایشان می بایست به خلافت برگزیده می شد و نه فردی دیگر . امام علی علیه السلام خود بارها به شایستگی برین خود به خلافت اشاره کرده اند. (8)
به هر حال ، تهدید، ارعاب ، حمله به حریم شیعیان و غصب « فدک » حضرت زهرا علیهاالسلام از جمله آزارها و فشارهای سیاسی بودند که برای وادار نمودن شیعیان به بیعت با ابوبکر ( منتخب خود سران به خلافت ) ، توسط غاصبان خلافت به انجام رسیدند. واقعه ی غصب « فدک » ، که در منابع روایی اهل سنت و شیعه نقل شده ، بنا به قول ابن ابی الحدید معتزلی ، حاوی نکات و اسرار فراوانی است . وی می نویسد : از علی بن فاروقی مدرس بغدادی پرسیدن که اگر حضرت زهرا در ادعای فدک راست می گفت ، چرا فدک را به او ندادند ؟ وی با لبخند پاسخ داد :« لو اعطاها الیوم فدک بمجرد دعواها لجائت الیه غدا و ادعت لزوجها الخلافة »؛ (9) اگر آن روز فدک را به فاطمه می دادند ، فردا خلافت شوهرش (علی ) را ادعا می کرد.
1. بینش سیاسی بانوی شیعه
1. « فجعل الله ... اطاعتنا نظاما للملة و امامتنا امانا للفرقة » ؛ (10) خدا اطاعت و پی روی از ما ( اهل بیت علیهم السلام ) را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی ، و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقه ها قرار داده است.
2. « و الجهاد عزا للاسلام » ؛ (11) و جهاد در راه خدا را مایه ی عزت و جاودانگی اسلام گردانده است.
3. « و قد اوصاکم رسول الله باتباعنا و مودتنا و التمسک بنا ، فقال الله تعالی : ( قل لا اسألکم علیه اجرا الا المودة فی القربی ) » ؛ (12) رسول خدا پی روی از ما و دوستی با ما را به شما سفارش کرده و فرمود ه است : ( در امور زندگی ) از اهل بیت علیهم السلام اطاعت نمایید که خداوند فرمود : به مردم بگو : از شما پاداش رسالت نمی خواهم ، جز آنکه با اهل بیت من دوستی کنید .
4. « و لا وردهم منهلا نمیرا صافیا رویا ؛ تطفح ضفتاه و لا یترنق جانباه و لأصدرهم بطانا » ؛ (13) تشنگان عدالت را از چشمه ی سرشار و زلال حقیقت سیراب می کرد ؛ چشمه ای که آب زلال آن فواره زنان از هر سو جاری است و هرگز رنگ کدورت نپذیرد و همواره سیراب است و رنج تشنگی نبیند .
5. « ابوا هذه الأمة محمد و علی علیهم السلام یقیمان أودهم و ینقذانهم من العذاب الدائم ان أطاعوهما و یبیحانهم النعیم الدائم ان وافقوهما »؛ (14) محمد و علی علیهم السلام دو پدر امت اسلام می باشند ، کجی ها را راست و انحرافات را اصلاح می نمایند ؛ اگر مردم از ایشان اطاعت کنند ، این دو آن ها را از عذاب جاویدان نجات می دهند و اگر مردم با ایشان موافق و همراه باشند ، این دو نعمت های پایدار خداوندی را از ایشان دارند .
6. « مثل الامام مثل الکعبة اذ توئی و لا تأتی » ؛ (14) [ به نقل از پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله ] ... مثل امام همانند کعبه است ، مردم باید در اطراف آن طواف کنند ، نه آن که کعبه گرد مردم طواف نماید .
آن حضرت همچنین در فرازهایی به تبعات عدم استقرار حکومت حق اشاره می نمایند :
7. « ثم طیبوا عن دنیاکم انفا و اطمأنوا للفتنة جأشا ، و ابشروا بسیف صارم و سطوة معتد غاشم و هرج شامل و استبداد من الظالمین » ؛ (16) از این پس ، قلب های خود را از بروز آشوب ها مطمئن سازید . بشارت باد شما را به شمشیرهای کشیده و حمله ها و تهاجم های پی درپی ، و به هم ریخته شدن امور اجتماعی مسلمانان و استبداد ستمگران ؛ آن ها که غنایم و حقوق شما را اندک پرداخت می کنند !
8. « ویحهم انی زعزعوها عن رواسی الرسالة و قواعد النبوة و الدلالة » ؛ (17) وای بر آنان ! چرا نگذاشتند حق در مرکز خود قرار یابد ؟ و خلافت بر پایه های نبوت استوار ماند ؟
ماحصل دیدگاه ها و بینش سیاسی حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام را می توان در قالب جدول ذیل طراحی نمود:
جدول ( 1 ) : فلسفه ی سیاسی حکومت حق و ابعاد آن از دیدگاه حضرت فاطمه علیهاالسلام
منشأ مشروعیت حکوکت نوع و شکل حکومت منتها و غایت حکومت
دستور خداوند و فرهمندی اعطا اشده ی الهی به شخص نبی و امام خلافت بر پایه ی نبوت یا امامت ولی بر جامعه ی اسلامی و ولایت امت - سیراب شدن تشنگان عدالت از چشمه ی حقیقت ؛
- برقراری نظم اجتماعی و وحدت اجتماعی ؛
- در امان ماندن از تفرقه ها ؛
- برقراری نعمت های پایدار الهی در بین مردم .
2. منش سیاسی بانوی شیعه
1. « ان السعید ، کل السعید ، حق السعید من احب علیا فی حیاته و بعد موته » ؛ (18) قطعا سعادتمند کامل و حقیقی کسی است که ( امام) علی علیه السلام را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد .
2. وقتی از حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام در کنار قبر حضرت حمزه علیه السلام در « احد » و در حال عزاداری و گریه ، برای امامت حضرت علی علیه السلام دلیلی خواستند ، آن حضرت فرمودند :« ... ولکن قدموا من أخره الله و أخروا من قدمه الله ، حتی اذا الحدوا المبعوث و أودعوه الجدث المجدوث اختاروا بشهوتهم و عملوا بآرائهم تبا لهم اولم یسمعوا الله یقول : ( و ربک یخلق ما یشاء و یختار ما کان لهم الخیرة ) » ؛ (19) ... اما ( افسوس ) کسی را مقدم داشتند که خدا او را کنار زده بود و کسی را کنار زدند که خدا او را مقدم داشته بود. رهاورد بعثت را انکار کردند و به بدعت ها روی آوردند. آن ها هواپرستی و شهوت را برگزیدند و بر اساس رأی و نظر شخصی عمل کردند . هلاکت و نابودی بر آنان باد ! آیا نشنیدند کلام خدا را که فرمود: پروردگار تو خلق می کند آنچه را که می خواهد و اختیار تعیین امامت به دست اوست ؟
3. حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام گریان به هنگام شکوه از غصب امامت ، به درگاه حق تعالی می فرمایند : « اللهم الیک نشکو فقد نبیک و رسولک و صفیک و ارتداد امته علینا و منعهم ایانا حقنا الذی جعلته لنا فی کتابک المنزل علی نبیک المرسل »؛ (20) پروردگارا ! به سوی تو شکایت می کنم اندوه از دست دادن پیامبر و فرستاده و برگزیده ات را ، و به تو شکایت می کنم ارتداد امت پیامبر صلی الله علیه و آله را و اینکه حق ما را از ما بازداشتند ؛ همان حق « ولایت و رهبری » را که در قرآن کریم ، خود بر پیامبرت نازل نمودی.
4. حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام خطاب به عمر ، وقتی به حریم خانه ی آن حضرت تعدی نمود و با بردن حضرت علی علیهاالسلام با زور به مسجد برای گرفتن بیعت سعی داشت ، فرمودند :« اما و الله یابن الخطاب ! اولا أنی اکره ان یصیب البلاء من لا ذنب له لعلمت أنی سأقسم علی الله ثم اجده سریع الاجابة »؛ (21) ای پسر خطاب ! سوگند به خدا ! اگر کراهت نداشتم که بی گناهان ( مدینه ) گرفتار بلای الهی شوند ، نفرین می کردم و آن گاه می فهمیدی که نفرین من خیلی زود تحقق می پذیرد .
5. حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام پشت در منزل خود ، خطاب به عمر ، که در پیشاپیش مهاجمان به خانه ی امیرالمومنین علی علیه السلام قرار داشت ، فرمود: « ویحک یا عمر ! ما هذه الجرأة علی الله و علی رسوله ؟ ترید ان تقطع نسله من الدنیا و تفنیه ؟ و تطفی ء نور الله ؟ و الله متم نوره »؛ (22) وای بر تو ای عمر ! این چه جرئت و جسارتی است که نسبت به خدا و رسول خدا کرده ای ؟ آیا می خواهی نسل رسول خدا را نابود کنی و از میان برداری ؟ آیا می خواهی نور خدا را خاموش کنی ؟ خداوند نور خود را حفظ می کند و تداوم می بخشد.
6. حضرت فاطمه علیهاالسلام خطاب به مهاجران و انصار عذرخواهی کننده فرمود: « الیکم عنی فلا عذر بعد تعذیرکم و لا أمر بعد تقصیرکم. هل ترک ابی یوم غدیر خم لأحد عذرا »؛ (23) دور شوید و مرا به حال خود واگذارید ! پس از کوتاهی و سهل انگاری شما ، جایی برای عذرخواهی نمانده است . آیا پدرم پیامبر صلی الله علیه و آله پس از حادثه ی غدیرخم جایی برای عذر تراشی و بی تفاوتی گذاشته است ؟
جدول (2) : منش سیاسی بانوی شیعه بر حسب نگرش های گوناگون نسبت به نظام سیاسی
علاقه ی سیاسی نفرت سیاسی
1. نسبت به امام علی علیه السلام در دوران زندگی و پس از مرگ
2. نسبت به پیامبر و فرستاده و برگزیده ی خداوند حضرت محمد صلی الله علیه و آله نسبت به :
1. مدعیان دروغین خلافت و غاصبان ولایت و رهبری : ابوبکر ، عمر و ...
2. نسبت به هوا پرستان و شهوت گزیدگان که رأی خود را بر رأی خدا مقدم داشته اند : مخالفان و بی تفاوت ها در برابر حادثه ی غدیر.
5. کنش سیاسی بانوی شیعه
کنش سیاسی شهروندان در نظام سیاسی موجود ، همراهی و یا درگیر شدن آنان با نظام حاکم وقت ، دلالت های رفتاری و کرداری یک شهروند در نظام سیاسی را رقم می زند. در این قسمت ، به بیان رفتارها و عملکرد بانوی شیعه می پردازیم .
الف. حضور فاطمه علیهاالسلام بر مزار شهدای جنگ احد و زیارت آن ها
ب. هشدار حضرت زهرا علیهاالسلام نسبت به غصب حکومت
ج. سخنرانی سیاسی علیه هیأت حاکمه ی وقت
د. جلوگیری از بردن حضرت علی علیه السلام به مسجد توسط غاصبان برای اخذ بیعت
ه. دفاع از امام علی علیه السلام در مسجد
و. دفاع تا رهایی و سلامت امام علی علیه السلام
ای سلمان ! سوگند به خدا ، از در مسجد مدینه یا بیرون نمی گذارم تا آنکه پسر عموی خود را با چشمان خودم ( رها شده ) و سالم مشاهده نمایم .
ز. وصیت سیاسی
ح. شهادت فرزند
ما حصل کنش های سیاسی حضرت زهرا علیهاالسلام در جدول شماره سه آمده است .
3.کنش های سیاسی حضرت فاطمه علیهاالسلام در مبارزه با ستمگران
حضور در میدان جنگ زیارت شهدا هشدار سیاسی سخنرانی سیاسی دفاع سیاسی مرگ سیاسی وصیت سیاسی- غذا رسانی به رزمندگان ؛ -پرستاری از رزمندگان مجروح . - هفته ای دو روز زیارت شهدای احد - مراجعه به خانه ی مهاجران و انصار و آگاهی بخشی نسبت به غصب حکومت - در مسجد پیامبر ، پس از غصب فدک؛
- در میان مردم کوچه و بازار ؛ - در میان زنان و مهاجر و انصار . - جلوگیری از بردن امام علی علیه السلام برای بیعت گیری از وی و آزادی ایشان . - مقاومت در برابر دشمن برای ورود به منزل و دفاع از حریم ولایت و مجروح و شهید گشتن در این راه. - کفن و دفن ایشان شبانه و به دور از چشم دشمن انجام شوند ؛ - ابوبکر و عمر و غاصبان بر جنازه ی ایشان نماز نخوانند.
4. بانوی شیعه ؛ الگوی بانوان شیعه
1. ام ایمن : از زنان پرهیزگار و خدمت کار حضرت رسول صلی الله علیه و آله بود . پیامبر ایشان را مادر خطاب می کرد و می فرمود :« هذه بقیة اهل بیتی »؛ (34) این زن باقی مانده ی خاندان من است . وی همواره در کنار زنان مجاهد در جبهه جنگ، به مداوای مجروحان می پرداخت . ام ایمن از شیفتگان خاندان امامت بود که در ماجرای غصب « فدک » توسط خلیفه ی غاصب وقت ، حضرت زهرا علیهاالسلام او را به عنوان « شاهد » بر حقانیت خود معرفی کردند . (35)
2. نسیبه ، دختر کعب مازنیه: او معروف به « ام عماره » و از زنان فداکار صدر اسلام بود که در برخی از جنگ های پیامبر صلی الله علیه و آله شرکت می جست و مجروحان جنگی را مداوا می کرد. او در جنگ « احد »، بهترین نقش را ایفا کرد : با دیدن صحنه ی فرار مسلمانان و تنها گذاشتن پیامبر ، به دفاع از جمال شریف پیامبر صلی الله علیه و آله پرداخت و در این راه ، بدنش زخم های فراوانی برداشت . پیامبر این فداکاری را ستودند و به فرزندش عماره فرمودند : امروز مقام مادر تو از مردان جنگی والاتر است . (36)
3. اسماء بنت عمیس : او تنها زنی بود که پس از وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله ، همدم و مونس حضرت زهرا علیهاالسلام بود . همچنین زمانی که دشمنان حضرت علی علیه السلام قرار گذاشتند تا ایشان را در نماز غالفلگیر کرده ، به قتل برسانند ، بی درنگ این توطئه را به وسیله ی کنیز خود ، به حضرت علی علیه السلام گزارش کرد. (37)
4. ام سلمه : همسر محترم پیامبر صلی الله علیه و آله بود که بارها از امام علی علیه السلام دفاع نمود و تلاش کرد از رفتن عایشه ، طلحه و زبیر برای آشوب جلوگیری نماید . (38)
5. مادر عبدالله بن عباس : یکی از زنان با تقوا بود که با فرستادن مردی از قبیله ی « جهینه » به نزد حضرت علی علیه السلام ، خبر خروج طلحه و زبیر ار به سوی بصره گزارش کرد. (39)
6. حبابه والبیه : اولین ملاقات وی با حضرت علی علیه السلام بود که از آن حضرت دلیلی برای امامت درخواست کرد. حضرت در حضور وی ، سنگی را برداشتند و بر آن مهر خود را نقش کردند و اثر آن مهر در سنگ جای گرفت و به او فرمود : پس از من هر که توانست در این سنگ چنین اثری بر جای بگذارد ، او امام است . از این رو ، حبابه پس از شهادت هر امامی نزد امام دیگر می رفت و آنان مهر خود را بر همان سنگ می زدند و اثر آن نقش می بست . او دوره ی زندگی هشت امام معصوم را درک کرد. در یک یا دو نوبت ، به وسیله ی امام زین العابدین و امام رضا علیه السلام جوانی اش به او بازگردانده شد. (40).
7. کلام آخر
بزرگ بانوی شیعه ، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام ، به عنوان الگوی بانوان شیعه و جهان تشیع ، پیش قراول و پرچمدار عصر فاطمی در مبارزه با ستم و ستمگری است . ایشان با تبیین فلسفه ی حکومت اسلامی ، برقراری نظم اجتماعی و انسجام و وحدت بخشی به جامعه را متذکر شده ، برقراری عدالت و در امان ماندن از اختلاف ها و تفرقه ها و برقراری نعمت های الهی در میان مردم را از ثمرات برقراری حکومت حق معرفی نموده اند . با انحراف در جانشینی پیامبر صلی الله علیه و آله و غصب حکومت توسط ابوبکر و عمر ، مبارزه ی سیاسی ایشان آغاز می گردد و با تأکید بر آگاهی بخشی سیاسی به مردم ، به اتمام حجت با غاصبان منتهی می شود . منش سیاسی ایشان نگرش غضب آلود به نظام سیاسی وقت و هیأت حاکم را در پی دارد و به لحاظ عملکرد و کنش سیاسی ، طیف وسیعی از فعالیت ها را شامل می شود . گفت و گو با مردم کوچه و بازار ، سخنرانی در مسجد ، مراجعه به خانه های مهاجران و انصار ، دفاع عقیدتی و فیزیکی از مقام ولایت ، مقاومت در برابر دشمنان و دفاع از حریم ولایت تا مرز شهادت خود و فرزندش و در نهایت ، وصیت سیاسی مبنی بر دفن شبانه و ا ختفای تشییع و عدم حضور غاصبان بر جنازه ی ایشان ، مبارزه با دشمنان ولایت و ستمگران را برای پس از حیات خود و برای شیعیان و طرفداران خویش وصیت می نماید و خطی از گذشته تا آینده ترسیم می کنند و فرهنگ سیاسی ولایت پذیری و مقابله با غاصبان ولایت را بنیاد می نهند.
پی نوشت ها:
*دکترای جامعه شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم.
1. محمد باقر مجلسی ، بحارالانوار ، دارالکتب الاسلامیه ، ج 53، ص 180.
2. G.A.F Verba Almond , The civic culture: Political Attitud and Democracy in Five Nations ( Princeton University Press . 1963), P12.
3. محمد رحیم عیوضی ، رشد مبانی فکری و تحول فرهنگی در انقلاب اسلامی ، تهران ، المهدی ، 1378، ص 8.
4.A. Tocqueville , America Political Culture , (1960).
www.socialsudieshelp.com/ APGOV notes – weekfore.htm, P.6.
5. Penna, David, 2003 Political Culture : Socialization,
http:// homepage. gallad , edu. complcal.html,1-2.
6. شایان ذکر است که کلمه فاطمیان در اینجا صرفا به پیروان حضرت فاطمه علیهاالسلام اشاره دارد و ناظر به هیچ گروه سیاسی – تاریخی خاصی نمی باشد .
7. احمد بن یعقوب ، تاریخ یعقوبی ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب ، ج 2، ص 124.
8. نهج البلاغه، خطبه های 2 و 4 و 237.
9. ابن ابی الحدید ، شرح نهج البلاغه ، ج 16، ص 284.
10. محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 43، ص 158.
11. همان .
12. همان ، ج 8، ص 233.
13. شیخ صدوق ، الامالی ، ج 1، ص 384.
14. محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 23، ص 259.
15. همان ، ج 36، ص 353.
16. شیخ صدوق ، الامالی ، ج 1، ص 384.
17. همان .
18. سلمان بلخی قندوزی ، ینابیع الموده ، ج 1، ص 376.
19. محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 36، ص 353.
20. همان ، ج 53، ص 19 و ج 43، ص 156 و 214.
21. محمد بن یعقوب کلینی ، اصول کافی ، دفتر نشر و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام ، ج 1، ص 460.
22. محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 5، ص 18 و ج 28، ص 339.
23. شیخ صدوق ، الخصال ، ج 1، ص 173.
24. ابن ابی الحدید ، پیشین ، ج 15، ص 40/ محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 43، ص 90.
25. ابن ابی الحدید ، پیشین ، ج 15، ص 35-36.
26. همان ، ج 6، ص 12-13 و ج 2، ص 47.
27. محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 43 ، ص 158.
28. همان ، ج 28 ، ص 205 / شیخ صدوق ، الامالی ، ج 1، ص 384.
29. محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 8 ، ص 233.
30 . همان ، ج 43، ص 47.
31. شیخ مفید ، الجمل ، داوری ، ص 181 به نقل از : محمد دشتی ، نهج الحیاة ، فرهنگ سخنان فاطمه زهرا علیهاالسلام ، موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمومنین علیه السلام ، 1381، ص 110.
32. محمد باقر مجلسی ، پیشین ، ج 78، ص 310.
33. همان ، ج 43، ص 198.
34. محمد جواد طبسی ، زنان در حکومت امام زمان علیه السلام ، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) ، 1379، ص 29.
35. همان / علامه محمد تقی شوشتری ، قاموس الرجال ، ج 10، ص 387.
36. محمد جواد طبسی ، پیشین ، ص 28 / واقدی ، مغازی ، مرکز نشر دانشگاهی ، ج 1، ص 273.
37. محمد جواد طبسی ، پیشین ، ص 13 / طبرسی، الاحتجاج ، ج 1، ص 117.
38. محمد جواد طبسی ، پیشین ، ص 13 / شیخ مفید ، پیشین ، ص 124.
39. محمد جواد طبسی ، پیشین ، ص 13 / ابن صباغ ، الفصول المهمه ، ص 51.
40. محمد جواد طبسی ، پیشین ، ص 30-31 / شیخ عباس قمی ، سفینة البحار ، ج 1 ، ص 204.