علائم، علل و درمان گرفتگی عضلات در طی تخمک گذاری

بسیاری از زنان در طی تخمک‌گذاری در معرض گرفتگی عضلانی که می‌تواند دردناک و ناراحت کننده باشد هستند. هرچند دردکمرخفیف و جدی نیست، درد شدید در طی تخمک‌گذاری همراه با علائم دیگر می‌تواند نشانه
پنجشنبه، 16 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم، علل و درمان گرفتگی عضلات در طی تخمک گذاری
علائم، علل و درمان گرفتگی عضلات در طی تخمک گذاری

مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 


بسیاری از زنان در طی تخمک‌گذاری در معرض گرفتگی عضلانی که می‌تواند دردناک و ناراحت کننده باشد هستند. هرچند دردکمرخفیف و جدی نیست، درد شدید در طی تخمک‌گذاری همراه با علائم دیگر می‌تواند نشانه یک مشکل پیچیده باشد. این مقاله نه تنها به شما اطلاعاتی در مورد علایم و علل این گرفتگی‌ها می‌دهد بلکه اطلاعاتی در مورد برخی از درمان‌های خانگی نیز ارائه می‌دهد.

آیا می دانید ...

که حدود 20 درصد زنان از گرفتگی عضلانی در طی دروه تخمک‌گذاری یا دوره‌های متناوب دیگر رنج می‌برند. این نیز به عنوان متیل شمرز شناخته شده است.
تخمک‌گذاری فازچرخه قاعدگی است که شامل انتشار تخمک (سلول تخمک) از فولیکول تخمدان بالغ به لوله فالوپ است. تخمک‌گذاری یک گام بسیار مهم در روند تولید مثل است. بسیاری از زنان در طی تخمک‌گذاری گرفتگی‌های خفیف عضلانی دارند که می‌تواند فعالیت‌های روزمره فرد را مختل کند.
به طور کلی چرخه قاعدگی بیست وهشت روز یا بیشتر است و تخمک‌گذاری بعد از دو هفته از اولین روز از آخرین قاعدگی رخ می‌دهد. شدت درد در زنان متفاوت است. در حالی که بعضی از بیماری‌ها درد خفیف ودیگران درد شدیدی را تجربه می‌کنند که اغلب با آپاندیسیت اشتباه گرفته می‌شود. در اینجا ما باید برخی از علائم آشکار که دوره تخمک‌گذاری را نشان می‌دهد را بیان می‌کنیم.

علائم

درد وحشتناک
تشخیص تخمک‌گذاری آسان است زیرا متمایز است. این احساس درست مثل سوزش قاعدگی است، فقط درد کمی شدیدتر است. این درد نیز گاهی به عنوان درد شکم توصیف می‌شود، همانطور که درد در شکم در کمر و هر دو طرف لگن اتفاق می‌افتد.

درد نیمه چرخه

تخمک‌گذاری به‌طورکلی در وسط دو دوره متوالی قاعدگی اتفاق می‌افتد. حدود دو هفته از روز اول آخرین قاعدگی و یا دو هفته قبل از دوره بعدی است.

فرکانس درد

هیچ دردی در طی تخمک‌گذاری وجود ندارد. درد ناگهان بدون هيچ هشدار ايجاد مي‌شود و مي‌تواند بين یک ساعت تا چهل و هشت ساعت بعد از آغاز واقعي پروسه تخمک‌گذاري، ادامه داشته باشد. همچنین، برای برخی از زنان، ممکن است هر ماه رخ دهد.

درد موضعی

همان‌طور که تنها یکی از دو تخمدان تخمک تولید می‌کند، گرفتگی در طی تخمک‌گذاری ممکن است در دو طرف تغییر کند و درد را در قسمت چپ یا راست شکم ایجاد کند. ازاین رو، اگر از نزدیک مشاهده شود، می‌توان نتیجه گرفت که کدام تخمدان تخمک را در آن ماه آزاد کرده است.

شاخص‌های دیگر

زنان ممکن است در طی دوره باروری خود میل جنسی قوی داشته باشند. اغلب این موارد چند روز پیش تخمک گذاری اتفاق می‌افتد. همچنین ممکن است به تهوع خفیف، سردرد، نوسانات خلقی و خونریزی نیز منجر شود. بعضی از زنان ممکن است در حین تخمک‌گذاری درد در گردن رحم و سینه‌ها را تجربه کنند. همچنین، در هنگام تخمک‌گذاری، ترشحات واژن وجود دارد که از مخاطی سرویکس سفید رنگ مانند با بوی شبیه بوی تخم مرغ همراه است. دمای پایه بدن به علت تغییرات سطح پروژسترون در طول و بعد از تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد

تشخیص پزشکی

یک پزشك متخصص با مطالعه تاریخ چرخه قاعدگی و وقوع درد، درد را به عنوان متیل‌شمرز تشخیص می‌دهد. در صورت گرفتگی شدید، پزشک ممکن است سونوگرافی لگنی شکمی یا واژن را انجام دهد تا مشکلات جدی دیگر را رد کند. او حتی ممکن است در صورت بروز هر گونه بی نظمی تست‌های بیشتری مانند آزمایش خون، اشعه X و غیره انجام دهد.

علل احتمالی

فولیک در حال ظهور است
با توجه به تاثیر هورمونی، تخمدانها حدود بیست فولیکول تولید می‌کنند. هر یک از این فولیکول ها یک تخمک نابالغ دارند. در میان تمام این تخمک‌های نابالغ، تنها تا زمان واقعی لقاح یک تخمک زنده می‌ماند. ظاهرا فولیکول در حال گسترش غشای پوشش تخمدان را ایجاد می‌کند که باعث تخریب در طی تخمک‌گذاری می‌شود.

فولیکول مسدود شده

تخمک که در تخمدان تولید می‌شود دارای مایع فولیکولار است. در زمان تخمک‌گذاری، تخمک، مایع فولیکولی توسط تخمدان تخلیه می‌شود. این جریان ناگهانی مایع ممکن است از پوشش حفره شکم خارج شود. از این رو، در طی زمان تخمک‌گذاری کمردرد ملایم وجود دارد. هنگامی که بدن به طور کامل مایع را جذب می‌کند، درد کاهش می‌یابد.

فولیکول‌های متورم

اگرچه فقط یک یا دو تخمک بالغ می‌شوند، تعدادی از تخمک‌ها در هر دو تخمدان در طول مرحله فولیکولار رشد می‌کنند. این موجب تورم فولیکولای می‌شود که موجب گرفتگی می‌شود.

دیگرموارد

تخمدان‌ها هیچ دردخاصی ندارند. از این رو در طی تخمک‌گذاری تخمک‌ها در فرایند آزاد شدن، دیواره تخمدان را پاره می‌کنند و باعث درد می‌شوند. همچنین، پس از تخمک‌گذاری، لوله‌های فالوپ مسدود می‌شود که منجر به گرفتگی می‌شود.

درمان و پیشگیری

هیچ درمان خاصی برای میتل شیمرز وجود ندارد، زیرا بعضی اوقات پس از تخمک‌گذاری درد کاهش می‌یابد. با این حال، برای مقابله با درد، اقدامات زیر را می‌توان انجام داد:
شما می‌توانید از مواد ضد التهابی غیرمستقیم استفاده کنید زیرا آنها آرام بخش درد هستند.
یک کیسه آب گرم را در قسمت‌هایی که احساس درد می‌کنید قرار دهید، قطعا دردتان را تسکین می‌دهد.
حمام های آب گرم نیز در افزایش جریان خون و آرام کردن ماهیچه‌ها کمک می‌کند.
در طی تخمک گذاری با حداقل هفت تا هشت لیوان آب مصرف کنید.

برای مقابله با درد، استراحت کنید.
زنان مبتلا به میتل شیمرز بسیار دردناک می‌توانند قرص‌های ضد بارداری برای جلوگیری از تخمک‌گذاری و پیشگیری از درد مصرف کنند. با این حال، قبل از مصرف قرص با پزشک خود مشورت کنید

علائم هشدار دهنده

بهتر است هر گونه علائمی را که ممکن است چیزی بیش از سوزش باشد را جدی بگیرید در صورت تجربه نشانه‌های زیر همراه با گرفتگی بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

تب

درد هنگام ادرار کردن قرمزی و التهاب ناحیه‌ای
خون در مدفوع و استفراغ
خونریزی بیش از حد
سرگیجه
درد متوسط چرخه طولانی تر از دو روز
اگر از عفونت در طی تخمک‌گذاری رنج می‌برید، نیازی به وحشت وجود ندارد. این به نسبت عادی است و درد به تنهایی از بین می‌رود. اکثر زنان حتی متوجه نیستند که تخمک گذاری شده است. اگر در معرض گرفتگی‌های عضلانی هستید، فقط برای مدتی آرامش داشته باشید و اگر درد شدید باشد، پس از مشاوره با پزشک مسکن مصرف کنید گرفتگی عضلانی همچنین به شما زمان واقعی تخمک‌گذاری را اطلاع می‌دهد و می‌تواند برای زنان که در حال برنامه‌ریزی برای باردار شدن هستند مفید باشد.

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.