سیره علمی و عملی امام سجاد (ع)

نویسنده محترم، با بررسی درباره بحرانی‌ترین دوره امامت و پاسخ به سخنان گوناگون معتقد است بحرانی‌ترین دوران امامت، دوره امام سجاد(ع) است. بر این اساس، این کتاب تهیه و نگارش شده است.
سه‌شنبه، 12 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سیره علمی و عملی امام سجاد (ع)
  سیره علمی و عملی امام سجاد (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: سیره علمی و عملی امام سجاد(ع)
موضوع: سیره امام سجاد(ع)
زبان: فارسی
قطع: رقعی
تیراژ: 3000
نویسنده: ابراهیم بابایی آملی
ناشر: انتشارات نجبا
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1381
نوبت چاپ: اوّل
تعداد صفحات: 144 صفحه

معرفی کتاب:

نویسنده محترم، با بررسی درباره بحرانی‌ترین دوره امامت و پاسخ به سخنان گوناگون معتقد است بحرانی‌ترین دوران امامت، دوره امام سجاد(ع) است. بر این اساس، این کتاب تهیه و نگارش شده است.
مجموعه مباحث کتاب به شرح زیر تدوین یافته است:
پیش گفتار: در تبیین پاسخ به این پرسش که دوره کدامین امام معصوم از بحرانی‌ترین دوره‌های امامت و رهبری بوده است؟ در این پیش گفتار مجموعه تحقیقات نویسنده و دیدگاه‌های سایر افراد آمده است.
1. ره آورد شوم سقیفه: جسارت و اهانت به اهل بیت پیامبر(ص) انزوای اهل بیت(ع)، آتش زدن درب خانه علی(ع)، سامان دادن کودتای نظامی، گوشه‌نشینی کردن اصحاب واقعی رسول خدا(ص)، روی کار آوردن یهودی‌زاده‌ها و پرچم‌داران سابق شرک و بت‌پرستی، غصب باغستان فدک، تغییر سنت رسول خدا(ص)، تبعیض در تقسیم بیت‌المال و...
2. تحلیل سیره معصومین(ع): تبیین جهت‌گیری اجتماعی و سیاسی پیشوایان پس از رحلت پیامبر تا عصر غیبت امام زمان(ع) و...
3. ره آورد قیام حسینی: پیدایش انقلاب‌ها و شور‌ش‌ها نظیر انقلاب توابین، انقلاب مدینه، قیام مختار، انقلاب مطرف بن مغیره، ابن اشعث، انقلاب زید بن علی بن حسین(ع)، که به دنبال نهضت عاشورا به وقوع پیوستند... چگونگی برخورد امام سجاد(ع) با این جریان‌ها و شیوه برخورد با مردم در این بخش مورد اشاره واقع می‌شود. در ادامه، سرنوشت جنایت کاران در نهضت امام حسین(ع) و عملکرد مختار به صورت نسبتاً مفصل تبیین شده است.
4. بحران مدنیت جامعه: در این بخش، وضعیت عمومی حکومت اسلامی در زمان امام سجاد(ع) مورد بررسی قرار گرفته و ازچگونگی وضعیت سیاسی و اجتماعی... با عنوان بحران‌های چهارگانه سیاسی، فکری، اخلاقی، اجتماعی بحث می‌شود.
5. شخصیت علمی، فرهنگی امام سجاد(ع): شرح حال تعدادی از شاگردان امام سجاد(ع) در این بخش آمده است، تا درسی باشد برای متولیان امور فرهنگی جامعه. از جمله این اشخاص است: یحیی بن ام الطویل، سعید بن جبیر، رشید هجری، ابوخالد کابلی، سعید بن مسیب، جابربن عبدالله انصاری، عامر بن واثله کنانی، ابوحمزه ثمالی، ابان بن تغلب.سپس به حیات علمی امام سجاد(ع) اشاره می‌شود و از دو نقش اساسی آن حضرت با عنوان: استمرار بخشیدن به حیات علمی نیروهایی که محضر پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین(علیهم السلام) را درک کرده بودند و تجدید بنای پایه‌ای معرفت در میان نسل‌هایی که در دوره استبداد امویان و مروانیان گام در محیط دینی و فرهنگی جامعه‌ گذاشتند...
6. درس‌هایی از مکتب امام سجاد(ع): در این بخش به برخی سخنان و عملکردها و... حضرت سجاد(ع) پرداخته شده که از آن جمله است: نامه کوبنده امام به زهری، اشعار زیبای امام سجاد(ع)، قصیده کامل فرزدق و ده‌ها حکایت آموزنده به همراه شماری از کلمات حکمت‌آموز آن حضرت...
7. در بخش پایانی، با عنوان «یادآوری»، چند موضوع قابل بحث درباره زندگی امام سجاد(ع) اشاره شده است. از آن جمله است: ولادت و کنیه، القاب و والدین، فدک و ردّ آن به بنی‌هاشم توسط عمر بن عبدالعزیز، پرداختن به صحیفه سجادیه، معجزه‌های حضرت، خطبه‌های امام سجاد(ع) و... ولی به دلایلی از پرداختن به این امور در این کتاب خودداری شده است.
تذکر: به جز فهرست مطالب و پاورقی مناسب، فهرست دیگری در کتاب نیست. از امتیازهای کتاب این است که در هر بخش به بحث ها و مطالب برخی از کتاب‌های مهم در زمینه معارف امام سجاد(ع) نیز اشاره شده است که از این ره‌گذار، مطالعه کنندگان با منبع های و مآخذ مهم درباره امام سجاد(ع) بیشتر آشنا می‌شوند.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.