زندگی و سیمای حضرت امام محمد باقر (ع)

این کتاب در 88 صفحه درباره زندگانی امام باقر(ع)، البته به صورت خلاصه، بحث می‌کند. نویسنده در ابتدا، با نقد برخی سیره نویسی، روش خود را تبیین می‌کند. وی می‌نویسد: درباره امام باقر(ع) بایسته است به دو
سه‌شنبه، 5 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
زندگی و سیمای حضرت امام محمد باقر (ع)
 زندگی و سیمای حضرت امام محمد باقر (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: زندگی و سیمای حضرت امام محمد باقر(ع)
موضوع: سیره امام باقر(ع)
زبان: فارسی
تیراژ: 3000
نویسنده: علامه سیدمحمدتقی مدرسی
مترجم / مصحح: محمدصادق شریعت
ناشر: چاپخانه امید
سال چاپ: 1372
نوبت چاپ: 2
تعداد صفحات: 88 صفحه

معرفی کتاب:

این کتاب در 88 صفحه درباره زندگانی امام باقر(ع)، البته به صورت خلاصه، بحث می‌کند. نویسنده در ابتدا، با نقد برخی سیره نویسی، روش خود را تبیین می‌کند. وی می‌نویسد: درباره امام باقر(ع) بایسته است به دو شیوه گوناگون در ارزیابی زندگی ائمه ها و سیره استوار آنان اشاره کنیم.عده‌‌ای هستند که زندگی امامان معصوم را با مقیاس سیاست و نهایت نقشی را که آنان در این عرصه بر عهده داشته‌اند، ارزیابی می‌کنند. اینان حتی عبادت، دانش‌ها و اخلاق ائمه(ع) را با عینک سیاسی می‌نگرند.
در این میان بیشتر تاریخ نویسان را نیز می‌بینیم که زندگی آنان را در چارچوب گنگ فردیت محدود می‌کنند و حتی آن را از سیاق زمانی خود نیز جدا می‌سازند.در میان این دو شیوه، روش میانه‌ای وجود دارد که زندگی آنان را آکنده از پرتوافشانی‌های فردی می‌داند که از مرزهای زمانی و مکانی فراتر رفته است و آن را دارای چنان گستره باز سیاسی قلمداد می‌کند که با شرایط تاریخی ویژه خود، هماهنگ است.آری، ائمه نمونه‌های والای انسانیت هستند که همواره شمار مردان سیاست مدار نسبت به دیگر مردمان، بسیار ناچیز است.
بنابراین، درست نیست هر یک از نمونه‌های کامل بشری در قله حکومت باشند، تا رفتار و کردار آنان تنها روشنگر راه حکام دیگری مانند خود باشد، بلکه منطقی و معقول آن است که آنها در تمام سطوح اجتماعی، افرادی نمونه و الگو باشند تا حجت خدا بر مردم با شدت و کمال تمام گردد.اگر قرار بود تمام آنها در رأس حکومت باشند، البته مردم می‌گفتند شیوه و عملکرد آنان تنها ویژه صاحبان قدرت و حکومت است و به ما ربطی ندارد که در کار حکام دخالت کنیم، بنابراین آنها با توجه به مشکلات، رنج ها و اسارت ها و کشته شدن ها اثبات می‌کند مانند همه انسان ها بوده و تنها با گرفتن وحی و اراده و تمسک به حبل الله از ما متمایز شده‌اند.
عناوین این کتاب، در سه فصل نوشته شده است: میلاد فرخنده، امامت و علم پیامبران، علمِ الهام، خصلت های پسندیده امام باقر(ع)، دوران زندگی آن حضرت، شهادت امام باقر(ع) و سخنان تابناک امام باقر(ع).
فصل نخست با عنوان میلاد فرخنده که در آن به موضوع هایی چون زندگی پاک، امامت و علم پیامبران، علم الهام و خصلت های پسندیده امام باقر(ع) پرداخته شده است.
فصل دوم با عنوان دوران زندگی امام باقر(ع) داستانهایی درباره زندگی امام(ع) نوشته است.
فصل سوم نیز به شهادت امام باقر(ع) و سخنان تابناک آن حضرت(ع) اشاره دارد.
کتاب محدود و به صورت زیرنویس ارائه شده است. به جز فهرست مطالب در پایان کتاب، فهرستی نیامده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.