بیماری‌های پلك و مژه

اگر در پلك چشم خارش ایجاد شد باید اول بدن را برحسب مزاج پاكسازی كرد. هم چنین باید از غذاهای مناسب استفاده شود. و از خوردن غذاهای چرب و سرخ كرده و غلیظ اجتناب شود.
پنجشنبه، 30 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بیماری‌های پلك و مژه
 بیماری‌های پلك و مژه

نویسنده: احمد حاجی شریفی

 

خارش پلك چشم

اگر در پلك چشم خارش ایجاد شد باید اول بدن را برحسب مزاج پاكسازی كرد. هم چنین باید از غذاهای مناسب استفاده شود. و از خوردن غذاهای چرب و سرخ كرده و غلیظ اجتناب شود.
برای درمان آن یك قاشق غذاخوری آب غوره را در یك لیوان آب جوش مخلوط و با آن پلك‌ها را بشویید.

خارش پلك چشم از صفرا:

اگر در اثر غلبه‌ی صفرا خارش پلك چشم ایجاد شده است، آب گل همیشه بهار یا آب قرفه یا آب كدو را بر پلك چشم ضماد كنید.
• برگ كاسنی، گل نیلوفر، سبوس گندم و جو را بجوشانید و گه‌گاه پلك‌ها را با آب آن شستشو دهید.

خارش پلك چشم در دموی مزاج‌ها:

اگر دموی مزاج هستید و خارش پلك دارید ابتدا حجامت كرده یا از بازوی چپ خون كم كنید بعد نشاسته یا آرد جو یا شیر زن یا روغن گل یا صندل یا حضض یا سفیده‌ی تخم مرغ خام یا آب كاسنی بر آن ضماد كنید.

خارش پلك چشم از بلغم:

در صورتی كه در مزاج بلغم خارش پلك چشم ایجاد شود، گل نیلوفر 1 برابر. گل بابونه‌ی شیرازی، گل بنفشه و مغز ناخنك از هر كدام 2 برابر. سبوس گندم 5 برابر همه را مخلوط كرده و بجوشانید و با آب صاف كرده‌ی آن پلك‌ها را بشویید.
• نشاسته یا آرد جو یا حضض یا صندل یا آب كاسنی یا روغن گل یا شیرِ زن یا سفیده‌ی تخم مرغ خام را با سركه و آب گرم مخلوط كرده و بر پلك‌ها ضماد كنید.

خارش پلك‌ها از شوره:

گاهی روی پلك در بین مژه‌ها حالتی شبیه سبوس سفید و پوسته پوسته همراه با خارش ایجاد می‌شود، كه آن را شوره می‌نامند. این بیماری باعث ریختن مژه‌ها خواهد شد. برای درمان آن اول بدن را از خلط غالب پاك‌سازی نمایید سپس برای درمان آن ساقه و برگ ارزن را بسوزانید و در روغن گل ریخته تا به حالت خمیری درآید و به پلك‌ها بمالید. یا روغن فندق سوخته را روی پلك‌ها بمالید.

خارش كناره‌های پلك چشم:

این بیماری كه باعث خارش شدید پلك‌ها و ریزش مژه‌ها می‌گردد. بیماری مزاحمی است كه انسان را آزار می‌دهد و لازم است كه در تغذیه دقت شود. خوردن غذاهای سبك و رقیق و پرهیز از غذاهای سنگین و ثقیل و سرخ كرده در بهبودی حال بیمار مؤثر خواهد بود.

سوزش مژه‌ی چشم

در صورتی كه دچار سوزش مژه‌ی چشم شده‌اید، شاخ و برگ و جوانه‌ی به را بسوزانید و خاكسترش را بر مژه‌ها ضماد كنید.

چسبندگی پلك چشم

برای درمان چسبندگی پلك چشم 10 گرم برگ خشك بارهنگ را در 150 گرم آب جوش به مدت 20 دقیقه بخیسانید. آب آن را صاف كرده و با آب آن و به وسیله‌ی پنبه یا گاز استریل چشم را شستشو دهید.

پرش پلك

گاهی برای بعضی اشخاص پیش می‌آید كه پلك‌های چشم پرش و جهندگی پیدا می‌كنند. مُدام مانند قلب كه می‌تپد هم پرش دارد. این مشكل در اثر ضعف عمومی بدن است و چون خون كاملاً به رگ‌های اطراف پلك نمی‌رسد این حالت پیدا می‌شود. برای درمان آن طبق دستورالعمل رایج بین مردم عادی پر كاه را پشت چشم بگذارید تا آرام شود.
علاج واقعی آن تقویت كردن عمومی بودن است. بهتر است آب هویج و مربای هویج بخورید و هلیله‌ی سیاه را بسیار نرم بسایید و هر شب 20 گرم از آن را بخورید. مدتی مصرف این خوراكی‌ها را ادامه دهید و سوخته‌ی آهن را مانند غبار نرم بسایید و به وسیله‌ی میل سرمه‌دان در چشم بكشید.

قرمزی پلك چشم

برای درمان قرمزی چشم خرمای سبز و كال را خُرد كرده و در آب غوره بجوشانید تا غلیظ شود و بر پلك چشم بكشید.

زخم گوشه‌ی چشم

برای درمان زخم گوشه‌ی چشم گل شقایق یا گل خشخاش را نرم بسایید بعد با آب گشنیز مخلوط كرده و بمالید.
• آب انار را در ظرف مسی قرمز (سفید نشده) بجوشانید تا قوام آید و بر آن بمالید.

ورم پلك چشم

برای درمان ورم پلك چشم 50 گرم برگ گردوی خشك را در یك لیتر آب بجوشانید و به مرور آن آب را پشت چشم كمپرس كنید (مواظبت كنید كه محلول داخل چشم نرود).

ورم عفونی پلك چشم

برای درمان ورم چركی پلك چشم، برگ مو را بجوشانید و با آب صاف كرده‌ی آن چشم را بشویید.
• برگ تازه‌ جعفری را نرم بكوبید و روی آن ضماد نمایید.

ورم ملتحمه

برای درمان ورم ملتحمه بهاره یا حساسیت چشمی هر روز 1 قاشق شربت خوری از مخلوط مغز ناخنك نیم كوب شده و گل بابونه‌ی شیرازی و گل بنفشه را در یك لیوان آب بجوشانید بعد روزی چند مرتبه با آب صاف كرده‌ی آن چشم را بشویید.

پف كردگی زیرچشم

برای درمان پف كردگی یا كیسه‌ای شدگی زیر چشم هر شب سیب زمینی را ریز رنده كنید و پشت چشم ضماد كنید.

كلفت شدگی پلك چشم

در صورتی كه پلك چشم ضخیم گشته است آب میوه زیاد بنوشید. به عنوان درمان زیاد حمام كنید و هر صبح و ظهر آب سماق را با پنبه روی آن گذارید و شب‌ها سفیده‌ی تخم مرغ خام را با روغن گل سرخ مخلوط كرده و پشت پلك ضماد گذارید.
• زیاد حمام كنید و روزی چند مرتبه با آب جوش بخور دهید و پیه داخل انار را بكوبید و با عدس كوبیده شده بپزید تا قوام آید. آن را هر شب پشت چشم ضماد كنید. روزها سماق را خیسانده بعد آبش را در چشم بچكانید و بعد از چكاندن مقداری از همان آب را به وسیله‌ی پنبه پشت چشم گذارید.
• شاخ و برگ درخت به را بسوزانید و خاكسترش را در چشم بكشید.

كبودشدگی زیر چشم

ابتدا كبد را تقویت كنید و اگر دچار كم خونی هستید آن را درمان كرده و برای درمان كبودشدگی زیر چشم آب ترب را با عسل مخلوط كرده و هر صبح و شب روی آن بمالید.
• انجیر را بكوبید و با عسل مخلوط كرده و هر صبح و شب روی آن بمالید.

كبودشدگی حلقه‌ی دور چشم

برای درمان كبودشدگی حلقه‌ی دور چشم سركه و عسل را با هم مخلوط و هر صبح، ظهر و شب بر آن بمالید.
• ژل‌های مغز برگ آلوئه‌ورا را روزی سه بار روی آن بمالید و مالش دهید.

تومور یا غده بر پلك چشم

در پلك‌های چشم ممكن است تومور یا غده‌های خوش خیم (غیرسرطانی) و یا از نوع سرطانی آن تشكیل شوند. یكی از شایع‌ترین انواع تومورهای خوش خیم در پلك چشم گزانتلاسما نام دارد كه یك تومور مسطح به رنگ سفید یا زرد می‌باشد كه از چربی ساخته شده است. این نوع تومورها در صورتی كه ظاهرشان مزاحم و ناراحت كننده نشده باشند احتیاج به خارج كردن ندارند. چون ممكن است گزانتلاسما نشان دهنده‌ی میزان بالای كلسترول، به خصوص در افراد جوان باشد لذا در این افراد لازم است از نمونه‌ی خون‌شان آزمایش چربی به عمل آید.
سلول‌های سرطانی از نوع پوسته شونده (1) و هم‌چنین از نوع بنیادی (2) ممكن است در پلك چشم تشكیل تومور سرطانی دهند. اگر یك تومور در پلك چشم پس از چند هفته از بین نرود پزشك ممكن است اقدام به بیوپسی (3) كند و نمونه‌ای از نسج مشكوك را در زیر میكروسكوپ مورد بررسی قرار دهد. تومورها معمولاً با عمل جراحی درمان می‌شوند.

التهاب پلك چشم

التهاب پلك چشم به خصوص در لبه‌های آزاد آن عارضه‌ای است كه بلفاریت (4) نامیده می‌شود. نشانه‌های این عارضه عبارتند از قرمزی، تحریك، ضخیم شدگی و احتمالاً پوسته شدن، زخم‌های سطحی، یا التهاب غده‌های ترشح كننده‌ی چربی در لبه‌های پلك.
عوامل یا اختلالاتی كه می‌توانند باعث التهاب پلك چشم شوند عبارتند از عفونت استافیلوكوكی در لبه‌های پلك چشم یا در مجاری غدد ترشح كننده‌ی چربی كه به لبه‌ی پلك‌ها باز می‌شوند، هم چنین ابتلا به التهاب پوست همراه با پوسته‌های چرب (5) در سر و صورت و بالاخره ابتلا به آكنه‌ی روزاسه (6) كه موجب قرمزی منتشر همراه با ضایعات برجسته و طاول‌های چركی در پوست صورت می‌گردد. بلفاریت كه در آن لبه‌ی یك یا هر دو پلك ملتهب می‌شود معمولاً با بیماری پوستی درماتیت سبوره‌ای (7) در ارتباط است. بلفاریت ممكن است در اثر عفونت باكتریایی یا حساسیت به مواد آرایشی هم ایجاد شود. اگر مبتلا به بلفاریت هستید پلك‌های شما متورم، قرمز و خارش دار می‌شوند. لبه‌های پلك‌ها ممكن است توسط پوسته‌های نرم و چرب پوشیده شود كه پس از خشك شدن به دلمه تبدیل شده و مژه‌ها را به هم می‌چسبانند. در برخی موارد ریشه‌های مژه‌ها عفونی شده و موجب ایجاد زخم‌های كوچك یا گل مژه می‌شود.
شما می‌توانید علائم را با گذاشتن پارچه‌ای تمیز و مرطوب و گرم بر روی پلك بهبود بخشید. فرایند بهبودی با تمیز كردن دقیق پلك‌ها دو بار در روز با شامپوی بچه كه با نسبت مساوی با آب مخلوط شده است تسریع می‌شود.

شالازیون (8)

عبارت است از تورمی در پلك كه ممكن است بدون درد باشد. اگر یك غده‌ی ترشح كننده‌ی چربی در درون پلك مسدود شود غده‌ای بزرگ شده و متورمی به نام شالازیون ایجاد می‌كند. شالازیون ممكن است در ابتدا به صورت گل مژه به نظر برسد ولی برخلاف گل مژه در لبه‌ی چشم نمی‌باشند، معمولاً درد و قرمزی مربوط به شالازیون در طی چند روز بهبود می‌یابد. هرچند اگر تورم بزرگ باشد ممكن است موجب ناراحتی طولانی مدت شود و فشار وارده بر جلوی چشم ممكن است بینایی را مختل كند.
اگر پزشك تشخیص شالازیون را مطرح كند ممكن است چند هفته صبر كند، زیرا امكان دارد به خودی خود بهبود یابد. اگر شالازیون دردناك یا تحریك كننده باشد گذاشتن یك پارچه‌ی گرم، تمیز و مرطوب بر روی آن كمك كننده است. شالازیون پایدار با عمل ساده‌ای درمان می‌شود كه در این عمل برش كوچكی در سطح پلك داده می‌شود و محتویات تورم برداشته می‌شود. این عمل تحت بی حسی موضعی انجام شده و بدون درد است.

پایین افتادگی پلك بالای چشم

پایین افتادگی پلك بالا غالباً به علت ضعف عضله‌ی بالا برنده‌ی پلك و یا بیماری عصب كنترل كننده‌ی پلك ایجاد می‌شود. این نوع عارضه ممكن است به طور مادرزادی یا در اثر جراحت، یا در نتیجه‌ی یك نوع فلج مزمن و پیش رونده‌ی عضلات (9) باشد. پایین افتادگی پلك بالا ممكن است به صورت نسبی و یا به طور كامل چشم را ببندد. این عارضه ممكن است فقط در یك چشم و یا در هر دو چشم وجود داشته باشد. گاهی اوقات پایین افتادگی پلك بالا از ابتدای تولد وجود دارد. در هر حال اگر پلك بالای نوزاد افتادگی داشته باشد و مردمك چشم او را بپوشاند چشم دچار تنبلی (10) شده و بینایی‌اش تكامل نخواهد یافت. در بالغین پایین افتادگی پلك بالا ممكن است به علت عوامل ویروسی، یا در اثر یك نوع بیماری خاص كه به طور پیش رونده موجب ضعف عضلانی می‌شود حادث گردد.
اگر پایین افتادگی پلك بالا به طور ناگهانی اتفاق افتد ممكن است نشانه‌ای از وجود اختلال در سیستم عصبی از قبیل تومور مغزی یا پاره شدن یك رگ در مغز سر باشد.
افتادگی پلك در كودكان با جراحی به منظور سفت كردن عضله پلك تصحیح می‌شود. اگر درمان به صورت زود هنگام صورت گیرد بینایی كودك به حالت طبیعی بازمی‌گردد. در بالغین جراحی افتادگی پلك باید در صورتی انجام شود كه هرگونه اختلال زمینه‌ای مهم منتفی باشد. جراحی در درمان افتادگی پلك ایجاد شده در اثر فرایند پیری بسیار مؤثر است.

برگشتگی لبه‌ی پلك چشم به داخل

انحراف یا برگشتگی لبه‌ی پلك بالا یا پلك پایین و یا لبه‌ی هر دو پلك به داخل عارضه‌ای است كه بیشتر در افراد سالمند به وجود می‌آید. در این حالت لبه‌ی پلك چشم به سمت داخل انحراف و برگشتگی پیدا می‌كند. مژه‌ها بر روی قرنیه و بر روی ملتحمه كشیده می‌شوند و باعث خراشیدگی، تحریك، درد و ریزش آب از چشم می‌گردند. اگر این عارضه درمان نشود قرنیه آسیب می‌بیند و ممكن است منتهی به نابینایی گردد.
اگر لبه‌ی پلك تحتانی به خارج برگردد و پلك از چشم آویزان شود سطح داخلی پلك در معرض هوا قرار گرفته، خشك و زخمی می‌شود. این بیماری به نام اكتروپیون نامیده می‌شود و ممكن است موجب توقف جریان اشك به داخل مجرای بینی شود و در نتیجه چشم به صورت مداوم آب ریزش خواهد داشت. از آنجا كه پلك‌ها به صورت كامل بسته نمی‌شوند قرنیه‌ی شفاف جلوی چشم به طور مداوم در معرض هوا قرار گرفته و ممكن است آسیب دیده یا مكرراً عفونی شود. این بیماری معمولاً در افراد پیر در نتیجه‌ی ضعف پلك تحتانی (معمولاً مرتبط با افزایش سن می‌باشد) رخ می‌دهد و معمولاً هر دو چشم درگیر می‌شوند. ممكن است اكتروپیون در نتیجه‌ی جمع شدن اسكار روی پلك یا گونه یا در اثر فلج صورتی (11) رخ دهد كه در این بیماری عضلات اطراف چشم و سایر عضلات صورت (سمت مبتلا) ‌فلج می‌شوند. در این موارد فقط یك پلك درگیر می‌شود. گاهی اوقات برگشتگی و انحراف لبه‌ی پلك چشم به داخل به طور مادرزادی از بدو تولد به خصوص در اطفال چاق وجود دارد.
اگر فكر می‌كنید كه مبتلا به اكتروپیون هستید باید هرچه سریع‌تر به پزشك مراجعه كنید. زیرا درمان در صورتی كه در مراحل اولیه صورت گیرد، بسیار موفقیت‌آمیز است. احتمالاً پزشك عمل جراحی جلوی چشم را كه در آن پوست و عضلات اطراف پلك‌ها سفت می‌شوند را به شما توصیه می‌كند، ولی در موارد شدیدتر جراحی پلاستیك پیچیده‌تری لازم خواهد بود.

برگشتگی لبه‌ی پلك پایین چشم به خارج

آویزان شدن یا برگشتگی لبه‌ی پلك پایین به طرف خارج نیز غالباً در افراد پیر و سالخورده به وجود می‌آید. در این حالت به علت ضعف و سست شدن عضلات اطراف چشم، لبه‌ی پلك تحتانی دچار برگشتگی شده و در جهت خارج و پایین آویزان می‌گردد. در این حالت سطح داخلی پلك در معرض هوا قرار می‌گیرد و خشك و زخمی می‌گردد. ایجاد این عارضه مانع از ورود اشك به داخل مجرای بینی می‌شود و در نتیجه چشم به طور دائم آب ریزش داشته و در نتیجه اشك بر روی گونه‌ها جاری خواهد شد.
قرنیه به علت عدم تماس با اشك دچار خشكی می‌شود و مكرراً عفونی می‌گردد و آسیب می‌بیند. علاوه بر سالمندان افرادی نیز كه پوست و نسوج نزدیك به پلك آن‌ها به علت زخم و سوختگی و عمل جراحی دچار انقباض و جمع شدگی گردیده است به این نوع عارضه مبتلا می‌گردند. در این موارد نه تنها پلك پایین بلكه لبه‌ی پلك بالا نیز می‌تواند به سمت خارج برگشتگی و انحراف پیدا كند. علاوه بر افراد گفته شده در بالا، غالباً برگشتگی لبه‌ی پلك چشم به خارج به دنبال ابتلا به فلج صورت (12) ایجاد می‌شود. این بیماری باعث فلج شدن عضلات اطراف چشم و یا فلج سایر عضلات صورت در همان سمت می‌شود.
حتی اگر برگشتگی لبه‌ی پلك پایین چشم به خارج مختصر هم باشد به علت منحرف شدن دهانه‌ی مجرای اشكی بینی، مانع از ورود اشك و ترشحات به داخل مجرای بینی می‌گردد. این عارضه می‌تواند باعث التهاب مزمن ملتحمه‌ی چشم گردد كه نتیجه آن التهاب، قرمزی، ناراحتی و ریزش اشك روی گونه و اختلالات ناشی از آن است. ضمناً پاك كردن مداوم اشك باعث كشیده شدن پلك و بیشتر شدن فاصله‌ی آن از چشم می‌گردد.

انتروپیون

انتروپیون عبارت است از برگشتگی لبه‌ی پلك فوقانی یا تحتانی یا هر دو لبه به داخل چشم. در انتروپیون پلك به داخل برمی‌گردد. مژه‌ها بر روی قرنیه (بخش شفاف جلوی چشم) و ملتحمه كه سفیدی چشم را می‌پوشاند كشیده می‌شوند. اگرچه ملتحمه‌ی پلك‌ها را نیز مفروش می‌كند ولی این قسمت آسیب نمی‌بیند. علایم مشخصه، این بیماری درد ناحیه‌ی چشم، آب ریزش از جسم و تحریك آن می‌باشد.
اگر درمان انجام نشود ممكن است قرنیه آسیب دیده و منجر به فقدان بینایی شود. در كشورهای پیشرفته انتروپیون اساساً افراد پیر را گرفتار می‌كند، چرا كه با افزایش سن عضلات اطراف چشم به طور طبیعی دچار ضعف می‌شوند. در كشورهای در حال توسعه معمولاً انتروپیون به دنبال تراخم عفونی چشم ایجاد می‌شود. در نهایت ممكن است این بافت جمع شده و پلك‌ها را به داخل برگرداند. یك عمل كوچك را می‌توان برای تصحیح پلك به كار برد. این عمل معمولاً بیماری را اصلاح می‌كند و از آسیب‌های بعدی به چشم جلوگیری می‌كند.

ریزش مژه‌ها

اگر مژه‌هایتان ریزش دارد برحسب خلط غالب، بدن را پاكسازی كرده و تعدیل مزاج كنید. ضمناً رعایت غذا و مصرف اغذیه‌ای مناسب در این بیماری یكی از اركان مهم معالجه است.
برای درمان آن گِل ارمنی را در آب جوش حل كنید و بر پلك چشم بمالید.
• حجر ارمنی و هسته‌ی خرما را بسوزانید و با كمی روغن بادام تلخ مخلوط كرده و بر مژه‌ها بمالید.
• روی مژه‌ها روغن فندق بمالید.
• زردچوبه، مامیران، ‌زنجبیل، هلیله‌ی زرد، دار فلفل و كات كبود همه را بسیار نرم بسایید سپس با آب غوره مخلوط كنید و روزی سه مرتبه هر بار یك قاشق شربت خوری از آن را با مقداری آب مخلوط كرده، مژه و پلك را با آن بشویید.
• هر روز شبدر را بجوشانید و با آب صاف كرده‌ی آن سه بار در روز مژه و پلك‌ها را بشویید.
• شاخ و برگ و جوانه‌ی به را بسوزانید و خاكستر آن را شب‌ها بر پشت چشم ضماد كنید.
• پماد پنیسیلین یا پماد اكسیدژن دومركور را روی آن بمالید.

جوش پلك (گل مژه)

جوش پلك یا گل مژه عبارت است از یك تورم دردناك و عفونی كه در ریشه‌ی مژه به دلیل عفونت باكتریایی ایجاد می‌شود. این بیماری بیشتر در كودكان شایع است. ولی در هر سنی رخ می‌دهد. استفاده از لنزهای تماسی و استفاده از لوازم آرایشی چشم، یك عامل خطر محسوب می‌شود. عفونت ریشه‌ی پلك ممكن است منجر به تشكیل تورمی چركین شود كه گل مژه نامیده می‌شود. بیشتر گل مژه‌ها توسط استافیلوكوك طلایی (13) ایجاد می‌شود كه نوعی باكتری است و بر روی پوست بسیاری از افراد سالم یافت می‌شود. بالغین كمتر از كودكان مبتلا به گل مژه می‌شوند. اگر از مواد آرایشی چشمی یا لنزهای تماسی استفاده كنید، خطر ایجاد گل مژه افزایش می‌یابد. یك گل مژه در ابتدا به صورت توده‌ای در لبه‌ی پلك تظاهر می‌كند. در طول روزهای بعد پلك متورم و حساس شده و لكه‌های زرد در مركز تورم تشكیل می‌شوند.
گل مژه یا عارضه‌ای كه به صورت یك برآمدگی یا كیسه‌ای متورم در لبه‌ی پلك‌ها به وجود می‌آید دو نوع است. گل مژه از نوع اول، كه تشكیل یك كیسه‌ی چركی می‌دهد و دوره‌ی آن كوتاه است. و گل مژه از نوع دوم كه به علت انسداد مجاری یك یا چند عدد ترشح كننده‌ی چربی ایجاد شده و مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند.

گل مژه به علت عفونت:

گل مژه از نوع اول یا عفونی (14) به علت عفونت حاد یك یا چند غده‌ی موجود در لبه‌ی پلك چشم و یا در زیر آن ایجاد می‌شود،، این نوع گل مژه معمولاً به علت یك عفونت استافیلوكوكی به وجود می‌آید و تشكیل یك كیسه‌ی چركی (15) را می‌دهد، آماده برای پاره شدن می‌شود و مقدار كمی عفونت از آن خارج می‌شود. دوره‌ی شروع و خاتمه‌ی نشانی‌های این نوع گل مژه معمولاً كوتاه مدت بوده و به مدت 2 تا 4 روز می‌باشد.

گل مژه به علت انسداد مجرای غدد چربی:

گل مژه از نوع دوم شالازیون نام دارد. این نوع گل مژه عبارت است از تورم یا بزرگ شدگی غده‌ی ترشح كننده‌ی چربی كه در قسمت عمیق‌تر پلك قرار دارد. این نوع عارضه به علت انسداد و بسته شدن مجرای غده ترشح كننده‌ی چربی كه به طور طبیعی لبه‌ی پلك را چرب و نرم می‌كند به وجود می‌آید. بسته شدن این مجرا مانع از خروج مواد ترشحی از سوراخ یا دهانه‌ی آن می‌گردد.
معمولاً گل مژه‌ها پاره و تخلیه شده و بدون هیچ‌گونه درمانی در طی چند روز بهبود می‌یابند. این فرآیند را می‌توانید با قرار دادن پارچه‌ای تمیز و مرطوب، چهار بار در روز و به مدت 20 دقیقه بر روی چشم تسریع نمایید. برای جلوگیری از ابتلاء دیگران یا عفونت مجدد خودتان دست‌هایتان را بعد از تماس با پلك عفونی بشویید و از استفاده‌ی اشتراكی یا مجدد از وسایل شخصی مانند حوله و غیره اجتناب كنید.

رشد مژه و ابرو

برای این كه موی پلك چشم یا موهای ابرو رشد بیشتری داشته باشد جهت تقویت آن برگ گردو را بجوشانید و در آب صاف كرده‌ی آن یك سر سوزن سولفات دوكنین مخلوط كنید و هر شب موهای پلك چشم یا ابرو را با آن نمناك كنید ولی مواظب باشید كه داخل چشم نرود.
• حجرالیحود را بسیار نرم بكوبید و با روغن بادام شیرین مخلوط كرده و هر شب بیخ مژه یا روی ابروها بمالید.

برطرف كردن موی اضافی پلك چشم

برای برطرف كردن موی اضافی پلك چشم اول با موچینی ضدعفونی شده مو را از جای خود بیرون آورده و بعد آب شاه تره‌ی تازه یا آب جوشانده‌ی غلیظ شاه تره را با كمی صمغ عربی ساییده شده مخلوط و به جای موی كنده شده بمالید تا مانع روییدن مجدد موی اضافی شود.

پُر كردن مژه

اگر مژه‌ی چشم كم مو است و میل دارید پرپشت شود 5 گرم برگ گردو را با 1 میلی گرم جوهر گنه گنه (اوكنین) مخلوط و در كمی آب بجوشانید. و هر صبح و شب مژه و پلك را با آب صاف كرده‌ی آن ملایم مالش دهید. در صورتی كه مدتی تكرار شود موهای مژه افزایش می‌یابند.

پی‌نوشت‌ها:

1.Squamous
2.Basal
3.Biopsy
4.Blepharitis
5.Seborrheic Dermatitis
6.Acne Rosacea
7.Seborrhoeic dermatitis
8.Chalazion
9.Mysthenia Gravis
10.Amblyopia
11.Facial Palsy
12.Facial Palsy
13. Staphylococus aureus
14.Stye or Hordeolum
15.Abscess

منبع مقاله :
حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرةالمعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پانزدهم.
 
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.