سیمای زینب کبری (س)

نویسنده پس از بحث از الگو و اسوه و تصریح به این حقیقت که الگو واقعی انسان ها، خاندان پیامبرند... درباره حضرت زینب(س) می نویسد: اگرچه در میان زنان، برترین بانوان فاطمه(س) است، ولی در اثر ستم و فشارها،
پنجشنبه، 14 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سیمای زینب کبری (س)
   سیمای زینب کبری (س)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: سیمای زینب کبری(س)
موضوع: سیره حضرت زینب(س)
زبان: فارسی
تیراژ: 3000
نویسنده: علی اکبر بابازاده
ناشر: موسسه فرهنگی انتشاراتی ملکیان
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1377
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 227 صفحه

معرفی کتاب:

نویسنده پس از بحث از الگو و اسوه و تصریح به این حقیقت که الگو واقعی انسان ها، خاندان پیامبرند... درباره حضرت زینب(س) می نویسد: اگرچه در میان زنان، برترین بانوان فاطمه(س) است، ولی در اثر ستم و فشارها، زندگی کوتاهی داشت و رهبران راهش نتوانستند به طور کامل از وجود او استفاده کنند. دخت بزرگ او زینب(س) که آینه تمام نمای مادر بود، اهداف فاطمه(س) را دنبال کرد. در کنار امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نقش خوبی ایفا کرد و در زندگی، فراز و نشیب های بسیاری دید و با انواع پیش آمدها روبرو گشت. او در همه موارد می تواند الگوی فضایل انسانی و سجایای اخلاقی باشد.اهداف نگارش کتاب: نویسنده در ادامه می نویسد: با توجه به شایستگی های زینب(س) که تالی معصوم بود، ارتباط او با عالم غیب و امدادهای الهی، رسول خدا(ص) و سایر معصومین در مدح او سخنان و فرازهای ارزشمندی بیان فرموده‌اند. از این رو بر آن شدیم کتابی جامع در تاریخ زندگی آن حضرت و تحلیل و بررسی ویژگی ها، فضایل و کمالاتش فراهم کنیم تا الگویی گران قدر را برای رهروان، زائران و عاشقان حضرتش معرفی کرده باشیم.
از سوی دیگر، هر سال میلیون‌ها زائر ایرانی از کشور شیعی و انقلابی ایران و سایر سرزمین‌ها عازم زیارت مرقد پاک آن بزرگوار می‌گردند که لازم است اطلاعات کامل و دقیقی از زندگی، اخلاق و ویژگی‌‍‌‎های آن بی بی داشته باشند. به ویژه برای روحانیون که راهنمای کاروان‌ها هستند... امید است این کتاب مورد استفاده و استقبال زائران حضرت زینب(س) قرار گیرد.

ویژگی‌های کتاب:

این کتاب در فصل‌های مختلف زندگی حضرت زینب(س) را از ولادت تا وفات بررسی می‌‎کند. آن‌گاه ویژگی‌ها، اخلاق و کمالات حضرتش را مورد تحلیل قرار می‌دهد. سپس به بیش از سی مورد از اماکن متبرکه و شخصیت‎های اسلامی اشاره می‎کند که در استان‎های مختلف کشور سوریه مدفونند. بنابراین می‎توان این کتاب را جامع‎ترین کتاب در حالات حضرت زینب(س) و اماکن متبرکه کشور سوریه دانست.

فهرست تفصیلی مباحث کتاب:

مطالب این اثر در دو بخش به شرح زیر تنظیم و ارائه شده است:
_ مقدمه نویسنده: در تبیین اهمیت الگو، الگوی کامل بودن اهل بیت(ع)، الگوی نمونه بودن حضرت زینب(س)، هدف و ویژگی‌های کتاب
بخش اول: این بخش ویژه زندگانی، سیره، فعالیت‌ها و... حضرت زینب(س) است که مجموعه مباحث آن در 17 فصل تدوین شده است.
فصل اول: اهل بیت(ع): در این بخش توضیح داده شده است که اهل بیت در لغت چیست و در اصطلاح به چه کسانی اهل بیت گفته می شود؟ محبت اهل بیت(ع) و ضرورت آن...
فصل دوم: ریشه خانوادگی زینب(س): محیط پرورش و حَسَب و نسب حضرت زینب(س) از راه معرفی آنها در این فصل بررسی شده است. عناوین بخش‌های مختلف آن چنین است:رسول خدا(ص) جد مادری زینب(س)، خدیجه کبرا(س) جده مادری، ابوطالب(ع) جدّ پدری زینب(س)، فاطمه بنت اسد جده پدری زینب(س)، امیرالمؤمنین(ع) پدر زینب(س)، فاطمه زهرا(س) ریشه اصلی زینب(س).
فصل سوم: ولادت زینب(س): به دنبال گزارشی از ازدواج علی(ع) با حضرت زهرا(س) با عنوان‌های زیر از موضوع ولادت حضرت زینب(س) مطالبی در این بخش آمده است: دوران بارداری فاطمه(س) به زینب(س)، بشارت نوزاد، نام گذاری زینب(س)، علاقه پیامبر اکرم(ص) به نام زینب، القاب و کنیه‏‏های حضرت زینب(س) (الصدیقه الصغری،العقیله، عقیله بنی‏هاشم، فاضله، کامله، ... چهارده لقب و شش کنیه برای آن حضرت در این بخش آمده است).
فصل چهارم: دوران کودکی پرورش زینب(س)، زینب(س) و خواب جدایی
فصل پنجم: زینب(س) و سوگ عزیزان زینب در سوگ جدّش رسول خدا(ص)، زینب در سوگ مادر، زینب(س) در سوگ امیرالمؤمنین(ع)، زینب(س) در سوگ امام حسن مجتبی(ع)، زینب(س) با حسین(ع).
فصل ششم: پیوند زندگی مشترک با پسر عموگزینش داماد، شرایط عقد، فرزندان زینب(س)، پدر و مادر عبدالله جعفر، ویژگی‌های شخصی عبدالله، نور ولایت در دل عبدالله، محل دفن عبدالله.
فصل هفتم: فضایل زینب(س)، نیابت از امام سجاد(ع) در میان احکام و بخشی از مسائل ولایت، عالمه غیرمعلمه بودن، درخواست امام حسین(ع) از زینب(س) که در نماز شب‏ها او را فراموش نکند.
فصل هشتم: علم و آگاهی زینب(س): حضرت زینب(س) مرجع فکری و علمی، زینب و مرجعیت حدیثی، کلام تفسیر برای بانوان کوفه.
فصل نهم: پرستش و نیایش عبادت خانواده زینب(س)، عبادت زینب(س) در کربلا، نماز نشسته.
فصل دهم: ایثار و بخشش شوهر زینب(س)، ایثار زینب(س) در کاروان اسیران.
فصل یازدهم: زهد و بی‏‏آلایشی در خرابه شام چه گذشت؟
فصل دوازدهم: حجاب و عفّت زینب(س)، حجاب دست خوش توفان‏ها، عرفان و معرفت زینب(س)، عرفان در میدان عشق.
فصل سیزدهم: پایداری و مبارزات زینب(س): زینب(س) در کربلا، آغاز حمله در کربلا، شب عاشورا، روز عاشورا، شیر مانع اسب دوندان بر بدن حسین(ع)، مصیبت‌های زینب(س) در سوگ حسین(ع)، مصیبت‌های کوفه، زینب(س) در راه شام، زینب(س) و حفظ جان امام سجاد(ع)، فرمان قتل زینب(س) در مجلس ابن زیاد، زینب(س) در کاخ یزید، تغییر روش یزید.
فصل چهاردهم: مروری بر سیر و سفر زینب(س) در طول عمر: 1. از مدینه به کوفه، 2. از کوفه به مدینه، 3. از مدینه به مکه، 4. از مکه به عراق، 5. از کربلا به کوفه، 6. از کوفه به دمشق، 7. از دمشق به مدینه، 8. از مدینه به دمشق
فصل پانزدهم: ریشه دینی و مذهبی بنی امیه یزید بن معاویه
فصل شانزهم: خطبه‏های زینب(س): متن خطبه زینب(س) در کوفه، خطبه زینب(س) در شام، زن یزید در خرابه شام
فصل هفدهم: وفات زینب(س): مدفن زینب کبرا(س) (مدینه، مصر)، مدفن زینب(س) در شام، امام زمان(ع) در کنار قبر عمه‏اش در شام
بخش دوم: اماکن متبرکه در شام
فصل اول: مسجد جامع دمشق مقام رأس الحسین(ع) محل دفن سر مبارک حضرت یحیی(ع)، محل غسل تعمید مسیحیان، مقام زین العابدین(ع)، خطبه امام سجاد(ع) در شام، ترجمه خطبه امام سجاد(ع).
فصل دوم: مقام و مرقد حضرت رقیه(س)
فصل سوم: قبور متبرکه در گورستان باب الصغیر (عبدالله جعفر، بلال بن ریاح حبشی (ایمان بلال ، بلال در کنار علی(ع)) ام سلمه (ایمان و تعهد ام سلمه)، ام حبیبه دختر ابوسفیان در خانه پیامبر(ص)، اسماء بنت عمیس (شرح حال اسماء، اسماء و خاندان پیامبر، فضّه خادم اهل بیت(ع)، فضه چگونه به اهل بیت پیوست؟ کمالات فضه، ام کلثوم(س) دختر امیرالمؤمنین(ع)، کدام امّ کلثوم، ام کلثوم صغرا، حضرت سکینه(س)، دختر امام حسین(ع)، سکینه(س) معدن عاطفه و محبت، عبدالله بن سجاد(ع)، عبدالله بن جعفر الصادق(ع)، حمیده دختر مسلم بن عقیل، فاطمه دختر امام حسین(ع)، مدفن سرهای مطهر شهدا.
فصل چهارم: حضرت سکینه (س) دخترامیرالمؤمنین(ع) و فاطمه(س): مدفن سکینه دختر علی.
فصل پنجم: اماکن زیارتی حلب مشهد الحسین(ع)، مشهد المحسن(ع)، آرامگاه حضرت زکریا(ع)، قبر معروف بن جَمَر از نوادگان امام صادق(ع).
فصل ششم: شهدای صفین: 1. عمار یاسر، 2. اویس قرنی
فصل هفتم: شهدای مؤته، جعفر طیار
فصل هشتم: شهدای مرجع عذراء، شرح واقعه، بخشی از احوال حجر بن عدی.
فصل نهم: مقام حضرت ابراهیم(ع)، غاری در شهر عرفای ترکیه
فصل دهم: پاداش زیارت، زیارت اهل قبور، پاداش زیارت قبور اولیاء، زیارت پنج تن آل عبا.
تذکر: به جز فهرست مطالب و پاورقی‏های صفحات، در پایان کتاب فهرست منابع که دارای حدود هفتاد و هفت منبع است به چشم می‏خورد.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.