چند توصیه عالی برای کمک به سلامتی افراد در سنین بالا

داشتن یک سبک زندگی فعال و پویا به افراد مسن کمک خواهد کرد تا از بدنی متناسب و سالم بهره‌مند شوند. در ادامه به توصیه‌هایی مفید در این زمینه می‌پردازیم. حتما این جمله را شنیده‌اید که سلامتی ثروت است. همانطور
سه‌شنبه، 10 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چند توصیه عالی برای کمک به سلامتی افراد در سنین بالا
چند توصیه عالی برای کمک به سلامتی افراد در سنین بالا

مترجم: پگاه اسماعیلی
منبع:راسخون
داشتن یک سبک زندگی فعال و پویا به افراد مسن کمک خواهد کرد تا از بدنی متناسب و سالم بهره‌مند شوند. در ادامه به توصیه‌هایی مفید در این زمینه می‌پردازیم. حتما این جمله را شنیده‌اید که سلامتی ثروت است. همانطور که سن افراد بالا می‌رود، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر چاقی، کلسترول بالا، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی بیشتر می‌شود. افراد مسن شهرنشین با افزایش سن با استرس زیادی رو به رو می‌شوند. اغلب آن‌ها در معرض تنش‌های مختلف و ناامنی هستند. بیشتر این بیماری‌ها به دلیل عدم فعالیت و مصرف غذاهای پرادویه است. افزایش سن باعث بروز بیماری‌هایی نظیر یبوست، سوء هاضمه و سندروم روده تحریک‌پذیر می‌شود. افراد مسن ساکن شهرها ممکن است از ضعف بینایی، شنوایی و خستگی زیاد رنج ببرند. بنابراین لازم است تا سطح قند خون، کلسترول و فشار خون برای اطمینان از سلامتی در این افراد، بررسی شوند. در ادامه نکاتی را برای سلامتی و افزایش طول عمر این افراد ذکر می‌کنیم.

رژیم مناسب

غذا نقش مهمی در سلامت ما ایفا می‌کند. غذاهای مغذی مثل سبزی‌های برگدار، غلات، دانه‌ها، میوه‌ها وسالادهای تازه باید بخشی از رژیم روزانه‌تان باشند. بهترین راه برای کنترل کلسترول این است که یک رژیم کم چربی را برای خود برگزینید. بعلاوه افراد مسن باید به مقدار زیاد اسفناج، آجیل و لوبیا مصرف کنند که حاوی مقدار ضروری منیزیم برای کنترل فشارخون می‌باشد.

آب کافی

آب یکی دیگر از عوامل مهم در حفظ سلامتی خصوصا در مورد بیماری‌هایی مثل یبوست و کم آبی است.

دوری از غذاهای آماده

غذعاهای آماده یا فرآوری شده برخلاف طعم خوبشان، اثرات بدی روی سلامت ما می‌گذارند. بنابراین باید افراد در سنین بالاتر مصرف این مواد فرآوری شده را تا حد امکان کاهش دهند. به جای غذاهای چرب و سرخ شده بهتر است غذاهای پخته، تنوری شده، بخارپز ویا کبابی مصرف کنند.

ورزش منظم

تمرینات ورزشی به حفظ سلامت وتناسب بدن کمک می‌کنند. بنابراین باید این تمرینات به صورت منظم انجام شوند. همچنین تمرینات هوازی با ایجاد شور و شوق باعث سرزندگی روح می‌شوند.

بیشتر بخوانید:تمرینات ورزشی برای افراد مسن

 

کاهش وزن

ساکنین شهرها با سنین بالا به دلیل زندگی ساکن و غیر فعالشان بیشتر دچار افزایش وزن می‌شوند که این برای سلامتی‌شان مضر بوده و ریسک ابتلا به چاقی، خستگی‌های مفرط و کلسترول بالا را در این افراد افزایش می‌دهد. بنابراین آن‌ها باید سعی کنند تا وزن اضافی خود را با تمرینات ورزشی و یوگا کاهش دهند.

کاهش اضطراب و استرس

افراد مسن شهرنشین با افزایش سن با استرس زیادی رو به رو می‌شوند. اغلب آن‌ها در معرض تنش‌های مختلف و ناامنی هستند. این تنش‌ها می‌تواند باعث سوزش معده، حمله عصبی، سوء هاضمه اسیدی و یبوست شود. بنابراین ضروری است تا استرس اضافی را از خود دور کنند. روش‌های آرام‌سازی مانند گوش کردن به موسیقی، داشتن تصورات زیبا، تماشای تلویزیون، صحبت کردن در مورد غم‌ها و مشکلات با عزیزان و نزدیکان می‌تواند در سرکوب استرس به آن‌ها کمک کرده و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس، قدرت تصمیم‌گیری و طرز فکر مثبت در آن‌ها شود.

فعالیت بدنی

مقدار متعادلی از فعالیت بدنی مثل باغبانی، آشپزی، پیاده‌روی، شنا، دو آهسته و غیره برای سلامتی، حفظ تناسب اندام و مقابه با بیماری‌ها مفید است.

اجتناب از سیگار و نوشیدنی‌های الکلی

کاملا روشن است که اعتیاد به الکل و سیگار تا چه حد برای سلامتی انسان مضر می‌باشد . بنابراین بهتر است از مصرف آن‌ها جدا خودداری شود.

خنده درمانی

خنده یک فاکتور دیگر است که می‌تواند به سلامت شما کمک کند. خنده باعث تجدید روحیه و اثرات روانی مفیدی در افراد می‌شود.

بررسی وضعیت سلامتی به صورت منظم

یک شهروند سالخورده باید به صورت منظم تحت بررسی وضعیت سلامت قرار داشته باشد که شامل اندازه‌گیری فشار خون، و بررسی گوش، چشم ، بینی و گلو است. افرادی که با روند کاهش شنوایی رو به رو هستند، می‌توانند برای بهبود از روش‌های موجود کمک بگیرند.

بیشتر بخوانید:علل سرگیجه در افراد سالخورده


برای شهروندان مسن توجه لازم به بدن به اندازه توجه به ذهن اهمیت داشته و البته واقع‌گرایی و داشتن رابطه جنسی رضایت بخش هر دو تا حد زیادی مهم می‌باشند. در اینجا عشق، فهم متقابل و همکاری مشترک بین زوج‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
منبع مقاله : برگرفته از سایت بازل
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.