گناه نابخشودنی
نويسنده:آيت الله مجتبى تهرانى
«تهمت» از ريشه «وهم»، به معناى اظهار گمان بدى است كه به دل انسان راه يافته است.
هر رفتارى از مجموعه رفتارهاى انسان كه در جامعه پديدار مىشود، به دو گونه قابل تفسير و برداشت است: برداشتى «خوب و مثبت»، و برداشتى «بد و منفى». در تهمت، انسان از رفتار، گفتار يا حالت ديگرى، برداشت «بد و منفى» مىكند كه البته اين برداشت، گاه به خود رفتار بازمىگردد به اين معنا كه خود رفتار، ناپسند و ناشايست تلقى مىشود، و گاه از آن رفتار، صفات درونى و ويژگىهاى ناپسند برداشت مىشود بىآنكه خود رفتار بد و ناپسند باشد كه در اين صورت، رفتار، فقط به منزله آينه و نماى آن صفت درونى گرفته مىشود؛ يعنى گاه «تهمت» درباره زشتى ذات عمل و خود رفتار است، و گاه عمل و رفتار پلى قرار داده مىشود تا برخى از زشتىهاى درونى به شخص نسبت داده شود.
سرچشمه تهمت، «سوءظن» است. بدگمانى به كردار، گفتار يا حالات ديگران ممكن است موجب شود شخص چه در حضور و چه در غياب ايشان تهمت بزند؛ پس سوءظن مىتواند به تهمت بينجامد؛ به اين گونه كه در سوءظن، برداشت انسان از عمل، سخن يا حالت ديگرى، برداشتى بد در درون خود او است و ممكن است به سبب عواملى از درون خود انسان به بيرون تراوش كند؛ يعنى به ديگران اظهار شود كه در اين صورت به تهمت تبديل مىشود.
منبع: اخلاق الهى (آفات زبان ) ج4 ص 144
/خ
هر رفتارى از مجموعه رفتارهاى انسان كه در جامعه پديدار مىشود، به دو گونه قابل تفسير و برداشت است: برداشتى «خوب و مثبت»، و برداشتى «بد و منفى». در تهمت، انسان از رفتار، گفتار يا حالت ديگرى، برداشت «بد و منفى» مىكند كه البته اين برداشت، گاه به خود رفتار بازمىگردد به اين معنا كه خود رفتار، ناپسند و ناشايست تلقى مىشود، و گاه از آن رفتار، صفات درونى و ويژگىهاى ناپسند برداشت مىشود بىآنكه خود رفتار بد و ناپسند باشد كه در اين صورت، رفتار، فقط به منزله آينه و نماى آن صفت درونى گرفته مىشود؛ يعنى گاه «تهمت» درباره زشتى ذات عمل و خود رفتار است، و گاه عمل و رفتار پلى قرار داده مىشود تا برخى از زشتىهاى درونى به شخص نسبت داده شود.
تفاوت سوءظن با تهمت
تفاوت بهتان با تهمت
سرچشمه تهمت، «سوءظن» است. بدگمانى به كردار، گفتار يا حالات ديگران ممكن است موجب شود شخص چه در حضور و چه در غياب ايشان تهمت بزند؛ پس سوءظن مىتواند به تهمت بينجامد؛ به اين گونه كه در سوءظن، برداشت انسان از عمل، سخن يا حالت ديگرى، برداشتى بد در درون خود او است و ممكن است به سبب عواملى از درون خود انسان به بيرون تراوش كند؛ يعنى به ديگران اظهار شود كه در اين صورت به تهمت تبديل مىشود.
منبع: اخلاق الهى (آفات زبان ) ج4 ص 144
/خ